Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 10:42
Ik heb m'n videokaart reeds een paar maanden, en vanaf het begin heb ik er iets vreemd mee voor: in fullscreen draait alles prima, maar als ik games windowed speel toont hij wat vreemde artifacts. Het betreft blokjes van slechts 5x5 pixels oid (2mm x 2mm op m'n scherm), die lijken te flikkeren. (mijn instinct zegt, kapotte shaders oid?) Ook duidelijk vermelden dat het echt alleen artifacts zijn op onderdelen die in 3D gerendered worden, in de rest van Windows heb ik echt niks problemen.

In het spel Torchlight valt het nu wel mee, maar in bijvoorbeeld Cogs is het niet om aan te zien.
Ik overclock niet (videokaart toch niet) en de kaart wordt slechts 75° stressed.

Wat heb ik geprobeerd:
- de laatste 5 drivers van Ati
- gezocht in google (vond niks specifiek op atrifacts in windowed mode)

Specs systeem:
Core2Duo E6600 @3Ghz
OCZ 4GB DDR2 6400
Gigabyte P965-DS3 rev2.0
XFX Radeon 4870 512mb
Tagan Power Supply 480W

Ik vermoed dat er een defect is in het kaartje, alleen wou ik horen of ik nog iets anders kan proberen voor ik de kaart onnodig laat testen in de winkel. Oh ja, vanavond ga ik nog een screenshot posten, en eens proberen met DriverCleaner.

Edit: Plaatje
Afbeeldingslocatie: http://img688.imageshack.us/img688/8534/cogs.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Dnomaid op 05-11-2009 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 11:57
Misschien is het handig om je voeding te vermelden. Heb je het probleem ook wanneer je Furmark (stressing modus) in windowed draait? Bij welke spellen heb je het allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Voeding vermeld (al denk ik niet dat dat het probleem is, anders zou dat fullscreen ook problemen opleveren denk ik). Ik vermoed dat elk spel (ik dacht dat ik Anno 1404 ook eens windowed had geprobeerd) windowed dezelfde artifacts vertoont. Nu speel ik enkel Cogs en Torchlight windowed, daarom dat het op zich nog niet zo heel erg is.
Zal vanavond Furmark eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Ok, Furmark ook gedraaid, net dezelfde problemen:
- windowed: artifacts (vierkantjes)
- fullscreen: werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 11:57
Wat voor videokaart zat er eerst in je pc? Heb je een andere pc waarin de videokaart kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Ondertussen even driversweeper laten runnen. Die vond nog wat nvidia physx dingen en chipset zaken ... Heb ooit eens een nvidia kaartje voor een vriend getest, zal daar wel mee te maken hebben. Na Driver Sweeper en reinstall laatste drivers is alles verholpen! Bedankt!

PS: Had daarvoor een Radeon X1950PRO

[ Voor 6% gewijzigd door Dnomaid op 05-11-2009 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Had nu 3DMark Vantage gedownload en geïnstalleerd, die installeerde blijkbaar weer wat Physx spul. 3DMark faalde op de 4de test (cpu test 2?). Tijdens 3DMark geen artifacts.

Start ik later Anno1404 op in fullscreen, terug artifacts! Deïnstall 3DMark, Deïnstall Ageia PhysX, geen resultaat. Driver Sweeper opnieuw gerund, vond deze keer geen NVidia meuk meer. Toch maar alles van videokaart geselecteerd, gereboot, opnieuw 9.10 drivers erop. -> Artifacts terug spoorloos.

Mag ik concluderen dat Ageia PhysX & mijn kaart niet willen samenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:43
Ik heb dezelfde artifacts in windowed mode. Fullscreen nergens last van!

XFX HD4870 en ook PhysX geïnstalleerd (voor Shattered Horizon).

[ Voor 22% gewijzigd door cpt.skydiver op 09-11-2009 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Vorig weekend overgestapt naar Windows 7, nieuwste Ati drivers geïnstalleerd. Probleem doet zich weerom voor in windowed mode.

Full-screen in bijvoorbeeld Torchlight geen last, maar Anno 1404 op hoogste stand (niet speelbaar, te lage fps) toont ook artifacts.

Dit artikel toont exact de artifacts die ik ook zie:
http://www.geeks3d.com/20090615/gainward-hd-4870-gold-sample-and-furmark-artifacts/

Daar wordt echter over overclocking gesproken, terwijl bij mij alles op standaard clocks draait.

