Reflowen GPU van een HP Pavilion DV6000

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:01
Beste iedereen,

Ik ben sinds enige dagen in het bezit gekomen van een HP Pavilion DV6000, het defect van deze laptop was dat er geen beeld zichtbaar was bij het aanzetten van het systeem, hierop volgend 1 lange piep en 2 korte. Na enig googlewerk ben ik erachter gekomen dat dit te maken heeft met een defecte GPU. Ik heb overal gelezen dat het reflowen van de GPU voldoende zou moeten zijn om het geheel weer in gang te kunnen krijgen.

Ik heb zelf geprobeerd een reflow te doen met een verfbrander en de rest van het moederbord afgeschermd, maar dit is helaas zonder succes, mede dankzij de thermische beveiliging in de brander die hem boven de 200 graden voor 30 seconde uitschakeld :( .

Zijn hier toevallig mede tweakers in het bezit van een hetelucht station of een andere methode om de GPU van mijn moederbord te reflowen? reizen is geen probleem voor mij! Ik woon zelf omgeving Leiden (Zuid-Holland).

Alvast bedankt voor jullie meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:55
Volgens mij heeft vrijwel elke keuken een "hetelucht station"? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-06 16:27

M2M

medicijnman

uhm, wat is reflowen? Is een hardwaredefect aan de videokaart in een laptop dan te fixen? Of is het zo'n geval van loslatende soldeer bij de videochip. (het hitteprobleem van de nvidia kaarten)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
M2M schreef op woensdag 04 november 2009 @ 19:18:
uhm, wat is reflowen? Is een hardwaredefect aan de videokaart in een laptop dan te fixen? Of is het zo'n geval van loslatende soldeer bij de videochip. (het hitteprobleem van de nvidia kaarten)
Reflowen is het "hersolderen van een chip in smd formaat"

het is inderdaad het hitteprobleem van een nvideakaart (geforce 7200 om precies te zijn), hierdoor zijn enkele contactpunten onder de chip niet meer verbonden met het moederbord, waarop de foutcode komt van een defecte in de videokaart.

Dit is te repareren door een reflow uit te voeren, wat in houd dat men met een hetelucht station of een infrarood oventje de soldeer opnieuw verwarmd en laat smelten, zodat de contacten weer met elkaar verbonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Luqq schreef op woensdag 04 november 2009 @ 19:12:
Volgens mij heeft vrijwel elke keuken een "hetelucht station"? :+
Het probleem van een hetelucht oven is dat het gehele moederbord wordt verwarmd, aangezien componenten aan 2 kanten vastzitten zal de onderkant eraf vallen, ook is er op het moederbord plastic aanwezig wat er niet af kan. Daarom blijft dus alleen een plaatselijke reflow over als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 13:19

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ja ik heb hetelucht, hier, Rotterdam. ik heb een ayoue 909 hier. ik weet alleen niet of het dicht bij genoeg is voor je.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
virus.elektro schreef op woensdag 04 november 2009 @ 19:59:
ja ik heb hetelucht, hier, Rotterdam. ik heb een ayoue 909 hier. ik weet alleen niet of het dicht bij genoeg is voor je.
Rotterdam is helemaal top, zit ik zo met het OV, ik heb je toegevoegd op msn, als jij me accept kunnen we wat afspreken! Alvast super veel dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:10
Heb ook zoeits, heb hier een laptop liggen die hangt maar zodra ik op de chipset druk gaat hij weer verder laat ik hem los stop hij weer. ook geprobeerd met hetelucht maar mocht niet helpen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Cyrus The Virus schreef op woensdag 04 november 2009 @ 20:44:
Heb ook zoeits, heb hier een laptop liggen die hangt maar zodra ik op de chipset druk gaat hij weer verder laat ik hem los stop hij weer. ook geprobeerd met hetelucht maar mocht niet helpen.
Kun je niet op een of andere manier constant druk op de chipset zetten?

Bij de ThinkPad T4x serie is dit een bekend probleem met de ATi GPU's, die komen dan ook los, en dan gaat de laptop ook hangen e.d.

Bij sommige mensen is het dan verholpen als ze een papiertje een paar keer dubbelvouwen en bovenop de GPU leggen. De GPU word dan aangedrukt door de rest van de behuizing.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Constante druk op de chip vermindert het probleem wel een beetje, of lost het zelfs op in een vroeg stadium, maar het komt geheid terug.

Enige goede optie is dus reflowen. Het liefst natuurlijk met professionele apparatuur. Als je daar niet de beschikking over hebt met hete lucht. Liefst ook een geschikte thermometer erbij, je wilt de chip heet genoeg laten worden dat het tin smelt, maar niet te heet zodat de chip verbrand. Ook een te snelle toename of afname van temperatuur is gevaarlijk. Op internet is veel te vinden hoe het precies in zijn werk gaat, staan ook een aantal voorbeeld video's op youtube.

Mij is het 2 of 3 jaar geleden gelukt met een 1600W elektrische verf afbrander en zonder thermometer, maar dat was meer geluk dan wijsheid :X Laptop doet het nog steeds :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Erik1 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:18:
Constante druk op de chip vermindert het probleem wel een beetje, of lost het zelfs op in een vroeg stadium, maar het komt geheid terug.

