Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Topicstarter
Je kent het wel, je wilt een cursus volgen/baan en je moet een motivatiebrief schrijven.
Nu vroeg ik me af of iemand wat tips heeft want de balans tussen interessant/"leuk" is niet zo gemakkelijk zeker als je niet te hoogdunkent/teveel zelflof wilt laten overkomen.

Ik ken de basis wel:
-persoonlijke info
-waarom
-wat heb je al gedaan
-relavante dingen die je al gedaan hebt
-enige ontbrekende kennis en wat je eraan doet

Maar het echt concreet toepassen vind ik eigenlijk nog niet zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 10:15
Google op motivatie/sollicitatie brieven, dit heb ik ook gedaan met een briljante motiviatie/sollicitatiebrief tot gevolg! :) (Natuurlijk kopieer je niet een motiviatie/sollicitatiebrief en wijzig je alleen je persoonlijke info)

Maar je leest wel hoe men zoiets aanpakt en daar leer je van. De perfecte motiviatie/sollicitatie brief schrijven kan niemand, vergeet dat niet. ;)

Helaas kan ik momenteel geen voorbeeld posten, omdat ik nog diverse sollicitaties heb lopen.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Topicstarter
In mijn geval is het voor een cursus met een beperkt aantal plaatsen, maar normaal studeer ik dit jaar af dus daarom stelde ik de vraag wat generieker.

En op google is er inderdaad veel te vinden, maar wat men daar vind strookt niet altijd met de praktijkervaring van sommige mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 10:15
Ik kan hier echter geen voorbeeld geven van mijn praktijkervaring, maar misschien heb je iets aan de volgende tekst:

De cursus X(netwerkbeheer) dat gehouden wordt in plaats Y(Amsterdam) staat bij mij bekend om Z(de kennis en kunde die je op doet omtrent netwerkbeheer.) Verder vertel je hier waarom je deze cursus belangrijk/interessant vindt. (Bij al deze zaken komt een goede communicatiestructuur kijken, waar ICT-infrastructuur deel van uit maakt. Vanwege de uitdagende werkzaamheden op het gebied van automatisering en mijn daarop aansluitende opleiding, ben ik zeer geïnteresseerd in de cursus X(netwerkbeheer) bij Naam van instelling/school die deze cursus geeft in Y (Amsterdam).

Vervolgens zou je verder kunnen gaan met hetgeen wat je nog wilt beschrijven:
-persoonlijke info
-wat heb je al gedaan

Maar nogmaals, dit is de manier waarop ik het zou aanpakken. Misschien hebben andere (met praktijkervaring) hier een andere blik op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Motivatiebrief

Steeds meer universiteiten en hogescholen vragen aan leerlingen van havo en vwo een brief te schrijven waarin je uitlegt waarom je graag een bepaalde studie wil volgen of waarom je graag een dagje wil proefstuderen.

Hieronder volgt hoe je het beste zo’n motivatiebrief kunt schrijven. Je treft een indeling van een brief aan, welke onderdelen inhoudelijk aan de orde moeten komen in je brief en een voorbeeldbrief.

Ook staat er aan welke voorwaarden een zakelijke brief in zijn algemeenheid moet voldoen volgens het Amerikaanse model. Dit model wordt wereldwijd gebruikt.

We hopen dat je met onderstaande uitleg een goede motivatiebrief kunt schrijven.

Decaan en sectie Nederlands

Indeling motivatiebrief voor opleiding
De motivatiebrief is maximaal één A4, ongeveer 300 woorden.

1 eigen adres
2 geadresseerde
3 plaatsnaam en datum
4 betreftregel
5 aanhef
6 inhoud
7 afsluiting

Ad 6: inhoud
Uit de inhoud van je brief moet blijken 1) wie je bent, 2) waarom je geïnteresseerd bent in de betreffende studie, 3) wat je al weet van de betreffende studie, 4) wat je al aan activiteiten hebt ondernomen met betrekking tot de betreffende studie, 5) en op welke middelbare school je nu zit en. Het is de bedoeling dat je jezelf als het ware verkoopt. Je moet vertellen hoe goed je bent. Vertel dus geen negatieve dingen.

Onderstaande elementen moet je inhoudelijk bespreken. De volgorde waarin mag je zelf bepalen.

