cpu zit vast aan de koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 474 views

• Blueberry33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01-2023
Misschien zit ik op de verkeerde topic maar heb hulp nodig met haast.

Was gister bezig om bij een vriend de koeler af te halen voor het schoonmaken.
Toen ik hem los kreeg bleef de cpu aan de koeler vast zitten. 8)7

Nou is mijn vraag, kan ik de koeler gewoon terugzetten en vast maken?

Of moet ik het met feuhn los gaan maken en met koelpasta de cpu appart vast gaan zetten?

Ik hoop dat jullie een snelle oplossing weten, want hij is helemaal over de rooie :(

Apple

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat kan je zo losmaken.

Tsja laat hem lekker over de rode zijn, rustig te werk gaan.
Evt is opwarmen (even in het systeem laten draaien) en daarna met een scheermes te werk gaan ook een prima optie.

Verwijderd

Iets warm maken, dun mesje of draaien.

Niet van de koeler af trekken maar langzaam draaien. Dit heeft voor mij altijd gewerkt.

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-02 13:54
Wat de rest ook al zegt, even warm maken. Eventueel even de haardroger erop zetten (op het blok, niet je cpu), en zorgen dat het niet knetterheet wordt.

Ik heb zelf ooit eens op de datavloer, met een hamer + schroevendraaier lopen beuken, bij gebrek aan beter. Is niet aan te raden :P. De cpu werkte daarna nog wel, maar zag er niet echt nieuw uit, hehe

[ Voor 10% gewijzigd door CrashOverDrive op 04-11-2009 01:14 ]

• Blueberry33
Boudewijn schreef op woensdag 04 november 2009 @ 01:10:
Ja dat kan je zo losmaken.

Tsja laat hem lekker over de rode zijn, rustig te werk gaan.
Evt is opwarmen (even in het systeem laten draaien) en daarna met een scheermes te werk gaan ook een prima optie.
Wat bedoel je precies met (even in het systeem laten draaien)

Kan ik hem niet gewoon terug zetten met de koeler aan vast?
Want heb zoiets nog nooit gedaan..

En moet ik persee de koelpasta gebruiken of kan het ook zonder.

thnx voor snelle reactie, hij kan weer slapen :z

Apple

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-02 20:14

bReChThOu

Team Belgium

Ja dat bedoelt hij, gewoon aanzetten zodat je cpu en koeler warm zijn en dan proberen uitelkaar trekken (nadat je systeem weer uit is maar je hardware nog warm is)

En als hij er van af is geweest heb je nieuwe koelpasta nodig ja.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:37
Wat voor socket is het eigenlijk? iig niet terug duwen, dan heb je grote kans dat je eventuele pinnetjes beschadigd. Je zult heatsink en cpu moeten scheiden voordat je hem terug kunt plaatsen, maak de heatsink hiervoor warm (Fohn/warm water,wel eerst de fan verwijderen) Vooral niet te warm maken, hierna zou je de cpu er met een draaiende beweging vanaf kunnen halen. Pas wel op met statische elektriciteit, en kromme pinnen.

My favorite programming language is solder.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Koelpasta is nodig, een (half) rijstkorreltje volstaat. Wel even de oude pastakoek opruimen met alcohol anders krijg je een nogal groot warmteisolement ;)

• Blueberry33
Moet ik nou wel of niet terug duwen?

Ik geloof 754 van onbekend merk voor mij, er zit een amd athlon 64 3000 in

Hoelang duurt dat de koelpasta weer opgedroogt is eigenlijk?

Apple

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je moet de socket openmaken en dan erin.
Koelpasta hoeft niet op te drogen.

Nofi, maar dit zijn toch wel een beetje de basics :).

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-02 13:55
Het met koeler en al terugplaatsen is absoluut niet aan te raden, als je er 1mm naast zit buig je pinnetjes om en dan ben je helemaal ver van waar je zijn moet. Eventjes een goede minuut een haarföhn op de hoogste stand op de cpu richten, dan zal de pasta wat zachter worden en kan je de cpu er zo af draaien (niet trekken! doen alsof je zo'n dubbele koek met creme in het midden van elkaar afhaalt. ;)) Goed de oude pasta weghalen, nieuwe pasta ertussen (2 rijstkorrels ongeveer, 1 is echt te weinig), de boel weer in elkaar op de juiste volgorde en dan maar hopen dat er verder geen schade is ontstaan. Het is dus niet aan te raden om de oude pasta nog te gebruiken, deze droogt uit en vervuilt na verloop van tijd (zeker na het verwijderen, stof e.d.) en zal nooit meer hetzelfde contact tussen de cpu en de koeler maken dan toen het nog vers was.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is op GoT de bedoeling dat je zelf op zoek gaat voordat je een topic opent. Dit is een vraag die vaker voorbijgekomen is. Als je gezocht had (gooi je topictitel voor de grap eens in de GoT search...) had je al een antwoord gevonden. Sowieso is Overige Hardware ook niet het juiste subforum hiervoor, CPUs horen in Processors, Moederborden & Geheugen, koelers in Cooling - maar ook dat zou met die search duidelijk geworden zijn.

Ook is het doorgaans nuttig om specs te geven - over welke CPU en welke koeler hebben we het? Geen overbodige info om in een topicstart te zetten. Als je dat niet weet: zoek het op *voordat* je een topic opent.

Verder:
Ik hoop dat jullie een snelle oplossing weten, want hij is helemaal over de rooie :(
Beetje rare houding...

Het is hier geen helpdesk. Dat wil niet zeggen dat mensen niet snel kunnen reageren, maar met deze insteek kun je beter een helpdesk bellen. Hier op GoT verwachten we eerder dat je zelf doet wat je kunt :o

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 04-11-2009 08:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.