Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

server in thuisnetwerk (domein + dhcp)

Pagina: 1
Acties:

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Goedendag,

Thuis hebben wij 2 computers (in de toekomst vast nog wal wat laptops) met allebei een legale windows 7 (school :D msdn ) erop.

We zijn thuis met 5 personen die allemaal nooit op dezelfde computer zitten.

Heeft het zin om thuis een server neer te zetten en hier een domein op aan te maken, of heeft dit echt geen zin? Ik wil alle documenten centraal hebben staan ivm back ups en dergelijke.

De server wil ik nog meer taken geven zoals downloaden, dhcp, games hosten (intern), website hosten.

alvast bedankt,
:)

• sjosz
licenties enzo zijn geen probleem, deze verkrijg ik via school (msdn)..

Verwijderd

Als je alles centraal wilt hebben staan kun je dat inderdaad doen ja, dan heb je 1 systeem waarop alle "gedeelde" inhoud staat die ook voor je backupdoeleinden dan makkelijk bereikbaar zijn.

Verwijderd

als je alleen centrale opslag wilt, dan is een nasbox een idee.

als je echt server zaken wil inregelen, dan heb je een server nodig....

btw: een MSDN licentie is echt niet geldig voor thuis ofzo, het feit dat je een werkende key hebt betekend niet dat je hem overal en altijd maar mag gebruiken ;)

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
dank je wel, meneer de softwarepolitie.

natuurlijk mag hij zijn eigen pc met zijn eigen OS, via een surflicentie aangekocht, installeren. En wie weet heeft ie een broer of zus, en die kocht die licentie ook, voor 18 euro. Hij mag m zelfs na zijn schooltijd gebruiken.

Terug naar het topic. Omdat je maar 2 computers hebt is het eigenlijk overbodig om een server te hebben met daarop de credentials en opgeslagen files. Dan zou je, als je op de 2e computer wilt werken, altijd de 1e ook aan moeten hebben staan.

Beter is inderdaad een NAS ergens op het netwerk, verstopt op zolder of in de meterkast, of toch een mooie op de boekenplank in de werkkamer. Elke gebruiker heeft daarop een mapje versleuteld met zn eigen username/password combo, en die map kun je dan gewoon 'mounten' als, zeg, je H: schijf, op beide computers op je eigen accountje.

Dan staan al je belangrijke files dus op dat NAS, kun je er van elke PC bij, maar dan heb je nog geen backup. Hoe je dat gaat doen is jouw zaak (liefst op een 2e harddisk, maar misschien naar een aparte backup-dir op 1 van de 2 computers? )

• sjosz
Een nas heb ik aan zitten denken. maar deze zijn vrij duur en traag (hij moet met nieuwsgroepen kunnen downloaden). En aangezien ik nog een server thuis heb staan, hoef ik alleen nog maar 2 harde schijven te kopen (raid). Hierop zet ik dan de bestanden en downloads (dient ook als mediaserver).

En natuurlijk kun je met een nas niet zo leuk spelen :P . ik laat er een virtuele windows server op draaien met een aparte netwerkkaart waarop ik dingen ga testen.

domein laat ik dan achterwege.

bedankt. :D

• sjosz
Maar hoe stel ik dan de rechten in als ik hem NIET in het domein gooi ? Maar als ik gewoon mappen aanmaak op de server en die dan deel.

Er hoeven geen wachtwoorden op. Maar ik wil eigenlijk alleen dat de 2 computers toegang hebben tot de documenten. En dat elke gebruiker in de documenten mag komen van de ander.

Ik vraag me af hoe ik dat in godsnaam ga doen.

Gebruiker 1
Gebruiker 2
Gebruiker 3
Gebruiker 4
Downloads (iedereen) full control

alvast bedankt :)

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ofwel toch via een AD, ofwel toch met aparte accounts en wachtwoorden op de 'server'.

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11 15:20
Windows Home Server niets voor je? Kunt met Addins volgens mij alle functionaliteit krijgen die je wil.
Weet alleen niet hoe het met het games hosten gaat, maar de rest moet geen probleem zijn dacht ik zo.

Specs

• sjosz
fryskmantsje schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 12:45:
Windows Home Server niets voor je? Kunt met Addins volgens mij alle functionaliteit krijgen die je wil.
Weet alleen niet hoe het met het games hosten gaat, maar de rest moet geen probleem zijn dacht ik zo.
nee geen homo server.

AD is het misschien toch niet helemaal. Dan toch maar gewoon de mappen op iedereen volledige controlle zetten en wifi wat sterker beveiligen.

Ik ben vanalles aan het testen in een virtuele omgeving met server 2008 R2 en windows 7.

Ik zie als je in een bibliotheek een map probeert op te nemen. Dat je dat 'Offline files avaible' aan moet staan. Werkt dat een beetje ?, ik kan er weinig over vinden.

Of misschien dat toch een AD :P

[ Voor 7% gewijzigd door sjosz op 06-11-2009 13:33 ]

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
Geen flame ofzo maar als ik je reacties zo lees heb je niet echt veel verstand van het AD etc.
Ik zou daar dan ook niet aan beginnen.

En trouwens het kan heel mooi werken etc. maar het is echt te uitgebreid voor een thuissituatie.

Just my 2 cents.

• sjosz
tiescarbo schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 13:30:
Geen flame ofzo maar als ik je reacties zo lees heb je niet echt veel verstand van het AD etc.
Ik zou daar dan ook niet aan beginnen.

En trouwens het kan heel mooi werken etc. maar het is echt te uitgebreid voor een thuissituatie.

Just my 2 cents.
Heb wel vaker virtueel een ad aangemaakt (bedrijfsstructuur) maar dan ook via het boekje en met server 2003.

Maar veel weet ik er idd niet vanaf.

Ik denk dat ik er gewoon een fileserver van maak. en op alle mappen iedereen full control geven. Al had ik wel liever dat alleen de 2 computers in ons netwerk hier aan mogen komen. Behalve de map downloads

[ Voor 3% gewijzigd door sjosz op 06-11-2009 16:00 ]

• CherandarGuard
ictleerling schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:57:
Ik denk dat ik er gewoon een fileserver van maak. en op alle mappen iedereen full control geven. Al had ik wel liever dat alleen de 2 computers in ons netwerk hier aan mogen komen. Behalve de map downloads
Zoals gezegd, dat kan prima. Als je op die fileserver accounts aanmaakt voor alle afzonderlijke gebruikers kun je met de ingebouwde security opties per directory de rechten instellen.

• sjosz
CherandarGuard schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:33:
[...]

Zoals gezegd, dat kan prima. Als je op die fileserver accounts aanmaakt voor alle afzonderlijke gebruikers kun je met de ingebouwde security opties per directory de rechten instellen.
Maar die rechten kun je toch niet zo instellen dat alleen de 2 computers die thuis staan er in mogen komen ? :S

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 10:57

itsalwaysme

Graast voor DB

ictleerling schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:45:
[...]

Maar die rechten kun je toch niet zo instellen dat alleen de 2 computers die thuis staan er in mogen komen ? :S
op dat moment mogen alleen de accounts die rechten hebben in de directory. Maar het maakt niet uit van welke pc/notebook ze komen.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gewoon op gebruikersniveau doen

Iperf

• sjosz
Maar zonder AD is dit dus niet mogelijk ?

• CherandarGuard
Jawel, zolang iedereen zijn eigen gebruikersnaam en wachtwoord heeft.
Dat is wat Fish bedoelde met 'op gebruikersniveau', je stelt rechten in per specifieke gebruiker.
Pagina: 1