[w2k8 SBS] Internet traag over de server

Pagina: 1
Acties:

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-01 11:18
Beste Tweakers, ik ondervind al enige tijd een probleem met de snelheid van het internet over een Windows 2008 SBS. En dit zou toch heel snel moeten zijn gezien we een fiber aansluiting hebben.

Het precieze probleem:
Internet, op windows XP clients, ondervindt een "hop" timeout na de dns response waardoor het laden van pagina's lang duurt soms.

Dit is ook goed te zien in een tracert vanaf de client machine:
Bezig met het traceren van de route naar tweakers.net [213.239.154.35]
via maximaal 30 hops:

1 <1 ms * <1 ms w2k8ad01.dom01.local [10.0.1.254]
2 1 ms <1 ms 1 ms 10.0.0.1
3 1 ms <1 ms 2 ms static.kpn.net [83.232.128.201]
4 1 ms 3 ms 1 ms nl-asd-dc2-ias-arg27.kpn.net [62.12.4.64]
5 13 ms 2 ms 3 ms nl-asd-dc2-ipc-br01.kpn.net [195.190.227.99]
6 4 ms 4 ms 4 ms rt-dc2-ipc-br01.nl.kpn.net [195.190.233.93]
Zoals te zien is, is de tweede hop, met de server, een timeout. Dat de reden hiervan is, is mij geheel onduidelijk. Ook google kon mij geen hulp bieden, bij het zoeken hierop resulteerde vele hits in een oplossing met betrekking tot de DNS server, waar totaal geen probleem in zit lijkt.

Opzet:
Fiber KPN -> Firewall (10.0.0.1) -> Windows 2008 SBS(10.0.1.254 -> Windows XP client.(10.0.1.x)

De firewall bestaat uit een Debian machine met iptables geconfigueerd. Een directe verbinding met deze server verzorgd wel snel internet zonder hop.

De windows 2008 SBS is een machine met twee netwerk interfaces waarvan er een recht aan de firewall hangt en de ander aan het lokale netwerk. Op deze server is DNS forwarding ingevuld. Via nslookup lijkt dit ook niet het probleem te zijn.

De Windows XP client(s) zijn auto ingesteld d.m.v. DHCP, windows SBS 2008 als router en dns.

Verder zijn alle updates op servers zowel als client machines geinstalleerd.
Weet iemand hier de oorzaak van ? :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50

lier

MikroTik nerd

Kan je eens een ipconfig /all van de server nics geven ?

Hoe heb je DNS geconfigureerd ?
Hopelijk de standaard wizzards van SBS gebruikt ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Haal die tweede netwerkkaart maar gauw uit je SBS server want dat wordt niet ondersteund. Het zou me dan ook niet verbazen dat je daardoor problemen hebt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Potverdikkie, wat een gemiste kans !

Maar inderdaad (lees ook dit artikel) wordt zo'n opstelling niet ondersteund. Je zal apparte hardware moeten inzetten indien je de clients wat beter wil beschermen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• PeeCee
Dat is iets nieuws.
We hebben vroeger een windows 2003 server gehad en die functioneerde perfect. Maar het is goed dat jullie het zeggen, want dit lost een hoop problemen op als dit daadwerkelijk zo is.

Ik ga het vandaag gelijk uittesten :) We hebben nog een firewall tussen het grootte boze internet hangen :-D

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
PeeCee schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 08:38:
Dat is iets nieuws.
We hebben vroeger een windows 2003 server gehad en die functioneerde perfect.
Google-woordje "verschillen SBS 2003 SBS 2008" :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• PeeCee
sanfranjake schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:08:
[...]

Google-woordje "verschillen SBS 2003 SBS 2008" :P
Ik heb de front gateway/firewall nu ingesteld en het internet is weer zo snel als dat glas kan zijn.

En we hebben de verschillen onder de loep genomen, in het verleden. Echter stond er nergens dat deze niet meer gebruikt kan worden als gateway. Ook de functionaliteit zit gewoon in w2k8SBS, onder Routing and Remote Access. Hier kan gewoon de NAT functionaliteit ingeschakeld worden en werkt dan gewoon. Maar dus erg traag.

Maar het probleem is opgelost :D Bedankt voor jullie hulp :)
Pagina: 1