Pc's vergeten TCP/IP settings

Pagina: 1
Acties:

• Mr. wnk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-06-2022
Hallo,

Ik heb een probleem, namelijk:

Ik heb hier 5 pc's die lokaal verbonden zijn met elkaar d.m.v. een switchje.

De bedoeling is dat ze allemaal opeen volgende ip adressen krijgen, bijv 192.168.1.50-56/24.

Als ik de 5 pc's aanlog, heb ik rechts onder het icoontje dat hij verbinding probeert te maken met een netwerk. Na een minuut of 2 krijg ik de melding dat ik beperkte netwerkmogelijkheden heb, en krijg ik een 169 ip toegewezen.

Als ik de 5 pc's een statisch ip toewijs krijg ik de melding dat ik de pc opnieuw op moet starten, wat ik al vreemd vind. Na het opstarten duurt het weer 2 minuten en krijg ik weer de melding dat ik beperkte mogelijkheden heb.

Alle pc's draaien windows xp pro.

Zelf heb ik geprobeerd tcp/ip te resetten met "netsh int ip reset c:\resetlog.txt", geen succes.
Ik heb de DHCP service op de pc's uitgezet.

Alvast bedankt,
Erwin J

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

als hij probeert verbinding te maken met een netwerk dan is hij op zoek naar een dhcp server, hij vindt dit uiteindelijk niet en gaat over op APIPA.

Gezien eht maar 5 pc's zijn zou ik lekker handmatig die ip adressen instellen en niet meer netsh int ip reset doen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Mr. wnk
Bedankt voor je reactie, maar het handmatig instellen is juist het probleem.
Als ik de 5 pc's een statisch ip toewijs krijg ik de melding dat ik de pc opnieuw op moet starten, wat ik al vreemd vind. Na het opstarten duurt het weer 2 minuten en krijg ik weer de melding dat ik beperkte mogelijkheden heb.
Hij onthoud de gegevens dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. wnk op 04-11-2009 15:37 ]

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Als je geen router hebt met dhcp (of iets anders) maar enkel een switch moet je dhcp idd uitzetten en de boel handmatig configureren.

Misschien een screenprintje van hoe je het ingesteld hebt? Opnieuw opstarten is idd wat vaag. Dat waren win 9x (ME?) capriolen. Kan je dan wel onderling pingen? Branden de link lampjes op je router, en heb je de goede kabels (patch vs cross).

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-03 22:56
patch vs cross boeit tegenwordig eigenlijk niet. Je kan de verbinding gewoon herstellen door in Netwerkverbindingen te rechtsklikken op je verbinding, en herstellen kiezen.

Zorg dat ze allen IP's in het juiste bereik hebben (tiepvauten?) en zorg ook dat je subnetmask klopt (ik gok 255.255.255.0 o.i.d)...

• Mr. wnk
De link lampjes op de switch branden.

Ik kan pingen met een pc met een 169 ip, naar een apparaat met ip 10.0.0.51. Subnet klopt ook.

Hier heb ik een paar screenshots.

Hier zie je dat ik na het opstarten een 169 ip krijg met beperkte verbinding:

http://img237.imageshack.us/i/169an.jpg/

Hier zie je hoe ik het heb ingesteld, en je ziet dat ik kan pingen naar een 10.0.0 IP.

http://img237.imageshack.us/img237/812/settingsz.jpg

Hier zie je dat ik een verbinding krijg, en opnieuw op moet starten:

http://img18.imageshack.us/img18/2619/verbinding.jpg

Als ik op Ja druk start hij opnieuw op, en vervolgens krijg ik het ip adres 0.0.0.0 of 169.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

staat er nog iets in je eventlog?

