788 mb ram in laptop, ongeacht hoeveel ram erin zit.

Pagina: 1
Acties:

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Aloha!
De zus vond haar laptop langzaam (geen wonder, met 2mb vrij op C:\), dus bracht ze hem even langs voor een reinstall. Prima, ben zojuist klaar met het opnieuw installeren van vista 32bit Home Premium op een wat grotere partitie. Maar, ik had toevallig ook nog een sodimm bankje liggen van 1 gig, dus ik dacht, die prik ik er ook maar even in. Nu komt het vreemde;

Met de oude geheugenbanken (2x512mb) gaf vista aan 788mb geheugen te hebben. Met één bank eruit, en de 1 gig erbij, geeft vista dit nog steeds aan; exact 788mb, waar dit dus (om en nabij) 1024+512=1536 zou moeten zitten. Met de 2e 512 bank eruit, krijg ik nog altijd 788 mb! Dit natuurlijk ondanks de nodige herstarts.

De waarden van 788 mb komen zowel uit taakbeheer als uit configuratiescherm --> systeem en onderhoud --> systeem (het scherm waar je Windows Experience Index kunt testen).

Het zou kunnen (geen ram-expert) dat het nieuwe 1 gig bankje niet wordt herkend door de laptop (oud moederbord?), maar dan nog zou er toch zeker een verschil in weergegeven ram moeten zijn lijkt mij?!

Voor wat het waard is;
De laptop;
Fujitsi SIemens Amilo LI1705,

het oude geheugen was
2x Hynix 512mb 2rx16 pc2-4200s-444-12,

de nieuwe 1 gig geheugenbank is een
Kingston KVR667D2S5/1g 1GB pc2-5300 CLS 200 Pin SODIMM

Natuurlijk heb ik al wel wat gezocht, maar 90% van de resultaten gaan over 4 gig in een 32 bit os, en de andere 10% over willekeurige andere geheugenvragen, die niet lijken op mijn probleem.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 21:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

is het niet zo dat vista tot een bepaald gedeelte van het geheugen pakt voor GFX ? en je daarom dus steeds dezelfde waarde ziet?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 22:36
CrankyGamerOG schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:27:
is het niet zo dat vista tot een bepaald gedeelte van het geheugen pakt voor GFX ? en je daarom dus steeds dezelfde waarde ziet?
Volgens mij bedoel jij dat je, wanneer je 4GB gebruikt op een 32-bit systeem niet de volledige 4GB kunt gebruiken omdat ook het videoRAM (en andere hardware) moet worden geadresseerd... Maar het OS dat zomaar werkgeheugen opslokt :?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:55

Nemesizz

Untouchable

Soort gelijk iets ben ik tegengekomen tijdens een geheugen upgrade van een wat oude Sony Vaio.
Of je er nou 768MB (256+512), 1GB (2x512) of wat dan ook instopt, ding geeft altijd 512MB (min de shared van videokaart) aan.

Zoektocht op internet loopt vaak ook op niks uit (zoals je zelf al aangaf), meeste topics gaan over 4GB geheugen in 32-bit OS, of gedoe over single en double sided geheugen (wat opzich niet uitmaakte in mijn geval, de standaart modules waren ook double sided).

Laptops zijn dus blijkbaar vaak erg picky met geheugen. Sommige laptops doen er niet zo moeilijk over, je prikt er wat bij en het werkt, maar een groot deel doet er wel heel moeilijk over en willen maar slechts een klein aantal modules goed werken (het volledige aantal MB's gebruiken).

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32

SpamLame

niks

Als ik het goed gevonden heb, ziet er in je laptop een VIA VN896 chipset welke 4GB aan memory ondersteunt.

Hoeveel GB geeft het BIOS aan bij opstarten/ in het BIOS

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 11:57
Kingston geeft aan dat er max 2GB in kan

http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

komt wel eens voor als je in bank 1 nieuw geheugen zet hij het oude niet goed leest
MAW heb je ze al geprobeerd om te draaien?

verder pakt de onboard in jou geval altijd 256MB

en anders Fujitsu reference geheugen gebruikern

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:24

M2M

medicijnman

draai eens cpu-z. Die geeft vaak andere waarden aan dan alles waar microsoft mee komt. (en vaak wel correcte waarden. Overkloks bijvoorbeeld gaan in vista vaak ook mis. Een E5200 met een stock koeler op 5.4 GHz leek mij een beetje te veel van het goede, en het bleek te gaan om de helft van die snelheid :/)

Enfin, is er in de bios niet in te stellen hoeveel geheugen er gebruikt wordt door de videokaart? (in de bios?)

-_-

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tip, gooi er een keer een Linux Live CD in, en kijk wat die aan geheugen vind. Dan weet je meteen of het Hardware/Bios is of dat Windows ergens een probleem heeft.

Ik gok dat je hardware ergens gelimiteerd is, al dan niet opzettelijk.

