RAID1 Partities

Pagina: 1
Acties:

• KoenAlberts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-01 22:21
Hallo allemaal,

Vandaag toen ik opstond, kwam vaderlief overstuur naar me toe.. je raadt 't wel: "de computer deed het niet meer". Na een beetje zoeken in de bios zag ik dat de HDD niet meer herkend werd. Alle gegevens verloren (backups, backups, backups.. helaas werd er niet geluisterd).

Maar goed, op naar Alternate, 2 schijven van 1TB halen en ze maar in RAID1 zetten. Nu lukt dat aardig, alleen loop ik tegen 2 dingen aan..

- Ik heb via FastBuild Utility van AMD, 2 partities kunnen aanmaken: één van 100GB en één van 900GB allebei RAID1. De ene als windows (installatie partitie), de andere als data partitie. Ik kreeg het alleen niet voor elkaar om meer dan 2 partities te maken met de utility. Nu gaan er 3 personen met deze computer werken en ieder krijgt een aparte partitie... dus de data partitie zal in drieen gedeeld moeten worden (3X 300GB).

Maakt het uit als ik deze 'data partitie' later in windows verder partitioneer? Of gaat dit ten koste van de betrouwbaarheid van RAID1? En zoja, hoe moet ik dit anders doen? Ik heb het internet aardig afgestruind, maar kon niets vinden.

- Is het ook mogelijk om de windows partitie op raid 0 te laten draaien en de data partitie op raid 1? Of gaat dit conflicten geven, of uberhaupt niet werken met maar 2 HDD?

Ik hoop dat iemand mij opweg zou kunnen helpen, alvast bedankt namens mij en de oudjes hierzo ;)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
1. raid is GEEN backup
2. raid stel je in op schijven en niet op partities dus 2 partities op 1 schijf met verschillende raid niveaus gaat niet werken.
3. je kan in windows gewoon alles nog partitioneren staat compleet los van het raid verhaal.
4. waarom krijgt iedereen een aparte partitie? zie het nut daar niet zo van in...

edit: mijn advies is, gewoon een externe hdd case kopen voor 1 van die 1 tb schijven. En iedereen vertellen dat ze alle belangrijke zooi in hun mijn documenten moeten gooien. Vervolgens leer je hun/ maak je een task die of doe je zelf een backup maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Craven op 04-11-2009 21:09 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Raid is inderdaad zeker geen backup.
Wel kan je een schijf in partities delen en partities apart in Raid zetten. Dit moet dan wel via software raid en kan niet via hardware raid.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• KoenAlberts
Als ik het goed begrijp is dat RAID 1 (ook wel mirroring) er voor zorgt dat de data die wordt opgeslagen naar 2 verschillende schijven schrijft. Dus belangrijke zaken zoals documenten staan op beiden schijven als ik het goed begrijp... en één van die schijven gaat kapot, dan staat er een exacte kopie op de andere schijf?

Nu ga ik in 'fastbuild utility' van AMD deze twee schijven aan elkaar koppelen in RAID1, moet ik dan hier al beginnen met partitioneren? Of gewoon de grootte op 1 Terrabyte houden windows installeren, en dan later in windows zelf partities gaan aanmaken?

Ik kom er nu ff niet meer helemaal uit, ik ben de draad een beetje kwijt door de verschillende artikelen op internet.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ja, en dan delete je perongeluk de partitie, en dan is het gewoon op allebei de schijven gewist.

wat jij betoelt met die partities zijn arrays, en ja, je kan 2 verschillende raidlevels op 1 disk hebben dus 2x 100 gig raid 0 voor windows, en dan die 2x 900 gig als losse disk, of raid 1 of wat dan ook instellen voor de data. (bijvoorbeeld)

en nee, raid is geen backup, het is alleen bescherming tegen mechanisch falen van 1 schijf.
wat je beter kan doen dus, is gewoon 1 schijf als 100 gig + 3x 300 gig indelen, en dan die 3x 300 gig via software laten backuppen naar de 2e terabyte schijf (die gewoon als 1 partitie houden). er is gewoon software die de backups kan maken :)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Raid is bedoeld om hogere uptime te krijgen. Niet als backup oplossing. Als er nu een user per ongeluk iets weggooid heb je gewoon pech (ff heel basic) met een backup kun je alles nog terugzetten.

