Toon posts:

Moederbord ziet geluidskaart niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben nieuw onder de fora bij tweakers, maar ik heb altijd gezien dat mensen hier heel goed worden geholpen met PC problemen, en de dag is gekomen dat ik zelf hulp nodig heb, ipv mensen te helpen.

Ik heb een paar dagen geleden Windows 7 Ultimate geïnstalleerd, alles goed en wel, alleen heb ik een probleempje met mijn moederbord vs geluidskaart.

Alle hardware werd herkent, en Windows updates gaven zelf meteen alle drivers bij eerste startup. Behalve mijn geluid, dat deed het niet. Na heel wat uurtjes googlen en trouble shooten, heb ik zover ik weet alles geprobeerd. Ik kwam erachter dat mijn PC mijn moederbord niet zag en kon identificeren, met Everest/BIOSagent kon dat wel. Ik heb zover ik weet alle drivers/utility's/ en flash bios geïnstalleerd, maar nog steeds geen geluid.

Voor geluid heb ik in de bios onboard sound aan en uit gehad, geen effect, driver (HD realtek) geinstalleerd, geen effect. Sweex (mijn geluidskaart) CD drivers geprobeerd te installeren, maar daar wordt de installatie halverwege door windows afgebroken, met een melding 'het stuurprogramma voor het apparaat is niet geïnstalleerd'. (Ik zag ergens dat je via .ini file of een andere file in de driver directory iets van een fix kon maken, maar heb geen idee hoe dit moet, en of dit het probleem wel zou verhelpen).

Overigens staat er bij systeembeheer een vraagteken bij Multimedia Controller. (Is dit mijn niet-geïdentificeerde geluidskaart? Ik heb dit probleem niet kunnen verhelpen)
Ik weet dus nog steeds niet of het aan mijn moederbord, of geluidskaart ligt..

Ik ben echt aan het einde van mijn latijn, ik hoop dat iemand kan helpen :(

Specs:
Moederbord: Foxconn RS690M2MA
Geluidskaart: Sweex 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb je al eens geprobeerd om in device manager waar dat vraagteken bij het device staat een update te doen en zeggen dat windows ook op het net mag zoeken?

En heb je geprobeerd om de originele drivers te installeren (van cd of iets dergelijks) of drivers van de site waar bij staat 'voor windows 7'

[ Voor 32% gewijzigd door kluyze op 04-11-2009 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:21:
Heb je al eens geprobeerd om in device manager waar dat vraagteken bij het device staat een uodate te doen en zeggen dat windows ook op het net mag zoeken?
'Uw multimedia-audio controller kan niet worden geïnstalleerd'

Was een van de eerste dingen die ik heb gecheckt, maar Windows wil niet mee werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:21:
En heb je geprobeerd om de originele drivers te installeren (van cd of iets dergelijks) of drivers van de site waar bij staat 'voor windows 7'
Nee, maar Sweex heeft maar drivers tot XP, zou alsnog geen probleem moeten zijn, want ik heb deze kaart een jaar met Vista gebruikt zonder problemen, en wat ik veel lees is dat alle drivers die met Vista werken ook 7 compatibel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
En je onboard geluid gaat ook niet? Die drivers installeren niet of ... ? Of bedoel je met die 'HD realtek' dat die sweex die geluidschip gebruikt?

Probeer ook eens je kaart in een ander slot, zou niks mogen uitmaken maar om alle zekerheden uit te sluiten. Eventueel in een andere pc.

[ Voor 32% gewijzigd door kluyze op 04-11-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Ik heb de onboard sound aan de gang gekregen, maar heb nog steeds geen 5.1 geluid, of zicht op mijn geluidskaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:31:
En je onboard geluid gaat ook niet? Die drivers installeren niet of ... ? Of bedoel je met die 'HD realtek' dat die sweex die geluidschip gebruikt?
De Realtek was (zover ik weet) voor het moederbord, niet de Sweex sound card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-10 21:46

KompjoeFriek

Statsidioot

Weet je zeker dat je wel de juiste Realtek drivers hebt?

Voor zowel Sweex als Realtek raad ik je aan om de laatste drivers via de site van de fabrikant te downloaden (voor Realtek moet je dan bij de fabrikant van je moederbord (foxconn) zijn)

Met het model nummer dat je opgeeft kom ik niet verder dat dit bord: A690GM2MA-RS2H. Is dat de juiste? Zo ja, probeer de drivers daar eens (voor vista, win7 hebben ze niet)

Voor Sweex kun je hier kijken: 5.1 PCI Sound Card (SC012). Als dit de juiste is: wederom de drivers voor Vista proberen :)

Succes!

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KompjoeFriek schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:42:
Weet je zeker dat je wel de juiste Realtek drivers hebt?

Voor zowel Sweex als Realtek raad ik je aan om de laatste drivers via de site van de fabrikant te downloaden (voor Realtek moet je dan bij de fabrikant van je moederbord (foxconn) zijn)

Met het model nummer dat je opgeeft kom ik niet verder dat dit bord: A690GM2MA-RS2H. Is dat de juiste? Zo ja, probeer de drivers daar eens (voor vista, win7 hebben ze niet)

Voor Sweex kun je hier kijken: 5.1 PCI Sound Card (SC012). Als dit de juiste is: wederom de drivers voor Vista proberen :)

Succes!
Thanks, bij beide heb je de goede driver te pakken, jammer genoeg had ik ze allebei al geprobeerd, mijn Foxconn updater, zegt dat het moederbord op alle fronten up to date is Drivers/BIOS/Sound en de Sweex driver zoals in de originele post wordt halverwege afgebroken waarbij Windows zegt dat de installatie niet gelukt is (of dat komt omdat hij de kaart überhaupt al niet correct identificeert weet ik niet..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Problem fixed!
Post kan weg wat mij betreft, het lag inderdaad bij de vista compatibel versie van de Sweex drivers.
Pagina: 1