Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Tweakerts,

Vandaag heb ik m'n Acer Aspire H340 ontvangen van Azerty. Na het uitpakken heb ik de Home Server aangezet en geconfigureerd.
Bij het plaatsen van een extra harddisk heb ik vervolgens de achterwand aangeraakt en onmiddellijk voelde ik een zeer duidelijke electrische spanning/schok. Ik heb vervolgens het spanningssnoer vervangen maar ik blijf deze spanning heel erg duidelijk voelen, vooral rond de I/O plate van het moederbord.

RMA veronderstel ik of kijk ik hier iets over het hoofd?

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat op iedere computerkast niet 115 Volt? Restspanning van het scheidingsfilter ofzo.
Zoek

Oplossing: Je pc aan een geaard stopcontact hangen...

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbeke
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:51:
Staat op iedere computerkast niet 115 Volt? Restspanning van het scheidingsfilter ofzo.
Zoek

Oplossing: Je pc aan een geaard stopcontact hangen...
Lijkt mij dat er verliesspanning in de voeding of dergelijke zit? Aarden helpt dan natuurlijk het symptoom te verdoezelen maar de verliesstroom (en verliesverbruik) blijft dan toch? Nogal lastig voor een Home Server die net zuinig hoort te zijn.

Ik heb hier een 'gewone' pc staan die ook op een niet-geaard stopcontact zit en die achterwand is 'veilig' hoor, ik krijg er alvast geen schok van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robbeke schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:57:
[...]

Lijkt mij dat er verliesspanning in de voeding of dergelijke zit? Aarden helpt dan natuurlijk het symptoom te verdoezelen maar de verliesstroom (en verliesverbruik) blijft dan toch? Nogal lastig voor een Home Server die net zuinig hoort te zijn.

Ik heb hier een 'gewone' pc staan die ook op een niet-geaard stopcontact zit en die achterwand is 'veilig' hoor, ik krijg er alvast geen schok van ;)
Nee er gaat geen (hoge) stroom lopen, daarom is het ook niet schadelijk. En je merkt het pas als je de (ongeaarde pc) bijvoorbeeld via een netwerkkabel of coax-kabel van de TV-kaart verbind met een wel geaard apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbeke
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:59:
[...]

<knip> En je merkt het pas als je de (ongeaarde pc) bijvoorbeeld via een netwerkkabel of coax-kabel van de TV-kaart verbind met een wel geaard apparaat.
Dat laatste stuk begrijp ik niet goed? Kan je even toelichten?
Ben trouwens nog steeds niet overtuigd dat er niets mis is met het toestel in kwestie. :?

[ Voor 11% gewijzigd door Robbeke op 03-11-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee er is niets mis met het apparaat. Anders zoek je even uit hoe een netfilter in elkaar zit. Het is gewoon een condensatortje die zich ontlaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbeke
Heb het apparaat net aan een geaard stopcontact in de keuken aangesloten en daar heb ik inderdaad geen probleem.
Heb je soms een linkje naar wat meer info naar zo'n netfilter? Zijn er kant en klare apparaatjes te koop hiervoor?

Andere oplossing? Ik heb net de wanddoos zonder aardingspin geopend en hier zit geen aardingskabel in. Woon in een appartement uit de seventies of eighties dus spijtig maar helaas. Wat kan ik nog doen? Heb hier nog een verwarming in de buurt maar lees regelmatig dat dit sterk af te raden is.. Iemand nog een suggestie?

Edit: heb hem nu aangesloten op een ander stopcontact zonder aarding in dezelfde kamer en hier heb ik geen probleem. Op dit stopcontact hangt ook m'n TV, laptop en m'n DigiCorder voor HDTV.. Begrijp er even niet veel van :?

[ Voor 58% gewijzigd door Robbeke op 03-11-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
De netfilter zit in het apparaat, en die werkt erg slecht als er geen aarde is (en gaat o.a. een spanning opbouwen waar je een schok van kan krijgen)

Gokje, je hebt 'm nu op een geaarde stekkerdoor in een ongeaard stopcontact zitten.
Een van de andere apparaten is ws ook geaard en heeft een tv-kabel (misschien je digicorder?) Wat nu voor een aarde zorgt via de tv-kabel.

Hier moet je erg mee opletten, niet alleen is het erg slecht voor je coax ontvangst, ket kan ook gevaarlijk zijn als je met je coax bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbeke
SA007 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:53:
Gokje, je hebt 'm nu op een geaarde stekkerdoor in een ongeaard stopcontact zitten.
Een van de andere apparaten is ws ook geaard en heeft een tv-kabel (misschien je digicorder?) Wat nu voor een aarde zorgt via de tv-kabel.
Hier moet je erg mee opletten, niet alleen is het erg slecht voor je coax ontvangst, ket kan ook gevaarlijk zijn als je met je coax bezig bent.
Ik heb hem nu in een stekkerdoos zitten zonder aarde, maar in dezelfde stekkerdoos zit inderdaad mijn HDTV ontvanger met kabelaansluiting die eventueel voor aarding kan zorgen.

M'n vraag is eigenlijk of het toestel nu stuk is en in RMA moet of ga ik dit hebben bij alle EasyStores?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, het toestel is niet stuk maar je moet hem kennelijk wel op een geaard stopcontact aansluiten. Er is zelfs kans dat er wat stuk gaat als je dat niet doet. Je aard nu via je coax wat betekent dat de rest van je meuk ook onder spanning kan komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterker nog, als er iets stuk gaat terwijl je hem niet op een geaard stopcontact hebt aangesloten zou je niet eens garantie krijgen. De enige oplossing is gewoon op een geaard stopcontact aansluiten.
Pagina: 1