eSATA schijf opstarten --> blue screen

Pagina: 1
Acties:

• YOGI
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08-2025
Het probleem:

Mijn pc stond aan en ik sloot mijn externe eSATA schijf aan. Op dit moment freezed mijn hele systeem +/- 8 seconden maar daarna is alles weer als normaal en kan ik de schijf gebruiken. (Dit is zoals het normaal ging)

Hierna sloot ik een andere externe hdd via usb 2.0 aan en toen kreeg ik een blue screen! |:(

Ik vroeg me sowieso al af of het "slecht" is voor de schijven om een eSATA schijf aan te sluiten terwijl het systeem aan staat?

Zou deze blue screen komen door de eSATA schijf/ usb schijf/ een combinatie ervan?

Mijn systeem (windows XP pro sp 3):
  • P5w dh deluxe
  • Intel E6600 @2.4
  • WDC WD 360ADFD
  • Samsung HD501LJ

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:11
Ok misschien zeg ik nu iets heel verkeerd maar.....:

Ik zie in je review van de Icy box dat je hem aansluit op Jmicron controller. Ik geloof (als ik de bios settings goed heb onthouden van een Gigabyte P35 moederbord) dat deze controller wel hotswap ondersteund maar dat je hem dan wel in de 'native SATA' mode moet zetten en niet legacy IDE (of iets in die trant).

Maar nogmaals dit is echt een vrij wilde gok. Misschien kan je mobo handleiding uitsluitsel bieden.

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
Heb je geen bsod code en welke dll het om gaat??
Windows XP en 2000 BSOD guide
De punten die daar vermeld staan.

• YOGI
Polster schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:09:
Ok misschien zeg ik nu iets heel verkeerd maar.....:

Ik zie in je review van de Icy box dat je hem aansluit op Jmicron controller. Ik geloof (als ik de bios settings goed heb onthouden van een Gigabyte P35 moederbord) dat deze controller wel hotswap ondersteund maar dat je hem dan wel in de 'native SATA' mode moet zetten en niet legacy IDE (of iets in die trant).

Maar nogmaals dit is echt een vrij wilde gok. Misschien kan je mobo handleiding uitsluitsel bieden.
Ik ga de bios even bekijken :)
Heb je geen bsod code en welke dll het om gaat??
Windows XP en 2000 BSOD guide
De punten die daar vermeld staan.
Deze blue screen is alles wat ik heb

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
YOGI schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:24:
[...]

Ik ga de bios even bekijken :)

[...]

Deze blue screen is alles wat ik heb
Sorry.
NIet goed gelezen je post (link over hoofd gezien)
Denk dat goed je moederboard kan zijn.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Alle hotplugs van S-ATA schijfen onder XP werken in principe met een workaround die afhangt van de fabrikant van de S-ATA controller (en zijn driver), dit omdat XP géén AHCI ondersteunt, mogelijk dat jMicron een soort van 'USB' emuleert, wat dit een driver probleem maakt.

Een 'must' is om de betreffende controller/port op AHCI modus te staan, dus niet IDE Legacy of RAID, daar AHCI de enige standaard is die hotplug ondersteunt. Een modern OS wat het uit zichzelf doet is ook aan te raden, maar door middel van workarounds (die gemiddeld van dezelfde kwaliteit zijn als USB(2) support in Windows 95 pre-OSR2) zoals drivers kán het werken in XP, maar daar het 'emuleren' van USB daar niet ongewoon is, wil het wel eens conflicteren.

Interresant artikel: Wikipedia: Advanced Host Controller Interface

Het verteld in principe wat ik al zei, AHCI is een 'toevoeging' op het data-kanaal, en 'ontsluit' de geavanceerde functionaliteit van S-ATA, waaronder NCQ en hotplugging. Ondersteunt een OS het niet (zoals XP), zal er een F6-driver nodig zijn, die al dan niet features ontsluit middels omwegen. Hoe dat in zijn werk gaat wisselt nogal per OEM (zoals het wiki-artikel verteld, Intel raad op BIOS niveau de raid-modus aan die óók AHCI aanzet). Misschien zit daar je probleem, en kan een driver/raid-bios update dit verhelpen. Hoewel ik persoonlijk me altijd afvraag waarom mensen aan XP vast blijven zitten, geen AHCI/S-ATA awareness is slechts één van de tekenen des tijds die aangeven dat het 'op' is.