1 Wie ben je?
2 Redenen van interesse?
- Wat spreekt je aan in deze opleiding?
- Waarom specifiek deze opleiding?
- Wat zijn je sterke vakken?
- Welk profiel?
- Wat sluit aan bij je eigen kunnen/je eigen interessewereld?
- Welke aspecten van de studie interesseren je?
- Welke ervaring heb je al op het gebied van de betreffende studie?
3 Wat weet je al van de betreffende studie?
4 Wat heb je al aan lobactiviteiten gedaan betreffende deze studie?
- informatie uit: brochure, website, bezoek open dag, proefstuderen, via via
6 Op welke middelbare school zit je?
- schrijf ergens in je brief op welke middelbare school je zit (Aloysius College, Oostduinlaan 50, 2596 JP Den Haag)

Bij een gerichte vraag is je argumentatie het belangrijkst. Je moet altijd uitlegen waarom je iets vindt. Je moet soms een stelling verdedigen of een essay schrijven over een bepaald onderwerp.

Indeling motivatiebrief voor proefstuderen
De motivatiebrief is maximaal één A4, ongeveer 300 woorden.

1 eigen adres
2 geadresseerde
3 plaatsnaam en datum
4 betreftregel
5 aanhef
6 inhoud
7 afsluiting

Ad 6: inhoud
Uit de inhoud van je brief moet blijken 1) wie je bent, 2) waarom je geïnteresseerd bent in de betreffende studie, 3) wat je al weet van de betreffende studie, 4) wat je al aan activiteiten hebt ondernomen met betrekking tot de betreffende studie, 5) op welke middelbare school je nu zit en 6) en wat je nog meer wil weten over de betreffende studie. Het is de bedoeling dat je jezelf als het ware verkoopt. Je moet vertellen hoe goed je bent. Vertel dus geen negatieve dingen.

1-5 zie hierboven
6 Wat wil je nog weten over de betreffende opleiding?
- verschillende onderdelen/vakken, onderwijsvormen, mogelijkheden op arbeidsmarkt.

Soms moet je bij aanmelding een digitaal inschrijfformulier invullen. Daarin staan vaak de volgende vragen:
- Heb je al een voorlichtingsdag bezocht van deze opleiding?
- Heb je al een brochure gelezen van deze opleiding?
- Wil je informatie over voorlichtingsactiviteiten blijven ontvangen?
- Hoe heb je je georienteerd op de TUD?
- Noem 2 redenen om bij deze opleiding te komen Proefstuderen
- Wat verwacht je van het Proefstuderen?
- Hoe ben je op het idee gekomen om aan Proefstuderen mee te doen?
Zakelijke brieven volgens het Amerikaans briefmodel

Gebruik het nieuw Amerikaanse briefmodel, Dit betekent dat je het briefhoofd, de plaatsnaam en datum, de adressering en andere gegevens onmiddellijk aan de linkerkantlijn plaatst. Nergens inspringen. Ook niet verderop in de brief. Zie het uitgewerkte voorbeeld.

Spelfouten
Brieven mogen geen enkele spelfout bevatten. Gebruik dus de spellingcontrole van Microsoft Word. Loop na het schrijven ook de spelling van de werkwoordsvormen na. Controleer ook of de zinnen grammaticaal kloppen.

Lay-out
Vermijd een tweede pagina die geheel blanco is, op de slotformule en de ondertekening na.
Zorg er in zo’n geval voor, dat je het lettertype iets aanpast om alles op een pagina te krijgen.
Of zorg ervoor dat er ook op de tweede pagina een redelijk hoeveelheid tekst staat door het lettertype iets te vergroten of het aantal witregels tussen de onderdelen in het briefhoofd of de boven- ondermarges te vergroten.

Lettertype en puntgrootte
Geen fantasielettertypen gebruiken, maar: Comic Sans MS, Times New Roman of Arial, puntgrootte 12. Geen grotere of kleinere; geen bold (vet) gebruiken.
Vermijd overignes altijd overdadig gebruik van vet, cursief en onderstrepingen. Vermijd zeker het gebruik van uitroeptekens en hoofdletters. Dat wordt namelijk geïnterpreteerd als schreeuwen.
De tekst op deze pagina’s bevat het lettertype Times New Roman, puntgrootte 12.

