5.1 of meer home entertainment samenstellen.

Pagina: 1
Acties:

• TNN
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01-2015
Ik ben al tijden op zoek naar de beste manier om in mijn hele kamer 5.1 -geluid te krijgen.
Nou weet ik zelf vrij weinig tot niks van audio.
Heb meerdere malen geluisterd en gekeken maar kan hier vrij weinig uit opmaken.
Ik heb de volgende opstelling:

TV (32PFL3403/12)
Xbox 360 met HDMI-aansluiting
En m'n pc (met HDMI aansluiting)

Nou zou ik graag over alle 3 de apparaten 5.1 geluid willen hebben. Ik heb een budget van ongeveer 300-400 euro. Ik heb al gezien dat je dan niet ver komt om een losse receiver(?) met boxen te kopen. Maar het schijnt dat dit wel betere geluidskwaliteit geeft dan een standaard home-cinema-setje. Ook heeft een receiver meer aansluiting wat voor mij voor de toekomst wel handig is.
Ik luister voornamelijk muziek via mijn computer. Ik kijk nouwelijks films maar gebruik wel vaak de xbox. Waar ik ook graag 5.1-geluid over wil hebben.
Momenteel gebruik ik voor mijn computer de Logitech G51. Als ik een goede surround set voor xbox, tv en computer kan vinden, zou ik deze kunnen verkopen en heb ik een budget rond de 400-500 euro.

Ik heb op verschillende site's gekeken. Ik kom steeds het begrip versterker en receiver tegen, zit hier een verschil in? En wat is het verschil tussen Hi-Fi en Surround?
Is het in deze prijsklasse mogelijk om losse boxen te kopen samen met een receiver(?) of is het beter om gewoon voor een standaard Home-cinema setje te gaan? Waarmee ik mijn xbox via een optisch kabel naar de home-cinema moet sturen en vanaf mijn tv via HDMI naar de home-cinema?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! :9
Alvast bedankt! :)

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Tubes....It's what make music music!

• Inhale
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Of mischien is dit een optie voor je..

De Yamaha HTib109

Redelijk compleet setje van toch wel goede kwaliteit voor niet teveel euro's :O

http://www.eshop.nl/winke...Kieskeurig&utm_medium=cpc

Hopelijk heb je er wat aan.

Verwijderd

Ik heb op verschillende site's gekeken. Ik kom steeds het begrip versterker en receiver tegen, zit hier een verschil in? En wat is het verschil tussen Hi-Fi en Surround?
Vroeger was een receiver een (geintegreerde) versterker waar ook nog een radio tuner in zat. Dat is nu nog steeds zo, maar in feite komt 't er nu op neer dat een receiver een versterker is die meer kan dan alleen het signaal van de geluidsbron naar je speakers brengen. Radio bv., of video in- en uitgangen.

En er is geen verschil tussen hifi en surround, omdat 't 2 verschillende dingen zijn. De term hifi (high fidelity) zegt niet zo gek veel, behalve dat 't beter klinkt dan een draagbare radio. Ook een MP3-speler met goeie oortjes kan hifi zijn.

Hifi wordt wel vaak geassocieerd met stereo, omdat van oudsher de fabrikanten van goede stereospullen graag met die term zwaaien, maar een leuke surroundset is net zo goed hifi. Het staat of valt bij 1 van de eisen voor hifi: een goede/prettige weergave van het gebied tussen de 20Hz en de 20.000Hz.
Is het in deze prijsklasse mogelijk om losse boxen te kopen samen met een receiver(?) of is het beter om gewoon voor een standaard Home-cinema setje te gaan?
Zelfs met jouw budget zou ik zondermeer voor een receiver met losse boxen gaan, en dan vooral 2e-hands of in koopjeskelders op zoek gaan naar een leuke 5.1 receiver die nog geen HDMI ondersteunt.
Je TV heeft sowieso al 3 HDMI ingangen, dus voor de video-ingangen heb je 't niet echt nodig, en 7.1 en HD audio formaten zijn leuk, maar wil je het verschil echt merken dan kun je je budget minimaal vervijfvoudigen. :)
Ook voor de speakers zou ik 's marktplaats afstruinen, maar nieuw kun je denken aan bv. Eltax, Teufel, en ook Kef, JBL en Klipsch hebben heel betaalbare setjes.
En als je als fronts leuke vloerstaanders uitkiest, is 't maar de vraag of je een subwoofer (de .1 in 5.1) nodig hebt, want bij de meeste home cinema setjes is die sub vooral nodig omdat de satellietjes niet onder de 140Hz kunnen komen. Met een vloerstaander als front heb je daar geen last van.

