Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[fp/bug] Prijzen populaire producten op frontpage kloppen ni

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op de frontpage komen de prijzen die bij de populaire producten staan lager dan de laagste prijs in de popup en zelfs als je doorklikt naar t product lager dan alle prijzen die in de pricewatch staan voor dat product

Zie hieronder bijvoorbeeld: € 77,77 is lager dan de € 78,50 in de popup eronder, op de pagina van dat product kan ik die prijs ook uberhaupt niet terugvinden..

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/azccw8.jpg

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:54
Klopt wel, de prijzen in de popup zijn gesorteerd op de totaalprijs, wat dus inclusief verzendkosten is. Als je het sorteert op Prijs (en dus niet op Totaal) dan krijg je wel de goedkoopste te zien: Windows 7 Home Premium - €77,77 :)

The devil is in the details.

• IceOnFire
  • Niet online
Aha, ik zie het al. De onlogica zit em kennelijk in t feit dat t popupje sorteert op kale prijs maar stiekum bij de bepaling van de selectie uitgaat van de totale prijs oid. Het is iig verwarrend dat de laagste prijs zoals direct onder t product staat (77,77) niet terugkomt in die top drie met laagste prijzen..

@mute: dan is het alleen wel vreemd dat de default sorteermethode in dat popupje kennelijk anders is dan de default sorteermethode op de productpagina. Heb ik zelf iig nooit iets voor ingesteld voor zover ik weet.

[ Voor 25% gewijzigd door IceOnFire op 03-11-2009 23:59 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mute schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:54:
Klopt wel, de prijzen in de popup zijn gesorteerd op de totaalprijs, wat dus inclusief verzendkosten is. Als je het sorteert op Prijs (en dus niet op Totaal) dan krijg je wel de goedkoopste te zien: Windows 7 Home Premium - €77,77 :)
Nee het klopt niet, ik verwacht daar in dat lijstje dan ook die 77,77 te zien. Ik weet dat die dingen allemaal gecached worden etc, maar ik zou het handig vinden als dit een keertje gelijk getrokken wordt. Dus of de bovenste uit het popupje neerzetten of die "goedkoopste" toch in het popupje zien te plaatsen.

Want als je even zoekt in LD (of PW) dan vind je diverse topics over ditzelfde "probleem" wat dus een aanwijzing is dat het niet helemaal duidelijk is :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik ben het stiekem wel eens met Erkens on this one :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Hahn
IceOnFire schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:58:
Aha, ik zie het al. De onlogica zit em kennelijk in t feit dat t popupje sorteert op kale prijs maar stiekum bij de bepaling van de selectie uitgaat van de totale prijs oid. Het is iig verwarrend dat de laagste prijs zoals direct onder t product staat (77,77) niet terugkomt in die top drie met laagste prijzen..

@mute: dan is het alleen wel vreemd dat de default sorteermethode in dat popupje kennelijk anders is dan de default sorteermethode op de productpagina. Heb ik zelf iig nooit iets voor ingesteld voor zover ik weet.
Hij sorteert in de popup denk ik niet op kale prijs, hij sorteert op de totaalprijs, dat de kale prijzen ook opvolgend zijn is toeval in dit geval.
Erkens schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:58:
[...]

Nee het klopt niet, ik verwacht daar in dat lijstje dan ook die 77,77 te zien. Ik weet dat die dingen allemaal gecached worden etc, maar ik zou het handig vinden als dit een keertje gelijk getrokken wordt. Dus of de bovenste uit het popupje neerzetten of die "goedkoopste" toch in het popupje zien te plaatsen.

Want als je even zoekt in LD (of PW) dan vind je diverse topics over ditzelfde "probleem" wat dus een aanwijzing is dat het niet helemaal duidelijk is :)
Met 'klopt wel' bedoelde ik te zeggen dat de prijzen die er staan wel de goedkoopste zijn, maar dan gebaseerd op totaalprijs (inclusief verzenden) en dat die €77,77 er ook echt tussen staat.

