Google Chrome browser voor Linux en Mac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik kwam er van de week achter dat ondanks dat Goolge zegt dat de Lin/Mac ports van Chrome nog niet klaar zijn, er wel een heel bruikbare alpha is.
http://build.chromium.org/buildbot/snapshots/

Install instructies Linux:
Haal de laatste build, unpack het waar je wil, set de execute flag op de binary en gaan.

Ervaringen:
- Snel. Echt heel snel. Veel sneller dan Firefox.
- Het bekende mulithreaded voordeel. Een trage tab vertraagd niet je hele browser.
- De Flash en embedded media player plugins die voor FF zijn geinstalleerd worden door Chrome gezien en gebruikt.

Ik zit op build 30938 en heb nog geen crash of rare bugs gezien. Dikke aanrader!
Ik hoop dat de Mac versie net zo bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Ubuntu bestaat er ook nog https://launchpad.net/~chromium-daily/+archive/ppa. Dan krijg je elke dag de laatste nightly-build binnen via aptitude.

Ik heb het een aantal maanden geleden getest en vond het ook wel een fijne browser. Ik ben alleen de laatste maanden nogal gehecht geraakt aan de AutoPager plugin voor Firefox. Deze plakt pagina's onder elkaar als resultaten over meerdere pagina's zijn verdeeld. Dus bij bijvoorbeeld Google kun je gewoon door scrollen en hij plakt dan automatisch de tweede, derde etc pagina onderaan, hetzelfde werkt ook onder GoT. Dus blijf ik nog even bij Firefox.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:12

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Die van de mac was ook zeer bruikbaar, heb er een week of 2 mee gewerkt. Maar ik mis kleine dingen die voor mij firefox net dat extra geeft(bugzilla, fireftp, stumbleupon :+ ) Pas wanneer chrome daarmee gaat werken/kan werken ga ik switchen. De ervaring is wel goed!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Enige reden waarom ik nog windows heb staan is chrome ;p
Die tabs slepen zo lekker rond, rechtermuis op een link en de bovenste optie is nieuw tabblad ipv nieuw venster zoals bij firefox (sommige mensen willen alleen met de muis browsen ;) en tabs gebruik je vaker dan vensters)
Bladwijzers zijn ook goed bereikbaar en organiseerbaar zonder nog meer plugins te moeten downloaden.
Als je vaak je favoriete forum wilt checken is chrome de aanrader!
- end of commercial -

[ Voor 4% gewijzigd door jayvol09 op 05-11-2009 14:06 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
Hier nog eff een screen mockup.
Afbeeldingslocatie: http://i177.photobucket.com/albums/w213/bobdevis/multichrome.png
Van groot naar klein; De OSX look, mijn eigen KDE kleurtjes en widgets look, de Windows look.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviepwr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-12-2012
ik gebruik het al een tijd op debian, gewoon even de google repository toegevoegd aan /etc/apt/sources.list
aptitude update dan via aptitude even chrome-unstable ofzo installeeren. dat unstable valt reuze mee zeker sinds ongeveer een maand is het in de nieuwste versie goed rap!

ik heb toegevoegd:
##google##
deb http://dl.google.com/linux/deb/ stable main non-free
deb http://dl.google.com/linux/deb/ testing main non-free

ik heb geen zin om screenshots te posten omdat het er exact hetzelfde uitziet als in windows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Waarom heb je en stable en testing staan? Dat wordt dan toch gewoon testing omdat het versienummer hoger is?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayvol09 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:05:
Enige reden waarom ik nog windows heb staan is chrome ;p
Die tabs slepen zo lekker rond, rechtermuis op een link en de bovenste optie is nieuw tabblad ipv nieuw venster zoals bij firefox (sommige mensen willen alleen met de muis browsen ;) en tabs gebruik je vaker dan vensters)
Bladwijzers zijn ook goed bereikbaar en organiseerbaar zonder nog meer plugins te moeten downloaden.
Als je vaak je favoriete forum wilt checken is chrome de aanrader!
- end of commercial -
Als je een middle mouse click (scrollwiel) doet op een link in Firefox open hij ook in een nieuwe tab ;). Bespaart je een muisklik en kan je Windows installatie de prullenbak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Pas als chrome (of heet t chromium op linux?) het goed doet^^

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviepwr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-12-2012
jayvol09 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 15:56:
Pas als chrome (of heet t chromium op linux?) het goed doet^^
dat zeg ik... die werkt goed! ik kan hier niets wat ik onder ff niet kan, en het is mogelijk om de "vrije" variant chromium te installeren (voor ff is dit iceweasel) of gewoon chrome de "gratis variant"
Maar is in principe zelfde programma, alleen naam en logo zijn anders!
windows kan dus prullebak in als je geen direct x games speelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
cool ik hou windows stiekem toch nog wel voor software zoals matlab, R, origin pro en mathematica, maar voor prive gebruik hoef ik t niet meer nu ;D
Alleen jammer dat shrinken in vista zo een drama is :p

