erikjannemann schreef op donderdag 05 november 2009 @ 21:27:
Ik heb ook zelf gezocht naar informatie hierover. Punt is dat ik alleen maar het ram geheugen argument kan vinden. Hier wordt dat ook aangehaald. Ik vroeg mij gewoon af of er meer factoren mee zouden moeten spelen bij het maken van deze keuze. Evengoed heeft deze topic mij ertoe bewogen om te kiezen voor x64. Dus waar jij hem misschien niet zinvol acht, heb ik er wel zeker wat aan gehad.
Bedankt in ieder geval.
Er zijn zeker wel een hoop zaken over te vinden op Google, maar in het kort:
Voordelen x64:
- Je kan meer dan 3+iets Gb geheugen aanspreken.
- Je kan meer dan 2 Gb per proces toewijzen (Handig voor o.a. VMWare, Photoshop en bepaalde nieuwe spellen)
- De kernel heeft signed drivers nodig, dus minder kans op een kernel-attack door malware.
- Vrijwel alle x86 (32bits) sofware draait zonder problemen.
- Software die perse een x64 versie nodig hebben, hebben deze beschikbaar (denk aan ISO mounters, Anti-virus etc)
- Performance van x64 apps is vaak beter. (Voorbeeld: WinRAR x64 pakt sneller in/uit omdat het x64 CPU instructies kan gebruiken)
Nadelen x64:
- 16 bits software draait niet meer.
- "Out of the box" gebruikt x64 iets meer geheugen (150-200 Mb ong) omdat er zowel x86 als x64 versies van dezelfde libraries geladen moeten worden.
- Je moet compatible hardware hebben (weinig/geen probleem met alles van 2007 of later)
- De kernel heeft signed drivers nodig. Ja dit is een voordeel maar ook een nadeel, omdat fabrikanten eerst een digital signature van Microsoft moeten verkrijgen. (en dat kost eenmalig $500 o.i.d. voor registratie).