• Qli-max
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02-2023
Ik heb opstartproblemen met mijn nieuwe computer (zelf gisteren in elkaar gezet), ook nadat ik de "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" heb doorgenomen. Het gaat om de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Three Hundred Zwart€ 45,47€ 45,47
1be quiet! L7 430W€ 44,20€ 44,20
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 21,97€ 21,97
1Gigabyte GA-P55M-UD2€ 83,93€ 83,93
1Intel Core i7 860€ 227,-€ 227,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 74,95€ 74,95
1Samsung SH-S223B€ 18,56€ 18,56
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 62,23€ 62,23
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 137,50€ 137,50
ImporterenTotaal€ 715,81

Na de eerste poging in elkaar zetten:
Hij start wel maar geen beeld (dus ook geen bootscherm), blijft lijkt wel in een soort repeat hangen (de grafische kaart fan zoemt telkens even op), cpu fan draait helemaal niet, geen piepjes van het moederbord (je verwacht op z'n minst 1 piepje toch?)...

Vervolgens met een maatje uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar (alle aansluitingen etc. dus wederom gecheckt), zelfde resultaat: niets....

Poging 3: Met een ander maatje, wiens vader een computerzaakje runt, naar de zaak gegaan om daar de boel eens door te meten etc. We konden alles behalve het moederbord en de processor (ze hadden niks van intel liggen) testen met behulp van andere componenten (zoals andere videokaarten) en meetinstrumentjes. Voeding bleek gewoon in orde. HDD bleek in orde. DVD-R speler bleek in orde. Fans, ook van de cpu koeler, bleken in orde. Het lag niet aan de videokaart dat we geen beeld kregen (met andere kaarten geprobeerd)...
Na die dingetjes te controleren hadden we hem weer helemaal uit elkaar gehaald, moederbord gereset etc. en buiten de kast begonnen we met het moederbord, de cpu, andere voeding en een andere videokaart. En tada, het bootmenu,,, Vervolgens één voor één voeding verwisseld, videokaart verwisseld en de andere componenten (zoals geheugen modules etc.) aangesloten met tussentijds telkens opstarten om te kijken of we in het boot menu kwamen. Uiteindelijk de pc helemaal in elkaar gezet (in de kast en op exact zelfde wijze als de twee keer die ik hierboven heb beschreven) en hij deed het. We snapten er niks van....

Thuis windows 7 erop, drivers installeren, je kent het wel. Na ongeveer de 20e restart, wederom zelfde problemen. Weer blijft hij hangen nog voor het bootmenu van gigabyte en krijg ik geen beeld of piepjes....

Kortom alles geprobeerd bij het bouwen van de pc. Hij heeft zelfs uurtje of 4 stabiel gedraaid (software installeren, drivers installeren, internetten, downloaden etc.).

Ik word gek en vraag me af of niet gewoon het MoBo gaar is.....Heeft iemand nog nieuwe ideeën?

• JeroendeGroot
  • Laatst online: 16:09
Als ik jou verhaal zo lees lijkt me dit inderdaad een probleem van je moederbord aangezien je alle andere componenten al uit hebt gesloten.

• Qli-max
ja tenminste, als een processor gaar is lijkt het me onlogisch dat je je computer stabiel kunt laten draaien en toen de computer stabiel draaide waren er ook geen conflicten met het geheugen.

Wat ik wel vergeten ben te melden is dat tijdens het draaien 2 keer de videokaart problemen had (sorry maar was dus niet helemaal stabiel :P). Tot twee keer toe moest ik de computer resetten omdat het beeld veranderde (bij iedere muisklik of scherm dat ik opende) in zwarte en rgb puntjes zodat ik op een gegeven moment 'geen' beeld meer had. Eén of ander driver conflict van ATI gaf een foutmelding aan. Maargoed, weet niet of dit te maken heeft met het andere probleem.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:50

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

De kans dat je processor het is, is inderdaad heel erg klein, die dingen gaan bijna nooit kapot.

Wat betreft je voeding ben ik niet helemaal zeker, met wat voor andere voeding heb je getest? 430w is in principe genoeg, maar wel van een A-merk, persoonlijk ben ik nooit zo zeker van die Be Quiet dingen eerlijk gezegd.

