Windows 7 partitie is Write protected (data partitie)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
Windows 7 was tot nu toe alleen maar vooruitgang tot ik van de een op andere dag iets vreemds tegen kwam.

mijn E:\ (data) schijf is volledig write protected ik heb niks veranderd dit is puur een data schijf en ik schrijf er dus alleen ooit wat bestanden heen.

het is een partitie dus geen apparte schijf dus die jumper kan het niet zijn ;)

http://www.t3chworks.com/index_writeprotect.html beschrijven ze het zelfde probleem alleen schijnt het bij mij niet te werken. gisteren wel maar nu is het weer terug en werkt die workaround niet. met andere woorden. best genaaid windows heeft mijn schijf gegijzeld :o

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
DISKPART> select volume 5

Volume 5 is the selected volume.

DISKPART> attributes volume
Read-only              : No
Hidden                 : No
No Default Drive Letter: No
Shadow Copy            : No

DISKPART>

disk part zegt dat mijn volume niet gelocked is maar waarom kan ik dan niks deleten (de optie is er niet eens)
of geen nieuwe bestanden schrijven naar die disk.

De Oplossing (voor mij)

mijn scheduled (windows)backup was mislukt. dit heb ik niet in de gaten gehad omdat ik de pc nadat ik laat thuis ben gekomen gewoon heb uitgeschakeld. op aanraden van fredperry ben ik in de eventlog gaan kijken (logische stap) daar kwam ik de melding van de mislukte backup (VSS service) tegen. toevallig was deze gestop bij mijn E: schijf!

met als gevolg dat VSS die een image van de partitie wil maken mijn bestanden gelocked had en elke keer tijdens het opnieuw booten opnieuw lockt

ik heb vervolgens de backup gestart en na een tijdje de backup handmatig gecanceld. vervolgens op nieuw gestart en nu werkt het weer prima!

EDIT: Bevestiging (oorzaak/gevolg)

ik heb weer een backup gestart en weer mislukt ie ergens rond 80% nu weet ik ook waarom. ik heb 3weken geleden mijn documenten en dergelijk netjes verplaatst (eigenschappen -> locatie) tijdens de backup raak windows daardoor in de war! en daardoor werd ook weer deze keer mijn E: volume gelocked!

misschien is dit nog ooit nuttige informatie ;)

nu is mijn oorzaak/gevolg compleet en kan ik met een gerust hard slapen.

volgende week ga ik de backup opnieuw proberen heb ondertussen mijn doc's weer op de normale plaats gezet dus hoop dat het dan wel gaat lukken. maar dat zal ik dan wel posten

[ Voor 39% gewijzigd door Proxx op 03-11-2009 22:38 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 22:44

Tags NL

Harmful or Harmless?

Geen foutmeldingen in je eventlog? Wat zijn de NTFS permissies van je e:\ schijf? Niets veranderd qua users/groups op je pc toevallig?

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
NTFS permissies van de schijf zien er normaal uit

Users/groups heb ik niks aan veranderd al moet ik zeggen dat ik laatst mijn document enzovoor verplaatst heb naar de E: dus de map desktop document muziek photo's enzovoort. het betreft ook een RC versie van windows 7

EDIT:
VDS (virtual disk services) is wel 3keer gecrashed maar dit is geen virtualdisk en die heb ik ook geen
ik heb nog wel een backup liggen en me pc werkt nog wel maar ik zie dat dit probleem veel vaker voor komt bij verschillende mensen. dit kan toch niet normaal zijn. sommigen zeggen dat het weg gaat als je de sata kabel unplugged en weer terug doet. allemaal leuk en aardig maar daar staat mijn c: schijf ook op :P

EDIT:
ik heb nu 2dingen gedaan en het is gelukt :) weet niet of dit zo hoort maar het werkt wel.
DISKPART die ik boven heb beschreven uitgevoerd.
van de gehele schijf COMPUTERNAAM\user read en write permissions gegeven.
maar mijn personal files (mydocs pictures movie muziek) staan daar dit wil nu dus zeggen dat iedere gebruiker daar in kan of niet ?

EDIT:

Oke nu ff een reboot gedaan. en ik kan weer niet meer schrijven :'(
drive write protected :(

EDIT:

Ik denk dat ik heb gevonden wat er mis gaat!
elke zonder wordt er een backup gemaakt deze backup is zondag mislukt. die backup heeft een service die VSS heet die zet je HD naar write protect als die bezig is dus waarschijnlijk heeft die mijn schijf nog gelockt en komt het daarom elke keer terug.

in mijn event viewer zie ik ook een critical melding van VSS op zondag!
ik ga nu mijn backup opnieuw uitvoeren om te kijken of dit het probleem is!

later op de avond laat ik mijn bevindingen horen.

[ Voor 84% gewijzigd door Proxx op 03-11-2009 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Proxx schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 18:44:
Ik denk dat ik heb gevonden wat er mis gaat!
elke zonder wordt er een backup gemaakt deze backup is zondag mislukt. die backup heeft een service die VSS heet die zet je HD naar write protect als die bezig is dus waarschijnlijk heeft die mijn schijf nog gelockt en komt het daarom elke keer terug.

in mijn event viewer zie ik ook een critical melding van VSS op zondag!

ik ga nu mijn backup opnieuw uitvoeren om te kijken of dit het probleem is!

later op de avond laat ik mijn bevindingen horen.
Makes sense, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
Fixed :D

heb mijn backup opnieuw gestart heb hem toen handmatig gecanceld en nu werkt mijn E: schijf ook weer na een reboot

(backup heb ik deze keer gecanceld omdat mijn nas vol aan het raken is. ga eerst even wat ruimte maken)

ik ga nu mijn post aanpassen zodat het duidelijker wordt voor mensen met het zelfde euvel ;)

Bedankt -={Fred_Perry}=- voor je Ow zo logische "kijk eens in de eventviewer"

[ Voor 12% gewijzigd door Proxx op 03-11-2009 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Proxx schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 19:29:
Fixed :D

heb mijn backup opnieuw gestart heb hem toen handmatig gecanceld en nu werkt mijn E: schijf ook weer na een reboot

(backup heb ik deze keer gecanceld omdat mijn nas vol aan het raken is. ga eerst even wat ruimte maken)

ik ga nu mijn post aanpassen zodat het duidelijker wordt voor mensen met het zelfde euvel ;)

Bedankt -={Fred_Perry}=- voor je Ow zo logische "kijk eens in de eventviewer"
Haha, geen dank en ik begin altijd met eerst in het eventlog te kijken :)

Pagina: 1