Sim unlocken T-Mobile als 2e eigenaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb een paar maanden geleden tweedehands een iPhone 3G gekocht, echter krijg ik die verkoper niet meer te pakken. Ik dacht dat de telefoon al 12 maanden oud was en dus belde ik op naar T-Mobile om hem te unlocken. Nu blijkt dat je per se de abonnementshouder zelf moet zijn om te unlocken. Anders kost het me 120 euro. Punt is namelijk dat ik een nieuwe iPhone 3G heb gekocht van iemand, en een iPhone 3G zonder simlock verkoopt beter dan gejailbreakte unlock, en krijg je ook geen gezeur achteraf.

Staat T-Mobile nu in zijn recht? De lock zit immers op het toestel en niet zozeer op een klant. Ik vind het namelijk een beetje flauw, mij laten betalen voor iets wat al gratis moet na een jaar.

Weten T-Mobile klanten wat er precies gevraagd wordt zodat zij weten dat je de klant zelf bent?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

MsG schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:00:
Ik heb een paar maanden geleden tweedehands een iPhone 3G gekocht, echter krijg ik die verkoper niet meer te pakken. Ik dacht dat de telefoon al 12 maanden oud was en dus belde ik op naar T-Mobile om hem te unlocken. Nu blijkt dat je per se de abonnementshouder zelf moet zijn om te unlocken. Anders kost het me 120 euro. Punt is namelijk dat ik een nieuwe iPhone 3G heb gekocht van iemand, en een iPhone 3G zonder simlock verkoopt beter dan gejailbreakte unlock, en krijg je ook geen gezeur achteraf.

Staat T-Mobile nu in zijn recht? De lock zit immers op het toestel en niet zozeer op een klant. Ik vind het namelijk een beetje flauw, mij laten betalen voor iets wat al gratis moet na een jaar.

Weten T-Mobile klanten wat er precies gevraagd wordt zodat zij weten dat je de klant zelf bent?
Heb je nu 2 iphones (1 oude en 1 nieuwe), of 1 (2e hands die nieuw blijkt te zijn)? Dat haal ik er niet helemaal uit...

Als je er 1 hebt die nieuw blijkt te zijn, is het niet gek dat het 120 euro kost. Da's de prijs voor het unlocken van een nieuw toestel. Anders moet je volgens mij inloggen bij my tmobile en daar unlocken (volgens telecomvergelijker tenminste)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb een gebruikte tweedehands iPhone 3G die ik al iets van 4-5 maanden heb, en ik heb sinds gister een iPhone 3G nieuw in doos tweedehands, maar dat is in principe vrij irrelevant verder, maar doordat ik die nieuwere heb wil ik de oude weg doen, maar het liefst met een echte unlock.

Die oude is 12 maanden oud, althans ik moet dat nog even echt nagaan, maar zover kwam het niet eens, het punt is meer dit:

Als een iPhone al 12 maand oud is, dan moeten ze hem gratis sim-lock vrij maken. T-Mobile zegt echter, nee MsG, jij bent niet de contracthouder dus dan kost het voor jou 120 euro. Terwijl ik gewoon een mobiel heb overgenomen van een contracthouder die hem dus al 12 maanden heeft (maar hem gewoon eerder heeft verkocht). Ik vraag me dus af of T-Mobile in zijn recht staat, aangezien de lock op de mobiel al 12 maanden er op zit, dat staat los van het feit dat ik tweede koper ben.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

MsG schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:11:
Ik heb een gebruikte tweedehands iPhone 3G die ik al iets van 4-5 maanden heb, en ik heb sinds gister een iPhone 3G nieuw in doos tweedehands, maar dat is in principe vrij irrelevant verder, maar doordat ik die nieuwere heb wil ik de oude weg doen, maar het liefst met een echte unlock.

