hey iedereen, ik heb sindskort een nieuwe pc aan geschaft, onder andere bestaande uit:
CPU: AMD Phenom II 940
Moederbord: MSI DKA790GX
RAM: 2x Corsair XMS2 DDR2-1066 2GB (4 gig total)
nou wil het geval dat ik mijn geheugen niet stabiel op 1066 mhz kan krijgen, op 800 mhz doen ze het prima.
het probleem is dat mijn pc met mijn geheugen op 1066 mhz doet wat 'ie zelf wilt, complete freeze, BSOD, reboot, ligt er aan waar 'ie zin in heeft. als ik prime95 laat draaien geeft ie na ongeveer 3 min. de eerste fout, meestal op core #3, hier na geven 2 andere cores ook fouten. als mijn geheugen op 800 mhz draait krijg ik geen fouten, zelfs niet na 8 uur prime95. OCCT doet hetzelfde.
ook als ik handmatig de snelheid en timings in stel krijg ik problemen, als ik bijv. de timings naar 5-6-6-16 zet (de EPP gegevens) krijg ik na een reboot timings van 5-7-7-24 of trager.
Ik heb het volgende al geprobeerd:
- BIOS geupdate naar 1.9
- geheugen single channel laten draaien
- 1 staafje er uit gehaald.
- handmatig de snelheid/timings in gesteld
- voorzichtig met de voltages 'gespeeld' (hier durf ik niet al te veel mee te doen)
heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen?
bij voorbaat dank!
CPU: AMD Phenom II 940
Moederbord: MSI DKA790GX
RAM: 2x Corsair XMS2 DDR2-1066 2GB (4 gig total)
nou wil het geval dat ik mijn geheugen niet stabiel op 1066 mhz kan krijgen, op 800 mhz doen ze het prima.
het probleem is dat mijn pc met mijn geheugen op 1066 mhz doet wat 'ie zelf wilt, complete freeze, BSOD, reboot, ligt er aan waar 'ie zin in heeft. als ik prime95 laat draaien geeft ie na ongeveer 3 min. de eerste fout, meestal op core #3, hier na geven 2 andere cores ook fouten. als mijn geheugen op 800 mhz draait krijg ik geen fouten, zelfs niet na 8 uur prime95. OCCT doet hetzelfde.
ook als ik handmatig de snelheid en timings in stel krijg ik problemen, als ik bijv. de timings naar 5-6-6-16 zet (de EPP gegevens) krijg ik na een reboot timings van 5-7-7-24 of trager.
Ik heb het volgende al geprobeerd:
- BIOS geupdate naar 1.9
- geheugen single channel laten draaien
- 1 staafje er uit gehaald.
- handmatig de snelheid/timings in gesteld
- voorzichtig met de voltages 'gespeeld' (hier durf ik niet al te veel mee te doen)
heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen?
bij voorbaat dank!