Verder, ik ga er van uit dat het geheugen in de QVL van je moederbord staat? Heb je dat ook getest met MemTest? Evt kun je nog proberen of het stabieler wordt als je het voltage van geheugen iets opschroeft.

Mocht dat het niet zijn, dan heb je mijns inziens inderdaad de grootste kans dat het moederbord niet helemaal lekker is.

edit:
Welke foutmelding kreeg je trouwens van die ATi driver? 'Een of ander conflict' hebben we niet zo veel aan :P

[ Voor 8% gewijzigd door Mad Marty op 05-11-2009 10:29 ]

Rail Away!

• Qli-max
Ik heb het getest met één of andere gare voeding die ze nog hadden liggen, naar ik weet rond de 400 watt, in ieder geval een slechtere voeding dan deze, maar details weet ik even niet meer. Met deze voeding kregen we toen beeld. Verder hebben we de voeding met een voedingsmeter waarin je de 4pins CPU en de 24 pins kabel stopt doorgemeten (weet ook al niet hoe zo'n ding heet). Maargoed, dat was allemaal goed.

QVL: http://www.gigabyte.eu/Fi...mb_memory_ga-p55m-ud2.pdf

KVR1333D3N9/2G staat erin, ik gebruik twee maal KVR1333D3N9K2/2G, verschil is K2???...volgens mij geen probleem. Ik heb niet getest met memtest en nu kan dat niet want hij start niet meer op. Voltage kan ik dus ook niet omhoog schroeven. Dit geldt ook voor een biosupdate.

De foutmelding van de ATI was van windows zelf, om één of andere reden kwam deze wel normaal op het scherm en toen ik er op klikte voor details werd het weer onleesbaar.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:20
Zie hier de kingston vertaling van de type nummers: http://www.kingston.com/HyperX/Products/decoder.asp
K2 is dus een Kit van 2 modules.

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-02 14:29
weet je 100% zeker dat je niet per ongeluk een afstandsbusje te veel hebt gemonteerd ?

aangezien hij meteen starte naast de behuizing.. Kleine kans omdat hij het wel heeft gedaan in de behuizing na die tijd maar goed je zou niet de eerste zijn die het overkomt..

• Qli-max
mhoogendam schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:13:
Zie hier de kingston vertaling van de type nummers: http://www.kingston.com/HyperX/Products/decoder.asp
K2 is dus een Kit van 2 modules.
oeps nogal logisch ja :X

• Qli-max
Dezjay schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:42:
weet je 100% zeker dat je niet per ongeluk een afstandsbusje te veel hebt gemonteerd ?

aangezien hij meteen starte naast de behuizing.. Kleine kans omdat hij het wel heeft gedaan in de behuizing na die tijd maar goed je zou niet de eerste zijn die het overkomt..
Kun je dit even voor me uitleggen, want ik kan me niet voorstellen hoe je een afstandsbusje teveel kan monteren (aangezien de gaten in het mobo overeen moeten komen met de gaten in de kast), maar hier een plaatje van het moederbord:

http://motherboards-revie...abyte_GA-P55M-UD2_top.jpg

Rechterzijde (inclusief rechtsonder) 3 vastgezet, linksboven 2, linkerzijde midden 1 en iets rechts daarvan ook 1 en onderzijde midden 1 (rechtsonder al meegetelt bij rechterzijde). Zie niet in waarom hier iets fout aan zou kunnen zijn....

Ik zou overigens niet de eerste zijn met een DOA Gigabyte GA-P55M-UD2:
http://motherboards-revie.../socket_1156/GA-P55M-UD2/

[ Voor 31% gewijzigd door Qli-max op 05-11-2009 13:04 ]

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Dat je dus per ongeluk een extra afstandsbusje hebt gemonteerd op een plek waar geen gat in het moederbord.. Dat kan voor gekke dingen zorgen :)

• Qli-max
nl.mark schreef op donderdag 05 november 2009 @ 12:38:
Dat je dus per ongeluk een extra afstandsbusje hebt gemonteerd op een plek waar geen gat in het moederbord.. Dat kan voor gekke dingen zorgen :)
Sorry was nog bezig met editen vorige post, zie daar mijn opmerking, maar ik snap je punt wel en dat is niet het geval (100% zeker)...