Die oude is 12 maanden oud, althans ik moet dat nog even echt nagaan, maar zover kwam het niet eens, het punt is meer dit:

Als een iPhone al 12 maand oud is, dan moeten ze hem gratis sim-lock vrij maken. T-Mobile zegt echter, nee MsG, jij bent niet de contracthouder dus dan kost het voor jou 120 euro. Terwijl ik gewoon een mobiel heb overgenomen van een contracthouder die hem dus al 12 maanden heeft (maar hem gewoon eerder heeft verkocht). Ik vraag me dus af of T-Mobile in zijn recht staat, aangezien de lock op de mobiel al 12 maanden er op zit, dat staat los van het feit dat ik tweede koper ben.
right..
misschien dat je hier en hier iets mee kunt. Heb je de factuur erbij? Dan kan je tenminste bewijzen dat het ding >1 jaar geleden verkocht is.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het unlocken is afaik geregeld via de OPTA, maar is expliciet vernoemd dat het gaat over de 'klant' (de provider is het verplicht na een jaar, als de 'klant' hier om vraagt). Jij bent nooit, en bent niet een klant van T-Mobile, dus daar de vlieger niet op.

Maar, zie onderstaande:
http://macwereld.nl/nieuw...cken_is_het_legaal_deel_1
(en zie deel2, conclusie op deel3), vraag ik me af of het uberhaubt mag, een iphone laten unlocken.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 04-11-2009 15:21 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Na een jaar is het verplicht in NL om een simlock ongedaan te maken. T-Mobile beperkt dit inderdaad tot de klant om uit mij nog wat centen (te weten 120 euro) te persen. Nou ja, spelen ze het zo kinderachtig dan doe ik het wel anders.

Ik heb helaas geen factuur erbij, ik heb de originele abonneehouder nog even gespamd, wie weet.

Toch vind ik die beperking tot klant een beetje jammer. Uiteindelijk zit er geen lock op het nummer van de klant, de klant zelf, maar het toestel, een fysiek object, welke van eigenaar kan veranderen. Ook binnen 12 maanden.

Edit: Klacht bij de OPTA inderdaad ook gedaan, hoop dat er wat mee gedaan wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door MsG op 04-11-2009 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wat ik weet is dat een provider na een jaar een toestel simlock vrij moet maken als dit gevraagd wordt door de klant. Ze moeten dus na een jaar een unlockcode vrijgeven, het lijkt me overigens niet relevant dat jij niet de eerste koper bent van het toestel + abo. Beetje kinderachtig van T-mobile.

http://www.iphonemedia.nl...-kost-0-tot-120-euro/356/
hier wat meer info.

edit:

Het magische telefoonnummer dat je moet bellen is 070-3056007. Je geeft vervolgens het IMEI-nummer van je iPhone 3G door en een kwartiertje later is je toestel simlockvrij in de database van Apple. UPDATE 17:15 Helaas, T-Mobile heeft maatregelen genomen, het unlocken kost gewoon weer 120 euro.

Nu is het voor jou dus wel gewoon gratis omdat het toestel ouder is dan een jaar. Gaat gewoon om het toestel, niet om de klant. (dat is wat mij lijkt natuurlijk)

bron: http://www.bright.nl/grat...-simlockvrij-via-t-mobile

[ Voor 57% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-11-2009 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ja precies dat is ook mijn punt. Ze gooien het nu op "ja je bent niet onze klant, dus 120 euro". Terwijl je uiteindelijk voor hetzelfde item een request indient, de telefoon zelf namelijk. Bij de Apple werkt het trouwens niet met een unlockcode die je toegespeeld krijgt, maar zij sturen mijn IMEI dan door naar een whitelist van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

Klopt ik heb mijn iPhone laatst ook laten unlcoken door T-Mobile. Moet je hem een half uur aan iTunes laten hangen met een andere SIM kaart.

Ik zou proberen het via jou verkoper te regelen, anders een aangetekende brief versturen naar T-Mobile want dit is geen service. Anders de Consuwijzer/OPTA eens bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mobiele aanbieders mogen een SIM-lock toepassen, omdat zij hoge subsidies verstrekken aan dealers (verkooppunten). Hierdoor kunnen mobiele telefoons ver onder de werkelijke waarde aan klanten worden verkocht. De Europese Commissie en OPTA vinden het redelijk dat de aanbieders deze subsidie vervolgens (gedeeltelijk) willen terugverdienen. De aanbieders hebben met OPTA afgesproken dat deze terugverdienperiode naar het oordeel van OPTA maximaal 1 jaar mag bedragen. De Europese Commissie stelt als voorwaarde dat de SIM-lock gratis is te verwijderen als de klant de subsidie op het toestel heeft gecompenseerd door middel van de door hem betaalde (gespreks)kosten. Op verzoek van de eindgebruiker heffen de meeste aanbieders de SIM-lock na een bepaalde periode (meestal één jaar) kosteloos op. U wordt aangeraden over de exacte termijn contact op te nemen met uw aanbieder. Deze is namelijk verantwoordelijk voor het verstrekken en verwijderen van de SIM-lock en niet de fabrikant van de telefoon.(bron:Opta)
Vetgedrukte stukje, jij hebt nooit wat betaald/te maken gehad met T-mobile, enkel de verkoper. Via de verkoper kan je dat gewoon gratis regelen, voor jou zal het stukje moeilijker worden je gelijk te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 04-11-2009 15:47 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

