ik ben radeloos, hoe zit het nou?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
dag mensen, ik heb het volgende probleem, ik zal eerst eens vertellen wat voor system ik precies heb:
p2 350MHZ
256 RAM
ASUS P2B AGP
2 harddisks
MAXTOR 54610H6 SCSI Disk Device 7200rpm:42GB
MAXTOR 91080D5 5400rpm:11GB
ik draai win2k

nu mijn probleem:
ik heb een tijdje geleden een nieuwe harddisk gekocht(die 7200rpm hierboven). hiervoor had ik dus die oude 5400rpm, omdat ik win2k op de snelle harddisk wilde zetten, werd mij aangeraden om geen snelheid te verliezen een aparte PCI ATA100 controller in te bouwen en hierop dus mijn 7200rpm harddisk aan te sluiten, ik heb sindsdien alleen maar gezeik gehad met win2k en heb hem sindsdien al zeker 25x moeten herinstaleren. nu heb ik gehoord dat ik die 7200rpm harddisk ook gewoon op mijn moederbord in had kunnen prikken en die dus als master in te stellen en die oude als slave en zodoende geen gezeik te hebben. kan iemand mij vertellen of dit waar is?
Ik heb tevens de laatste weken het volgende probleem dat als ik mijn omputer gewoon netjes afsluit, ik hem de volgende dag niet meer op kan starten en ik de volgende foutmelding krijg:

stop:c0000218 {registerbestandfout}
het register kan het volgende onderdeel {bestand} niet laden
systemroot/system32/config/software
of het logbestand of vervangende bestand van het onderdeel is beschadigd, niet aanwezig of niet schrijfbaar

dit bericht verschijnt in een blauw scherm nadat hij het opstartscherm van win2k heeft afgesloten en er dus eigenlijk je desktop zou moeten verschijnen.
eerder werd er aangegeven dat het aan mijn RAM geheugen zou liggen, die heb ik er uitgehaald en nog steeds krijg ik dezelfde foutmelding. hierna moet ik de boel steeds opnieuw instaleren, waar ik overigens een beetje moe van wordt, aangezien dat nu inmiddelks minstens 2x per week moet gebeuren en het elke morgen maar de vraag is of hij nog op wil starten, zelfs mijn bootdisk van ghost wil zelfs niet meer werken, erg vaag ook.

iemand vertelde mij dat dit te maken kan hebben met een bad cluster in mijn harddisk, oftewel dat hij naar de klote was om het maar even op zijn hollands te zeggen, wie de gehele topic wil lezen hierover die ik in een ander forum heb geplaatst, hier de link:

http://www.win2kwereld.nl/board/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=2&TID=1716&P=1&SID=279

maarja, wat moet ik nu precies doen, heb ik die pci controller nu wel of niet niet nodig, en welke kabels moet ik nu gebruiken om mijn beide harddisks te laten draaien op mijn moederbord?? en weet er iemand hoe ik kan controleren of er bad clusters in mijn harddisk zitten? ik heb dat sandra programma wel, maar daar wordt ik eerlijk gezegt ook niet wijzer van. oftwel ik ben radeloos en weet bij god niet meer wat ik nu moet doen om te zorgen dat mijn computer weer lekker loopt zonder al dat gezeik.
ook kan ik in fdisk mijn harddisk niet vinden (waarschijnlijk vanwegen die externet pci controller) en zodoende ook geen letter en primaire partitie e.d. aan toewijzen. oftewel, altijd pakt hij voor mijn c0schijf, die oude harddisk, terwijl ik juist die nieuwe daarvoor wil hebben.

ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om eens naar mijn (VELE) vragen te kijken en ik hoop dat iemand ook antwoorden heeft voor mij.

mijn belangrijkste vragen zijn dus:

1)
is het nodig om mijn 7200 rpm hardddisk aan te sluiten via een externe pci controller, of is hij net zo snel op mijn standaard ULTRA DMA/33 controller die op mijn moederbord zit?

2)
hoe kan ik erachter komen of mijn harddisk bad cluster bevat?

bvd!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 00:28
je kunt idd gewoon je ata100 hdd op je udma 33 aansluiting prikken, je hebt dan gewoon een 7200rpm ata33, en btw, het verschil tussen ata33 en 66 is maar een paar procent.. waarschijnlijk tussen ata66 naar 100 ook, dus wat boeit die paar procent jouw, wat meer uithaalt is die rpm stijging!

bad clusters?, ach schijfcontrole in zinloos kan het, scandisk van dos, wel ff zorgen voor fat32 ondersteuning, en noem maar op.. er zijn er veel meer.. beetje persoonlijk welke je gebruikt..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-04 14:34
ALs je wilt weten of je HD echt kapot is dan moet je even de Diagnostics software downloaden va fabrikant. Als het programma dan zegt dat de Hd kapot is dan kan je mbv die error message meestal een vervanger krijgen

• catfish
  • Laatst online: 13-04 11:40
idd je hebt die aparte controller niet nodig, die kaart zou een beetje snelheidswinst kunnen geven, de grootste snelheidswinst komt misschien wel zo omdat je dan beide hd als master hebt (slave moet wachten als de master iets vraagt)

het controleren op bad clusters kan gewoon met scandisk in windows (wel oppervlakte controle aanzetten)

• Bartez
ok, maar welke kabel moet ik dan gebruiken?
kan ik gewoon die kabel gebruiken die er al op zit, of moet ik een andere kabel gebruiken?

en met die pci externe controller heb ik volgens mij alleen maar gezeik gehad, hierdoor krijg ik alleen maar problemen.
en dat die andere slave harddisk is alleen om mp3 op te bewaren, dua dat maakt voilgens mij niks uit in snelheid, ofwel?