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Mr. wnk
Nee niet veel bijzonders, dit is het geen wat er komt te staan als ik de pc opstart en aanlog.
  • Kan geen verbinding maken: Windows kan geen verbinding met de service Automatische updates maken. Hierdoor kunnen updates niet volgens planning worden gedownload en geïnstalleerd. Windows gaat door met pogingen om een verbinding tot stand te brengen.
  • De COM-service voor IMAPI cd-branders-service heeft nu de status Beëindigd.
  • De Verbindingsbeheer voor RAS-service heeft nu de status Wordt uitgevoerd.
  • De Application Layer Gateway-service-service heeft nu de status Wordt uitgevoerd.
  • De Verbindingsbeheer voor RAS-service is naar een Starten-besturingselement verzonden.
  • De Verbindingsbeheer voor RAS-service is naar een Starten-besturingselement verzonden.
  • De Telephony-service heeft nu de status Wordt uitgevoerd.
  • De Application Layer Gateway-service-service is naar een Starten-besturingselement verzonden.
  • De Network Location Awareness (NLA)-service heeft nu de status Wordt uitgevoerd.
  • De COM-service voor IMAPI cd-branders-service heeft nu de status Wordt uitgevoerd.
  • De Network Location Awareness (NLA)-service is naar een Starten-besturingselement verzonden.
  • De COM-service voor IMAPI cd-branders-service is naar een Starten-besturingselement verzonden.
  • De Terminal Services-service is naar een Starten-besturingselement verzonden.
  • De Event Log-service is gestart.
  • Microsoft (R) Windows (R) 5.01. 2600 Service Pack 3 Multiprocessor Free.
De log begint onder aan om 10:38 en eindigt om 10:41 uur bovenaan.

In deze tijd heb ik rechts onder in beeld steeds het icoontje dat aangeeft dat hij opzoek is naar een netwerk..

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. wnk op 06-11-2009 15:04 ]

• Mr. wnk
schopje

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 23:16
Probeer anders voor de gien eens bij alle machines een default gateway/DNS in te stellen. 10.0.0.1 ofzo, zorg wel dat dit bij alle machines gelijk is.

Maar zou ik mogen vragen waarom je niet gewoon een routertje met DHCP in het netwerk hangt? Of is er geen internet toegang nodig bij de machines?

Verwijderd

Ik ehm zit te denken, alleen het rare wat ik aan jou ipconfig logje zie (plaatje 2) is dat jou pc het zelfde ip adres krijgt als je standaard gateway.

Hoe heb jij die switch aangesloten? Is het zo dat écht alleen die 5 pc's op de switch zitten? Of heb je daar nog een extra kabeltje naar een router/modem ingeprikt voor een verbinding met internet?

Als het zo is dat alleen die 5 pc's aan elkaar hangen; dan zou je natuurlijk ook de firewall uit kunnen klatsen. En in de eigenschappen van deze computer de remote verbindingen aan te zetten (wou bij mij ook lukken toen ik een mini-lanparty had bij een neef).

Wat ook nog kan is dat een van die pctjes een dhcp service hebben draaien (routing programma w/e). Check aub ook de instellingen van je switch, want ik neem aan dat je die wel kan aanroepen in je webbrowser nietwaar?

Edit: netwerkkaart instellingen op auto zetten i.p.v. full/half duplex 10/100/1000 mbit/s? Als je namelijk 30 verschillende instellingen heb wil die switch nog wel eens gaan flippen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 16:16 ]

Verwijderd

Toevallig al gekeken of er drivers voor je kaart te downloaden zijn, heb ook wel eens dit soort problemen gehad, nadat ik de drivers van de fabrikant had geïnstalleerd (dus niet die standaard met xp meekomen) was alles opgelost.

• Mr. wnk
Maar zou ik mogen vragen waarom je niet gewoon een routertje met DHCP in het netwerk hangt? Of is er geen internet toegang nodig bij de machines?
Er is geen internet toegang nodig.
Hoe heb jij die switch aangesloten? Is het zo dat écht alleen die 5 pc's op de switch zitten? Of heb je daar nog een extra kabeltje naar een router/modem ingeprikt voor een verbinding met internet?
Er zijn alleen 5 pc's aangesloten op de switch, het is niet de bedoeling dat deze op internet kunnen.

voor de rest heeft de rest ook niks uitgehaald.

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 15:25
Als er in je netwerk geen router of een server hangt die IP addressen uitdeelt op DHCP basis.
Zou je op iedere pc in je netwerk handmatig een IP adres moeten instellen, om onderlinge communicatie mogelijk te maken. Kan ook met het apapi adres

• Mr. wnk
Ja precies, maar als ik hem handmatig instel, MOET ik de pc opnieuw opstarten. En 2 pc's krijgen geen apapi adres maar blijven eindeloos zoeken naar een dhcp server terwijl ik de DHCP service uit heb gezet, en er geen andere software voor kan zorgen dat hij moet zoeken naar een DHCP server.
Pagina: 1