Enige goede optie is dus reflowen. Het liefst natuurlijk met professionele apparatuur. Als je daar niet de beschikking over hebt met hete lucht. Liefst ook een geschikte thermometer erbij, je wilt de chip heet genoeg laten worden dat het tin smelt, maar niet te heet zodat de chip verbrand. Ook een te snelle toename of afname van temperatuur is gevaarlijk. Op internet is veel te vinden hoe het precies in zijn werk gaat, staan ook een aantal voorbeeld video's op youtube.

Mij is het 2 of 3 jaar geleden gelukt met een 1600W elektrische verf afbrander en zonder thermometer, maar dat was meer geluk dan wijsheid :X Laptop doet het nog steeds :D
Ik heb mijn reflow dus geprobeerd met een temp meter, eerst preheaten tot 90graden, daarna rustig opgebouwd tot 150 graden voor 3 minuten, en dan 2 minuten rond de 220 graden voor de reflow, daarna zelfde manier weer afbouwen. Alleen het probleem is dat zo een hetelucht pistool veels te onprecies is, en dus niet goed kan reflowen van de meest binnenste pinnen van de IC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 10:53
ik heb mijn DV6000 10 minuutjes in de oven gestopt met alle overige onderdelen afgeschermd, ik raad met klem aan het heel goed voor te bereiden anders gaat het geheid fout....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
martijnberk schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:32:
ik heb mijn DV6000 10 minuutjes in de oven gestopt met alle overige onderdelen afgeschermd, ik raad met klem aan het heel goed voor te bereiden anders gaat het geheid fout....
Hoe heb jij jouw onderdelen weten af te schermen tegen de extreme hitte? want ik zou bang worden dat de onderkant van mijn mobo desoldeerd en los eindigt op de bodem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat zijn de 'andere' onderdelen? En hoe heb je die dan afgeschermd?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228838

Hmmm ... als de chip zichzelf los "soldeert" omdat 'ie zo warm wordt en met een beetje druk nog werkt dan zou het theoretisch toch mogelijk moeten zijn om 'm zichzelf te laten reflowen? i.e. een beetje druk erop zodat 'ie het weer doet en 'm vervolgens goed zwaar belasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22
Ik heb vorige week mijn laptop weer gefixt door de Geforce 6600 Go even warm te stoken met een verfbrander.
De verfbrander op 300 graden en ongeveer 5 - 10 seconde alle geheugenchips en de geforce chip even warm gestookt en nu doet hij het weer perfect.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
FatalError schreef op woensdag 04 november 2009 @ 22:16:
Ik heb vorige week mijn laptop weer gefixt door de Geforce 6600 Go even warm te stoken met een verfbrander.
De verfbrander op 300 graden en ongeveer 5 - 10 seconde alle geheugenchips en de geforce chip even warm gestookt en nu doet hij het weer perfect.
Dat is dus het probleem bij mij, de verfbrander die ik heb komt maar tot de 250 graden top, en dan schiet hij na 2-3 seconde in thermale beveiliging en kan ik weer opnieuw beginnen. Maar ik heb nu een afspraak staan met virus.elektro om mij verder te helpen! Stay tuned als de laptop weer levenslicht ziet zal ik het hier gelijk laten weten natuurlijk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FatalError schreef op woensdag 04 november 2009 @ 22:16:
Geen ESD issuetjes daarna? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Waarom zou ik ESD problemen hebben? de lucht uit n verfbrander geleidt echt geen stroom hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nee maar die lucht heeft wel lading ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Atlas schreef op woensdag 04 november 2009 @ 22:59:
Nee maar die lucht heeft wel lading ;)
Dan heb ik geluk denk ik. Sowieso.. de laptop doet het nu, vóór deze cowboy actie niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De lucht uit een verfbrander is zwaaaaaaar geioniseerd. Daarom is het normaliter een afrader.

Anoniem: 326464

Iemand ook toevallig ervaring met een imac met een 9600 ati video chip op het moederbord.
Heb sinds kort ook geen beeld meer en heb veel gelezen dat het een kwaliteits probleem is bij apple (condensatoren die opgeblazen worden) en ati (slechte chips)
Dus nu vraag ik me af ofdat mijn pctje daar ook last van heeft (slechte BGA)zoals dat blijkbaar genoemd word.

Heb een imac 2 ghz mat een ati 9600 128 mb

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Condensatoren kun je prima fixen zonder reflow.
Sterker nog: een reflow zal die condensatoren niet fixen.... die moet je vervangen.

Anoniem: 326464

condensatoren doe ik niet die zien er nog goed uit
Dus vermoed ik dat het de GPU is

• Bloodhoundje
[Update]

Vandaag het moederbord laten reflowen, ik heb de GPU en de chipset laten reflowen door virus.elektro.

Ik kan ieder melden dat het moederbord weer leeft, de laptop start weer op en is weer helemaal de oude! Virus.elektro, hartelijk dank voor je hulp!

Dus mensen jullie weten het nu, pavillion 6000 series met zwarte schermen, 1x lange piep 2x korte piep of wireless kaarten die opeens niet meer werken, reflow de gpu en de chipset en alles zal weer functioneren! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

301095

Gefeliciteerd :P
Pagina: 1