Dat het onlogisch is ben ik het jullie eens though :P

• IceOnFire
  • Niet online
Eigenlijk vind ik dat dan niet 77,77 moet worden weergegeven maar de laagste totaalprijs, 78,50 aangezien dat met de default sorteermethode van de productpagina de laagste prijs is. Als je t popupje nu niet ziet en in 1x doorklikt heb je ook een huh?-moment aangezien je verwacht dat die laagste prijs die je ervoor zag hier ook als bovenste vermeld staat. Ander alternatief is default op de productpagina sorteren op laagste prijs ex verzenden zodat hij ook daar bovenaan staat.

Wat ik dus bedoel te zeggen; maak een keuze of "laagste prijs" de prijs is incl of excl verzenden. Welk van de twee gekozen wordt maakt niet zo veel uit, maar zet dat dan consequent onder t product, in t popupje en op de productenpagina.

[ Voor 20% gewijzigd door IceOnFire op 04-11-2009 00:11 ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

IceOnFire schreef op woensdag 04 november 2009 @ 00:08:
Eigenlijk vind ik dat dan niet 77,77 moet worden weergegeven maar de laagste totaalprijs, 78,50 aangezien dat met de default sorteermethode van de productpagina de laagste prijs is. Als je t popupje nu niet ziet en in 1x doorklikt heb je ook een huh?-moment aangezien je verwacht dat die laagste prijs die je ervoor zag hier ook als bovenste vermeld staat.
Helaas is de verzend-laagste-prijs niet bepaald triviaal uit te rekenen, dus dat doen we alleen als we maar van 1 product tegelijk wat tonen (zoals dat popupje, en verder de gewone prijslijst).
Ander alternatief is default op de productpagina sorteren op laagste prijs ex verzenden zodat hij ook daar bovenaan staat.
De reden dat we uberhaupt zijn gaan sorteren op totaalprijs gaan we nu natuurlijk niet ineens terugdraaien. Dat heeft te maken met het feit dat er winkels zijn die het nodig vonden om de kale verkoopprijs kunstmatig laag te houden door ordertoeslagen te introduceren. Je zag dan bijvoorbeeld een 2 euro lagere kale prijs, maar moest voor je order wel per product 2 euro administratiekosten betalen. Zodat je hem zelfs niet bij afhalen zo goedkoop kon krijgen.
Wat ik dus bedoel te zeggen; maak een keuze of "laagste prijs" de prijs is incl of excl verzenden. Welk van de twee gekozen wordt maakt niet zo veel uit, maar zet dat dan consequent onder t product, in t popupje en op de productenpagina.
We hebben er toen voor gekozen om voor lief te nemen dat er verschil zit in de absoluut laagste prijs, en met wat we bovenaan tonen. Simpelweg omdat de verzendkosten-berekening net wat te complex is om standaard voor elke prijs die we ergens tonen te berekenen.
Afgezien daarvan is het ook wat vreemd om die totaalprijs te tonen op het moment dat je wilt aangeven wat een specifiek product kost. Dus het zou dan vreemd zijn om een hoger bedrag neer te zetten enkel omdat het dat kost om het product daadwerkelijk thuis geleverd te krijgen.

Desalniettemin staat het al een tijdje op onze todo om iig bij de popup er even iets als 'Let op, prijzen zijn gesorteerd op totaalprijs inclusief verzendkosten' oid boven te zetten.

• Randal Peelen
  • Laatst online: 16-11 07:19
We hebben nog even intern overleg gehad en zijn tot het volgende gekomen:

"Het popupje in de huidige vorm kan inderdaad iets te verwarrend zijn. De beste oplossing is volgens ons om de teskt "Laagste prijzen voor ..." te vervangen door "Laagste totaalprijzen voor ...".
Daarnaast kan onder het kadertjes met prijzen een linkje "Laagste prijs vanaf " staan met daar vetgedrukt de laagste prijs. Deze laagste prijs is vervolgens een link die leidt naar de productpagina gesorteerd op kale prijs."

