fps drop in COD4 met nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• streets66
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-05 22:04
Sinds kort een nieuw systeem op basis van de Core I7 I860. Daarbij mijn oude videokaart een ASUS EAH3850 /512 mb overgezet in dit systeem.
Bij het spelen van COD4 online heb ik sinds deze tijd last van FPS drops om de 1.5 to 2 sec. FPS gaat dan van rond de 100 naar 50 en nog minder ( duurt een fractie van seconde) en dit heeft tot gevolg dat het bewegen in het spel schokkerig gaat op momenten dat zich dit voordoet. Als ik stil blijf staan in het spel, dan doet zich dit ook voor. Heb hier met mijn oude systeem op basis van een AMD 4200+ op Asrock 939 socket met 2 Gb DDR geheugen nog nooit last van gehad. Doet zich eigenlijk continu voor, dacht eerst dat het aan de server lag, maar iedere server heeft hier last van.

Systeem nu is dus :Core I7 I860 op standaard settings met stocked koeler; Gigabyte GA-P55-UD4; 4 Gb OCZ DDR3 OCZ3P1866LV4GK op 1066 draaiende en dus de ASUS3850 / 512 Mb op standaard settings. Voeding is wel vernieuwd, was een 430 Watt Hyper en is nu een Coolermaster Silent Pro 700 Watt.
Temps van CPU en GPU blijven ruim binnen de marges dacht ik zo : CPU in game rond de 45 gr en GPU rond de 50 gr.

Settings van COD4 zijn optimized en hoger of lager zetten van de settings maakt niets uit.

Mijn vragen :
--Is de videokaart een bottleneck voor dit systeem en veroorzaakt dit dan deze FPS drops ?
--Of moet ik dit toch gaan zoeken in de settings van het bios van het nieuwe systeem ?
--Heeft dit mogelijk te maken met instellingen van het BIOS in het kader van energiebesparing van CPU en moederbord ?

Ik weet niet of dit dus een GPU issue is, vandaar de plaatsing van dit topic in de videokaarten rubriek.
Ik heb al het e.e.a. uitgezocht op de forums, maar krijg er geen duidelijk beeld van. Denk dat het toch iets specifieks is met mijn nieuwe systeem. Ik weet alleen niet wat en misschien is het iets heel simpels, wat ik nu over het hoofd zie.

Tips zijn welkom.

Marc.

Edit :
GPU drivers zijn de nieuwste van ATI, namelijk Catalyst versie 9.10.

PV:22x 275Wp =>6050Wp || Thuisbatterij: 2025 IndeVolt Powerflex 2000 2x 6 kWh || Auto's: 2025 Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh; 2025 Leapmotor T03; 1998 Ford Mustang SVT Cobra 4.6 lt Cabrio

Verwijderd

Heb je Intel Chipset drivers geinstalleerd trouwens?

Videokaart is oud maar moet COD4 wel kunnen draaien. Probeer AA, Shadows, Vsync uit te zetten en in geluid opties even op stereo zetten en EQ uit.

Energie besparing zou geen probleem moeten zijn omdat je CPU/GPU zich zelf aanpassen wanneer er vraag is naar meer kracht. Maar je kan het wel uitzetten en proberen, er zijn ook opties binnen Windows die kan veranderen.. (Als je Windows Vista/7 gebruikt zet energie gebruik op High Performance/Hoog prestatie)

Je kan ook even in Catalyst je 3D instellingen veranderen en kijken of dat invloed heeft. Probeer Custom instellingen te gebruiken met AA, ASF op application controlled te zetten.

Verwijderd

Welke resolutie word er gebruikt ?
Is het 1200x met AA dan is het wel te begrijpen

• streets66
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-05 22:04
(mountain_orc) Samen met het moederbord zijn alle noodzakelijke drivers geinstalleerd. In principe heb ik de settings in COD4 hetzelfde gelaten als met het oude systeem. En daar had ik geen problemen. Ik heb nu wel gemerkt dat het probleem zich voordoet zodra een nieuwe map (online) is geladen en het spel aanvangt. Ditet duurt circa 2 minuten. Daarna wordt het minder. Misschien iets van de netwerkdriver / chipset ?
(Luppie) Ik draai de games al tijden ( dus ook op het oude systeem) op XP 64 bits. Het geheel is uiterst kaal en basic geinstalleerd zodat er zo weinig mogelijk zaken op de achtergrond meedraaien en kunnen storen in het gamen. Mailen en downloaden doe ik met XP 32 bits en daar heb ik wel virusscanner etc. aanstaan.
Resolutie is max. 1680 x 1050 of 1440 x 900. Op het oude systeem hiermee geen problemen. Wel heb ik AA uit staan, want dit zorgt inderdaad voor lage fps.

Ik heb gisteren eens GPU-Z laten meedraaien op de achtergrond en constateer dat de GPU ingame nagenoeg op 100 % staat te draaien terwijl de temps varieren tussen de 50 en 60 graden. Moet ik wel zeggen dat ik dit nog nooit bij het oude systeem heb gedaan en dus ook niet weet of in het oude systeem de GPU ook op 100% draaide. Ik had toen tenslotte nooit problemen van deze aard.
Ik heb al alle tips in de forums opgevolgd en dingen in CCC aangepast, maar niets van dit alles helpt. Zou het te maken kunnen hebben met de nieuwste Cat. 9.10 drivers ? Die heb ik tenslotte wel pas geinstalleerd.
Ik kan mij alleen niet meer herinneren of de problemen voor of na deze installatie zijn ontstaan.
Verder heb ik via Easytune van Gigabyte de status van de CPU gevolgd tijdens het gamen, maar hier komt niets verontrustend uit. Temp blijft stabiel rond de 45 graden. Via Taakbeheer de cores bekeken en die hebben wel pieken op bepaalde momenten maar over het algemeen is de aanspraak van de CPU tussen de 1 en 25 %. Niets geks dus.

Tot zover weer even wat info.

Marc

PV:22x 275Wp =>6050Wp || Thuisbatterij: 2025 IndeVolt Powerflex 2000 2x 6 kWh || Auto's: 2025 Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh; 2025 Leapmotor T03; 1998 Ford Mustang SVT Cobra 4.6 lt Cabrio

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:01

watercoolertje

Untertitel

He heb je ook last van die lag als je coretemp/cpu-z open hebt (dus zonder games) ken iemand met hetzelfde probleem, die heeft het alleen in COD4 en heeft een GTX295 dus goed genoeg lijkt me :P Maar die heeft het ook bij die 2 programma's!

Hij zegt dat elke refresh die 1 van die programma's doet dat ze hele PC lagt, dit gaat om een i5 750 als het goed is misschien heeft het dan inderdaad met de chipset te maken!

[ Voor 27% gewijzigd door watercoolertje op 06-11-2009 11:09 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Verwijderd

Probeer voor je chipset/netwerk een nieuwe driver te installeren als je een vermoede hebt dat het daaraan ligt. En het zelfde voor Catalyst probeer de 9.9 of 9.11 beta, misschien dat je daar geluk mee hebt.
Pagina: 1