http://www.bartjensrekend...jezelf_en_maak_het_dictee
Ik zat voor de lol eens Bartjens rekendictee te doen (inmiddels kun je niet meer inzenden, maar je kunt de vragen nog wel voor de lol doen), en zit ontzettend mn hoofd te breken over de volgende vraag:
Vraag 6 van 10: Spaarzaam leven
Een groep mensen is ondervraagd over hun duurzame levenswijze.
85% van de ondervraagden beweert spaarlampen te gebruiken, 80% zegt het plastic te scheiden van hun andere afval, 75% rijdt in een A-label auto, en 70% maakt geen vliegreizen meer.
We zijn geinteresseerd in de groepsleden die aan alle 4 de criteria voldoen. Welk percentage is dit minimaal?
Nou ben ik er (beetje middels trial en error) uit wat het goede antwoord moet zijn, maar vraag ik me af of mijn redenatie klopt. (en of er een andere, sneller rekenmethode is)
overigens zitten er nog best een paar andere lastige opgaven tussen.
Ik zat voor de lol eens Bartjens rekendictee te doen (inmiddels kun je niet meer inzenden, maar je kunt de vragen nog wel voor de lol doen), en zit ontzettend mn hoofd te breken over de volgende vraag:
Vraag 6 van 10: Spaarzaam leven
Een groep mensen is ondervraagd over hun duurzame levenswijze.
85% van de ondervraagden beweert spaarlampen te gebruiken, 80% zegt het plastic te scheiden van hun andere afval, 75% rijdt in een A-label auto, en 70% maakt geen vliegreizen meer.
We zijn geinteresseerd in de groepsleden die aan alle 4 de criteria voldoen. Welk percentage is dit minimaal?
Nou ben ik er (beetje middels trial en error) uit wat het goede antwoord moet zijn, maar vraag ik me af of mijn redenatie klopt. (en of er een andere, sneller rekenmethode is)
spoiler:
Nu dan bedacht: uitgaan van het worst-case scenario wat betreft de overlapping van de groepen:
Loop de criteria stuk voor stuk af:
spaarlampen: 85% doet dit (15% niet)
plastic (20% niet) en spaarlampen (15% niet): 65%
plastic en spaarlampen en a-label auto (25% niet): 40%
plastic en spaarlampen en a-label en niet vliegen (30% niet): 10% over
Loop de criteria stuk voor stuk af:
spaarlampen: 85% doet dit (15% niet)
plastic (20% niet) en spaarlampen (15% niet): 65%
plastic en spaarlampen en a-label auto (25% niet): 40%
plastic en spaarlampen en a-label en niet vliegen (30% niet): 10% over
overigens zitten er nog best een paar andere lastige opgaven tussen.