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Volgens deze PDF sheet kan er max 2GB in en share je dan 256MB aan videogeheugen.

Op deze site kan je eenvoudig kijken welke modules geschikt zijn en dan als je iets wil aanschaffen ff in de Pricewatch zoeken.

Bijvoorbeeld voor de 1GB module

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
SpamLame schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:41:
Als ik het goed gevonden heb, ziet er in je laptop een VIA VN896 chipset welke 4GB aan memory ondersteunt.
Hoeveel GB geeft het BIOS aan bij opstarten/ in het BIOS
Klopt, VN896 inderdaad. Bios zal ik dadelijk kijken, na de volgende installatie even opnieuw opstarten.
adslfreak schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:44:
Kingston geeft aan dat er max 2GB in kan

http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

komt wel eens voor als je in bank 1 nieuw geheugen zet hij het oude niet goed leest
MAW heb je ze al geprobeerd om te draaien?

verder pakt de onboard in jou geval altijd 256MB

en anders Fujitsu reference geheugen gebruikern
Nee, nog niet geprobeerd ze om te draaien, als je het bedoelt in de zin van geheugen1 in geheugensocket(?)2 en geheugen 2 en geheugensocket(?)1. Zal ik ook doen straks!
M2M schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:46:
draai eens cpu-z. Die geeft vaak andere waarden aan dan alles waar microsoft mee komt. (en vaak wel correcte waarden. Overkloks bijvoorbeeld gaan in vista vaak ook mis. Een E5200 met een stock koeler op 5.4 GHz leek mij een beetje te veel van het goede, en het bleek te gaan om de helft van die snelheid :/)

Enfin, is er in de bios niet in te stellen hoeveel geheugen er gebruikt wordt door de videokaart? (in de bios?)
CPU-Z geeft netjes 1500mb geheugen! Moet dit dan betekenen dat de laptop het wel herkent, maar gewoon verkeerd wordt weergegeven in vista? m.a.w.; worden de extra 512mb die er nu zitten functioneel gebruikt?
TheGhostInc schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:52:
Tip, gooi er een keer een Linux Live CD in, en kijk wat die aan geheugen vind. Dan weet je meteen of het Hardware/Bios is of dat Windows ergens een probleem heeft.

Ik gok dat je hardware ergens gelimiteerd is, al dan niet opzettelijk.
Geen linux ervaring (helaas, still to come), dus ik ben bang dat ik er niet zoveel wijs uit zal worden.

Dadelijk zal ik dus het bios checken, mijn gok is dat die ook netjes 1,5 gig zal weergeven. Uit CPU-z blijkt verder dat de geheugenbankjes verschillend zijn;

oud: PC2-4300 266 mhz frequency
nieuw: PC-5300 333 mhz frequency

met nog een paar verschillen in RAS# to CAS# (4 tegen 5), Tras (12 tegen 15) en tRC (16 tegen 20). Het voltage is van beiden 1.8v. Zouden deze verschillende waarden het probleem kunnen verklaren?

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:06
Geheugen in gelijke paren plaatsen, anyone?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:27

page404

Website says no

Obiter dictum schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:10:
[...]

Geen linux ervaring (helaas, still to come), dus ik ben bang dat ik er niet zoveel wijs uit zal worden.
voor de livecd hoef je niks noppes nada van linux te weten. het lastigste is de terminal opstarten in het menu en intypen:
code:
1
lshw

volgens mij kan het ook wel via de gui maar ik zou niet weten hoe 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door page404 op 04-11-2009 14:27 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 08:53
als je xp draait: uitvoeren >> MSconfig>> Tablad boot.ini >> geavanceerde optie's >> controleer of MAXMEM aan staat gevinkt. verander dit eventueel in 1,5 gig. Zelfde geld voor vista/win 7. uitvoeren >> MSconfig >>computer opstarten >> geavanceerde optie's >> max mem

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Jeffrey0416 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:37:
als je xp draait: uitvoeren >> MSconfig>> Tablad boot.ini >> geavanceerde optie's >> controleer of MAXMEM aan staat gevinkt. verander dit eventueel in 1,5 gig. Zelfde geld voor vista/win 7. uitvoeren >> MSconfig >>computer opstarten >> geavanceerde optie's >> max mem
Tried, maxmem stond uitgevinkt, aangevinkt en toen verscheen 788mb als max. Omhoog geschroefd naar 1500, springt automatisch terug naar 788. Met de +/- pijltjes omhoog doen stopt ook bij 788 mb.