Mogelijk is mijn kaart dan toch defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat lijkt me wel. Aangezien je nu opnieuw windows en drivers hebt geïnstalleerd en het weer voorkomt duidt dat op een hardwarematig defect.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Driver Sweeper nogmaals laten runnen, vond hij weer Nvidia Physx. Die verwijderd, en ik kan weer windowed spelen. Toch duikt er nu, zij het veel minder regelmatig, af en toe één vierkantje op.

Ik ga toch maar verhaal halen bij Alternate. Ik heb er misschien nu nog amper last van, als de levensduur van de kaart hierdoor beïnvloed wordt heb ik het straks zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Kaart wordt vandaag getest door Alternate BE. Omdat het product EOL is krijg ik waarschijnlijk een creditering ter waarde van de "huidige waarde" van het product.

Werknemer van Alternate zei dat ik waarschijnlijk iets van een €100 kon verwachten, terwijl ik €149 had betaald 8 maanden geleden. Iemand met een soortgelijke ervaring ivm crediteringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Als je er nu nog 100 euro voor krijgt is dat zeer netjes moet ik zeggen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kagar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09-2023
Ik weet niet hoe het gesteld is met het consumentenrecht e.d. in Belgie maar indien dit 8 maanden na aanschaf is lijkt het mij dat dit gewoon onder garantie valt. Dus het aankoopbedrag moet terug gegeven worden of er dient een gelijkwaardig dan wel beter product aangeboden te worden.

Het woord netjes durf ik dus zeker niet in de mond te nemen m.b.t. de voorgestelde oplossing van Alternate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BobbyD82 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:19:
Kaart wordt vandaag getest door Alternate BE. Omdat het product EOL is krijg ik waarschijnlijk een creditering ter waarde van de "huidige waarde" van het product.

Werknemer van Alternate zei dat ik waarschijnlijk iets van een €100 kon verwachten, terwijl ik €149 had betaald 8 maanden geleden. Iemand met een soortgelijke ervaring ivm crediteringen?
Dus ze leveren jou iets dat stuk gaat in z'n garantie periode en hun oplossing is je geld te geven gelijk aan de huidige dagwaarde in plaats van vervanging of reparatie of je geld terug?
Xenomorphh schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:23:
Als je er nu nog 100 euro voor krijgt is dat zeer netjes moet ik zeggen.
:N |:( 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
@Knettergek: het is wel zo dat ik de kaart wel gebruikte gedurende 8 maanden, met beperkte hinder. Had ik na een week de kaart terug gaan brengen had ik waarschijnlijk ofwel mijn geld terug gehad of een vervangend product gekregen. Na 8 maand gebruik én een product dat EOL is, kan ik mij inbeelden dat ik geen recht meer heb op het volledige bedrag.

Op de website van de Belgische overheid staat dit trouwens ivm garantie:

De koper kan eisen dat de verkoper het niet-conforme goed kosteloos repareert of vervangt.

Indien deze oplossingen niet mogelijk zijn of buitensporige kosten met zich meebrengen, kan de koper een redelijke prijsverlaging of in geval van een groter defect de ontbinding van het contract (met terugbetaling van de aankoopprijs rekening houdend met het gebruik) eisen.

De wettelijke garantieverplichting berust op de verkoper en niet op de groothandelaar of de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
BobbyD82 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:16:
@Knettergek: het is wel zo dat ik de kaart wel gebruikte gedurende 8 maanden
Daarvoor is juist garantie bedacht, om consumenten te beschermen tegen vroegtijdig overlijden van producten dmv een fabrieksfout. Waarschijnlijk zit er 1 of 2 jaar garantie op, wat dus betekent dat zij gedurende die periode altijd de kaart moeten repareren of een gelijke/betere vervangende kaart moeten aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Kaart is intussen defect bevonden door Alternate en opgestuurd naar XFX. Hun garantieprocedure voor EOL producten kan 6 tot 8 weken duren. Ik wacht mijn creditering af. Indien de creditering echt te laag uitvalt, overweeg ik wel om Alternate compensatie te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit was ook een optie geweest, de kaart in een heteluchtover op 200 graden.
Dan worden de soldeer stukjes beter uitgevloeid en zit de chips enz vaster.

Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mwah, er is geen reden om aan te nemen dat dat zou werken. Dat werkt namelijk alleen als het defect ligt aan soldeer van lage kwaliteit, als er iets anders aan de hand is doet dat bakken helemaal niets. Tot nu toe is het alleen nog maar bekend dat het werkt bij de g80 en voorgangers.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BobbyD82 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:03:
Kaart is intussen defect bevonden door Alternate en opgestuurd naar XFX. Hun garantieprocedure voor EOL producten kan 6 tot 8 weken duren. Ik wacht mijn creditering af. Indien de creditering echt te laag uitvalt, overweeg ik wel om Alternate compensatie te vragen.
Let er op dat een paar tientjes geen buitensporige kosten zijn. Als ze je geld niet terug kunnen geven, zou een andere, vergelijkbare, grafische kaart aanbieden een prima oplossing zijn. Een 4870 kost nou niet bepaald het einde van de wereld, dus dat zou nooit klachten over buitensporige kosten moeten kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:21:
[...]