SinergyX schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:47:
[...]

Vetgedrukte stukje, jij hebt nooit wat betaald/te maken gehad met T-mobile, enkel de verkoper. Via de verkoper kan je dat gewoon gratis regelen, voor jou zal het stukje moeilijker worden je gelijk te halen.
Maar hij is toch de eindgebruiker? :>

Ik snap dat hij niet aan de voorwaarde voldoet, vandaar de :>
Toch maar de 'echte klant' opzoeken of anders toch jailbreaken.

[ Voor 15% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-11-2009 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
SinergyX schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:47:
[...]

Nee maar de lock zit toch ook niet op de klant? Maar op een toestel, daarom vind ik het zo raar. Het kan toch zijn dat die ooit van een ander wordt. En aangezien T-Mobile het ook weer opgelegd krijgt van boven, want zelf zien ze het liefst dat je 10,000 betaald om die lock te verwijderen. Het is imo een stukje machtsmisbruik van T-Mobile, aangezien de Opta de sim-unlocks niet zelf regelt maar het via de providers doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar 'hij' voldoet niet aan de voorwaarde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar dat beslist T-Mobile zelf, terwijl het wettelijk niet duidelijk is of het beperkt wordt tot de klant. Mij lijkt het meest logisch dat het om het toestel gaat, en niet zozeer of degene die voor dat T-Mobile toestel een unlock request doet klant is van T-Mobile. Ik ben benieuwd wat de Opta mij terugmailt, als ze dat al doen :P.

[ Voor 7% gewijzigd door MsG op 04-11-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-06 12:18
Je hebt willens en wetens een gelockte telefoon gekocht. Dit in de veronderstelling dat deze lock er in de toekomst gratis afgehaald zou kunnen worden. Dat laatste had je beter vantevoren kunnen checken! Als de verkoper jouw beloofd heeft dat de telefoon gratis unlocked kon worden dan moet de verkoper deze claim nakomen maar T-mobile heeft geen zaken met jou gedaan en zijn dus ook tot niets verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Dat is dus iets wat ik in twijfel trek. Waar staat expliciet opgelegd dat T-Mobile dit moet beperken tot diens eigen klanten en niet tot diens eigen producten? Let wel, de sim unlock is geen service, maar wettelijk vastgelegd. Het liefst doen ze het helemaal niet namelijk. Tot claims gaat het niet komen hoor, want als softwarematig gesimunlockt gaat hij ook wel weg, maar het is meer dat ik even wilde ontdoen waar ik recht op *dacht* te hebben, maar wat T-Mobile niet zo ziet. Nou ja, misschien maar eens een andere medewerker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:23
Al meer hierover? Hoop hem namelijk ook binnenkort te kunnen laten unlocken. Ik zag op een site, ik dacht iphoneclub.nl, tarieven staan van 120-50 euro afhankelijk van het aantal maanden na aankoop. Kan iemand dit bevestigen? En als dit zo is, kunnen ze bij t-mobile zien wanneer een iphone is gekocht? Want ik heb geen aankoopbewijs en de vorige eigenaar wist niet wanneer hij gekocht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Als de vorige eigenaar niet belt heb je hetzelfde probleem als mij en speelt aankoopsdatum helemaal niet meer mee en moet je 120 lappen. Je moet hem even laten bellen denk ik.

Maar het kan zijn dat de telefoonist mij niet snapte, dus misschien moet ik nog eens een keer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Even een update:
Hartelijk dank voor uw e-mail. Uit uw e-mail komt naar voren dat u een toestel wilt unlocken, maar T-mobile brengt u dan € 120,- in rekening omdat u geen abonnee bent.