Marges
De marges aan de linker en rechterkant van de brief moeten drie cm bedragen in verband met het maken van een eventuele perforatie of inbinden. Ook de boven- en ondermarges bedragen drie centimeter. De tekst op deze pagina’s bevatten de juiste marge-instellingen.

Bovenschrift
Rechts bovenaan de brief kan je eventueel mededelingen als 'vertrouwelijk', 'aante¬kenen' of 'per expresse' plaatsen. Je schrijft deze mededelingen ook linksboven op de envelop.

Briefhoofd
In de zakelijke correspondentie wordt meestal gewerkt met voorbedrukte brieven met vast briefhoofd. Wanneer je het briefhoofd echter zelf moet typen, tik of noteer dan eerst de naam van de afzender, dan de straat of het postbusnummer en vervolgens de postcode en de woonplaats. Daarna vermeld je je eigen telefoonnummer, eventueel fax¬nummer en e-mailadres. Deze gegevens plaats je onder elkaar en je gebruikt geen leestekens.
Als je schrijft namens een bedrijf of een vereniging, dan mag je in het briefhoofd je eigen naam vermelden, gevolgd door je functie in dat bedrijf, gevolgd door de naam van het bedrijf. Aan het einde van de brief onderteken je dan nogmaals met je handtekening. Het is gewoonte geworden om onder je handtekening nogmaals je naam te noteren.

Wat je ook mag doen: vermeld in het briefhoofd alleen de naam van het bedrijf of de afdeling, en zet je naam en je functie in dat bedrijf direct onder je handtekening aan het einde van de brief. Een voorbeeld hiervan: (en let daarbij scherp op het gebruik van komma’s en hoofdletters!)

Astrid van Beuseldom

Astrid van Beuseldom,
voorzitter van de leerlingenvereniging van Het Assinklyceum

Geadresseerde
Vermeld de gegevens van de geadresseerde niet alleen op de envelop, maar ook op de brief. Wanneer de geadresseerde een bedrijf of een bestuur is, dien je de afdeling of persoon tot wie je je richt, te vermelden voor zover deze bekend is. Het telefoonnummer en bankgegevens van de geadresseerde niet vermelden! Alleen die dingen bij de geadresseerde noteren, die de postbode en de postkamer van het bedrijf nodig heeft.
Eerst schrijf je de naam van het bedrijf, daarna de functie van de persoon in dat bedrijf gevolgd door de naam van de functionaris; desgewenst titels vermelden. Deze titels moet je afkorten en schrijf je niet met een hoofdletter, tenzij ze aan het begin van een zin of adresregel staan.

Maak nooit spelfouten en schrijffouten, zéker niet in de adresgegevens van de ontvanger. Een fout geschreven naam of een verkeerde titel, bijvoorbeeld ‘ds.’ in plaats van ‘drs.’, is een ernstige blunder. En wat dacht je van een flater als: ‘Geachte mevrouw Dijkhuis,’ als het een meneer betreft?

Plaatsnaam en datum
Na het briefhoofd een of twee regels wit (bij een kort briefje mag je wat ruimte winnen voor een evenwichtiger lay-out), dan de plaatsnaam en de datum. Gebruik geen afkortingen en plaats een komma tussen plaatsnaam en datum. Let er op dat je de naam van de maand met een kleine letter schrijft.

Betreft
In zakelijke correspondentie is het gebruikelijk om het onderwerp van de brief te vermelden. Je geeft dit kort en krachtig weer achter de woorden 'Betreft:' of 'Onderwerp:'. Plaats geen punt achter deze kernachtige omschrijving. U onderstreept de omschrijving achter het woord ‘Betreft:’

Voorbeeld:

vertrouwelijk
Astrid van Beuseldom
Knaagdijk 24
7478 GE HAAKSBERGEN
Tel.: 053-5736664 (of : Telefoon 053-5736664)
E-mail: beuseldom@hotmail.com
Postbanknr. : 33829174

Het Assinklyceum
De directeur van Unit H2B
De heer drs. G.A.M. Dijkhuis
Postbus 157
7480 AD HAAKSBERGEN

Haaksbergen, 5 augustus 2004

Betreft: Klacht over muizen in de leerlingenkantine

Geachte heer Dijkhuis,

In de leerlingenkantine van de unit H2B lopen muizen rond. Wij hebben de conciërges hiervan reeds enige malen op de hoogte gesteld, maar er wordt in het geheel geen actie ondernomen. Daarom wenden wij ons nu tot u. Door middel van deze brief willen wij bij u een klacht indienen over het gebrek aan hygiëne in het gebouw. Dit is volgens ons de oorzaak van ongedierte.