[ Voor 35% gewijzigd door Umbrah op 04-11-2009 00:00 ]

• YOGI
Eerst even 3 afbeeldingen uit de bios:

Afbeelding 1: Op het moment staat de harddisk inderdaad op IDE
Afbeelding 2: IDE configuration
Afbeelding 3: JMicrion Controller Mode

:o Welke zet ik nu op AHCI? Zowel de IDE configuration als de Jmicron?

@ Umbrah

In het artikel staat:
AHCI is separate from the SATA 3Gb/s standard, although it exposes SATA's advanced capabilities (such as hot-plugging and native command queuing) such that host-systems can utilize them.
Aangezien in mijn moederboard de optie om naar AHCI te switchen erbij staat zijn de drivers geïnstalleerd? (Mijn bios versie is ook vrij recent, eventueel update ik 'm zometeen eerst wel even)
Hoewel ik persoonlijk me altijd afvraag waarom mensen aan XP vast blijven zitten, geen AHCI/S-ATA awareness is slechts één van de tekenen des tijds die aangeven dat het 'op' is.
+/- In januari 2010 komt sp1 uit voor Windows 7! Dus ik denk dat ik dan overstap :). Ik heb Windows 7 al liggen, zowel 32 als 64 bit (student) maar ik wacht denk ik nog even. (Of ik moet opeens overtuigd worden hoe geweldig W7 is O-) )

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
YOGI schreef op woensdag 04 november 2009 @ 08:55:
[...]

+/- In januari 2010 komt sp1 uit voor Windows 7! Dus ik denk dat ik dan overstap :). Ik heb Windows 7 al liggen, zowel 32 als 64 bit (student) maar ik wacht denk ik nog even. (Of ik moet opeens overtuigd worden hoe geweldig W7 is O-) )
Installeer het in dual boot mode en binnen een week kom je niet meer in Windows XP.

https://discord.com/invite/tweakers

• YOGI
redfoxert schreef op woensdag 04 november 2009 @ 09:02:
[...]

Installeer het in dual boot mode en binnen een week kom je niet meer in Windows XP.
Ja dat zou wel een goede optie zijn. Maar dan hang ik er nog steeds tussenin(elk programma moet dan op beide OS-en staan enz). Wat ik zo jammer ;( vind is dat mijn huidige Windows XP installatie er pas 2/3 maanden op staat; en het loopt (behoorlijk) goed! (Soms wel wat slome opstart/afsluit tijden; de taakbalk komt pas laat in beeld). Misschien moet ik even wat W7 topics doorlopen en dan ben ik om? :9

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat het belangrijkste bij de 'switch' naar W7 is dat je niet meer gaat nadenken over hoe het 'vroeger' werkte, maar dat je ook echt gaat leren hoe het 'nu' werkt. Ga niet terug vragen naar het klassieke start menu, wees in plaats daarvan blij dat de tussenweg van het 'all programs' menu er in zit, en leer jezelf aan die zoekbalk te gebruiken (startknop, fi, enter: firefox!). Productiviteit schiet door het dak, hoewel je de meest gebruikte programma's wel ergens 'gepinned' zult hebben, in het start menu is één plek waar dat kan, maar de Superbar (en de bijbehorende Aero effecten) is iets wat je ook zult moeten leren, maar niet meer vanaf wil. Ook de 'gebaren' (zoals: sleep een venster naar boven voor maximalisatie, of windowstoets+boven) zorgen er voor dat je als een malloot er uit ziet als je weer naar XP gaat, indien je er aan gewent bent.

Toevallig was er gister wat eerste nieuws over SP1, en het ziet er naar uit dat het eigenlijk niet zoveel meer doet dan wat de 'eens per maand' lek-updates doen, en die lekken zijn er zowiezo minder dan XP, daar het op een veiliger ontwerp is gebaseerd wat al beproeft en bewezen is.

Qua snelheid en resources: Tsja, resources gebruikt het meer dan XP, maar je moet in het achterhoofd houden: hij doet dat tegelijkertijd ook NIET. Hij gaat sowieso beter om met resources. Daarnaast heb je de superfetcher (die zowaar goed werkt nu), die ook altijd z'n stukje RAM inneemt, maar het werken en starten van programma's versnelt. De boot-tijd is op mijn Snelle bak (in mijn signature) beter dan die van XP, en gelijkwaardig aan XP op een Atom-based homeservertje met 2GB RAM. Die homeserver heeft echter een hogere werk snelheid, daar de in-line atoms er denk ik dubbel baat bij hebben dat de GPU veel berekeningen overneemt van de CPU bij de gebruikersinterface.