• JungleJim
  • Laatst online: 13:16
Je kunt die nieuwe Maxtor idd gewoon op je moederbord aansluiten, op dezelfde kabel als waar de oude maxtor zit. Zorg dan wel dat je de jumpers op de hardeschijven goed zet: nieuwe op master, oude op slave. Het maakt dan niet uit hoe ze aan de kabel aangesloten zijn.

Op een PCI controller aansluiten is ook een optie, maar de snelheidswinst zal denk ik niet zo hoog zijn. In principe moet zo'n PCI contoller het natuurlijk gewoon doen. Wat voor een is het, en welke drivers heb je daarvoor geinstalleerd?

Tenslotte, een programma om je Maxtor schijf te testen kun je vinden op http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/TechnicalProcedures/20014.htm

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-05 20:50
Was die aparte PCI ATA100 controller soms een Promise?

Ik heb met m'n Promise Ultra66 ook dergelijke registerproblemen en blauwe schermen gehad onder Windows 2000, totdat ik de 1.60 build 32 drivers installeerde.

• Bartez
bedankt jungle jim, en inderdaad is het een promise ja, kun je me vertellen waar je die drivers hebt gevonden?
kan ik die gewoon vanuit windows herinstaleren?

ik zie uit naar je reactie, ben blij dat er zoveel mensen reageren, ben namelijk al weken aan het tobben.

• JungleJim
  • Laatst online: 13:16
Driver voor Promise controllers kun je vinden op http://support.promise.com/Support/
Ik ga ervan uit dat je een Ultra100 hebt, de drivers daarvoor staan op http://support.promise.com/Support/All.asp?product=ultra100
Laatste BIOS versie is 2.01b27, laatste driver versie is 1.60. Instructies voor het installeren van de drivers en de BIOS update (mocht die nodig zijn) staan in de Readme file die in de BIOS zipfile zit. Als je Windows2000 gewoon op kunt starten, kun je die drivers prima installeren. De BIOS update moet je vanuit DOS installeren (bijv. met een Windows 9x boot flop).

Succes ermee!

Verwijderd

He dit probleem heb ik ook. met een Maxtor 7200 20,4 GB ata100, om een KT7-RAID met Highpoint 370 controller. Ook elke keer als ik de computer op wil starten dezelfde foutmelding met win2k. Nu winMe en geen problemen.

• Bartez
bedankt jim, ik ga het gelijk proberen, thanx, ik laat weten of het gelukt is

Verwijderd

sorry hoor, maar ff lachen :)

zo'n dozenschuiver heeft je dus met een enorme lul-smoes een aparte PCI IDE controller in je maag gesplitst. :D :D :D

Ik ben benieuwd bij welke winkel je je hebt laten 'adviseren'..

• Bartez
dat zal ik je gelijk ff zeggen, at is space-promotion!

mooi kut!

• Bartez
heb trouwens die driver 1.6 geinstalleerd, maar zie nu in mijn apparaatbeheer de volgende foutmelding:
SCSI- en RAID-controllers
SCSI/RAID Host Controller
Win2000 Promise Ultra100(tm)IDEController(pd)

hij geeft bij die host controller de volgende foutmelding:

Dit apparaat werkt niet goed omdat Windows de voor dit apparaat vereiste stuurprogramma's niet kan laden. (Code 31)

Klik op Probleem oplossen om de probleemoplosser voor dit apparaat te starten.

ik heb het stuurprogramma al 3x opnieuw geinstalleerd, maar hij blijft die foutmedling geven, echt vaag

wie weet waar dat aan kan liggen?

• Bartez
en even tussen haakjes...

ik verlies dus geen werksnelheid als ik die nieuwe harddisk gewoon op dezelfde kabel aansluit rechtreeks op mijn moederboard als die ode harddisk?

of moet ik hiervoo een andere kabel hebben?

• Bartez
dat van die scsi raid controller foutmelding heb ik inmiddels opgelost

• Bartez
ik zal jullie eens wat vertellen, heb net mijn pci controller eruit gehaald en allebei mijn harddisks op mijn moederboard aangesloten, en wat denk je....windows start gewoon weer op! handig, ik had verwacht dat ik de hele shit opnieuw moest instaleren!, maar dus niet, of is dit normaal?

• RIP-airco
  • Laatst online: 03-11-2024
ik heb hetzelfde probleem, alleen heb ik niet zo een aparte controller.

athlon 900
biostar(??) mobo
256 MB ram
Maxtor 30 GB 7200 RPM

en dan:

ultra ata 66

zou het aan die ultra ata 66 kunnen liggen, en zo ja, hoe zet ik die lager?!?!?!

airco

Verwijderd

Dit ruikt naar IRQ conflictjes (ffies pielen met Bios en Windows).

Je ATA66 controller kan langzamer door er een gewone 40-aderige ide kabel van een tientje in te prikken.

• RIP-airco
  • Laatst online: 03-11-2024
mja het lijkt precies enkel een probleem te zijn met de heel snelle schijven van Maxtor en IBM!! andere schijven hebben hier geen last van!!

Het zou erop neer komen dat de PC al uitgeschakeld is, terwijl nog gegevens klaar staan om wegggeschreven te worden in het MB cache van die schijfjes!! Gebeurt trouwens ook enkel in win 2000!!!

Dit is dus een bug van win 2000, maar hoe los ik het op!!!

airco
Pagina: 1