Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Achterlichten zijn zwart

Pagina: 1
Acties:

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 23:52
Vandaag, op de terugweg van werk naar huis, werd ik meerdere malen met groot licht van achter begroet, onwetend waarvoor. Op een gegeven moment reed ik in een kleine file op de A16 toen er opeens een auto naast mij begon te toeteren. Deze agent in burgerkleding liet zijn "badge" zien en schreeuwde mij toe dat mijn achterlichten vrijwel geen licht gaven (dus wel iets!).

Gelijk nieuwe achterlichten gekocht, ze hadden slechts een SOS pakket. Na het demonteren van het achterlicht bleek dat de lampjes gewoon zilver-zwartachtig zijn! Afgelopen vakantie heb ik deze er nog in gezet omdat er 1 kapot was, dus alletwee vervangen.

Op de lampenhouder van de auto staat dat er R5W lampjes in moeten, maar toen op vakantie hadden ze alleen R10W. In dat SOS pakket zitten ook alleen maar R10W lampjes, maar ik heb ze toch nodig dus toch maar er in gedaan.

Nu even de vraag (eindelijk ;)): hoe komt het dat ze zwart zijn? Heeft het echt te maken omdat ik 10 watt lampjes in een 5 watt fitting plaats? Zouden ze dan niet gewoon moeten doorbranden?

hallo

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Juist andersom, ze verwachten 10 watt energie en je geeft ze maar 5 watt. Doe je een 5 watt lampje in een 10 watt fitting zegt dat boem (is je lampje ook zwart hoor :+ )

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Illusion

(the art of)

Heb je de lampen met je blote vingers aangeraakt? Bij halogeenlampen kan het vet van je vingers inbranden op het glas en dan worden ze zwart.
Als je een 10W lamp gebruikt hebt i.p.v. de aanbevolen 5W dan is waarschijnlijk het hele armatuur van binnen aanzienlijk warmer geworden dan de bedoeling is. Er zijn meerdere reden waarom dat slecht is voor zowel het lampje, de relais en de hele lamp-behuizing. Zo snel mogelijk het goede type terugplaatsen dus.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03

Exigence

dnkroz

Snake schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:57:
Juist andersom, ze verwachten 10 watt energie en je geeft ze maar 5 watt. Doe je een 5 watt lampje in een 10 watt fitting zegt dat boem (is je lampje ook zwart hoor :+ )
Dat lijkt me sterk. Een lampje is gewoon een (nagenoeg) ohmse weerstand, dus die trekt net zo veel stroom totdat je bekabeling wegschroeit. Ik neem aan dat er geen stroombegrenzer voor elk achterlicht gemonteerd is?

• truegrit
Dus het ligt wel aan het type lampje. Ik zal van het weekend maar eens een 5 watt lampenset zien te vinden. Maar hoe zit dat nou met die hoeveelheid watt die je kan gebruiken (ook in bijvoorbeeld kamerlampen)? Vroeger dacht ik altijd dat je bijvoorbeeld geen 40 watt lampjes in een 60 watt fitting kon plaatsen, maar mijn vader zei toen dat het juist andersom was. Probleem is echter dat ik niet meer weet of ik dit echt dat, of dat ik juist het tegenovergestelde dacht.

hallo

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:18
Je moet niet een hoger wattage plaatsen, want de armaturen zijn daar niet geschikt voor (kunnen de warmte niet kwijt). Je kunt wel altijd een lager wattage plaatsen.

Dus 40W in 60W armatuur == prima.
60W in 40W armatuur == niet doen, neem dan een spaarlamp die evenveel licht geeft als een 60W gloeilamp.

Hetzelfde geld voor je autolampjes, ze zijn óf te warm geworden of je hebt het glas met je vingers vies gemaakt en daardoor zijn ze in gaan branden.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

job

Het wattage is het vermogen wat de lamp op wilt nemen. Een 60watt lamp neemt dus 50% meer vermogen op dan een 40watt lamp. Een fitting kan (als je er een te hoog wattage in steekt) dus te warm worden met de verkeerde lamp.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
een normaal lampje (bolletje) moet je zelfs met je vingers vast houden, anders krijg je hem niet in de houder.

een 10W lampje ipv 5W lampje maakt niets uit. behalve voor de licht opbrengst dan. T is eerder dat je reflector gaat fikken. maar dat heb je met die lage wattages niet hoor.
wat kan zijn is dat die lampjes gewoon k*t kwaliteid waren, en dat ze dus heel snel opbranden.

vaak zat dat die meuk binnen een maand stuk is hoor ;)

Audi S3

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13
Overigens heeft elk tank station gewoon de juiste lampjes, zoeken naar een "setje" is mijn inziens overbodig.

Ik geef dan ook gewoon het kapotte lampje af bij de Shell / Esso / BP / whatever en vraag aan de kassa voor een nieuwe. Het is me nog niet overkomen dat een tankstation mij moest teleurstellen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Illusion

(the art of)

MexxT schreef op donderdag 05 november 2009 @ 21:11:
een normaal lampje (bolletje) moet je zelfs met je vingers vast houden, anders krijg je hem niet in de houder.

een 10W lampje ipv 5W lampje maakt niets uit. behalve voor de licht opbrengst dan. T is eerder dat je reflector gaat fikken. maar dat heb je met die lage wattages niet hoor.
wat kan zijn is dat die lampjes gewoon k*t kwaliteid waren, en dat ze dus heel snel opbranden.

vaak zat dat die meuk binnen een maand stuk is hoor ;)
De R5W lampjes ben ik tijdens een snelle zoektocht zowel in halogeen als normaal tegengekomen. Van halogeenlampen mag je het glas NIET met je vingers aanraken. Altijd met een vetvrij iets (servetje, plasticje van de verpakking, kartonnetje whatever) beetpakken. Op de verpakking kan je zien wat voor soort lampje je gekocht hebt. En daar staat ook een symbool op als je ze niet met je vingers aan mag raken.

De temperatuur van een lamp is weldegelijk van invloed op de levensduur. Een 10Watt lamp in een armatuur dat maximaal 5Watt aankan, zal een aanzienlijk kortere levensduur hebben. Overigens zou het me niets verbazen als de lampjes van zo'n SOS pakket van een abominabele prutkwaliteit zijn en ze daarom kapot zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• truegrit
Ik had geen keus, ze hadden echt alleen maar dat SOS pakket. Maar die zijn nog wel goed omdat ik ze vandaag geplaatst heb. Nou was het ook geen grote zaak en waren een aantal schappen leeg, dus daar zou het ook aan kunnen liggen. De kapotte lampjes heb ik in een louche tankstation in kroatie gekocht, maar het waren wel echte philips lampjes.

Dus, ik denk dat ik toch maar even naar een grotere zaak toe zal gaan om de goede lampjes te halen. Wat me wel opviel toen ik deze 10W er in deed dat ze heel erg fel branden, dus nu zal ik wel weer mensen krijgen die zeiken dat het net lijkt alsof ik constant op de rem sta, of dat ik 2 achter-mistlampen aan heb staan ;)

Bedankt voor de antwoorden, niet alleen over de zwartheid maar ook over hoe dat nou eigenlijk zat met wattages!

hallo

Pagina: 1