Raid 5: Mix Samsung HD753LJ en HD752LJ

Pagina: 1
Acties:

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Topicstarter
Momenteel ben ik in het bezit van 2 Samsung HD753LJ 750GB schijven. Deze schijven zitten momenteel in een NAS en worden vervangen door 1.5TB exemplaren.

Nu wil ik op mijn gewone pc een raid 5 volume aanmaken met de twee 750GB schijven die ik over zal hebben en hiervoor moet ik dus een nieuwe schijf bijkopen. In een winkel in de buurt kan ik enkel de HD752LJ 750GB kopen. Voor zover ik kan zien is deze schijf gelijk aan de HD753LJ 750GB enkel heeft de '2' versie slechts 16MB cache.

Na wat opzoekwerk heb ik door dat de schijven niet van hetzelfde merk ed. moeten zijn om in raid 5 te kunnen draaien maar het kan wel problemen voorkomen als ze allemaal van hetzelfde type zijn.

Mijn vraag is nu of de schijf met slechts 16MB aan cache de prestaties van het raid 5 volume veel gaat beïnvloeden. Indien je bijvoorbeeld 15% minder performance krijgt hierdoor zoek ik wel een andere winkel om exact dezelfde schijf te kopen. Maar het zou makkelijker zijn alles in de winkel om de hoek te kopen :)
Of als er een andere reden is om toch een schijf van exact hetzelfde type te nemen hoor ik het ook graag natuurlijk.

Het raid volume wordt overigens aangemaakt op een MSI P45 Platinum moederbord op de ICH10R controller.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Denk niet dat je hier veel van gaat merken aangezien je de onboard controller gebruikt, doe ik trouwens ook met RAID 10.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Opzich zou het volgens mij niet zo'n heel groot probleem mogen zijn, alleen weet wel dat het af te raden is om de Samsung F1 serie in een RAID set te gebruiken. Nieuwere firmware heeft wel het een en ander verholpen, maar ik lees toch nog vaak over problemen met deze serie hardeschijven. Persoonlijk zou ik het er niet op wagen en voor een ander merk of type hardeschijf kiezen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-02 21:06
Ik heb ongeveer dezelfde situatie alleen dan met andere disks,

Ik heb een raid6 draaien op een Areca controller met Hitachi 7K1000 1TB disks (het oude 5-platter model dus). Vandaag de dag is alleen nog een 7K1000.C te koop, gelukkig heb ik nog een aantal 7K1000.B disks liggen (3 platter-model).

Zelf heb ik het niet aangedurft mn raid6 te expanden met deze 'nieuwere' disks, volgens Hitachi zou dit hoogst waarschijnlijk geen problemen opleveren maar deze garantie is voor mij niet voldoende, er staat toch behoorlijk wat data op.

Zouden jullie in mijn situatie het array wel/of niet expanden met deze nieuwere type disks?