• Jeffrey0416
Controleer hoeveel geheugen is toegewezen aan de videokaart. als cpu-Z het ziet is het er gewoon en is er iets wat je geheugen weg snoept. Ook kan het zijn dat er in de bios een max. geheugen is ingesteld ga is een kijke nemen of de bios het geheugen ziet en of je er iets mee kan

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Jeffrey0416 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:49:
Controleer hoeveel geheugen is toegewezen aan de videokaart. als cpu-Z het ziet is het er gewoon en is er iets wat je geheugen weg snoept. Ook kan het zijn dat er in de bios een max. geheugen is ingesteld ga is een kijke nemen of de bios het geheugen ziet en of je er iets mee kan
cpu-z geeft aan onder de tab "graphics" tabel "memory" aan dat 256mb is toegewezen aan de videokaart. Dit zou verklaren waarom de oorspronkelijk 1 gig werd weergegeven als 788 mb. Het verklaard niet waarom de nieuwe 1,5 gig ook als 788 mb wordt weergegeven.

Het BIOS geeft niet veel meer informatie dan de systemtime en de boot sequence. Een zeer, zeer beperkte BIOS waarin niets aan het geheugen valt te sleutelen, of zelfs maar uitlezen...

• Jeffrey0416
En daar zit het probleem waarschijnlijk. Je hebt een bios die beperkt/gelocked is door fujitsi die hadden waarschijnlijk max mem ingesteld waarmee het systeem moest booten op 788 zodat de rest shared voor de videokaart is.

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Jeffrey0416 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:30:
En daar zit het probleem waarschijnlijk. Je hebt een bios die beperkt/gelocked is door fujitsi die hadden waarschijnlijk max mem ingesteld waarmee het systeem moest booten op 788 zodat de rest shared voor de videokaart is.
Kijk aan, het lijkt erop dat het probleem gevonden is! Wat zou dit concreet inhouden voor de prestaties? Heeft de laptop nu effectief 1,25 gig werkgeheugen en 0.25 gig videogeheugen, 0.75 gig werkgeheugen en 0.75 gig videogeheugen of 0.75 gig werkgeheugen, 0.25 gig videogeheugen en wordt de overige 0.5 gig ongebruikt gelaten?

Wel mooi zuur dat deze laptopbouwer blijkbaar te beroerd is het bios vrij te geven, eens kijken of ik er omheen kan komen. In elk geval onwijs bedankt voor het ophelderen van het hele gebeuren!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:24

M2M

medicijnman

alleen is er vrij weinig aan het probleem te doen. Tenzij je een enorm goede programmeur bent en zelf de bios mod, of er mensen zijn met exact hetzelfde probleem op hetzelfde platform die hun gemodde bios op internet zet, of er misschien een nieuwe bios beschikbaar is op de fujitsu website, denk ik niet dat je veel kans maakt om die beperking te omzeilen. Zeker niet als het geen speciale gamers laptop, of iets anders speciaals is, is de support van die dingen enorm karig. Een keertje drivers uitbrengen is voor veel laptopbakkers ruim voldoende, en in sommige gevallen mag je blij zijn als je de drivers naderhand nog van de website af kan halen.

Enfin, een lastig probleem. Maar als je nog eventjes een linux usb stick, of live cd wilt proberen? Kost je 20 minuten werk, en je kunt een windows softwareprobleem uitsluiten.

handleiding:
http://www.pendrivelinux....lash-drive-using-windows/

enkel een USB stick van 2 GB nodig,

voor linux op een cd:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
kies de locatie (netherlands), brand de iso op een cd, bijvoorbeeld met dvd-decrypter, nero burning rom, of elk ander iso brand programma. opnieuw opstarten, cd er in en je hebt een werkend OS (vanaf een CD)

zie ook hier voor een gedetailleerdere handleiding:
https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto

-_-

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Is bekend probleem... ligt gewoon bij het BIOS. Had zelf een Acer liggen, waarbij ik precies dezelfde uitbreiding deed (en vervolgens ook dezelfde geheugenindicatie kreeg).

Buiten een nieuw BIOS kun je er weinig aan doen..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 04 november 2009 @ 19:08:
alleen is er vrij weinig aan het probleem te doen.
Jep, was er achter gekomen... erg jammer, maar zolang de prestaties beter zijn (niet mijn laptop; kan dus niet "objectief" gevoelsmatig oordelen) ben ik tevreden.
M2M schreef op woensdag 04 november 2009 @ 19:08:
voor linux op een cd:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
kies de locatie (netherlands), brand de iso op een cd, bijvoorbeeld met dvd-decrypter, nero burning rom, of elk ander iso brand programma. opnieuw opstarten, cd er in en je hebt een werkend OS (vanaf een CD)
Leuk! Nu aan het downloaden, eens kijken wat het precies is!

Maargoed, zoals gezegd kan ik dus helaas niet beoordelen in hoevere het invloed heeft op de prestaties? Weet iemand dat nog toevallig, wat er met de "overgebleven" halve gig werkgeheugen gebeurt? (puur uit nieuwsgierigheid :P)

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 11:57
het komt ook wel eens voor dat de windows installatie is beschadidg.

Via start--uitvoeren--> sfc /scannow (of een repair install doen.)

Wil ook nog eens helpen

Verwijderd

check even je BIOS?
AGP aperture...
meeste mensen hebben hem op 64 mb :)
Pagina: 1