Van HDMI naar HDMI+coax/optisch ?

Pagina: 1
Acties:

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
De situatie bij mij thuis is als volgt:

Achter in mijn woonkamer staat mijn pc. Deze is via een HDMI kabel (10m) verbonden met mijn Sony HD ready TV. Het geluid van de TV gaat via RCA-stekkers naar de versterker (dus gewoon stereo analoog).

Nu kan ik mijn pc het geluid digitaal via de HDMI kabel (kabeltje van mobo naar videokaart) door laten sturen naar mijn TV. Helaas kan mijn TV hier niets mee, dus ik wil dat naar mijn versterker hebben. Probleem: mijn versterker heeft alleen een digitale coax- of optische (toslink) aansluiting voor digitale audiosignalen.

Hoe krijg ik het digitale signaal vanuit de HDMI kabel naar mijn versterker (liefst naar de toslink ingang)?

Ik heb al gekeken of er converters of adapters bestaan, maar ik vind alleen dure 1-to-4 switches etc. van 150-300 euro. Ik wil gewoon een simpele oplossing voor max. 15 euro!

Kan dit überhaupt? Hoe heet het wat ik dan nodig heb?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Heb je geen S/PDIF header op je moederbord waar je een coax kabeltje op kunt klussen?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:38

FeaR

In GoT we trust

ThinkPadd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:21:
Heb je geen S/PDIF header op je moederbord waar je een coax kabeltje op kunt klussen?
Dat heeft hij dus wel:
Uit de TS: "...kabeltje van mobo naar videokaart..."
woelders schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:18:
Hoe krijg ik het digitale signaal vanuit de HDMI kabel naar mijn versterker (liefst naar de toslink ingang)?
Welke Sony tv heb je? Want meeste tv's hebben wel een S/PDIF-uitgang die je direct naar je receiver kan linken. Dan gaat het inkomende geluid door de tv en zo naar de receiver. Enige wat je wel moet checken als je tv dat hebt is of dat de TV codecs als Dolby Digital en/of DTS door kan sturen, niet elke tv kan dit. Zou dan zonde zijn als de tv alles downscaled naar 2.0. Maar dat gaat dus alleen op als je tv S/PDIF Out heeft.

En welk moederbord/geluidskaart heb je? Want anders zou je er voor kunnen kiezen om de pc via de digitale uitgang te verbinden met je receiver. Weer mits dat mogelijk is natuurlijk.

Anders is een Club 3D Theatron-geluidskaartje ook een leuke upgrade: digitale uitgangen dus je kan je pc dan rechtstreeks op de receiver aansluiten. Dolby Digital (en wellicht DTS, hangt van de versie af) worden on the fly gemaakt of doorgestuurd, dus dan is het geluid ook geregeld...

Maar als je moederbord al een interen S/PDIF aansluiting heeft kan je ook bijvoorbeeld zo iets kopen:
Afbeeldingslocatie: http://www.multimediamachines.nl/assets/big/asus_spdif-out_bracket.JPG
Die sluit je dus via de twee-pins S/PDIF aan op je moederbord en je hebt een digitale uitgang gecreëerd. Natuurlijk niet nodig als je moederbord van zichzelf al digitale uitgangen heeft...

Graag iets meer informatie dus, want er zijn zeker wel goedkopere oplossingen dan die dure switches die je zelf aangeeft te hebben gevonden.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 03-11-2009 16:27 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Het gaat me niet om de pc-kant, daar heb ik het wel voor elkaar. Op de backplate van het mobo zitten ook gewoon een coax- en een toslink aansluiting. Maar dan moet ik een aparte kabel van 10m achter de plinten werken en dat vind ik gewoon teveel werk, buiten het feit dat het al aardig druk is achter die plint vanwege de relatief dikke HDMI-kabel...

Het gaat me dus echt om een 'iets' met HDMI in en vervolgens HDMI en coax/toslink out...

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 16:17

E-Vix

Nu met sneeuw!

woelders schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:30:
Het gaat me dus echt om een 'iets' met HDMI in en vervolgens HDMI en coax/toslink out...
Die dingen bestaan wel, alleen niet voor het budget dat jij hebt. Een goedkope variant uit Hong Kong betaal je al snel € 30 a € 40 voor. Het nadeel is dat je dan wel weer een extra HDMI kabel nodig hebt, én een stopcontact.
De makkelijkste en goedkoopste manier blijft toch om een extra kabel in je plint weg te werken voor de audio...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:38

FeaR

In GoT we trust

woelders schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:30:
Tsja, daar zeg je dus helemaal niets over in de TS O-)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, dat kabeltje naar je videokaart wil niet zeggen dat dat 1:1 ín die HDMI kabel gepompt word, een ATI-kaart doet het zonder dat kabeltje (interne geluidskaart in de videokaart), en nVidia heeft een oplossing die het hele digitale PC signaal van een bestaande geluidskaart hercodeert in HDMI. Zomaar er uit knippen is 'logica' voor nodig, die ik eigenlijk alleen heb gezien in TV's zelf, zoals Fear1986 aangaf. Als je TV dit niet heeft, denk ik niet dat je zoiets voor elkaar kan krijgen voor <€15. Het goedkoopste is dus toch om te gaan klussen, als een Nieuwe TV of HDMI Receiver geen optie is.

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Zojuist nog even de handleiding van de TV er op nageplozen (Sony KDL-32S3000); de enige output naar een versterker toe gaat via RCA, dus analoog.

Jammer jammer, had gehoopt het makkelijk te kunnen doen... misschien toch maar eens over een mediaspeler oid nadenken...

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Een dunne kabel moet toch mogelijk zijn voor electrisch SPDIF. Maargoed het plint probleem.. daarom heb ik een dikke kabelboom maar gewoon ervoor liggen ;) Overigens lijkt me een mediaspeler alleen maar meer gedoe en geld.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:59
Eigenlijk zoek je dus zoiets

http://cgi.ebay.com/HDMI-...a_Box?hash=item518b2ac257

Alleen is die weer wat onnodig duur aangezien die ook naar analoog gaat, en t jouw eigenlijk alleen om de optical output gaat.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:08
Wat bulldoze zegt: zijn je huidige kabels met RCA pluggen niet voldoende voor S/PDIF over coax (75 Ω)? Valt te proberen...

Anders zou je je versterker kunnen vervangen door een receiver met HDMI...

• Seco Paso
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06-2025
Mijn vraag is vergelijkbaar met degene in deze topic;
vanaf mijn Toshiba Satelite Pro laptop wil ik een digitale verbinding met mijn HiFi D/A converter. Op de Toshiba heb ik bij mijn weten alleen een (digitale) HDMI uitgang. Op de DAC heb ik de optische ingang al in gebruik (voor de set top box; tv-audiosignaal), en de AES ingang ook (voor de cd-speler). Resteren alleen twee digitale Coax ingangen.
Bestaan er geen kabels van HDMI naar digitaal coax?
Waar moet ik rekening mee houden bij de digitale signaaloverdracht? kan dat zonder kastje tussen laptop en DAC?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Zou je een apart topic kunnen maken in plaats van een topic van zes jaar oud met necromancie tot leven te wekken?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat, en volgende keer eerst even zelf of beter zoeken: http://www.allekabels.nl/...hdmi-audio-extractor.html

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1