Steeds diverse BSOD'S op M4A78 moederbord

Pagina: 1
Acties:

• paultjuh1980
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn computer die voor het probleem 1 maand vlekkeloos heeft gedraaid. Ik heb het volgende erin zitten:

M4A785TD-V Evo
OCZ Reaper 2 X 1 GB DDR3
AMD Phenom II 720
Ati HD4870 1 GB

Ik krijg iedere keer blauwe schermen. De foutmeldingen zijn steeds anders. Soms staat er alleen IRQ_Less_Or_Equal zonder verdere vermeldingen maar soms wel met diverse programma’s zoals UTorrent, Outlook, Feedreader, Framework en Atidrivers. Het is dus heel divers. Ook komen ze onwillekeurig; bijv. ook als ik er zelf niet achter zit. Ook gebeurt het wel eens dat alles werkt, maar de monitor geen signaal meer krijgt en dit gebeurt bij beide videokaarten. Als er een blauw scherm is geweest, kost het me veel moeite de computer weer werkende te krijgen; de computer gaat wel aan maar er gebeurt niets, geen piep en bios te zien.

Ik heb het kleine vermoeden dat het gebeurd is tijdens het overklokken van de multiplier van mijn processor. Ik gebruikte hiervoor een programma (iets met Probe van Asus) waarin je profielen kon aanmaken. Ik wou ook een profiel “energiezuinig” aanmaken waarbij ik probeerde de voltage en kloksnelheid zo laag mogelijk te zetten. Maar als je onder een bepaalde voltage kwam, sprong die ineens steeds naar de 1,8 volt. Ik had het meteen lager gezet toen ik erachter kwam maar het heeft ongeveer een halve minuut zo geduurd.

Gezien het feit dat mijn computer door de Memtest86 en de Prime95 testen weet te komen heb ik geen flauw idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Ik heb het volgende al geprobeerd:

Nieuwste bios geprobeerd maar ook juist oudere.
Andere voeding
Andere harde schijf
Videokaartdrivers nieuwste geprobeerd maar ook oudere.
De HD4870 verwijderd en de ingebouwde videokaart op het moederbord gebruikt
Geheugentimings op automatisch gezet (veel lager dan de opgegeven timings).
Memtest meerdere nachten laten draaien, geen fouten gehad (loopt soms wel vast na lange tijd, maar er zijn geen foutmeldingen)
Geheugenlatjes solo erin gezet
Prime95 meerdere nachten laten draaien, geen fouten gehad
De processor en de core temperatuur zijn rond de 32 graden
Windows 7 geinstalleerd zonder extra programma’s
Uiteraard gescan op virussen en malware.

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Draaien de Reapers boven de 1333 MHz?

En de voltages?

[ Voor 20% gewijzigd door michaelmou op 05-11-2009 20:51 ]

• paultjuh1980
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
michaelmou schreef op donderdag 05 november 2009 @ 20:00:
Draaien de Reapers boven de 1333 MHz?
Nope, gewoon precies op 1333. Ik heb al geprobeerd alles op automatisch te zetten waarbij ook de kloksnelheid van het geheugen een stapje lager gaat dan de 1333 mhz.

De voltage op 1,75 gezet zoals op de verpakking staat.

[ Voor 8% gewijzigd door paultjuh1980 op 05-11-2009 21:42 ]