[NBBG] Special: Thin-and-light - december 2009
Eentje die al lang op het verlanglijstje stond. De vorige editie van de NBBG kwam iets te vroeg, maar nu Windows 7 en een hele reeks nieuwe culv-processors op de markt zijn gelanceerd zien we een hele reek notebooks terug. Het is de nieuwe hit na de netbook. Hoog tijd om te kijken wat de beste thin-and-light notebook van het moment is.Voorselectie
Eerst zijn we maar eens begonnen met een PW filtertje die we hier terug kunnen vinden. Dat zijn alle culv's van het moment.Verder hoop ik dat deze gigabyte in Nederland zal komen, want deze verdient zeker een vermelding:
nieuws: Gigabyte voorziet dockingstation voor ultraportable van GeForce GT220
Voorlopige lijst
Wat ik graag zie is een normaal stereotyp culv: (igp, 11-13,3", betaalbaar) en wat variaties zoals een AMD thin-and-light, iets met een dedicated videokaart en eventueel nog iets zoals een dockingstation of, zoals bv Regeneration graag zelf wil, een dvd-speler intern (zijn er al modellen, of moeten we op de UL80 wachten? ).Asus UL30A
Komt het beste uit de testen en lijkt ook het meest voor zijn geld te bieden met een vlotte SU3700, 2 jaar garantie, grote accu, oa BT en dergelijke. Op dit moment lijkt me het de absolute nummer 1.
pricewatch: Asus UL30A-QX057X
pricewatch: Asus UL30A-QX123V
HP DM3
Elegante HP die wel weer zwaarder is. Misschien niet echt competitie voor de Asus en specwise niet de beste optie, toch gaan veel mensen graag voor een gerenomeerd merk als HP. Een goede degelijke notebook lijkt me dan ook een must in de lijst.
pricewatch: HP Pavilion dm3-1020ed VJ248EA
Acer Ferrari One
AMD based en niet zo krachtig. Wel een stuk compacter, maar met name de externe videokaart zal voor een aantal tweakers wel eens een verademing kunnen zijn. Een beetje tweaker kan daarbij de CPU ook gaan overclocken, al dan niet op een coolpad in een zelf gemod dokkingstation. Kortom, wat Acer fout doet (te zwakke CPU) kan getweaked worden tot een zeer leuke all in one oplossing.
pricewatch: Acer Ferrari One
XXODD XNi823t
Voor nog geen 500 euro ook een leuke 13,3" culv, maar komt wel zonder OS. Dat is echter wel een puntje waar menig tweaker juist blij mee zou zijn. Tot dusver staat hij bij mij op de lijst en hoop ik hem binnenkort in mijn handen te hebben. Op dit moment, zeker bij gebrek aan beter, in de lijst
http://www.xxodd.nl/index.php?p=artikel&ID=465&e=2
Ik baal er van dat de Timelines met HD 4330 niet meer goed leverbaar zijn en dus uitgesloten kunnen worden. Naast de gigabyte hoop ik persoonlijk ook nog op een leuk tablet. De Acer Aspire Timeline mag ook eigenlijk niet ontbreken overigens, maar ik wacht er nog even mee aan de hand van jullie input. Mogelijk dat de Ferrari of de dm3 dan zou sneuvelen. Ook zou bv een UL50Vg kunnen met dedicated videokaart, al is die weer groot.
De lijst staat echter bij lange na nog niet vast, dus roept u maar