Opstart problemen werkstation

Pagina: 1
Acties:

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
Beste lezers,

Wellicht kunnen jullie mij helpen met het diagnostiseren van de oorzaak van mijn probleem:

Ik heb een vaste pc (amd athlon 64 3200+ 2ghz, asrocks dual moederbord), 2x512 dual channel memory, nvidia 6800 LE), die steeds meer kuren begint te vertonen. Windows XP Pro SP3 op IDE schijf. Data disk op Sata2 en dvdram op Sata1.

Het begon vrij sporadisch met vastlopers waarbij het systeem in één ruk vast stond. Vrij willekeurig maar naar mijn gevoel bij wat zware load door azureus.
Enkele weken later starte de pc steeds slechter op, hij bleef hangen in het windows xp opstart scherm met het bewegende balkje, of soms kwam hij hier wel doorheen (wel langzaam) en bleef het systeem continue hangen maar niet 100%. Dwz de muis kon je niet bewegen voor 10 seconden...dan 2 seconden wel en dan stond die weer 10 seconden vast in het inlogscherm van xp)

Inmiddels start de pc niet of nauwelijks meer op, hij blijft nu soms al hangen na de memory count in bios. Als ik de pc uitzet, wat rommel aan de kabels in de pc en/of gewoon reboot wilt hij het (soms) ineens wel doen en start hij direct door naar het inlogscherm. Als ik hem dan weer reboot zit die weer vast in het bios.

Wat ik heb geprobeerd zonder voldoenend resultaat:
- Memory gechecked met memtest86+, 1x loop doorlopen zonder faults
- Alle SATA's kabel losgetrokken
- IDE kabel losgetrokken
Met dit alles blijft hij soms nog hangen bij de memory count...

Wat ik zelf geconcludeerd heb: HD's /XP kan het probleem niet zijn omdat het probleem ook voorkomt met HD losgetrokken.

Wat kan dit verder zijn en hoe test ik dit? Voeding? Moederbord? Zijn er nog dingen die ik kan testen/proberen om het probleem vast te stellen?

Mijn dank is groot!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
Bedankt, die had ik nog niet gelezen!

Maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Nog wat vragen:
Er zit een 400watt coolermaster voeding in, is dit een goed merk?
De spanningslijnen zitten volgende het bios op het juiste niveau (nu de pc een tijdje heeft gedraaid):
Vcore 1.435V
3.3V+ = 3.38V
5V+ = 5.08V
12V+ = 12.2V

Op dit moment lijkt de pc het weer normaal te doen, nu hij een tijdje aan heeft gestaan. Het gekke is dat bij het opstarten al duidelijk is of die het normaal doet of niet. Het komt eigenlijk niet voor dat hij gaat stotteren als je eenmaal in windows zit.

Wie o wie helpt mij _/-\o_

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:33
Coolermaster is een prima merk, en de voedingslijnen zien ook prima uit. Je memory nog eens retesten (meer dan 1 run), stresstesten processor (indien hier een crash optreed kan het mobo, processor, ram of voeding zijn).

Het lijkt iig te vroeg op te treden om driverproblemen te zijn. Indien het alleen in windows was zou je dit ook nog eens kunnen bekijken.

[ Voor 23% gewijzigd door asfaloth_arwen op 03-11-2009 22:21 ]

Specs