• TNN
Oke,

Bedankt in ieder geval voor zover! Ik zal is op zoek gaan naar een goedkope/goede receiver. Ik heb inderdaad ook al sets e.d. gezien van 2000-3000 euro. Dit vind ik momenteel nog niet nodig aangezien ik op een kamer van 20m² zit. Ik zal alleen wel op zoek moeten naar een receiver mét HDMI omdat mijn TV maar één HDMI-aansluiting heeft. Nou kom ik op site's ook de merken als Reflexion, Mivoc, Heco en Magnat tegen. Zijn deze merken hier bekend? Ze vallen in ongeveer dezelfde prijsklasse als JBL e.d..

Ik heb dus nodig speakers (wat me vrij logisch lijkt ;)) en een receiver met HDMI-aansluiting (zitten trouwens op de meeste receivers aansluitingen voor 5 speakers en eventueel een Bass?) Een DVD-speler ben ik niet nodig aangezien mijn xbox kan functioneren als DVD-speler.
Als ik mijn xbox met een HDMI-kabel naar de receiver verbind, en de receiver verbind met een HDMI kabel naar de TV, krijg ik dan geluid over de boxen en beeld over de TV?

Voor zover alvast bedankt! :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Meeste niewe receiver met HDMI hebben sowieso één maal HDMI out die dan naar je tv kan. Waar je wel op moet letten is dat je twee soorten HDMI "behandeling" kan hebben van de receiver. Je hebt HDMI Switching (HDMI through) wat inhoudt dat de receiver alleen het inkomende signaal doorstuurt naar de tv en verder niets. Voor geluid moet je dan nog een aparte kabel naar de receiver. Dus stel je pakt je XBox 360 dan gaat het beeld en het geluid door de receiver en naar de tv, wil je geluid over de 5.1 speakerset dan moet je alsnog de optische kabel van de XBox aansluiten. Er zijn ook receiver die het geluid vanaf het HDMI-signaal kunnen halen. Dan gaat alleen het beeld naar de tv en het geluid wordt over de speakers verzonden. Laatste manier is natuurlijk mooier omdat je dan maar één kabel nodig hebt. Dus daar moet je wel even op letten als je dus beeld op je tv wilt en meteen geluid via de speakers :)

Er zijn over het algemeen twee soorten receivers: stereo-receivers en surround-receivers. Op de eerste kan je maar twee luidsprekers aansluiten (stereo = 2.0). Op surround receivers kan je meerdere speakers aansluiten en zo dus surround creëren. Hoe veel speakers je aan kan sluiten staat meestal bij de receiver vermeld, dit kan van 5.1 zijn, maar tegenwoordig ook 9.2 of wat dan ook. De subwoofer is meestal actief (dus een versterker in de subwoofer) en vandaar dat de meeste receivers voor een subwoofer een simpele pre-out hebben. Dus met één kabeltje naar je subwoofer en meer niet. Speakers worden aangesloten door middel van twee-aderig speakerdraad (kan ook vier als je gaat bi-ampen of bi-wiren, maar dat terzijde).

