Vista: waar is 256Mb van mijn geheugen gebleven?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.086 views

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
ik heb net mijn laptop geupgrade naar 4Gb RAM.
Vista (32bit) kan dat natuurlijk standaard niet addresseren maar met SP1 en deze tips: http://www.ocmodshop.com/ocmodshop.aspx?a=989 herkent hij het wel..

Nou is het vreemde dat hij in windows properties wel 4Gb ziet maar in task manager maar 3.46Gb.
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/vista4gb.jpg

Dus zou je denken dat de videokaart de rest heeft weggesnoept, maar die gebruikt maar 256Mb max...

Dus waar is de rest??

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Vista 32bit met SP1 ziet dat er 4GB is geïnstalleerd, maar gebruikt alsnog maar 3,X daarvan.
Task Manager geeft de daadwerkelijk beschikbare hoeveelheid geheugen weer.

[ Voor 28% gewijzigd door Rone op 05-11-2009 22:07 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09-2025
PAE e.d. is ook niet echt een viable solution.

Ik zou gewoon Vista 64 bit installeren (kan met dezelfde key, mits je een installatiedisc ergens 'vindt') of richting windows 7 64 bit gaan ;)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ook andere apparaten snoepen addressspace van die 4GB af, dus dit is niks vreemd. Enige oplossing is het gaan naar een 64-bit OS :P

C:\>_

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Maar het moeten herinstalleren van je laptop om naar een 64-bit OS te gaan (en evt. zelfs nog de aanschafkosten) lijken mij iets te veel van het goede om die paar honderd MB te kunnen gebruiken. ;)

Oftewel: lekker laten zo :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:55

DropjesLover

Dit dus ->

Wat r00n zegt. Wist zelfs ik (te beredeneren) :p
Leest properties niet gewoon de bios gegevens uit?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Vinnie
  • Niet online
Het ligt er maar net aan wat je doet. Ik had aan 4GB zelfs niet genoeg. En diskcaching is heerlijk. En voor tweakers moet een installatie van Windows nou echt geen probleem zijn hoor :+

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Vinnie schreef op donderdag 05 november 2009 @ 22:12:
Het ligt er maar net aan wat je doet. Ik had aan 4GB zelfs niet genoeg. En diskcaching is heerlijk. En voor tweakers moet een installatie van Windows nou echt geen probleem zijn hoor :+
op zich niet, maar is werk laptop met preinstall Vista... en ik heb de 64 bit disk niet.. wel de 64 bit versie van Win7 maar weer geen licensie...

buiten dat staat er zoveel meuk op dat ik ook geen zin heb om te rebuilden..

Dus ik laat maar zo, van 2Gb naar 3.446Gb is hopelijk verbetering genoeg, want diskcaching is idd een elende en bij 2Gb kreeg ik dat de hele tijd :(

• Vinnie
  • Niet online
diskcaching != swappen. Ansich hoef je alleen de 64-bit media te hebben, licentie (onder op je laptop?) zou dat gewoon moeten accepteren.

Maar ~3.5GB kan prima zijn, als je niet tegen de limieten zit. In 't ergste geval had je misschien maar 2.8GB gehad :P

Maargoed, zolang je er blij mee bent... :)

Verwijderd

Vinnie schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 00:33:
Maar ~3.5GB kan prima zijn, als je niet tegen de limieten zit. In 't ergste geval had je misschien maar 2.8GB gehad :P
Bleh, inderdaad, dat heb ik dus. 2,75 GB ziet Windows max terwijl er toch echt 3 in zit. Maargoed, ik ben blij dat ik daar achter kwam vóór ik er 4 GB ingestopt heb.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 01:22:
[...]

Bleh, inderdaad, dat heb ik dus. 2,75 GB ziet Windows max terwijl er toch echt 3 in zit. Maargoed, ik ben blij dat ik daar achter kwam vóór ik er 4 GB ingestopt heb.
laptop met gedeelt geheugen voor videokaart?
3GB- 256Mb voor geheugen is namelijk precies 2.75Gb dus dat klopt wel...

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:06

Umbrah

The Incredible MapMan

ToolkiT schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 08:58:
[...]