Witregels
In bovenstaand voorbeeld zijn tussen de verschillende onderdelen van de brief twee witregels geplaatst. Een witregel mag ook. Je moet zelf kiezen of je er slechts een of twee gebruikt. De wenselijkheid daarvan hangt af van de lay-out van je brief. Het aantal witregels dat je gebruikt moet wel steeds hetzelfde zijn. Tussen alinea’s zet je echter nooit meer dan een witregel.

Aanhef
Wanneer u zich richt tot een persoon of een groep van personen, dan gebruikt u de volgende aanspreekvormen: ‘Geachte heer,’ ‘Geachte mevrouw,’ ‘Geachte heer of mevrouw, ‘. Liever niet werken met de bekende schuine streep (heer/mevrouw). Alleen het woord ‘Geachte’ met een hoofdletter. Let op de komma achter de aanhef.
Ken je de achternaam van de aangeschrevene, dan voeg je in de aanhef die naam toe, dan wordt je brief persoonlijker. Je laat dan titels en voorletters weg. Dus: ‘Geachte heer Dijkhuis,’.

Richt je je tot een groep met een bepaalde functie, dan formuleer je de aanhef zo: ‘Geacht College van Burgemeester en Wethouders,’ of kortweg: ‘Edelachtbaar College,’. In formele brieven wordt voor mensen met een titel voor een bepaalde aanhef gekozen. Is de ontvanger van de brief een officier van justitie of burgemeester, dan spreek je deze aan met 'Edelachtbare heer,’ of ‘Edelachtbare mevrouw,’.

Gebruik wanneer je de aangeschrevene niet kent liefst niet het ouderwetse ‘LS,’. Deze afkor-ting staat voor Lectori Salutem, wat 'gegroet beste lezer' betekent. Schrijf ‘Geachte heer of ‘Geachte mevrouw, ‘.

Kern
De brief behoor je niet te beginnen met een getal in cijfernotatie, en ook niet met ‘Ik’ of ‘Wij’. Het woord ‘u’ schrijf je niet met een hoofdletter.

De kern van de brief bevat drie duidelijk van elkaar onderscheiden delen en minstens drie alinea’s. Gebruik een regel wit tussen de alinea’s. Start de zinnen steeds aan de linkerkantlijn zonder in te springen en druk alleen op de ENTER-toets als je een alinea beëindigt, dus niet na elke zin.

De drie delen waaruit de brief minimaal bestaat zijn:

1. In de eerste alinea maak je direct duidelijk waarover de brief gaat. Je vermeldt dus het onderwerp en eventueel de aanleiding van je schrijven. Als je m.b.t. het onderwerp van je brief reeds telefonisch of op een andere wijze contact hebt gehad met de schrijver van de brief, dan vermeld je dat eveneens in deze eerste alinea.
2. In de tweede alinea werk je een en ander uit. Bij een meer gecompliceerd onderwerp kan de uitwerking twee of meer alinea’s bevatten.
3. In de slotalinea rond je af met een goede slotformulering, al dan niet voorafgegaan door een samenvatting van de in het middengedeelte aan de orde gestelde hoofdzaken. Dit laatste alleen in meer gecompliceerde brieven.

Vermijd in de slotzin clichés zoals: ‘Hopend op een gunstig antwoord, verblijven wij….’ Of ‘Vertrouwend spoedig een antwoord te mogen vernemen…’, of ‘Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd, teken ik…’
Betere formuleringen in moderner taalgebruik: ‘Ik hoop dat u wilt ingaan op mijn verzoek.’; of: ‘Ik vertrouw erop spoedig een antwoord van u te krijgen.’ Beëindig de laatste zin van de brief met een punt.

Ondertekening
Je kan je brief afronden met 'Hoogachtend,' of 'Met vriendelijke groeten,'. Schrijf de ondertekening met een hoofdletter en let op de komma erachter.

Postscriptum, PS
Soms tref je in brieven een postscriptum, een naschrift, aan. Zo'n postscriptum wekt altijd de indruk dat je slordig bent geweest of iets hebt vergeten Vermijd daarom het postscriptum.