Verder zou ik gewoon eens naar een winkels als de MediaMarkt, Saturn, BCC en dergelijke gaan en daar naar wat speakers luisteren. Daar staan over het algemeen wat meer betaalbare speakers dan meteen bij een Hobo of Stassen Hifi. Al heeft de Saturn ook speakers staan van tegen de €2.500,- de stuk, maar dat terzijde. Ga gewoon eens kijken naar wat er te krijgen is en ook vooral luisteren: dan zal je pas opvallen dat elke speaker een eigen "sound" heeft en dat bijvoorbeeld de weergave van de lage tonen per speaker anders is.
Dus zeggen welke merken goed of niet goed zijn kan je op dit gebied eigenlijk niet. Het is namelijk smaakafhankelijk. Jij moet gaan luisteren en horen of je de speakers mooi vind of niet, wat anderen er van vinden is van geen belang. En of een merk goed is valt ook zo niet te zeggen. Dit omdat er merken zijn die speakers hebben van letterlijk een paar tientjes tot vele duizenden euro's. Zo heeft JBL de E80 van net iets meer dan €100,- , maar ze hebben ook speakers van €13.000, - de stuk. Dus je kan een merk niet zo maar als geheel pakken, er zijn segmenten binnen de merken.
En natuurlijk is merk X wel beter dan merk Y, maar dan nog: als jij een speaker van Merk Y lekker vind klinken gewoon daar voor gaan. Jij moet er straks naar luisteren :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TNN
Ik gebruik momenteel de Logitech G51 voor mijn computer.
Is het bij deze set ook mogelijk om 2 extra boxen als bijvoorveeld de Reflexion Venice 300?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

TNN schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 22:44:
Ik gebruik momenteel de Logitech G51 voor mijn computer.
Is het bij deze set ook mogelijk om 2 extra boxen als bijvoorveeld de Reflexion Venice 300?
Dit is de achterkant van de Logitech G51 met de aansluitingen. Zoals je ziet zijn er RCA uitgangen voor de vijf kanalen. En dus geen normale uitgangen voor speakers als de Reflexion Venice 300 die jij als voorbeeld noemt. Deze worden namelijk met standaard twee aderig luidsprekerkabel aangesloten. Je zou iets kunnen proberen te maken om een RCA stekker aan de ene kant van de luidsprekerkabel te maken, maar of dat gaat werken... denk het niet...

Een extra set speakers aansluiten op de uitgang gaat dus sowieso al niet werken (om bijvoorbeeld 7.1 te creëeren) omdat je dus maar vijf uitgangen hebt.

• TNN
Maar zou ik niet iets kunnen maken waarbij de kabel van de speaker uit komt op 1 RCA (cinch) stekker? Dan maak ik namelijk op de ingang van mijn Subwoofer een verdeler waardoor bijvoorbeeld de front-right ingang een dubbele wordt, en ik dus een speaker van de G51-set aan kan sluiten en een Reflexion speaker?

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
voor de reflexion heb je sowiezo een versterker nodig, je kunt dan wel de groene kabel voor input gebruiken, dan heb je de reflexion als fronts

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

TNN schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 23:16:
Maar zou ik niet iets kunnen maken waarbij de kabel van de speaker uit komt op 1 RCA (cinch) stekker? Dan maak ik namelijk op de ingang van mijn Subwoofer een verdeler waardoor bijvoorbeeld de front-right ingang een dubbele wordt, en ik dus een speaker van de G51-set aan kan sluiten en een Reflexion speaker?
Dat kan wel en dat heb ik ook gezegd dat je dat zou kunnen doen. Alleen moet je dan dus wel een paar van je huidige speakers vervangen. Maar of het lekker gaat werken met aansturen en dergelijke durf ik zo niet te zeggen. Weet niet hoe dat interne versterktje van de Logitech subwoofer overeenkomt met de waarden van die Reflexion Venice 300. En aan de andere kant: hoe serieus de opgegeven waarden van de Reflexion Venice 300 zijn. Want qua specs is het een hele hoop speaker voor het geld...

Pagina: 1