Het wisselt de laatste tijd nogal met shared videogeheugen, vaak snoepen ze dynamisch geheugen. Mijn laptop (en zijn GMA3100) snoept standaard 8MB af, maar zodra ik gekke dingen ga doen snoept hij tot 256MB af. De Radeon HD3200 IGP in mijn HTPC heeft die optie ook, maar dat geeft wel eens wat problemen met DXVA, dus heb ik hem 'vast' gezet op 256MB. Niet dat dat uitmaakt met 8GB in die HTPC (lekker halve films bufferen).

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

De hoeveelheid beschikbaar geheugen is afhankelijk van de in het systeem aanwezige hardware. Kennelijk heeft hij maar 2,75GB aan vrije adresruimte voor het geheugen, dus zal hij simpelweg niet meer dan dit kunnen gebruiken. Ook als hij 4GB installeert zal daar 2,75GB van overblijven.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Nee, is gewoon een normale PC (atx) met 3 GB aan RAM-reepjes en een GeForce 6600 met 256 MB eigen geheugen. Ik draai zelfs XP x64 maar aangezien mijn chipset (volgens mij) geen remapping ondersteunt zit ik er toch aan vast.
r00n schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:08:
De hoeveelheid beschikbaar geheugen is afhankelijk van de in het systeem aanwezige hardware. Kennelijk heeft hij maar 2,75GB aan vrije adresruimte voor het geheugen, dus zal hij simpelweg niet meer dan dit kunnen gebruiken. Ook als hij 4GB installeert zal daar 2,75GB van overblijven.
Die theorie heb ik inderdaad ook. Vandaag gaat er een Radeon 4770 met 512 MB in in plaats van m'n GeForce 6600 met 256 MB dus dan kan ik de proef op de som nemen. Zal het hier nog wel even laten weten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 11:10 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
r00n schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:08:
[...]

niet perse.. hij heeft er 3Gb in, 2.75 Gb is beschikbaar, en een videokaart eet al gauw 256Mb dus dikke kans dat als hij er een Gb bijprikt dat hij dan potentieel 3.75Gb overhoud. of mis ik nou wat?
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 11:06:
[...]

Nee, is gewoon een normale PC (atx) met 3 GB aan RAM-reepjes en een GeForce 6600 met 256 MB eigen geheugen. Ik draai zelfs XP x64 maar aangezien mijn chipset (volgens mij) geen remapping ondersteunt zit ik er toch aan vast.
Ah ok, dan is het idd een MoBo beperking..

[ Voor 24% gewijzigd door ToolkiT op 06-11-2009 11:35 ]

Verwijderd

ToolkiT schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 11:33:
niet perse.. hij heeft er 3Gb in, 2.75 Gb is beschikbaar, en een videokaart eet al gauw 256Mb dus dikke kans dat als hij er een Gb bijprikt dat hij dan potentieel 3.75Gb overhoud. of mis ik nou wat?
[...]
Ah ok, dan is het idd een MoBo beperking.
Volgens mij hoeft een videokaart geen 256 MB op te gaan eten als er gewoon adresseerruimte over is. Als er 3,75 GB te adresseren valt en je hebt 3 GB en 256 MB dan zou dat gewoon allebei beschikbaar moeten zijn.

In de FAQ is trouwens ook terug te vinden dat wanneer je 32-bit draait (wat qua adresseringsruimte effectief zo is) en je met 3 GB en 4 GB begint er bij allebei aan het einde maar 2,84 GB overblijft. Dat ligt behoorlijk dicht in de buurt van de 2,75 die ik in Windows heb, dikke kans dat dat zo afgerond wordt.
Abbadon in "RAM FAQ"

Maar zoals je al zegt, ik ben bang dat het een beperking van het moederbord is. Dat is wel een beetje gek aangezien het wel aangegeven wordt als 'max 4 GB supported'. Ze zeggen er alleen niet bij dat je daar geen gebruik van kan maken, je kan het er inderdaad wel prima inprikken.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 12:29:
[...]

Volgens mij hoeft een videokaart geen 256 MB op te gaan eten als er gewoon adresseerruimte over is. Als er 3,75 GB te adresseren valt en je hebt 3 GB en 256 MB dan zou dat gewoon allebei beschikbaar moeten zijn.

