Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Iets waar ik zelf niet echt 100% ben uit gekomen is het volgende.
Quad channel kun je in Dual channel moederbordjes proppen, en deze zullen dan ook in dual channel lopen (denk ik).
Maakt het nog iets uit of je nou 1 quad channel kit of 2 dual channel kitjes haalt voor een dual channel moederbord?
ik heb hier eerder gelezen dat kitjes stabieler zullen zijn omdat ze meestal opvolgende streepjes RAM leveren maar ook hier ben ik niet helemaal zeker meer over.

Greetz,
Mega

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, in het kort: Het maakt niks uit. Het liefst moeten het dezelfde soort modules zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zal vast ergens een config zijn die daadwerkelijk quadchannel heeft, maar op reguliere consumenten borden zul je het moeten doen met single, dual of triplechannel. Quad channel zul je niet tegenkomen, tenzij je een echte exoot te pakken hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ah dankje, die theorie had ik zelf iig ook al bedacht maar durfde ik niet zeker van te zijn :P
edit:
@terw
klopt, meestal zijn dit server plankjes als ik het goed gelezen had. maarrrrr
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C8D3K4/8GX
als voorbeeldje, ik heb de eerste beste quad channel gepakt die ik heb gevonden. neem aan dat 2 dezelfde setjes weinig gemieter moeten geven.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ha, is quad-channel er ook al?

Zoals jelmer dus al zegt, het maakt niks uit. Als jij een dual-channel moederbord hebt, dan zal zo'n quad-channel setje gewoon op dual-channel lopen. En 1 quad-channel setje zal dan bijvoorbeeld 4x2 GB zijn, en een dual-channel setje 2x2 GB (x2), dus je komt op hetzelfde uit.

Het klopt wel dat geheugensetjes over het algemeen stabieler met elkaar werken dan 2 aparte setjes. Maar als je gewoon 2x een setje koopt, dan krijg je hetzelfde als een setje van 4, zolang je natuurlijk gewoon van hetzelfde merk koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dual, triple en quadchannel geheugenkits zijn sowieso onzin. Als je 2, 3 of 4 losse DIMMs koopt komt het op hetzelfde neer, het is niet ineens ander mem ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:28:
dual, triple en quadchannel geheugenkits zijn sowieso onzin. Als je 2, 3 of 4 losse DIMMs koopt komt het op hetzelfde neer, het is niet ineens ander mem ofzo.
das waar, maarja ik vertrouw het niet al teveel als ik losse staafjes ga kopen, veel mensen hier gezien met ge-emmer ermee. en ik geloof dat ik met 2 kitjes ook nog goedkoper uit ben ook.
*edit*
nagekeken met de pricewatch, ben int totaal 10,60 ofzo duurder uit door die kitjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:28:
In principe is het onzin, maar bij goedkope reepjes durft men wel eens verschillende mee te geven. Zo kocht ik eens 2 x 512MB DDR2 (niet in een kitje), en het waren twee verschillende reepjes (en chips), maar wel met dezelfde snelheid en timings. Maar ze werden wel verkocht onder hetzelfde merk en modelnummer.

Daarom koop ik toch graag een kitje. Maar voor dual channel met vier latjes, zou ik gewoon twee dual channel kitjes kopen. Tegenwoordig zijn die toch niet meer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat mensen gekklooi hebben met losse DIMMen komt in de meeste gevallen gewoon omdat die DIMMen niet compatible zijn. Als je compatible DIMMen pakt dan zal het geen probleem maken of ze toevallig in 1 verpakking belandt zijn in de fabriek.
Uitzoeken op prijs is dan ook het verstandigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:48:
...
Uitzoeken op prijs is dan ook het verstandigst.
is dat sarcasme? :P
dus theoretisch zou dus de kans dat ik gemieter heb met incompatible reepjes de helft kleiner zijn als ik 2 kitjes pak toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:53:
[...]

is dat sarcasme? :P
dus theoretisch zou dus de kans dat ik gemieter heb met incompatible reepjes de helft kleiner zijn als ik 2 kitjes pak toch?
Het is gewoon heel simpel:

1. Quadchannel geheugen kits zouden niet zo genoemd moeten worden, want zoals Terw al aangeeft, het bestaat (momenteel) niet. Het zijn gewoon 4 identieke reepjes, die je in vrijwel alle gevallen vervolgens in dual channel zet. Of je nu dus twee keer 2x2GB van exact hetzelfde type koopt of 1 keer 4x2GB maakt niks uit, kijk naar de prijs (en QVL qua compatibiliteit).
2. Triple channel kits bevatten drie reepjes, makkelijk voor CoreI7 systemen die triple channel geheugen pakken. Maar ook hier zou je prima een keer 2x2GB kunnen kopen plus 1x2GB, zolang het maar exact hetzelfde type geheugen is.
Pagina: 1