Let er op dat een paar tientjes geen buitensporige kosten zijn. Als ze je geld niet terug kunnen geven, zou een andere, vergelijkbare, grafische kaart aanbieden een prima oplossing zijn. Een 4870 kost nou niet bepaald het einde van de wereld, dus dat zou nooit klachten over buitensporige kosten moeten kunnen opleveren.
Kosten? Ik wacht gewoon af hoeveel geld ik terugkrijg. XFX heeft twee opties: ze retourneren een gerepareerde kaart, of ze geven een creditering (geld terug, maar dan volgens de huidige waarde van dit product). Aangezien het product EOL is verwacht ik dus een creditering. Ik heb inmiddels ook al een andere kaart gekocht (5770), op aanraden van Alternate, omdat de procedure te lang zou duren.

Maar zoals mij in bovengaande posts is duidelijk gemaakt, eigenlijk heb ik niks te maken met XFX. Alternate had mij gewoon een nieuwe kaart moeten geven. Een andere 4870, of ze moesten mij gewoon terugbetalen. Ik vrees dat ik het vanaf het begin harder had moeten spelen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:35
BobbyD82 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:19:

Ik heb het volledige bedrag terug gecrediteerd gekregen van een 8 maand oude 4870 CLUB 3D 1GB OC editie.

Oftewel 230 euro 8)7 -> draait nu een nieuwe 5850 in me pc.

Dit is wel bij een andere shop dan Alternate gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nou, daar zou ik niet om klagen. Flinke verbetering overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansieb112 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:36:
[...]

Ik heb het volledige bedrag terug gecrediteerd gekregen van een 8 maand oude 4870 CLUB 3D 1GB OC editie.

Oftewel 230 euro 8)7 -> draait nu een nieuwe 5850 in me pc.

Dit is wel bij een andere shop dan Alternate gebeurd.
Heb vernomen dat er daar ook veel problemen mee zijn met de ATI 5xxx serie , bv met codMW2 streepjesbehang

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Vandaag bericht gehad van Alternate, XFX wil geen garantie geven omwille van "user abuse", en Alternate vindt dat ik zelf moet opdraaien voor de kosten.

XFX beweert dat er een resistor is omgebogen/afgebroken, hoe kan ik dat doen als er een koeler zit over heel de lengte van de kaart? 8)7

Mooie service alweer. |:(
Wat doe je als consument in België toch in godsnaam tegen dit soort dingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Dnomaid op 19-03-2010 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een schande van die resistor. Inderdaad onbegrijpelijk hoe een resistor kan afbreken onder een koeler.

Mijn Asus GTX280 was na zo`n 18 maanden kapot. Winkel was failliet en dus contact met Asus opgenomen.
RMA gekregen en kaart moest ik opsturen naar Duitsland. Toen een nieuwe GTX280 gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als je foto's hebt van de situatie voordat je em opstuurde?

Eerste zes maanden is bewijslast voor de fabrikant om te laten zien dat jij het hebt gesloopt.

[ Voor 45% gewijzigd door Jejking op 19-03-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Ik heb geen foto's, had geen idee dat dit deze kant uit ging gaan. En we zijn meer dan 6 maanden na aankoop, het probleem was immers een klein defect, en ik dacht dat er softwarematigs iets niet goed zat.

Edit: nogmaals contact met Alternate. Blijkbaar bevindt de schade zich aan de achterkant van de printplaat, dus niet onder de cooler. Cpt. Skydriver had exact dezelfde problemen als ik, heb hem een DM gestuurd, met de vraag of hij een foto kan nemen van zijn printplaat. Moest die dezelfde problemen vertonen, kan ik misschien toch een zaak maken tegen XFX.

Daarom ook deze oproep: heb je een radeon 4870 512mb van XFX en je wil me verder helpen, neem dan even een foto van de achterkant van de printplaat (dus niet de kant met de koeler).

[ Voor 57% gewijzigd door Dnomaid op 31-03-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Tot zover dit topic. Alternate en XFX willen mij niet verder helpen omdat ik zelf de schade zou toegebracht hebben aan de kaart. Ik begrijp niet dat iemand die al 3 jaar klant is op deze manier wordt behandeld.

Enige mogelijke uitweg is de negatieve shopreview, die schrijf ik vanavond wel.
Pagina: 1