In alle eerlijkheid bestaat er geen wet en regelgeving rondom unlocken van toestellen.

Wij willen u adviseren om via de aboneehouder zelf de codes op te vragen bij T-mobile. Of anders op basis van onredelijkheid, uw klacht voor te leggen bij de Geschillencommissie.

Heeft u nog vragen? Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Als u belt, vragen wij naar uw contactnummer. Dat nummer is 100002654.

Op www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,

ConsuWijzer
(T) 088 - 070 70 70

www.consuwijzer.nl
Komt er dus op neer dat door beperkte wetgeving T-Mobile dit nog mag doen. Een beetje flauw, maar oke. Een beetje hetzelfde als niet overdraagbare garantie op producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 11:42

Bosmonster

*zucht*

Ik vind het persoonlijk niet meer dan logisch dat ze je telefoon niet kostenloos unlocken. Het unlocken van het toestel is een (verplichte) service bij het aangeschafte abonnement. Het doel van de lock is in de eerste plaats natuurlijk dat de klant de telefoon gebruikt bij die provider om de korting op het toestel te kunnen terugverdienen in gesprekskosten.

Jij hebt de provider geen cent opgeleverd, maar je hebt gewoon prive een gelockte telefoon gekocht. Zij hebben dus geen enkele verplichting (ook niet moreel dus mijn inziens) om jou dit kostenloos aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Zoals reeds gezegd: Dat is de vraag. De simunlockverplichting is vanuit de Opta ingesteld, niet zozeer een aardigheidje van T-Mobile. Als T-Mobile dan dus een simlock op hun eigen toestel zet, waarom is na een jaar die verplichting er dan niet? Het gaat toch om het toestel, welke van T-Mobile uit is uitgebracht met een lock? Ik hoop dat de Opta hier in de toekomst strenger mee om gaat. Milieutechnisch lijkt het me ook ongewenst, aangezien genoeg mensen nog oude mobieltjes hebben waar anderen nog wat mee zouden kunnen, maar dus niet door zo'n kunstmatige lock.

Welke nadeel heeft T-Mobile er van? De abonneehouder blijft 1 of 2 jaar doorbetalen, ook als hij het mobieltje zelf al verkocht heeft. Het verschilt voor T-Mobile niet of abonnee Pietje hem houdt of dat Pietje hem aan niet-abonnee Jantje verkoopt. Sterker nog, Pietje heeft een nieuwe telefoon nodig, dus misschien levert het T-Mobile juist wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

De dienst is een - door de opta ingestelde - verplichting aan de abonnementhouder, zodat deze de telefoon na het abonnement ook met een andere provider kan gebruiken.

Buiten de abonnementhouder is er dus geen enkele verplichting. Dit zou ook onlogisch zijn.

Daarnaast is er buiten het abonnement niet meer aan te tonen bij welk abonnement (en dus ook wanneer en met welke contractuele verplichtingen) de telefoon is aangeschaft. Je snapt dat een aankoopbon alleen niet voldoende is, want hiermee is de telefoon niet te identificeren.

De dienst is dus een clausule in het contract dat je afsluit. Jij hebt geen overeenkomst met T-Mobile en er zijn dus ook geen verplichtingen aan jou.

[ Voor 50% gewijzigd door Bosmonster op 11-11-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Het is niet zozeer een verplichting aan de abonnementhouder, daar is dus juist geen duidelijkheid over, of het een verplichting aan het toestel of een verplichting aan de abonneehouder is. Mijnsinziens is het eerste het meest logisch, daar staat de beperking immers ook op.

Uiteraard is het zeer duidelijk identificeerbaar bij welk contract mobieltje x hoort. Daar is IMEI voor uitgevonden. Je krijgt het er bij mij niet in dat T-Mobile dat nergens in hun systeem heeft staan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-06 08:41

Snippertje

Light up your life

MsG schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:06:
Het is niet zozeer een verplichting aan de abonnementhouder, daar is dus juist geen duidelijkheid over, of het een verplichting aan het toestel of een verplichting aan de abonneehouder is. Mijnsinziens is het eerste het meest logisch, daar staat de beperking immers ook op.

