“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Ik denk dat de buschauffeur geen gelijk had.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Ik zie het als gewoon een rechte hoofdbaan waarop loodrecht een zijbaan uitkomt en een paar meter verder nog eens loodrecht een zijbaan op uitkomt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| (3) | | | |-------------------------- (2) | |-------------------------- (1) | | | |
als ik van zijbaan (1) afkom en de hoofdbaan (3) naar rechts op rijd, bevind ik mij vervolgens pricipieel op de hoofdbaan voor iemand die van zijbaan (2) ook hoofdbaan (3), naar onderen toe wilt oprijden. Die ik 2 seconden daarvoor ook op een zijbaan zat is op dat moment eigenlijk niet meer relevant.
Ik zit ook wekelijks in zo'n verkeerssituatie (met de fiets) en pas het allensinds op dze manier toe. (vorig weekend discussie gehad met kameraden over exact dezelfde vraagstelling)
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 23:39 ]
Verwijderd
Dat is -denk ik- alleen bij het uitrijden van de bushalte-stop-plaats en als hij zijn richting aangeeft. Voor de rest moet die zeker voorrang geven bij haaientanden.Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:37:
Is het niet zo dat binnen de bebouwde kom de bus altijd voorrang heeft? Staat me namelijk iets van bij. Vraag 2 is dan of de campus daar wel onder valt
Voorrang van rechts geldt alleen maar in situaties waar niets anders van voorrangsindicatie staat/geldt, of in situaties waar het voorrang-van-rechts bord staat. Bij haaientanden (en omgekeerd-driehoed-bord) is er geen sprake van voorrang-van-rechts-regel. Net zoals een auto die van een parking/oprit van rechts komt ook geen voorrang heeft.Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:37:
aan de andere kant, de fietser komt van rechts en zou daarom wellicht voorrang hebben
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2009 00:01 ]
Verwijderd
Verwijderd
"rechts" is in deze situatie betekenisloos.Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:41:
maar in dit geval hebben beide partijen haaientanden op de weg, lijkt me dan toch dat de fietser voorrang heeft omdat deze vanuit de bus gezien van rechts komt
Fietser heeft haaientanden, moet voorrang verlenen t.a.v. hoofdbaan.
Bus heeft haaientanden, moet voorrang verlenen t.a.v. hoofdbaan.
Zie het gewoon als 2 aparte T-kruispunten die toevallig dicht bij elkaar liggen.De bus rijdt op het eerste kruispunt van weg (1) de hoofdbaan op en komt vervolgens aan zijweg (2) die haaientanden heeft en dus voorrang moet verlenen.
Verwijderd
Dat is alleen bij wegrijden van een bushalte.Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:37:
Is het niet zo dat binnen de bebouwde kom de bus altijd voorrang heeft? Staat me namelijk iets van bij. Vraag 2 is dan of de campus daar wel onder valt, aan de andere kant, de fietser komt van rechts en zou daarom wellicht voorrang hebben
[edit](en wat TommyGun zegt)
Verder vind ik in zo'n situatie "degene die het eerste op de voorrangsweg komt heeft voorrang", dus het verkeer van de Boerderijweg heeft voorrang op verkeer van De Hems.
Signatures zijn voor boomers.
En enkel binnen de bebouwde kom...Maasluip schreef op donderdag 05 november 2009 @ 07:43:
[...]
Dat is alleen bij wegrijden van een bushalte.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dan vervalt alle soort van voorrang toch ?
gewoon nee.
En als beide zijwegen 100m uit elkaar op de hoofdweg waren uitgekomen, is het meteen duidelijk dat je op de hoofdweg voorrang hebt. Wie het eerst komt....
Ah oke, duidelijk nu. Dank jullieBartS12 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 09:51:
Het wordt nog makkelijker te begrijpen als je je voorstelt dat beide zijwegen ook wat verder van elkaar op de hoofdrijbaan hadden kunnen uitkomen. Dat verandert qua voorrang helemaal niets aan de situatie: dat hangt alleen af van zaken als voorrangsweg ja/nee, haaientanden, van rechts of links, etc. Maar niet van afstand tussen kruisingen.
En als beide zijwegen 100m uit elkaar op de hoofdweg waren uitgekomen, is het meteen duidelijk dat je op de hoofdweg voorrang hebt. Wie het eerst komt....
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice