Schone installatie, WinVista blijft geinstalleerd @ Bootcamp

Pagina: 1
Acties:

• JoRDozZzz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07-2025
Vier maanden geleden heb ik een kort gebruikte MacBook White gekocht. De persoon van wie ik hem kocht, vertelde mij een schone installatie te hebben gedaan en er geen bestanden meer op zullen staan. Na enkele dagen gebruik kwam ik erachter dat er nog bestanden van de persoon op stonden. Al deze bestanden heb ik uiteraard verwijderd.

Nu had ik sinds kort het programma Little Snitch en kreeg het niet meer verwijderd en vond het erg vervelend. Deze twee zaken samen zorgde ervoor dat ik vanavond een schone versie van Leopard 10.5 heb geïnstalleerd, dit alles nadat ik een back-up had gemaakt. Bij de schone installatie heb ik gekozen voor verwijderd alle oude versies en bestanden. Ik weet niet precies hoe dat verwoord stond.

Ik ging er vanuit dat ik niets meer tegen zou komen. Na de installatie merkte ik nog niets, want alles leek 'gewoon' leeg. Vervolgens afgesloten. Zojuist startte ik hem weer en liep even weg, toen ik terugkwam zag ik opeens Windows Vista opgestart en wel. Ik had geen idee wat dit nu voor gein was, maar het klopte niet helemaal. Na even rondkijken kwam ik erachter dat dit is geïnstalleerd in BootCamp en dat BootCamp werkt met partities.

Aangezien ik niet precies weet wat dit inhoudt; hoe kan het zijn dat ik na een "schone installatie" toch nog deze bestanden erop heb staan? In BootCamp is ook Microsoft Office geïnstalleerd en zie ik hier en daar de naam van de "eerste gebruiker" verschijnen dus dit is echt niet verwijderd. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het hele Windows Vista wordt verwijderd, maar BootCamp geïnstalleerd blijft, zodat ik bijvoorbeeld mijn eigen Windows XP kan installeren?

Mijn laatste vraag is hoe het zit met de snelheid van je normale systeem (Mac OS X) als je BootCamp installeert op zo'n partitie. Uiteindelijk maak je gebruik van dezelfde computer dus het lijkt me dat hij daar wel trager van wordt?

Een lang verhaal met enkele vragen. Hopelijk hebben jullie meer kennis over dit onderwerp, zodat ik dit kan oplossen.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03

Tourniquet

Hiya, fellas!

Start je Mac weer op in MacOS (alt-toets ingedrukt houden bij het opstarten) en start dan de Boot Camp-assistent. Je kunt daar de huidige Boot Camp partitie verwijderen en daarna weer een nieuwe aanmaken voor XP.

Een "schone" installatie laat inderdaad eventuele partities ongemoeid. Zie het als verschillende harde schijven in één. En je Mac wordt niet trager als je Boot Camp gebruikt, het enige is dat je wat schijfruimte ervoor inlevert.

[ Voor 35% gewijzigd door Tourniquet op 04-11-2009 00:20 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• JoRDozZzz
Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoorden, Tourniquet.
Ik ga het gelijk even proberen.

Ik neem aan dat jij dus ook Bootcamp gebruikt. Maar ik heb voorheen VMware Fusion gebruikt om Windows XP te gebruiken, maar dit lijkt mij fijner werken. Heb jij ervaring met meerdere manieren en welke vind jij het fijnst? Ik ben nog steeds aan het leren voor het Mac OS X, na jarenlang Windows-gebruiker.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03

Tourniquet

Hiya, fellas!

Met Boot Camp start je volledig in Windows op, er komt dan helemaal geen OS X aan te pas. Windows draait dan gewoon net zoals op een willekeurige Intel-based pc.

Als je virtualisatie-software gaat gebruiken (zoals VMware of Parallels) is het een ander verhaal. Je draait dan eigenlijk Windows als toepassing op je Mac en het zal z'n resources (processorkracht, intern geheugen) dan moeten delen met alle andere toepassingen die je op dat moment gebruikt. Voor "simple" Windowsprogramma's gaat dat prima, maar bij zwaardere toepassingen en games kun je beter Boot Camp gebruiken.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Verwijderd

hoe kan het zijn dat ik na een "schone installatie" toch nog deze bestanden erop heb staan?

Je hebt alleen de OSX partitie aangeraakt bij de installatie.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het hele Windows Vista wordt verwijderd, maar BootCamp geïnstalleerd blijft, zodat ik bijvoorbeeld mijn eigen Windows XP kan installeren?

Bootcamp staat op je OSX partitie, bij programmas/hulpbestanden.
Start bootcamp, selecteer de windows partitie en verwijder deze.

Start Bootcamp opnieuw en schrijf nu een nieuwe partitie, bootcamp zal vragen of je gelijk windows wilt installeren, kies ja als je dit meteen wilt doen.

in de windows installatie mopet je Xp opgevenment toewijzen aan een partitie,
Kies de C: Bootcamp partitie, nu zal hij vragen of je wilt formatteren, met een keuze lijst van opties.
Kies Fat 32 en windows zal verder gaan met installeren.

Als Xp geinstalleerd is doe je de OSX dvd erin als windows draait, installeer nu de drivers met de dvd.

Extra: Als je de laptop aanzet houd je de linker ALT ingedrukt nadat je het geluid hoort, nu zal een keuze menu verschijnen voor OSX of XP

• JoRDozZzz
Ik heb er 2 (cd's of dvd's) bij, CD1 had ik nodig voor de clean install van mac os x, heb ik voor die drivers CD2 nodig ?

Verwijderd

Nee CD 1

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:22

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Vreemde vraag, maar heb je getest of windows vista bootte? (dus je zag het inlogscherm/het bureaublad).

Vind dit wel nog interessant als de partitie blijft staan samen met het OS. Een verse installatie van je mac os x partitie klinkt plots toffer en handiger. Als ik mij niet vergis werd bij een verse installatie met 10.5 de bootcamp partitie verwijderd?

Battle.net: NagaByrd#2844

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:24
nagasy schreef op donderdag 05 november 2009 @ 12:21:
Vreemde vraag, maar heb je getest of windows vista bootte? (dus je zag het inlogscherm/het bureaublad).

Vind dit wel nog interessant als de partitie blijft staan samen met het OS. Een verse installatie van je mac os x partitie klinkt plots toffer en handiger. Als ik mij niet vergis werd bij een verse installatie met 10.5 de bootcamp partitie verwijderd?
Hij geeft toch duidelijk aan dat hij in Office heeft gekeken en daar de naam van de vorige eigenaar zag staan? Houdt dus in dat die Windows installatie gewoon is blijven staan en nog werkt.

PSN: Sluuz

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:22

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Ach erover gelezen Sluuz. Excuses :).

Battle.net: NagaByrd#2844

• JoRDozZzz
Sluuz geeft 't goede antwoord. En hij startte automatisch op met Windows Vista, zo kwam ik erachter dat dit uberhaupt nog geinstalleerd was. Ik heb niet eerder geweten dat dit geinstalleerd was.

Ik ga binnenkort XP erop zetten,maar eerst Snow Leopard aanschaffen :)
Pagina: 1