Uiteraard is het zeer duidelijk identificeerbaar bij welk contract mobieltje x hoort. Daar is IMEI voor uitgevonden. Je krijgt het er bij mij niet in dat T-Mobile dat nergens in hun systeem heeft staan :).
Je kan het nog in de winkel proberen. Soms zijn verkopers wel lief ;)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

MsG schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:06:
Dat maak jij ervan. Daar is helemaal geen onduidelijkheid over, zoals ik eerder al zei. Het is een clausule in het contract. Jij hebt geen contract met T-Mobile en dus heeft T-Mobile geen contractuele verplichtingen aan jou. Sim-pel. Buiten dat contract is er geen enkele wetgeving die T-Mobile er toe zou moeten verplichten jouw telefoon te unlocken.
Snippertje schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:11:
[...]

Je kan het nog in de winkel proberen. Soms zijn verkopers wel lief ;)
Denk dat je daar mogelijk meer mee bereikt idd dan gaan lopen rellen over dingen waar je toch geen gelijk over hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Bosmonster op 11-11-2009 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Is er geen tweakende T-Mobile verkoper hier? :P vraag me trouwens af of het fysiek kan, want de iPhone unlockmethode wijkt af van de reguliere manier. Maar het is best een idee. Even een knappe vrouw mee de winkel in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 14:31
Waarom bel je niet gewoon en doe je je voor als die persoon? Controleren ze dat echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

--Christiaan-- schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:46:
Waarom bel je niet gewoon en doe je je voor als die persoon? Controleren ze dat echt?
Ik neem aan dat ze iig vragen naar geboortedatum e.d., dat is redelijk standaard.

Daarnaast pleeg je dan natuurlijk een strafbaar feit(je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-06 08:41

Snippertje

Light up your life

MsG schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:13:
Is er geen tweakende T-Mobile verkoper hier? :P vraag me trouwens af of het fysiek kan, want de iPhone unlockmethode wijkt af van de reguliere manier. Maar het is best een idee. Even een knappe vrouw mee de winkel in :P
Ik werk als verkoper bij T-mobile. Ik zou een verhaal kunnen ophangen aan die afdeling dat je (de klant) in de winkel staat, wanneer ze dan vragen naar de adres gegevens etc. staan die gewoon in het systeem. Maar ik moet wel eerst een telefoonnummer (of postcode/huisnummer) hebben, zoeken op imei kan niet helaas.

En daarbij het blijft fraude, maar ik vind het ook belachelijk dat ze daarvoor geld in rekening brengen... Minder dan een jaar kan ik nog begrijpen.

Dus mag het niet :)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
--Christiaan-- schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:46:
Omdat ze zeer waarschijnlijk wat dingen gaan vragen, bijvoorbeeld adres, klantnummer, contractingangsdatum, etc :) en dan val je vrij snel door de mand ben ik bang.
Snippertje schreef op woensdag 11 november 2009 @ 18:59:
[...]

Ik werk als verkoper bij T-mobile. Ik zou een verhaal kunnen ophangen aan die afdeling dat je (de klant) in de winkel staat, wanneer ze dan vragen naar de adres gegevens etc. staan die gewoon in het systeem. Maar ik moet wel eerst een telefoonnummer (of postcode/huisnummer) hebben, zoeken op imei kan niet helaas.

En daarbij het blijft fraude, maar ik vind het ook belachelijk dat ze daarvoor geld in rekening brengen... Minder dan een jaar kan ik nog begrijpen.
Ja minder dan een jaar lijkt me heel normaal, dan zou ik de resterende 3 maanden oid betalen en dus kost het 30 euro, maar zelfs dat valt helemaal weg bij non-abonnees en mag ik het 12 maanden tarief van 120 betalen :).

[ Voor 52% gewijzigd door MsG op 11-11-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ben nu ook in het bezit van een iPhone... als 3e eigenaar. Dit topic gevonden omdat ik mijn iPhone uiteindelijk ook (legaal) simlockvrij wil krijgen. Toestel is aangeschaft in september 2009 dus zou in september 2010 mogelijk moeten zijn... ik heb de gegevens van zowel de eerste als tweede eigenaar en het toestel is ondertussen door de tweede eigenaar ter reparatie aangeboden en omgeruild. Heb ook het oude en nieuwe imei dus.

Maar... zoals ik het nu lees kan ik helemaal niet laten unlocken?

