Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezocht hier op het forum maar kon hier niks over vinden.
Het probleem is als volgt:

Ik heb een laptop, de Asus G1Sn, deze bevat een Intel Core 2 Duo T9300 @ 2,5GHz.

Het probleem is dat deze niet op volle toeren wil draaien als ik een spel speel.
Stel ik start een spel als bijvoorbeeld Warhammer Online op, en ik druk Alt-tab, dan zie ik bij CPU-Z nog steeds bij Core-speed maar 1197MHz staan.
Ik heb bij een vriend gekeken die een iets snellere processor heeft, en bij hem zag ik duidelijk in CPU-Z dat er achter Core Speed ook daadwerkelijk 2600 MHz staat, bij mij staat hier maar 1197 Mhz. (tijdens Warhammer allebij)

Nou weet ik dat laptops vaak een ingebouwd truukje hebben om stroom te besparen (kan ik dit eraf krijgen? ik maak me niet druk om wat stroom) wat ervoor zorgt dat de processor pas op een hogere core-speed gaat draaien als dit ook echt verreist is, maar mijn processor draait in warhammer op 97% (volgens Task manager)
dus zou deze allang moeten overspringen naar 2,5 GHz in plaats van sloom doorgaan op die 1,2 GHz.

Btw, deze laptops hebben een bijgeleverd programmatje genaamd Power4Gear, hiermee kan ik de processor instellen op high performance, of battery saving. Als ik deze op battery saving zet zie ik plotseling bij CPU-Z plotseling wel een wat hogere Core-speed, namelijk rond de 1500MHz, wat nog steeds bij lange na niet 2500MHz is wat het zou moeten zijn.

Zou iemand mij misschien kunnen vertellen wat er aan de hand kan zijn? Ik snap er niks meer van.

(ik heb dus tijdens het gamen gekeken naar de core-speed maar die is precies even laag als wanneer ik gewoon op mijn desktop ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

probeer is prime95 te draaien deze belast hem sowieso.. meestal als je ALT-TAB in game doet klopt de CPU reading niet omdat die heel snel terug schakelt.

Overigens temps ook goed dat hij niet begint terug te clocken vanwege hitte?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is Prime95?
en ik dacht ook al misschien dat de CPU misschien gewoon snel terug schakelt, maar als ik dan bij task manager kijk zie ik dat mn processor op 97% aan het draaien is, en tegelijkertijd zie ik in CPU-Z dat ie maar op 1197MHz draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34
Kijk dan eens in de bios of de multiplier goed staat, en schakel Speedstep, C1E, etc uit.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Xeno , Ik heb prime 95 geprobeerd, dat zorgt ervoor dat mn CPU helemaal overbelast word tot 100%, nuttig maar ik zie terwijl die op 100% draait nog steeds in CPU-Z dat de processor maar op 1197MHz draait. ipv 2,5GHz

@Malantur, ok bedankt de multiplier staat gewoon op 8x in de bios, maar merk nu op dat in CPU-Z maar 6x word aangeduidt, en hoe schakel ik Speedstep en C1E uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Probeer eens (in vista?) de power options van windows zelf op High performance te zetten.

Control panel > Power Options. Dat batterij icoontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:34:
@Malantur, ok bedankt de multiplier staat gewoon op 8x in de bios, maar merk nu op dat in CPU-Z maar 6x word aangeduidt, en hoe schakel ik Speedstep en C1E uit?
CPU-Z kan er ook wel eens naast zitten (dat heb je met software).
Kijk eens met Everest of met Vista zelf.
Anders kan een bios update misschien wonderen doen.

Speedstep en C1E kan je uitschakelen in de bios, maar misschien is de optie eruit gehaald in je laptop.
Via google of de search functie hier had je dit vast ook wel kunnen vinden ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb veel verschillende programmas gebruikt en allemaal duiden ze maar 1200MHz max. aan.
Het is dus echt zo dat mijn processor maar op de helft van zijn snelheid loopt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel stom misschien, maar game je wel met je stroomkabel aangesloten? Laptops hebben soms nogal de neiging/eigenschap om terug te gaan klokken zodra je van het stroomnet af gaat om stroom te besparen. Pas als je er stroom op zet gaat de processor op volle kracht. Naar mijn ervaring kunnen dat reducties zijn van 50% (want tsja, zo'n undervolted processor is inderdaad lekker zuinig) dus dat zou op zich wel overeen komen met jouw verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 10:25
Kijk ook even naar de temperatuur van je CPU onder full load. Als de processor te heet wordt gaat de multiplier omlaag om schade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik denk dat je pc gewoon niet op max performance staat.;) Check eens het antwoord van kluyze. is het batterijtje rechts onder in.
Of in power options in configuratiescherm te vinden. Daar moet je systeem op de snelste stand (High Performance) worden gezet... (je hebt meestal powersaver, welke vaak aanschiet als je de kabel van je laptop afkoppelt.

[ Voor 20% gewijzigd door scenix_ op 06-11-2009 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Probeer eens het meegeleverde programma uit te schakelen en dan met vista/w7 High Performance selecteren. Daar kun je nog even kijken bij de geavanceerde instellingen om er zeker van te zijn dat de processor wel tot 100% beladen mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
scenix_ schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:00:
Ik denk dat je pc gewoon niet op max performance staat.;) Check eens het antwoord van kluyze. is het batterijtje rechts onder in.
Of in power options in configuratiescherm te vinden. Daar moet je systeem op de snelste stand (High Performance) worden gezet... (je hebt meestal powersaver, welke vaak aanschiet als je de kabel van je laptop afkoppelt.
shadownetwork schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:09:
Probeer eens het meegeleverde programma uit te schakelen en dan met vista/w7 High Performance selecteren. Daar kun je nog even kijken bij de geavanceerde instellingen om er zeker van te zijn dat de processor wel tot 100% beladen mag worden.
sorry, ik vind het hele leuke reacties maar natuurlijk was dat het eerste waar ik naar keek. In mn verhaal kon je lezen dat ik hiermee al gespeeld heb door het op battery saving te zetten en op high performance maar dat dat niks uitmaakt, integendeel, op battery saving heb ik zelfs een core-speed van 1500MHz, terwijl op high performance (ingesteld op 100% proxessor state natuurlijk) ik maar een luttele 1200MHz core-speed te zien krijg in verschillende programma`s, waaronder CPU-Z en PC-wizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Ok, duidelijk. Ik haal alleen uit je verhaal dat je dus in dat programma van ASUS de speed instelt...

Maar gebeurt het dan ook in windows? Dat lees ik niet terug.

Verder denk ik aan een bios UPDATE en anders contact opnemen met de leverancier om te kijken wat hier de oorzaak van kan zijn. ASUS heeft een prettige support die je meestal wel een endje op weg kan helpen. succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik in windows instel krijg ik ook te zien in dat programma van Asus en vice versa,
Ik ben er nog steeds niet achter wat het nou kan zijn maar ik ga mn bios maar eens updaten en misschien kijken wat voor downloads er verder nog op de site van asus staan. Misschien vind ik daar nog wel iets van een chip-set driver die ik nog niet heb ofzo.

En ben trouwens van plan ergens volgende week mn HDD te formateren en Win7 64bit erop te knallen, dikke kans dat dit al een hele hoop scheelt. Dat vista 32bit gebeuren is echt een downer voor een game-laptop.
Pagina: 1