Toon posts:

welke moederboard moet ik kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben afgelopen week begonnen met een nieuwe computer samen te stellen, echte gamers computer.
De volgende dingen heb ik besteld,
- behuizing: Antec 902
- processor: i7 860
- geheugen: OCZ DDR3 High Performance Memory 6GB 1600
- DVD/CD brander
- Voeding: ATX Antec 650W
- Grafischekaart: ATI HD5870 Sapphira
- Samsung HD 1TB

Wat nu ontbreekt is een goede snelle moederboard. Wat kunnen jullie mij adivseren? Ik heb namelijk twee moederboards in vizier:
- Gigabyte GA-P55-UD3 (goedkoop)
en
- asus maximus formula iii (best duur)

Geld speelt 'bijna' geen rol, maar goedkoop en goed is lekker mee genomen, maar ik wil zeker goede performance en snelheid en betrouwbaarheid voor terug krijgen.

Welke kunnen jullie nu mij adviseren? Graag snelle reacties, aangezien ik dit snel moet bestellen.

Alvast bedankt.

Gr.
Grendizer

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bij moederborden geld (ruwweg) dat duur = extra funcionaliteit. Soms meer slots om dingen aan te sluiten, of meer overklokpotentieel. Als je op het geld let zou ik echter meestal gewoon het goedkoopste bord nemen wat aan je eisen voldoet. Functionaliteit wat je niet gebruikt wil je natuurlijk niet voor betalen ;) Ook heeft een moederbord nauwelijks invloed op prestaties dus daar zit bij duurdere mobo's sowieso geen winst in.

Dat gezegd hebbende, ik weet niet of je bijvoorbeeld wilt OC'en en of de functionaliteiten van dat goedkopere bord voor jou voldoen. Er is maar één manier om erachter te komen of dat duurdere bord voor jou meerwaarde biedt en dat is reviews lezen :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Niet te vergeten, de qvl!

Kijk eerst eens of dat geheugen op de qvl van de maximus III formula staat. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al voor onderzoek verricht, ik kan alleen niet beslissen, ik wil gewoon de beste gamers pc in elkaar zetten. Als het alleen om extra functionaliteit gaat of meer slots, is voor mij dan makkelijk om te kiezen.
Overklokken lijkt me ook wel wat, maar dan kan ik natuurlijk voor de UD3R kiezen, toch?

Rene, wat bedoel je met qvl? geen idee wat dat is.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

qvl=qualified vendor list (geloof ik :P). Een lijstje bij het moederbord welke geheugenmodules er op dat mobo getest zijn, als je geheugen erop staat weet je zeker dat het goed gaat werken. Qvl's zijn meestal op de site van de fabrikant te vinden, bij de productinfo over het mobo.

Ik zou normaal eigenlijk altijd een goedkoop bord nemen. Ik heb helaas zelf geen ervaring met s1156-mobo's maar de beste manier om te kijken welk bord geschikt is voor bijvoorbeeld OC'en is toch reviews googelen ;) De maximus III klinkt als een goed mobo maar misschien zijn er goedkopere borden die er weinig voor onder doen. En dat is zonde. (maar misschien is dat bord juist weer veel beter dan de rest, dat zou ik niet weten). Licht overklokken kan trouwens op bijna alle moederborden wel. Dat duurdere mobo dat je noemde zal waarschijnlijk echt voor zware OC's zijn. (en dan heb je dus ook een goede koeler nodig, wil je echt zover gaan).

Sowieso zijn de s1156 allemaal erg nieuw, en niet bepaald low-end dus ook bij de goedkopere borden kan je wel kwaliteit verwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 04-11-2009 21:57 ]

Verwijderd

gewoon kijken naar kwaliteit en reacties van mensen die het al hebben gekocht.
welke functies, vergelijken is ook wel aan te raden.
]
succes verder ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik kan gewoon nergens benchmarks of test verslagen vinden over Gigabyte GA-P55-UD3, kan iemand mij helpen?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

http://www.tomshardware.c...board-overclock,2460.html
* Edmin gelooft in de GD65 en de P7P55D

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 20:57:
Hallo,
- processor: i7 860
- geheugen: OCZ DDR3 High Performance Memory 6GB 1600
De i7 860 is een So1156 cpu en heeft dus geen tripple channel geheugencontroller. Aangezien er volgens mij geen latjes van 3GB bestaan is een setje van 6GB 3x2GB en gaat dus 3 van de 4 geheugen slots in beslag nemen. Volgens mij gaat dat geheugen zelfs niet in dual channel draaien.

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Draait inderdaad niet in triple channel, sommige modules willen wel in dual channel draaien mits, je 1 module weg laat zodat je er nog maar 2 op je mobo hebt

qvl is idd qualified vendor list ;) te vinden op de asus site bij support, zoeken naar maximus III formula dan moet je hem kunnen vinden.

Verwijderd

Topicstarter
@kluyze
betekent dat de Gigabyte te weinig slots heeft dat ik dan beter die asus moet nemen anders kan ik de 6 gb niet kwijt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 12:10:
@kluyze
betekent dat de Gigabyte te weinig slots heeft dat ik dan beter die asus moet nemen anders kan ik de 6 gb niet kwijt?
Hij bedoelt dat je de 6 GB wel kwijt zal kunnen maar aangezien het 3 latjes zijn deze niet in dual-channel zullen draaien. Bij 2 latjes is dit wel het geval.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 12:14:
[...]

Hij bedoelt dat je de 6 GB wel kwijt zal kunnen maar aangezien het 3 latjes zijn deze niet in dual-channel zullen draaien. Bij 2 latjes is dit wel het geval.
wat is het verschil dan om in dual-channel te draaien? is dat veel sneller of ga ik het verschil niet echt merken. En om dual te draaien moet je dan alleen voor 4 gb gaan met i7 860?

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dual channel is inderdaad wel wat sneller, dus als je een 1156-mobo neemt is het handiger om setjes van twee te nemen. Dus 4GB (2x2) of 6GB (2x2 + 2x1) of 8GB (2x4 / 4x2). Aangezien je aangeeft dat het een game-pc is is 4GB al genoeg, meer geheugen zal niks toevoegen als je het niet gebruikt. Of je moet geheugenvretende dingen doen, als zware videobewerking o.i.d. of meerdere spellen tegelijk open hebben staan. :) zo niet, zou ik gewoon 4GB nemen.

triple-channel kan alleen op s1366, maar dat vind ik zelf veel te duur in vergelijking met s1156. Triple channel voegt, i.t.t. dual-channel ook weinig toe.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor jullie reacties, ik weet al genoeg :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dan mag je ook wel vertellen wat je hebt besloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Edmin op 05-11-2009 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ga gewoon voor Gigabyte GA-P55-UD3, zijn er nog mensen die genoeg ervaring hebben met deze?
Pagina: 1