(damn... alweer mijn 3e 2e topic i.v.m. de iPhone - toch een lastige materie :))

[ Voor 12% gewijzigd door hemiparo op 01-02-2010 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ja het kan wel, meerdere opties:

- Paar keer proberen te bellen, misschien dat je het dan wel zelf mag gratis
- 120 - 30 * 3 maanden er af betalen
- De 1e eigenaar laten bellen
- Alle gegevens van eigenaar 1 verzamelen en je voor doen als eigenaar 1
- Hem softwarematig simlockvrij maken. Ik werk met een andere iPhone ook op die manier en het bevalt prima.

T-Mobile vind echter dat de lock-er-af-haal-verplichting enkel geld voor de eigenaar en niet voor het toestel. Een beetje jammer, maar volgens de OPTA geheel legaal.
Bosmonster schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:12:
[...]

Dat maak jij ervan. Daar is helemaal geen onduidelijkheid over, zoals ik eerder al zei. Het is een clausule in het contract. Jij hebt geen contract met T-Mobile en dus heeft T-Mobile geen contractuele verplichtingen aan jou. Sim-pel. Buiten dat contract is er geen enkele wetgeving die T-Mobile er toe zou moeten verplichten jouw telefoon te unlocken.

[...]

Denk dat je daar mogelijk meer mee bereikt idd dan gaan lopen rellen over dingen waar je toch geen gelijk over hebt.
Hoezo geen gelijk? Dat kan je net zo goed niet stellen. Op dit moment is de wetgeving hierover onduidelijk, en dan doet T-Mobile natuurlijk wat haar het meest winst oplevert. De contractsclausule is leuk, maar uiteindelijk staat de verplichte wettelijke sim-unlock boven wat T-Mobile ook maar in haar contract stelt. Helaas wordt de sim unlock vrij onduidelijk verplicht. Mijnsinziens gaat het om het toestel en niet om wie de unlock aanvraagt, maar goed, ik hoop dat dit aangescherpt wordt in de toekomst.

[ Voor 51% gewijzigd door MsG op 01-02-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:30
Kan een Tmobile abonnee niet gewoon het IMEI invoeren op de Tmobile site?
DM me het IMEI eens; wil het best wel proberen.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Dank je... simlock is op dit moment nog geen optie maar wil het wel duidelijk hebben voor in de toekomst. Maar het is dus nog steeds mogelijk na een periode van 12 maanden, ook al is het contract 24 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Krypt schreef op maandag 01 februari 2010 @ 11:59:
Ga niet zomaar mijn IMEI online plaatsen... maar door de swap bij Dynafix is het toestel niet bekend bij T-Mobile (al geprobeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Krypt schreef op maandag 01 februari 2010 @ 11:59:
Zo simpel ligt het niet. Uiteindelijk moet een medewerker van T-Mobile zelf het IMEI naar de Apple whitelist sturen. Ook voor een T-Mobile abonnee is het niet automatisch gratis, pas na 12 maand. Via de website gaat je niet lukken denk ik.
hemiparo schreef op maandag 01 februari 2010 @ 11:59:
Dank je... simlock is op dit moment nog geen optie maar wil het wel duidelijk hebben voor in de toekomst. Maar het is dus nog steeds mogelijk na een periode van 12 maanden, ook al is het contract 24 maanden?
Ja de wettelijke verplichting dat het kosteloos simlockvrij moet is na 12 maand. Ze hebben toch nog inkomstzekerheid voor 12 maand daarna dus voor hun is het niet eens zo erg.

[ Voor 34% gewijzigd door MsG op 01-02-2010 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:30
Doelde meer als je als niet abonnee een Iphone hebt, en de 12 maanden verstreken zijn en 'm wilt unlocken. Misschien werkt het wel..

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Laatst online: 16:05
Voor het eerst dat ik dit zo zie. Ik heb het nog nooit geprobeerd met de volgende methode dus, maar het is de gok wel waard: Volgens de wet (Burgerlijk Wetboek, art 6:251) kun je het unlockrecht eigenlijk wel zien als een kwalitatief recht. Dat wil zeggen dat het recht eigenlijk zo dicht bij het goed (telefoon) staat, dat je het recht niet meer kunt uitoefen als je het goed niet behoudt. De andere eigenaar heeft niets aan het het opvragen van de unlockcode als hij de telefoon niet meer heeft. Net zoals het garantierecht, de oude eigenaar heeft niets aan garantie als hij het toestel niet meer heeft. Met andere woorden: het recht op die code (lees: de plicht van T-Mobile om die te geven), zou best wel eens overgegaan kunnen zijn op jou.