[ Voor 15% gewijzigd door jayvol09 op 05-11-2009 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
Ok nog wat zitten testen met mijn build 30938
Tabs in en uit venters slepen werkt perfect (erg relaxed op een dualscreen setup)
HTML5 werkt NIET.
Op het gebrek aan add-ons en HTML5 nog geen gebreken gevonden.
Het is idd erg jammer dat je geen Stumble kan installeren. Een stumble sessie is eik de ultieme browser test omdat je echt van ALLES tegen komt.

Edit:
Ah, Stumble kan wel met een anonieme web-UI dingetje.
http://www.stumbleupon.com/demo/#url

[ Voor 12% gewijzigd door SuperNull op 05-11-2009 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayvol09 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 17:55:
cool ik hou windows stiekem toch nog wel voor software zoals matlab, R, origin pro en mathematica, maar voor prive gebruik hoef ik t niet meer nu ;D
Alleen jammer dat shrinken in vista zo een drama is :p
En laat Matlab en Mathematica nou ook nog eens prima native draaien op Linux :). Alleen Orgin Pro niet. En R heb ik nog nooit van gehoord.

Edit:
En Origin Pro heeft ook nog eens een gold status onder Wine: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=10965

Edit 2 :):
Bedoel je de programmeer taal R? Deze valt onder het GNU project en draait dus native op Linux :+

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2009 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
ik heb Chrome nognooit een kans gegeven, toch binnenkort maar eens doen als er een goede linux versie is.

offtopic:
Ik heb Matlab prima native draaien, en Origin 7.5 draaide ik een jaar geleden prima onder wine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Bedoel je de programmeer taal R? Deze valt onder het GNU project en draait dus native op Linux
Ja maar de gui en installatie is onder windows veel beter in mijn ervaring. Ik krijg missende libraries enzo, maar kben nog nieuw met linux dus installeren moetik nog onder de knie krijgen.
Maar ik zal is proberen of ik alles op een (k)ubuntu installatie krijg. Dan word ik linux campainer :p

[ Voor 42% gewijzigd door jayvol09 op 05-11-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:26
Net even Chrome gecheckt.. Snel! Maar wel een heel stel andere fonts dan in IceWeasel/FireFox :? GoT ziet er niet meer uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
Hmm wazig. De font rendering van GoT is echt identiek op FF en Chrome hier.
Niet echt de moeite om uit te gaan zoeken waarom het bij jou faalt, though. Het zijn daily builds van een alpha dus voor het zelfde geld is er iets express tijdelijk gesloopt.

[ Voor 5% gewijzigd door SuperNull op 06-11-2009 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Die kan je wijzigen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 06:45
Wat ik nog aan het bovenstaande voordelen toe kan voegen, is dat het ook erg licht aan voelt.
Dat kan je ook zien wanneer je de browser start. Voor chromium verschijnen dan twee processen en opgeteld vragen ze minder resources dan firefox. Op mijn mac is chromium nog lichter dan safari.
Maar hoe zit dat met konqueror en chromium?

Voor de tweaker zijn er nog een paar leuke sites/pagina's voor deze browser te vinden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:09

scorpie

Supra Addict

Er zitten nog wel wat rare bugs in Chrome (/ Chromium, hoe je wilt). Ik draai nu Chrome op m'n mac, maar om de week ofzo word ik bijvoorbeeld automatisch uitgelogd op T.net / GoT, verder draait het als een tiet, alleen mis ik een task manager / functie om alle open tabs te zien.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 06:45
scorpie schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 09:47:
alleen mis ik een task manager / functie om alle open tabs te zien.
De taskmanager is onder mac os nog niet benaderbaar, maar je kan nu wel een beetje rondkijken op about:memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:09

scorpie

Supra Addict

Ja, die kende ik al, daarom zei ik ook niet dat ik een memory management functie miste ;)

Maar thnx anyway :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
ik draai nu chrome (niet chromium) op ubuntu en gaat goed. Maar zijn die windows/mac themes bovenstaand alleen voor chromium te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
Je kan via de options menu themes binnen halen of gewoon hiernaartoe surfen;
https://tools.google.com/chrome/intl/en/themes/google.html

Of je aan de OSX look kan komen (knoppen aan de verkeerde kant) weet ik niet.
Ik heb dat van een screenshot geript.
Pagina: 1