De enige 'beperking' waar ik tegen aan liep was een 640*480*8b (256 kleuren, paletted) applicatie die de kleuren vervormde als ik hem niet startte zonder de desbetreffende shortcut instellingen. Maar zelfs dat werkt nu, en liet zich op zo'n manier oplossen (troubleshooter) dat zelfs mijn ouwe pa dat had gekund. Wat ze in SP1 kunnen fixen? Ik heb in de standaard device-manager (dus niet de management console) een foutje gevonden, als je een properties venster opent van een aparaat, en je gaat met je muiscursor over het 'kruisje' van het venster hoveren, dan begint dat kruisje te 'knipperen'. Niet zozeer een functionaliteitsbug, maar toch: apart ;). SP1 wachten is inderdaad iets wat ik veel mensen hoor zeggen, maar ik zou niet weten waarom, het OS zit redelijk dicht op Vista, en zelfs XP! Je hebt alle service packs en gedichte lekken daarvan al meegenomen, en extra functionaliteit stoppen ze niet in SP's.

TS: Ik zou me afvragen: moet je overtuigd worden hoe geweldig W7 is (ik heb een poging gedaan...), of hoe oud/obsolete XP is?

• YOGI
Ik ben al bezig met Windows 7 topics door te nemen, dus je hebt het goed gedaan ;). Op de Asus website staat wel dat mijn x1900xt op het moment NIET ondersteund wordt en dat ik de Vista drivers wel kan gebruiken... Dat is dan weer een beetje jammer.

Maar om on topic verder te gaan;
Eerst even 3 afbeeldingen uit de bios:

Afbeelding 1: Op het moment staat de harddisk inderdaad op IDE
Afbeelding 2: IDE configuration
Afbeelding 3: JMicrion Controller Mode

:o Welke zet ik nu op AHCI? Zowel de IDE configuration als de Jmicron?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Degene waar je je E-Sata aan hebt hangen! Die moet immers PnP zijn! Let echter wel op: als je aan dezelfde controller je OS-schijf hebt hangen, start je OS mogelijk niet meer op. Mogelijk is het slimmer om de E-Sata schijf aan een andere controller te hangen, dan loop je minder risico.

En over je videokaart: Tsja, een ouwertje, Vista drivers kunnen werken, ze kunnen het vast ook wel stabiel, maar voor de installatie moet je wat meer moeite doen. Overigens: de nVidia 5xxx serie wordt ook niet meer ondersteunt door nVidia, waardoor daar ook geen W7 driver meer voor is. Misschien is een goedkoop DX11/DX10 kaartje het overwegen waard als er echt kuren zijn, het zou je verbazen hoeveel sneller een instap kaart is dan een x1900 is tegenwoordig, terwijl ze niet een kernfusiereactor nodig hebben (x1900 was nogal een... hot head)

• YOGI
Umbrah schreef op woensdag 04 november 2009 @ 10:31:
Degene waar je je E-Sata aan hebt hangen! Die moet immers PnP zijn! Let echter wel op: als je aan dezelfde controller je OS-schijf hebt hangen, start je OS mogelijk niet meer op. Mogelijk is het slimmer om de E-Sata schijf aan een andere controller te hangen, dan loop je minder risico.
AI :'( . De schijf is gewoon via mijn eSATA aansluiting aangesloten en ik weet niet of hier iets aan te veranderen valt... Ik denk dat ik het zo dan nog maar even laat? Dan zet ik schijf aan vóór in mijn desktop opstart, en zet ik 'm uit als mijn desktop uit staat :/ .

Als ik de schijf wel kan opstarten zonder een blue screen, kan dit dan ook schade aanrichten of heeft dit geen invloed op de externe schijf/ 2 interne schijven?
Misschien is een goedkoop DX11/DX10 kaartje het overwegen waard als er echt kuren zijn, het zou je verbazen hoeveel sneller een instap kaart is dan een x1900 is tegenwoordig, terwijl ze niet een kernfusiereactor nodig hebben (x1900 was nogal een... hot head)
Hmm, ik had me voorgenomen niet meer aan upgraden te doen en gewoon een compleet nieuwe pc te halen indien de oude versleten was. En mijn x1900xt is inderdaad met de standaard koeler een herrieschopper & heethoofd 8)7 , dus ik had er meteen een Zalman op gezet.

Ik ben nu het topic Vista vs. 7 aan het doornemen en ik denk dat Windows 7 moet wachten tot mijn volgende pc :9
Pagina: 1