[Win7] Willekeurige BSODs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:35
Ik heb vorige week Win 7 Ultimate op m’n pc geïnstalleerd mede omdat m’n Vista nogal wat problemen gaf (BSOD en problemen met het installeren van updates). Bij de installatie kreeg ik na de 1e keer opnieuw opstarten direct een BSOD. PC startte weer opnieuw op en de rest van de installatieprocedure zonder problemen doorlopen. Daarna kreeg ik echter geregeld een BSOD waarop ik besloot dat er waarschijnlijk bij de 1e installatie toch iets mis was gegaan. Vervolgens opnieuw Win 7 geïnstalleerd. Dit keer tijdens de installatie bij het opnieuw opstarten 2x een BSOD. Installatie was echter wel af te ronden en vervolgens heb ik de boel zo goed mogelijk ingericht inclusief de laatste drivers die ik kon vinden. Echter, ook nu krijg ik geregeld een BSOD waarop Win 7 besluit een systeemherstel uit te voeren wat op zich dus de problemen oplost. Enige logica zit er op het eerste gezicht niet in: ik kan soms een hele avond probleemloos werken maar als ik de PC de volgende dag opnieuw opstart kan het maar zo weer mis zijn. Meldingen op het BSOD zijn ook telkens anders.

Wat is nou de beste manier om een zinnige diagnose te stellen? Ik heb ergens al gezien dat ik een gehele geheugendump moet aanzetten en dat ik de HD en het geheugen zou kunnen checken. Verder? En hoe kan ik de geheugendumps bekijken?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 21:43
Aangezien Vista en windows 7 beide dezelfde symptomen hebben zou ik het zoeken in een hardwarefout.
Haal alle kaarten en overbodige dingen uit je moederbord zodat je mobo+proc+geheugen+videokaart en mischien dvdspeler+harde schijf overhoud. Draai dan 1st memtest86 om je geheugen te testen. Als je geheugen geen fouten vertoond installeer je windows 7 inclusief drivers mobo+videokaart.

Heb je dan nogsteeds BSOD's dan zou je je mobo of videokaart nader moeten bekijken (de foutmelding van BSOD zou handig zijn).

Veel plezier met testen.

Huub

ps ervaring heeft me geleerd dat het niet waarschijnlijk is dat het je processor is of de hdd.... meestal is het videokaart of geheugen

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
De overeenkomst tussen de problemen had ik ook opgemerkt. Ik moet er wel bij zeggen dat de BSOD bij Vista redelijk zeldzaam waren en alleen voorkwamen als ik de PC flink aan het werk zette. De BSODs bij Win7 zijn veel frequenter en vinden vooral plaats bij het opstarten.

Hoe dan ook, ik ga aan de slag met je suggestie. Veel meer dan mobo+proc+geheugen+videokaart+dvdspeler+harde schijf zit er sowieso niet in het systeem dus dat demonteren zal niet veel werk zijn ;-)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
memtest86 krijg ik op de 1 of andere manier niet aan de praat. Ik kwam echter ook een memtest86+ tegen en die doet het prima. Na een paar minuten al een paar honderd fouten dus er was blijkbaar wel het nodige mis...

Uiteindelijk blijkt 1 reepje het probleem te geven dus ik hoop dat ik het probleem daarmee heb opgelost...

Bedankt voor het aansturen ;-)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neeknikker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-03 16:27
Dag mensen,

ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als de maker van deze topic. Ik heb als enige tijd van veel verschillende soorten bsod's. Het zijn zoveel verschillende meldingen dat ik denk dat het met hardware te maken heeft.

ik ben er na een memtest achter dat het niet mijn geheugen is want die geeft geen foutmeldingen.
In een eerder bericht gaf iemand het advies je moederboard en je processor verder te onderzoeken. kan iemand mij vertellen hoe je dat doet?

Alvast bedankt.