Toon posts:

DDR2-1066 geheugen instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey iedereen, ik heb sindskort een nieuwe pc aan geschaft, onder andere bestaande uit:

CPU: AMD Phenom II 940
Moederbord: MSI DKA790GX
RAM: 2x Corsair XMS2 DDR2-1066 2GB (4 gig total)

nou wil het geval dat ik mijn geheugen niet stabiel op 1066 mhz kan krijgen, op 800 mhz doen ze het prima.

het probleem is dat mijn pc met mijn geheugen op 1066 mhz doet wat 'ie zelf wilt, complete freeze, BSOD, reboot, ligt er aan waar 'ie zin in heeft. als ik prime95 laat draaien geeft ie na ongeveer 3 min. de eerste fout, meestal op core #3, hier na geven 2 andere cores ook fouten. als mijn geheugen op 800 mhz draait krijg ik geen fouten, zelfs niet na 8 uur prime95. OCCT doet hetzelfde.

ook als ik handmatig de snelheid en timings in stel krijg ik problemen, als ik bijv. de timings naar 5-6-6-16 zet (de EPP gegevens) krijg ik na een reboot timings van 5-7-7-24 of trager.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- BIOS geupdate naar 1.9
- geheugen single channel laten draaien
- 1 staafje er uit gehaald.
- handmatig de snelheid/timings in gesteld
- voorzichtig met de voltages 'gespeeld' (hier durf ik niet al te veel mee te doen)

heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen?

bij voorbaat dank!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 19:03
Heb je het geheugen al op de aanbevolen maximale voltage gezet? Het beste kan doen is beide reepjes los op 1066 testen. Kans is aanwezig dat één van de twee reepjes niet goed is op hogere snelheid.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Tot hoever ben je gegaan met de voltages ?
Op de geheugen sticks zelf staat meestal het voltage wat het nodig heb.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat heb ik al geprobeerd, aanbevolen voltage is 2,1V beide reepjes doen het op 1066 dan niet goed. ik heb 2,1 en 2,2V geprobeerd.

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:24:
ja, dat heb ik al geprobeerd, aanbevolen voltage is 2,1V beide reepjes doen het op 1066 dan niet goed. ik heb 2,1 en 2,2V geprobeerd.
En heb je de reepjes op die voltages los van elkaar in elke geheugen slot getest?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ze niet in iedere geheugen slot geprobeerd, maar wel de afzonderlijke reepjes.

Edit:
even wat verduidelijking, ik heb beide reepjes in alleen de eerste slot geprobeerd

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 16:33 ]

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:33:
ik heb ze niet in iedere geheugen slot geprobeerd, maar wel de afzonderlijke reepjes.

Edit:
even wat verduidelijking, ik heb beide reepjes in alleen de eerste slot geprobeerd
Dan lijkt mij juist een goed idee om het in een andere sloten te proberen. Kans kan zijn dat het slot/channel niet goed is.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 15:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

*woelders* neemt een aanloopje en trapt de open deur in...

Ik weet niet precies hoe het bij AMD zit, maar bij Intel is je geheugensnelheid gekoppeld aan je FSB, evenals de snelheid van je CPU. Als je dus de snelheid van je geheugen op 1066 MHz zet, gaat dan ook niet je CPU mee en ontstaan wellicht daardoor fouten?

Verwijderd

Topicstarter
ik ben het nu ook aan het proberen. prime95 draait alweer een poosje, 1 reepje in dimm2, het andere reepje is er uit.

ik ben de 3 minuten in ieder geval al door *fingers crossed*
woelders schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:43:
*woelders* neemt een aanloopje en trapt de open deur in...

Ik weet niet precies hoe het bij AMD zit, maar bij Intel is je geheugensnelheid gekoppeld aan je FSB, evenals de snelheid van je CPU. Als je dus de snelheid van je geheugen op 1066 MHz zet, gaat dan ook niet je CPU mee en ontstaan wellicht daardoor fouten?
het geheugen berekend (voor zover ik weet) de snelheid aan de hand van je FSB dmv een ratio (om het geheugen op 1066 te laten draaien heb ik dus een ratio van 1:2,66, want 2,66*200(FSB)=533*2(DDR)=1066

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 16:47 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 15:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:44:

het geheugen berekend (voor zover ik weet) de snelheid aan de hand van je FSB dmv een ratio (om het geheugen op 1066 te laten draaien heb ik dus een ratio van 1:2,66, want 2,66*200(FSB)=533*2(DDR)=1066
Dat is inderdaad bij sommige moederborden zo. Andere moederborden laten je dan weer apart de snelheid van het geheugen kiezen. Waar ik even bang voor was, is dat je je geheugensnelheid op 1066 had gezet met dezelfde ratio als daarvoor. Dan gaat dus je CPU mee.

Uit je reactie begrijp ik dat dat niet het geval is. Mooi zo, is dat in ieder geval weer uitgesloten.

Wat het wél kan zijn... geen idee eigenlijk buiten hetgeen al genoemd is.

Verwijderd

Topicstarter
nou, volgens mij had the_firefox gelijk! prime95 heeft tot nu toe nog geen fouten geleverd...

EDIT:
1024k test issie door gekomen nu, bedankt iedereen voor de snelle antwoorden en de uiteindelijke oplossing!

*mompelt* hoewel ik liever een andere oplossing had gezien.. nu moet mn mobo terug, zit ik een week of wat zonder :'(

EDIT2:
Vals alarm, blijkbaar vind mijn moederbord dat alleen dimm1 op 1066mhz kan draaien, ik heb EPP support ingeschakeld, dus hij zou de EPP moeten lezen, toch draait mijn geheugen maar op 800 mhz als het in een andere slot zit als dimm1.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 17:46 ]

Pagina: 1