Snelle consumenten NAS

Pagina: 1
Acties:

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik probeer iemand te helpen die op zoek is naar een snelle consumenten-NAS. Hij doet aan video-bewerking en wil een draagbare RAID-5 oplossing. De wens is om 100 MBs te kunnen lezen, en het liefst ook schrijven.

Na wat zoeken ben ik uitgekomen bij een Synology DS409+ die een kleine 500 euro kost. Reviews vermelden juichend snelheden van 50/30 MBs (lezen/schrijven) . Dat is nog niet de snelheid van 1 losse schijf.
Wat is hier de bottleneck? De processor is 1 ghz en het ding heeft 512mb ram, lijkt mij genoeg voor een beetje XOR'en. De schijven zouden meer moeten kunnen leveren en het netwerk ook, al heb ik ook een beetje m'n twijfels over hoeveel gigabit netwerken die snelheid ook echt halen.

Mag ik nu concluderen dat je als consument (kwa snelheid) niks hebt aan een RAID NAS?

PS. Als ik naar het professionele segment kijk dan kom je al snel op een rack-mounted geval uit. Draagbaar is dat absoluut niet, en daarmee dus geen optie.

PS2. Zelf bouwen is zeker een optie, maar die wil ik buiten dit topic houden.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
Mag ik nu concluderen dat je als consument (kwa snelheid) niks hebt aan een RAID NAS?
Simpel gezegd: Ja. qua snelheid heb je niks aan RAID.
Waarom? 'Consument' betekent momenteel een gbit netwerk, oftewel maximaal 100MB/s. Een enkele moderne harddisk trekt dat al vol.

Het feit dat (vrijwel?) geen enkele NAS ook maar in de buurt komt van de snelheid die de disk zelf kan leveren, geeft aan dat het probleem elders zit: de hardware die het ruwe signaal van de HD je gbit ethernet op moet pompen..

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:47

Jrz

––––––––––––

Voor videobewerking kan je beter een usb esata of firewiredisk gebruiken.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Jrz schreef op woensdag 04 november 2009 @ 18:19:
Voor videobewerking aan 100MB/s kan je beter een usb esata of firewiredisk gebruiken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Jrz schreef op woensdag 04 november 2009 @ 18:19:
Voor videobewerking kan je beter een usb esata of firewiredisk gebruiken.
Dat is wat er nu gebruikt wordt, maar die kastjes bevatten altijdd maar 1 schijf. Half-serieus overweeg ik om maar gewoon 4 losse USB kastjes te kopen, en die door de host-computer te laten raiden, maar dat is ook maar een vieze oplossing. Verder denk ik dat de bandbreedte van de USB-controller dan een probleem gaat worden.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:47

Jrz

––––––––––––

Je kan die ene disk als werkschijf gebruiken en een nas als archief.
Ik neem aan dat je niet > 2tb aan snelle data nodig hebt :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 18:22:
[...]
Dat is wat er nu gebruikt wordt, maar die kastjes bevatten altijdd maar 1 schijf. Half-serieus overweeg ik om maar gewoon 4 losse USB kastjes te kopen, en die door de host-computer te laten raiden, maar dat is ook maar een vieze oplossing. Verder denk ik dat de bandbreedte van de USB-controller dan een probleem gaat worden.
Hoe wil je op deze manier een snelle stabiel verbinding krijgen? Dan mag je hoopen dat de 4 te gebruiken USB poorten native poorten zijn en niet in interne USB hub anders haal je de benodigde snelheid nog niet.

Wat betreft een NAS, hier is altijd het netwerk de bottleneck. Een Gbit netwerk zou theorethisch misschien de snelheid moeten kunnen halen, maar je hebt te maken met enige overhead.

Zoals reeds opgemerkt is een externe behuizing met FireWire of misschien eS-ATA de betere oplossing. Even een aantal voorbeelden met eS-ATA: http://tweakers.net/price...NuFFUHemPsnfua76UzA5bzPC8

Deze oa. heeft ruimte voor max. 5 hardeschijven ondersteund oa. RAID0,1 en 5 of combinaties hier van. De maximale opslag capaciteit is 7,5TB. Linkje: pricewatch: Synology DX5 Om eerlijk te zeggen ben ik nog geen 5 minuten ezig gewees om dit te vinden. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Jrz schreef op woensdag 04 november 2009 @ 20:31:
Je kan die ene disk als werkschijf gebruiken en een nas als archief.
Ik neem aan dat je niet > 2tb aan snelle data nodig hebt :)
Het RAID aspect is vrij belangrijk. Er gaat flink gesjouwd worden met die schijven, en op locatie even een backup van vele gigabytes terugzetten is geen optie. Het RAID aspect is hier in de eerste plaats om kapotten schijven op te vangen, niet voor snelheid of backup. Snelheid is wel belangrijk, maar een enkele snelle schijf zou op zich snel genoeg moeten zijn.

@ _Dune_
bedankt, dit is precies het antwoord waar ik op hoopte. Gister zag ik door de bomen het bos niet meer. Dit lijkt me precies wat ik nodig heb. Maar, is dit ding ook zelfstandig te gebruiken? Als ik de website lees dan is dit een uitbreiding op een ander Synology product, en heb je dat nodig om dit ding te managen.

Na nog wat zoeken heb ik deze Addonics gevonden: pricewatch: Addonics RTIV435SMR5

ruimte voor 4 schijven + een eSATA aansluiting voor slechts 270 euro.

Iemand ervaring met dit ding?

[ Voor 33% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-11-2009 14:43 ]

Pagina: 1