Grote bedrijven, net zoals T-Mobile, hebben gewoon een standaard deny-policy omdat er mensen aan de eerstelijn zitten die van dit soort zaken echt weinig afweten. Ik zou het nog eens proberen met dat verhaal van mij, zeker als je het aangetekend verstuurd naar de klachtenafdeling kun je wel een eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Dat zou je best weleens kunnen proberen. Maar voor de onwetende consument is het gewoon domweg het lap-120-euro-protocol. Ik lees dan ook overal dat mensen dat gewoon blind hebben betaald, toch jammer ofzo.

Overigens lees je wel vaker dat garantie officiëel ook niet overdraagbaar is, maar veel winkels weten natuurlijk niet wie het nou echt heeft gekocht toentertijd. Maar uiteindelijk horen garantie en dingen als deze bij het product en niet bij de klant, dat is althans mijn visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Mij lijkt ook: je koopt een product en daar zit garantie op. En die moet gewoon overdraagbaar zijn als het product van eigenaar veranderd. Hoe dan ook, uiteraard wel met bon of bewijs van aankoop enz. Maar op IMEI moet het dus ook terug te vinden zijn.

Minder leuke situatie maar wel hetzelfde idee: ik koop een product met 2 jaar garantie, ik kom na 4 weken te overlijden en mijn product gaat door de erfenis naar iemand anders. Dan kan het toch niet zo zijn dat de garantie komt te vervallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Laatst online: 16:05
Nee natuurlijk niet, misschien in Amerika maar in Nederland zeker niet. Garantie is zoals ik zeg een kwalitatief recht, het is gekoppeld aan het product. Helaas is het bij grote bedrijven niet welk recht je hebt, maar welk recht je krijgt. 90% van de mensen slikt wat een provider ze verteld, jammergenoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Ok... tot zover de garantie :) maar zie de plichten van een provider (in dit geval) met garantie wel een beetje gelijk als het verlenen van een opheffing voor de simlock. Of zie ik het te simpel? (gebeurd ook wel eens!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Dat vond ik dus ook, echter heb ik wel de OPTA gemaild en die mailde dit terug: MsG in "Sim unlocken T-Mobile als 2e eigenaar"

Je staat dus nog niet supersterk op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Vrijdag contact gehad met T-Mobile: simlockvrij maken voor een tweede of in mijn geval derde eigenaar is geen probleem :) Probleem was wel dat mijn IMEI niet bekend was bij T-Mobile. Dit kwam volgens de medewerker omdat het geen Nederlandse iPhone was... natuurlijk!

Het is namelijk een toestel wat door Solid Vision is omgeruild na reparatie. Twee keer zelfs. Heb ook nog het eerste IMEI wat wel bekend is bij T-Mobile. Ik moet nu alle gegevens doorsturen en als het goed is kan mijn iPhone dan eind juni september simlockvrij gemaakt worden zonder kosten... ben zeer benieuwd, en voor de zekerheid toch maar de naam van de medewerker genoteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kun je eventueel geen prepaidkaartje van t-mobile kopen? dan ben je klant.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 06-02-2010 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar in mijn geval ben je niet de klant die de unlock van de betreffende telefoon aanvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Zo... tijd voor een kleine update :)

Na een tig-tal mailtjes met het over en weer sturen van informatie over de oude eigenaar en IMEI nummers (iPhone is een paar keer geswaped) kreeg ik gisteren de oplossing: bel maar met het unlocknummer :(

Lange tijd met een mevrouw gesproken: in het begin kreeg in inderdaad te horen dat het niet mogelijk was als tweede (ov verder!) eigenaar omdat het 'niet de bedoeling is dat telefoons via Marktplaats verkocht worden'.
Dit is schijnbaar beleid van T-Mobile, zoals MsG ook al aangaf. Overigens is dit alleen maar voor iPhones!

Uiteindelijk toch alles gecontroleerd en zijn de gegevens aan mijn abonnement gekoppeld. Als het goed is kan ik mijn iPhone eind september simlockvrij laten maken zonder kosten, of zoveel eerder tegen betaling.
Pagina: 1