Ken de fastbuild utility niet maar normaal gesproken stel je raid in in de bios van je mobo of van je raid chip. Hangt van het moederbord af. Of je moet een raid kaart hebben dat moet het in de bios van dat ding. Windows ziet de schijven die je nu in raid hebt staan gewoon als 1 schijf (moet je wel de juiste drivers laden bij installatie). En dan kun je gewoon partitioneren en installeren zoals normaal.

• KoenAlberts
Ja dat begreep ik inderdaad, als je het van de schijf afhaalt wordt het inprincipe van beide schijven afgehaald, dat heb ik uit het verhaal begrepen. Het was ook de intentie om mechanische defecten tegen te gaan, ze hebben hier gelukkig wel door dat als je het eraf gooit dat het helemaal weg is. Daarnaast gaan we ook gewoon backups draaien via een server pc die ik zojuist af heb.

http://blog.knudde.be/Raid+en+Partities

Hier vond ik het een en ander over raid en over het aanmaken van array's (wekte bij mij verwarring op).

Dus ik wil het volgende gaan doen:

Via de chip/bios (hardware RAID) ga ik twee array's aanmaken:

- één array RAID-0 voor Windows (100GB)
- één array RAID-1 voor de data (900GB)

Zodra Windows geinstalleerd is ga ik de data array (RAID-1) verdelen in partitie's (3 X 300GB)

Dit heeft voor de rest geen invloed op de betrouwbaarheid van de RAID-1 array (gezien deze nu gepartitioneerd is)?!?

Ieder krijgt maar toegang tot zijn eigen partitie, omdat ze hier vaak de neiging hebben op elkaars account te werken en zo het spoor bijster raken.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Is het niet het makkelijkst om je schijven in de gewenste RAID te zetten (Via de BIOS) om daarna in Windows te gaan partitioneren?

Want volgens mijn kan je met hardware raid niet 2 verschillende types RAID doen op de schijven in je array. Wat ik uit de post van Tsurany begrijp is dat het wel in software RAID kan, maar software RAID is zowiezo al veel inefficiënter dan hardware RAID en dan draai je het ook nog eens op Windows als ik het goed begrijp?

Want om even alles duidelijk te krijgen, met hoeveel fysieke harde schijven ga je in totaal werken?

• KoenAlberts
LzpAppel schreef op woensdag 04 november 2009 @ 22:01:
Is het niet het makkelijkst om je schijven in de gewenste RAID te zetten (Via de BIOS) om daarna in Windows te gaan partitioneren?

Want volgens mijn kan je met hardware raid niet 2 verschillende types RAID doen op de schijven in je array. Wat ik uit de post van Tsurany begrijp is dat het wel in software RAID kan, maar software RAID is zowiezo al veel inefficiënter dan hardware RAID en dan draai je het ook nog eens op Windows als ik het goed begrijp?

Want om even alles duidelijk te krijgen, met hoeveel fysieke harde schijven ga je in totaal werken?
Twee schijven van 1TB! Ik dacht zelf ook al te hebben gelezen dat je voor twee verschillende RAID array's in iedergeval meer dan twee schijven nodig hebt. Correct me if I'm wrong...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou me eens verdiepen in de RAID FAQ hét naslagwerk bij uitstek.

ARME AOW’er

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
De FAQ zal voor de TS inderdaad een heel goed begin zijn.

Wat er namelijk gebeurt, als jij in de BIOS een RAID array aanmaakt dan presenteert de controller het als 1 logische schijf aan het OS. Die schijf kan je dan vrij partitioneren.
Pagina: 1