Bijlage
Wanneer de brief een bijlage bevat, bijvoorbeeld een kopie van een diploma in een sollicitatiebrief, dan moet er in de brief zelf naar die bijlage worden verwezen. Daarnaast plaats je aan de voet van de brief de opmerking: ‘Bijlage…. ‘ en je specificeert de inhoud van de bijlage. Een voorbeeld hiervan is:

Bijlage: kopieën van diploma’s (3x)

Overige tips
• Schrijf je brieven in zorgvuldig en helder Nederlands.
• Gebruik geen moeilijke, deftige of te plechtstatige woorden.
• Schrijf volledige, niet te lange, en bij voorkeur bedrijvende zinnen.
• Vermijd afkortingen.
• Schrijf alle getallen onder de twintig voluit, evenals de tientallen tot en met 90 en de getallen 100 en 1000 voluit, de andere in cijfers.
• Kies consequent de ik- of wij-vorm en richt je tot de geadresseerde in de u vorm.
• Vermijd clichés, stereotiepe uitdrukkingen. Voorbeelden daarvan: ‘Ik richt mij tot u met het verzoek….’, ‘Hierbij delen wij u mede…’, ‘In antwoord op uw brief van…jongstleden..’,
Beter: ‘Ik verzoek u …’ , ‘Wij delen u mee….’ , ‘Wij willen kort reageren op uw brief van….. ‘, ‘Uw brief van ….. dwingt ons tot een snelle reactie’.

Voorbeeld: motivatiebrief

Foppe de Fries
foppe@bonkervaart.nl
Elfstedenstraat 11
9292 BR HINDELOPEN

Leiden Avanced Pre-university Programme for Top students (LAPP-TOP)
Pre-University College
T.a.v. mevrouw/de heer [naam]
Postbus 9555
2300 RB LEIDEN

Hindelopen, 16 januari 2007

Betreft: aanmelding voor programma Griekse en Latijnse culturen van LAPP-TOP

Geachte mevrouw/heer [naam],

Bijzonder enthousiast over de door de Universiteit van Leiden aangeboden zogenaamde LAPP-TOP-programma’s, meld ik me graag aan voor het programma Griekse en Latijnse taal en cultuur.
Momenteel ben ik leerling van klas 6 VWO van het Bonifatius College in Dokkum. Uiteraard volg ik de gymnasium-opleiding waardoor ik nu al met veel plezier kennis neem van de lessen grieks en latijn. Juist de oorspronkelijkheid van deze beschavingen in het vroege Europa en de normen die zij hebben bepaald voor opvolgers over de hele wereld zijjn voor mij een grote bron van inspiratie. Tevens heb ik het gevoel dat nog zoveel informatie ontbreekt aan mijn kennis over deze maatschappijen die bepalend zijn geweest voor de wereldgeschiedenis. Behalve het volgen van de lessen over deze culturen, verdiep en verbreed ik mijn kennis ook op vele andere manieren. Zo bezoek ik tijdens mijn schoolvakanties zo vaak mogelijk de plaatsen die destijds van doorslaggevend belang zijn geweest. Uiteraard laat ik me dan uitgebreid voorlichten door de lokale gidsen die niet zelden een zelfde studie hebben gevolgd als ik wil aanvangen.
Maar juist niet vanwege dat grootse verleden neem ik graag deel aan het programma voor Griekse en Latijnse taal en cultuur. Het is de toekomst die ik wil leren kennen. Met een studie naar de waarden en normen van weleer zullen ook de nabije en verre toekomst een stuk gemakkelijker te verklaren zijn en -wie weet- zelfs op enig moment te voorspellen.
Mijn belangstelling gaat niet direct uit naar de politieke situaties, militaire prestaties of naar de economische wetenschappen. Liever verdiep ik mij in de filosofie van de grondleggers van deze culturen. Het denken is voor mij de bron van alle andere ontwikkelingen die ver vooruitliepen op de tijd en keer op keer actueel blijken te zijn. Ofwel: alle andere omstandigheden zijn afgeleiden.
Mijn verwachting is dat ik met minimaal een acht zal slagen voor mijn eindexamen, waarbij de cijfers voor grieks en latijn daarbovenuit zullen steken. Dat gemiddelde cijfer kan zelfs nog hoger worden, want na de eerste twee schoolonderzoeken is dat een negen.
Vanaf nu kan ik alleen maar vertrouwen dat ik logos, pathos en ethos, de drie cruciale elementen van overtuigingskracht volgens Aristoteles, voldoende naar voren heb gebracht in deze brief, zodat ik kan deelnemen aan uw programma. Uiteraard ben ik graag bereid mijn motivatie aan u toe te lichten in een gesprek, want hoewel de afstand tussen Hindelopen en Leiden aanzienlijk is, kan niets mij weerhouden om uw universiteit te bezoeken. Om te beginnen voor het LAPP-TOPP-programma Griekse en Latijnse taal en cultuur.
Graag verneem ik binnenkort uw reactie op mijn verzoek tot deelname.

