Toon posts:

Is UDMA en ATA belangrijk voor de snelheid van de schijven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend viel me via UBCD op dat mijn harde schijf ingesteld staat op UDMA5/ATA133, maar HDD UDMA7/ATA166 aankan.

Al langer merk ik een langzame snelheid van mijn computer. Vorige week ben ik erachter gekomen dat het hier mijn harde schijf betrof, deze had een bad sector en begint sinds gisteren ook Windows-geheugenfoutmeldingen te veroorzaken. De computer crasht dan niet, maar je krijgt dan van die pop-ups van 'opnieuw', 'afbreken', 'doorgaan'.

Indien ik een nieuwe harde schijf terug krijg van RMA, is het dan aan te raden op de harde schijf op UDMA7/ATA166 te zetten?

Verwijderd

Het zal weinig uitmaken, want die snelheid haalt je schijf niet eens.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Wat voor een harde schijf heb je en wat voor mainboard? Windows schakelt normaal gesproken automatisch stapsgewijs de snelheid van de diskcontroller terug indien er fouten aangetroffen worden, maar eerlijk gezegd ken ik ATA166 mode helemaal niet. Bij p-ata schijven is de max UDMA6/ATA133 bij sommige combinaties (bv Maxtor HD en VIA chipset) maar meestal UDMA5/ATA100 icm bv Intel chipset. UDMA7 en 8 staan vziw voor respectievelijk de S-ATA 150 en 300 snelheden. Normaal gesproken wordt de maximale snelheid wat zowel schijf als controller aankunnen ingesteld, en hoef je 'm nergens 'op te zetten'. Overigens zou ws zelfs een snelheid van ATA66 nog bijna geen merkbare vetraging van 't hele systeem opleveren, dat zal eerder komen door het feit dat de schijf defect is. Test deze dus met de (bij voorkeur dos) tool die de betreffende fabrikant hiervoor beschikbaar heeft (en geen hd tune oid).