RAID 1+0 vergroten

Pagina: 1
Acties:

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo allemaal,

Ik heb hier thuis een Proliant ML350 staan met een Smart Array 641 controller. Hierop zijn aangesloten 3 72GB U320 schijven waarvan twee in raid 1 en één hot spare.

Maar nu begint mijn schijf aardig vol te lopen en wil ik meer ruimte creëren. Met online capacity expansion (wat de 641 ondersteund) is het makkelijk maar kan dat wel in deze raid configuratie? Kan ik bijvoorbeeld nog 1 of 2 72GB schijven toevoegen om meer ruimte te creëren?

Thanks!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

In de manual van de Smart Array 641 staat het een en ander over online expansion, je kan er ook een raid-5 array van maken bijvoorbeeld (Dan heb je 4x72Gb netto plus parity disk en geen hotspare of 3x72Gb netto met een hotspare en een parity disk)

https://powershellisfun.com

• Slagroom
[noob-modus]Je kan dan een RAID 1+0 omzetten naar RAID 5 zonder data kwijt te raken?[/noob-modus]

Verwijderd

Wat je nu hebt is geen RAID 1+0. Wat je hebt is RAID 1 + Hotspare.

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik zou de Hotspare de-activeren. Extra U320 schijf op de kop tikken en daarna de boel in Raid 10 (1+0) zetten (wat minimaal 4 schijven vereist). Zo behoudt je je Raid 1 redundancy plus de performance van Raid0.

Let wel op enige performance-degratie wanneer je de raid10 set aanmaakt en de controller gaat relevellen.

New Build in Progress

Verwijderd

Omswitchen van raid 1+hotspair naar raid 1+0 heeft hij niets aan. Het gaat nu even niet om de extra snelheid, maar om meer ruimte omdat hij die te krap heeft.

Die raidcontroller ka toch meerdere raidarrays aan?
Dan zou je een extra raidarray kunnen aanmaken uiteraard door bijplaatsen van schijven. (bijvoorbeeld 3 schijven erbij en daar een raid5 van maken)

Data van je originele raid array kan je vervolgens verplaatsen naar de nieuwe array.
Let wel even op dat je schrijf intensieve data op je raid1 houdt. Dit komt de snelheid ten goede... :)

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dan las ik er te snel overheen idd excuse me. Ja je kan zeker nog een extra Raid-Array aanmaken.

@ Slagroom : Ik heb nog heel veel U320 schijven (en SCSI-Diskarray's vol met deze schijven) liggen in diverse groottes (36 Gb, 72Gb, 146Gb), dus mocht je intresse hebben contact me maar even ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Viper72 op 04-11-2009 18:16 ]

New Build in Progress

• Slagroom
Aha, dus geen RAID 1+0! Ik dacht dat ergens in de ACU te hebben gelezen.

Wat ik vooral belangrijk vindt is dat ik één grote partitie krijg ipv twee kleinere ivm onderhoudbaarheid naar de toekomst. Dus als ik de huidige situatie van 72GB netto kan vergroten naar bijvoorbeeld 146gb ben ik gered. Ken dat?

@Viper: Als we het zover krijgen heb ik zeker interesse in jou schijven!

Verwijderd

Alles ken ;)

Ik weet niet hoeveel schijven je kwijt kunt maar het makkelijkst lijkt me RAID 10. Twee sets RAID-0 in een RAID-1. Dan heb je nog steeds een marge van veiligheid, en snelheid, en tweemaal de ruimte. Echter is een RAID-5 dan wel iets wat je kunt overwegen omdat je daarmee minder ruimte kwijtraakt. Het is wel iets langzamer.

Sowieso .. gezien de groottes waar je over praat .. zit er USB op dat ding of netwerk? Want je kunt alle gegevens natuurlijk sowieso op een goedkoper USB-schijf plempen. Desnoods als tijdelijke opslag terwijl je de nieuwe array bouwt. En als extra backup.

• Slagroom
Er kunnen 6 schijven in dus dat zit wel snor.

Dus als ik één schijf van 72GB bij prik, de hot spare bij de RAID betrek, dan kan ik, online, een RAID 10 maken?

Verwijderd

Lees de handleiding een keer zou ik zeggen. Ik kan niet ruiken wat de controller van dat ding online kan.

• Slagroom
Nee, jij niet, maar iemand met ervaring hiermee misschien wel. Het is niet alleen de controller maar ook bijvoorbeeld het OS (Windows 2003 SBS in dit geval).

Desalniettemin is de handleiding doorlezen nooit verkeerd, thanks, niet aan gedacht :P

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Slagroom schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 07:36:
Nee, jij niet, maar iemand met ervaring hiermee misschien wel. Het is niet alleen de controller maar ook bijvoorbeeld het OS (Windows 2003 SBS in dit geval).

Desalniettemin is de handleiding doorlezen nooit verkeerd, thanks, niet aan gedacht :P
Het OS luistert naar de controller die aangeeft hoeveel ruimte er is, je zult misschien alleen nog maar via diskpart een extend moeten doen als je meer ruimte krijgt...

https://powershellisfun.com

Pagina: 1