[ Voor 8% gewijzigd door Qli-max op 05-11-2009 15:26 ]

• Qli-max
Wederom uit de kast gehaald, buiten de kast met alleen mobo, cpu, video, voeding en speakertje voor de piepjes: geen beeld & geen piepjes (nog niet mobo gereset en alles), maargoed, hij maakt dus geen kortsluiting met de kast...

[ Voor 12% gewijzigd door Qli-max op 05-11-2009 13:59 ]

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 08:53
ik had ook zon soort probleem. hij starte op nog voor bios scherm ging die weer eventjes uit en daarna start die gewoon door na windows. leek wel of die een soort test dan doet ofzo. maar begon me te irriteren nieuwe bios versie erop gezet en weg was het probleem

• Qli-max
was het maar zo'n feest :P Hij beland nooit bij het biosscherm. Dit zijn van die momenten dat je denkt: had ik hem nou maar voor die 60 eu laten bouwen bij de winkel :P maargoed, denk dat ik het mobo en de cpu retourneer voor onderzoek met als reden dat ik denk dat het mobo een doa is...of iemand moet nieuwe gedachtes hebben natuurlijk..

[ Voor 8% gewijzigd door Qli-max op 05-11-2009 15:26 ]

• scenix_
  • Laatst online: 14-11-2025
Als ik goed lees en de dingen uitsluit die je hebt geprobeerd lijkt mij je geheugen of CPU de bottleneck, nu heb ik ERG weinig brakke CPU's gezien... (je weet maar nooit) maar ik zal je geheugen toch maar even onderhevig maken aan een memtest in een andere bak (als je die beschikbaar hebt).

Of heb je eventueel ander RAM geheugen tot je beschikking?
Ben bang van niet anders had je dat allang geprobeerd... Succes verder!

• Forcepoint
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-02 17:29
Toevallig heb ik eergisteren mijn upgrade geinstalleerd, met een GA P55 UD4. Exact dezelfde symptomen als jij. Oplossing was de geheugenbankjes niet in slot 1 en 3 plaatsen maar in 2 en 4.

Dit is misschien een open deur intrappen.. maar toch.

EDIT: Overigens, die restart-loop was exact hetzelfde bij mij. De DVD-speler ging ook steeds aan en uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Forcepoint op 05-11-2009 17:11 ]

• Qli-max
Verdomme misschien heb je gelijk, van alles ben ik dat vergeten te proberen :X
Maarrrrr ik heb net de bende naar het postkantoor gebracht, ik dacht nog net even snel voor 6 uur....dit is balen want als dat zou werken.....en ik kom nu nooit meer op tijd bij het postkantoor om het te onderscheppen....grrr

maaruh even ander dingetje: ten eerste is het niet echt logisch en ten tweede, zo staat het niet in de beschrijving, daar staat dat het in slot 1 en 3 moet (dit is even belangrijk aangezien ik anders voor de verzendkosten en onderzoekskosten opdraai....)

[ Voor 42% gewijzigd door Qli-max op 05-11-2009 18:11 . Reden: onvolledig antwoord ]

• Qli-max
Even gecheckt in de handleiding en weet nu ook weer waarom ik nooit in bay 2 en 4 het geheugen heb gestopt, in de handleiding staat namelijk:

Due to CPU limitations, read the following guidelines before installing the memory in Dual Channel mode.
1. Dual Channel mode cannot be enabled if only one DDR3 memory module is installed.
2. When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used for optimum performance. When enabling Dual Channel mode with two memory modules, be sure to install them in the DDR3_1 and DDR3_3 sockets.

Zie ook pagina 16 van: http://europe.giga-byte.c..._maunal_ga-p55m-ud2_e.pdf

Heb je misschien een verklaring dat het juist in 2 en 4 wel werkt Forcepoint (of iemand anders natuurlijk...)

