Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 12:36
Ik ben bezig om al mijn multimedia apparatuur goed in te stellen. Hier is de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenweijers.nl/multimedia/situatie.jpg
(op de afbeelding ontbreken mijn speakers, waren volgends mij overbodig. Het is een zelf samengesteld 5.1 setje)

Ik heb mijn laptop, HTPC en mijn Xbox 360 Elite aangesloten op mijn tv d.m.v. HDMI1.3 kabels. Op mijn tv heb ik in het menu geluid bij luidspreker selecteren “externe luidspreker” geselecteerd, zodat het geluid wordt verstuurd naar mijn versterker i.p.v dat het wordt afgespeeld over de speakers die in de tv zitten.
Mijn versterker staat op auto detect, zodat hij afspeelt wat hij binnenkrijgt.

Op mijn laptop en HTPC heb ik ingesteld zodat het geluid wordt meegestuurd over de HDMI kabel en op de Xbox 360 heb ik in de instellingen ingesteld bij “Digital Output” dat ik Dolby Digital 5.1 with WMA Pro wil (heb ook al normale Dolby Digital 5.1 geprobeerd.

Nu is mijn probleem dus dat ik op geen enkele manier 5.1 geluid krijg. Als ik een game op mijn Xbox afspeel met Dolby Digital 5.1 geluid zegt mijn versterker dat hij een “PCM 48” over de optische kabel krijgt en krijg ik alleen maar 2.1 geluid. Dit heb ik ook als ik films met mijn Xbox360, laptop en HTPC bekijk. Ik dacht eerst gewoon dat ik op mijn laptop of HTPC een instelling fout had staan omdat ik dit probleem al langer heb, maar nu ik sinds enkele dagen een 360 heb die ook alleen maar 2.1 geluid geeft denk ik dat ik iets fout heb ingesteld op mijn versterker. Ik heb nu al enkele keren de handleiding doorgekeken en lopen klooien met de instellingen op mijn versterker.

Voordat bovenstaande situatie er was, was het enige dat was aangesloten op de versterker mijn oude computer (ook via een toslinkkabel) en toen kreeg ik wel gewoon 5.1 geluid (met DTS en dergelijke).

Wat heb ik al geprobeerd:
- Instellingen Xbox360, laptop, HTPC veranderen
- Instellingen in de versterker veranderd
- Andere HDMI kabels tussen de apparaten en de TV

Wie kan mij helpen, zodat ik snel weer kan genieten van 5.1 geluid in films en games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evinyatar
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 15:01
Dit vond ik terug in de handleiding van je televisietoestel:
DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)
Connects to a Digital Audio component such as a Home theatre receiver.
When the HDMI IN jacks are connected, the DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL) jack on the TV outputs 2 channel audio only. If you want to hear 5.1 channel audio, connect the Optical jack on the DVD / Blu-ray player or Cable / Satellite Box directly to an Amplifier or Home Theatre, not the TV.
Je zal je Xbox/HTPC/laptop dus rechtstreeks op je receiver moeten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 12:36
Evinyatar schreef op woensdag 04 november 2009 @ 11:14:
Dit vond ik terug in de handleiding van je televisietoestel:

[...]

Je zal je Xbox/HTPC/laptop dus rechtstreeks op je receiver moeten aansluiten.
Weet je dat ik mijn handleiding ik weet niet hoevaak heb doorgelezen om te kijken of het aan mijn tv lag..... |:(

Bedankt, zal eens kijken hoe ik alles ga aansluiten