http://twitter.com/randalpeelen

• Hahn
Wat is het probleem met gewoon sorteren op laagste prijs? Dan kunnen mensen zelf bepalen of ze het willen laten versturen en dan kunnen ze het sorteren op totaalprijs.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mute schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:36:
Wat is het probleem met gewoon sorteren op laagste prijs? Dan kunnen mensen zelf bepalen of ze het willen laten versturen en dan kunnen ze het sorteren op totaalprijs.
* Erkens wijst eens op de reden waarom dat destijds aangepast was.
Shops die prijzen laag zetten en de verzendkosten hoog om zo bovenaan te staan ;)

• IceOnFire
  • Niet online
ACM schreef op woensdag 04 november 2009 @ 10:00:
[...]

Helaas is de verzend-laagste-prijs niet bepaald triviaal uit te rekenen, dus dat doen we alleen als we maar van 1 product tegelijk wat tonen (zoals dat popupje, en verder de gewone prijslijst).
Dat snap ik niet helemaal; in het popupje staat een prijs top drie, dan is de laagste prijs van die drie toch sowieso beschikbaar en berekend? Ik zou als gebruiker verwachten dat die laagste prijs de prijs is die direct onder t product staat..
Jimp schreef op woensdag 04 november 2009 @ 10:45:
We hebben nog even intern overleg gehad en zijn tot het volgende gekomen:

"Het popupje in de huidige vorm kan inderdaad iets te verwarrend zijn. De beste oplossing is volgens ons om de teskt "Laagste prijzen voor ..." te vervangen door "Laagste totaalprijzen voor ...".
Daarnaast kan onder het kadertjes met prijzen een linkje "Laagste prijs vanaf " staan met daar vetgedrukt de laagste prijs. Deze laagste prijs is vervolgens een link die leidt naar de productpagina gesorteerd op kale prijs."
Dat is een mooie oplossing idd

[ Voor 39% gewijzigd door IceOnFire op 04-11-2009 14:08 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

IceOnFire schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:06:
Dat snap ik niet helemaal; in het popupje staat een prijs top drie, dan is de laagste prijs van die drie toch sowieso beschikbaar en berekend? Ik zou als gebruiker verwachten dat die laagste prijs de prijs is die direct onder t product staat..
Voor dat popupje worden alle prijzen van dat product opgehaald en de daarbij horende verzendkosten regels. Dat betekent dus dat er bij een product dat 30 prijzen heeft, dat er dus ook 30 prijzen+berekeningen gedaan moeten worden en het resultaat daarvan gesorteerd moet worden. Dit zijn bovendien berekeningen die niet triviaal in een enkel SQL-statement om te zetten zijn, dus moeten ze in de applicatie-laag worden uitgevoerd.
Pas als dat dus allemaal gedaan is weet je de goedkoopste.

Als de getoonde prijzen van de weergegeven producten slechts "bijzaak" zijn, kan je je vast wel voorstellen dat dat niet iets is dat we continu mee willen berekenen. Een en ander cachen is vast wel mogelijk.
Maar dan kom je weer tegen het tweede bezwaar, namelijk dat het nogal vreemd is om een prijs te tonen die niet gewoon de laagste prijs is voor dat product, maar afhangt van de verzendkosten die er bij komen om het product thuisgestuurd te krijgen.
Het is een beetje een spagaat waarbij we in eerste instantie gewoon aan willen geven wat de laagste prijs voor een product is. En waar we later, zodra we de losse prijzen per winkel tonen, we de totale aanbieding (inclusief de verzendkosten) willen weergeven. En de prijs die je dan bovenaan ziet in het gesorteerde lijstje is dan inderdaad af en toe niet dezelfde als die kale prijs die absoluut gezien het laagste is.

• IceOnFire
  • Niet online
Duidelijk, dank voor de toelichting..

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

De tekst rond het popupje is nu iets aangepast, en de absoluut laagste prijs is er voor de zekerheid nog een keer onder gezet (met link naar de prijspagina, gesorteerd op die kale prijs).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.