[ Voor 102% gewijzigd door Qli-max op 05-11-2009 19:41 ]

• Forcepoint
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-02 17:29
Qli-max schreef op donderdag 05 november 2009 @ 17:48:
Even gecheckt in de handleiding en weet nu ook weer waarom ik nooit in bay 2 en 4 het geheugen heb gestopt, in de handleiding staat namelijk:
Ik kan het verkeerd begrijpen natuurlijk, maar in die quote van de tekst staat toch juist dat je de twee kaartjes in slot/bay 2 en 4 moet doen en niet in 1 en 3? Dat is dus geen verklaring dat je het nooit zo hebt geprobeerd...

Ik weet ook niet waarom het per se in 2 en 4 moet... behoorlijk onlogisch inderdaad. In de handleiding van mijn moederbord staat bijna dezelfde pagina trouwens als naar waar jij linkt.

EDIT:

Ik denk dat ik nu begrijp wat je bedoelt maar je moet wel even goed naar het plaatje kijken op die pagina: DDR3_1 en DDR3_3 zijn eigenlijk slot 2 en 4! Er staat ook: DDR3_2 , DDR3_1, DDR3_4, DDR3_3 in deze volgorde. Dat is dus een beetje verwarrend.

[ Voor 21% gewijzigd door Forcepoint op 05-11-2009 20:30 ]

• Qli-max
Forcepoint schreef op donderdag 05 november 2009 @ 20:26:
[...]

Ik kan het verkeerd begrijpen natuurlijk, maar in die quote van de tekst staat toch juist dat je de twee kaartjes in slot/bay 2 en 4 moet doen en niet in 1 en 3? Dat is dus geen verklaring dat je het nooit zo hebt geprobeerd...

Ik weet ook niet waarom het per se in 2 en 4 moet... behoorlijk onlogisch inderdaad. In de handleiding van mijn moederbord staat bijna dezelfde pagina trouwens als naar waar jij linkt.

EDIT:

Ik denk dat ik nu begrijp wat je bedoelt maar je moet wel even goed naar het plaatje kijken op die pagina: DDR3_1 en DDR3_3 zijn eigenlijk slot 2 en 4! Er staat ook: DDR3_2 , DDR3_1, DDR3_4, DDR3_3 in deze volgorde. Dat is dus een beetje verwarrend.
Opzich heb je een punt maar op het mobo zelf staat het precies andersom aangegeven ( 2 en 4 is 1 en 3) 8)7
Overigens is zowiezo de tabel in de hanleiding verwarrend.....

[ Voor 3% gewijzigd door Qli-max op 06-11-2009 03:23 ]

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 08:53
Kijk en leer

Afbeeldingslocatie: http://motherboards-reviews.com/Gigabyte/socket_1156/GA-P55M-UD2/Gigabyte_GA-P55M-UD2_layout.jpg

• Qli-max
Om bovenstaande verwarring te voorkomen: het geheugen zat gewoon in DDR3_1 en DDR3_3 dus het geheugen zat in de goede sloten. Daarnaast heb ik nog even die maat van me gebeld waarmee ik alle onderdelen heb getest etc, en die wist zeker dat hij het geheugen ook nog een keer in DDR3_2 en DDR3_4 heeft gestopt, dus dit heeft niet geholpen...

• Qli-max
Verwijderd

[ Voor 104% gewijzigd door Qli-max op 19-11-2009 09:42 ]

• Qli-max
Update:
Mobo terug gestuurd als DOA, na 2 weken eindelijk terug.
In een half uurtje systeem in elkaar en wild testen met CODMW2.
Hier zit een blije jongen achter zijn nieuwe PC.
En gelukkig lag het allemaal niet aan mezelf :)

Toch iedereen bedankt voor de tips.

Slotje?

• n0zem
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-10-2025
Ik heb min of meer net zo'n probleem als hetgeen jij hierboven beschrijft (zie hier), met het verschil dat mijn geheugen niet in de QVL staat.

Weet je nou uiteindelijk wat precies het probleem was?

• scenix_
  • Laatst online: 14-11-2025
Als ik het goed lees was het moederbord DoA, als je RAM niet in QVL staat kan je het wel schudden als het niet goed functioneert..... (is niet altijd zo hoor! )
Pagina: 1