Ik denk dat het belangrijkste bij de 'switch' naar W7 is dat je niet meer gaat nadenken over hoe het 'vroeger' werkte, maar dat je ook echt gaat leren hoe het 'nu' werkt. Ga niet terug vragen naar het klassieke start menu, wees in plaats daarvan blij dat de tussenweg van het 'all programs' menu er in zit, en leer jezelf aan die zoekbalk te gebruiken (startknop, fi, enter: firefox!). Productiviteit schiet door het dak, hoewel je de meest gebruikte programma's wel ergens 'gepinned' zult hebben, in het start menu is één plek waar dat kan, maar de Superbar (en de bijbehorende Aero effecten) is iets wat je ook zult moeten leren, maar niet meer vanaf wil. Ook de 'gebaren' (zoals: sleep een venster naar boven voor maximalisatie, of windowstoets+boven) zorgen er voor dat je als een malloot er uit ziet als je weer naar XP gaat, indien je er aan gewent bent.
Toevallig was er gister wat eerste nieuws over SP1, en het ziet er naar uit dat het eigenlijk niet zoveel meer doet dan wat de 'eens per maand' lek-updates doen, en die lekken zijn er zowiezo minder dan XP, daar het op een veiliger ontwerp is gebaseerd wat al beproeft en bewezen is.
Qua snelheid en resources: Tsja, resources gebruikt het meer dan XP, maar je moet in het achterhoofd houden: hij doet dat tegelijkertijd ook NIET. Hij gaat sowieso beter om met resources. Daarnaast heb je de superfetcher (die zowaar goed werkt nu), die ook altijd z'n stukje RAM inneemt, maar het werken en starten van programma's versnelt. De boot-tijd is op mijn Snelle bak (in mijn signature) beter dan die van XP, en gelijkwaardig aan XP op een Atom-based homeservertje met 2GB RAM. Die homeserver heeft echter een hogere werk snelheid, daar de in-line atoms er denk ik dubbel baat bij hebben dat de GPU veel berekeningen overneemt van de CPU bij de gebruikersinterface.
De enige 'beperking' waar ik tegen aan liep was een 640*480*8b (256 kleuren, paletted) applicatie die de kleuren vervormde als ik hem niet startte zonder de desbetreffende shortcut instellingen. Maar zelfs dat werkt nu, en liet zich op zo'n manier oplossen (troubleshooter) dat zelfs mijn ouwe pa dat had gekund. Wat ze in SP1 kunnen fixen? Ik heb in de standaard device-manager (dus niet de management console) een foutje gevonden, als je een properties venster opent van een aparaat, en je gaat met je muiscursor over het 'kruisje' van het venster hoveren, dan begint dat kruisje te 'knipperen'. Niet zozeer een functionaliteitsbug, maar toch: apart

. SP1 wachten is inderdaad iets wat ik veel mensen hoor zeggen, maar ik zou niet weten waarom, het OS zit redelijk dicht op Vista, en zelfs XP! Je hebt alle service packs en gedichte lekken daarvan al meegenomen, en extra functionaliteit stoppen ze niet in SP's.
TS: Ik zou me afvragen: moet je overtuigd worden hoe geweldig W7 is (ik heb een poging gedaan...), of hoe oud/obsolete XP is?