Hoogachtend,
[handtekening]

Foppe de Fries
Bijlagen: cijferlijst klas vijf en een foto van mij in Athene in de zomer van 2006

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lettertype en puntgrootte
Geen fantasielettertypen gebruiken, maar: Comic Sans MS, Times New Roman of Arial, puntgrootte 12. Geen grotere of kleinere; geen bold (vet) gebruiken.
Dat meen je niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Simon Verhoeven schreef op woensdag 04 november 2009 @ 09:55:
Je kent het wel, je wilt een cursus volgen/baan en je moet een motivatiebrief schrijven.
Nu vroeg ik me af of iemand wat tips heeft want de balans tussen interessant/"leuk" is niet zo gemakkelijk zeker als je niet te hoogdunkent/teveel zelflof wilt laten overkomen.

Ik ken de basis wel:
-persoonlijke info
-waarom
-wat heb je al gedaan

Maar het echt concreet toepassen vind ik eigenlijk nog niet zo simpel.
Vergeet ook niet te vermelden waarom juist JIJ de geschikte persoon op die positie bent en wat jouw persoon kan betekenen voor het bereiken van doel(en) voor het bedrijf in de nieuwe functie.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zet eerst eens voor jezelf duidelijk op een rijtje in je eigen woorden waarom jij graag die plek wil hebben. als je dat helder hebt, kun je het iets zakelijker verwoorden, zonder dat je enthousiasme verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik vraag me af of er HRM managers blij worden van wingdings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van wingdings word niemand blij,

Ik heb een aantal sollicitatie rondes mee gemaakt, hier kwamen ook brieven in comic sans binnen.
Deze werden niet gelezen en gelijk op de stapel ongeschikt gelegd.

Comic Sans gebruik je in mail naar je familie of in MSN, niet in officiele brieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Die zit er in om de concurrentie buiten de deur te houden. Wie zo dom is om zo'n kant-en-klaar brief maar gewoon over te nemen wordt dan direct op het lettertype afgekeurd. :)

Mijn tip voor een motiviatiebrief (en ik heb er de afgelopen maanden met veel succes een paar verstuurd) is: houd het simpel. De lezer prikt er zo door heen als jij jezelf belangrijk loopt te maken en probeert te schrijven alsof je de burgemeeester bent. Blijf beleefd en formeel, maar ga geen moeilijke woorden gebruiken om indruk te maken, dat werkt niet.

Als tweede zou ik nog willen zeggen, houd het kort. Ik weet het, nu denk je nog "kort? ik zou blij zijn als ik de eerste zin had", maar mijn persoonlijke ervaring is dat brieven altijd te lang worden. Je hebt maar 1 hooguit 2 pagina's, en de helft van die ene pagina ben je kwijt aan briefhoofd en ondertekening.

Begin met alles op te schrijven wat je misschien in die brief zou willen zetten. Maak je geen zorgen over stijl, volgorde of inhoud, maar schrijf gewoon alles op. Als je al een CV hebt is dat een prima bron van inspiratie.
Nu heb je een brief die al minstens zo lang is als je CV en met een beetje geluk een stuk langer.

Vervolgens moet je al die punten gaan scheiden. Bedenk bij ieder punt of het iets nuttigs of interessants toevoegt aan de informatie van je CV. Dat je bij juffrouw Tiny op de basisschool hebt gezeten interesseert niemand iets, dat lezen ze wel van je CV. Dat je toen bij juffrouw Tiny ook al brandweerman wilde worden is wel weer de moeite van het vermelden waard.

Als je zo ver bent gekomen kun je de punten die je hebt in zinnen gaan zetten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1