In de FAQ is trouwens ook terug te vinden dat wanneer je 32-bit draait (wat qua adresseringsruimte effectief zo is) en je met 3 GB en 4 GB begint er bij allebei aan het einde maar 2,84 GB overblijft. Dat ligt behoorlijk dicht in de buurt van de 2,75 die ik in Windows heb, dikke kans dat dat zo afgerond wordt.
Abbadon in "RAM FAQ"

Maar zoals je al zegt, ik ben bang dat het een beperking van het moederbord is. Dat is wel een beetje gek aangezien het wel aangegeven wordt als 'max 4 GB supported'. Ze zeggen er alleen niet bij dat je daar geen gebruik van kan maken, je kan het er inderdaad wel prima inprikken.
dat tabelletje is niet helemaal logisch, of je nu met 3Gb of 4Gb begint het eind resultaat is telkens 2.84 :? bij 3Gb word er bij geen van de PCI dingen geheugen afgetrokken..
ook staat er 'Bij Windows Vista 32bit zal dit maximaal 3.12GB zijn, meer kan dit OS niet adresseren.' wat niet klopt want mijn laptop geeft 3.446Gb aan (zal wel door SP1 komen)
het PEA stukje was wel interesant..

Anyway ik mis een paar honderd MB van het totaal maar heb meer dan 1,5Gb meer dan ik had, ik vind het wel mooi zo :)

Verwijderd

ToolkiT schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 12:49:
[...]

dat tabelletje is niet helemaal logisch, of je nu met 3Gb of 4Gb begint het eind resultaat is telkens 2.84 :? bij 3Gb word er bij geen van de PCI dingen geheugen afgetrokken..
Ja, dat is juist de point van het tabelletje :) 32-bit betekent dat je maximaal 4 GB aan adresruimte hebt, voor alles inclusief je RAM. Bij 4 GB geinstalleerd RAM is er geen adresruimte meer over dus gaat alles van je RAM af, terwijl je met 3 GB nog wat ongebruikte adresruimte hebt voor PCI en dat soort zaken. Per saldo maakt het dus geen donder uit of je 3 of 4 GB hebt, behalve dan misschien dan 32-bits XP nog wel eens moeilijk wil gaan doen met 4 GB waar het met een reepje minder perfect loopt :)

Hoe dat dan precies zit met mensen die toch wat meer hebben weet ik niet precies, misschien hebben die PAE of remapping aan staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 15:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:02:
[...]

Ja, dat is juist de point van het tabelletje :) 32-bit betekent dat je maximaal 4 GB aan adresruimte hebt, voor alles inclusief je RAM. Bij 4 GB geinstalleerd RAM is er geen adresruimte meer over dus gaat alles van je RAM af, terwijl je met 3 GB nog wat ongebruikte adresruimte hebt voor PCI en dat soort zaken. Per saldo maakt het dus geen donder uit of je 3 of 4 GB hebt, behalve dan misschien dan 32-bits XP nog wel eens moeilijk wil gaan doen met 4 GB waar het met een reepje minder perfect loopt :)

Hoe dat dan precies zit met mensen die toch wat meer hebben weet ik niet precies, misschien hebben die PAE of remapping aan staan.
32-bits kan gewoon maar ~3.2 gebruiken, het laatste reepje gebruikt je dus niet/half ook bij vista/7

Verwijderd

Kortom, zet win7 64bit erop en no more worries

Verwijderd

die 256 mb vreet ie weg omdat waarschijnlijk de AGP of PCIe? aperture op 256 staat of meer...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Abbadon in "RAM FAQ"
Wanneer je 4GB in jouw pc stopt is er een gerede kans dat het OS slechts ca. 3GB herkent. Hoe kan dit?

De architectuur van de hedendaagse PC is gebasseerd op een 32bits processor, hierdoor zijn er in totaal 2^32 (4294967296 = 4GB) adressen beschikbaar. Bij het starten van de PC kent het BIOS na het initialiseren van alle hardware een hele range adressen toe aan de hardware resources (IOxAPICS, PCI space, VGA en andere Memory Mapped IO ranges). De resterende adressen worden vervolgens door het BIOS in een tabel gezet welke de beschikbare adressen voor het OS definieert. Dit zijn dus per definitie minder dan de 4294967296 (4GB) adressen.

Kort gezegd: voordat het OS boot is al een flink aantal van de totaal beschikbare geheugenadressen door de diverse hardware opgesoupeerd. Het OS komt als laatste aan bod en mag het doen met de overgebleven adressen.
ToolkiT, je loopt hier echt al lang zat rond dat je zou moeten weten eerst de FAQ te lezen voor je een topic opent...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.