Welke Sata Controller

Pagina: 1
Acties:

• Mitch1987w
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-01 17:48
Beste Tweaker,

Ik heb alternate afgezocht om te bekijken wat aan mijn eisen voldoet...maar er zijn er zoveel...
Ik heb 4 Sata schijven die ik wat sneller wil laten lopen....dus wil er een sata controller tussen hangen....
Ik zie zowel Promise, Highpoint, DawiControl, Adaptec.....

Qua prijs valt het allemaal wel mee...

Maar met welke controllers hebben jullie de beste ervaring?

Dank je wel,
Mitch.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat bedoel je met het "sneller laten lopen"? Als je namelijk een PCI controller gaat gebruiken, dan limiteer jij je zelf aan de PCI bus welke max. 133MB/sec doet. Hoogst waarschijnlijk kun je de beste performance gaan halen door de hardeschijven gewoon aan te sluiten op de aansluitingen op het moederbord, maar veel kunnen wij daar nu niet overzeggen omdat je helemaal niets verteld over je huidige systeem.

Ik zou zeggen begin eens met het editten van jouw start post en voeg de specificaties van jouw systeem toe. Bijvoorbeeld merk en type moederbord, merk en type hardeschijven etc.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mitch1987w
Bedankt voor de snelle reactie!

Mijn configuratie;

Asus Striker II Formula
4GB 1066 MHZ DDR II Corsair Dominator
Windows 7 Enterprise

2x 750GB Hitachi
1x 2TB Western Digital Green
1x 1TB Samsung Spinpoint

Als ik nu iets uitpak met Winrar of iets dergelijks...Schommelt dat tussen de 30 - 45 MB/s......ik heb het idee dat dit veel sneller kan?

Groetjes,
Mitch.

Verwijderd

Van de ene schijf uitpakken naar de andere schijf. Dan blijft het sequentieel.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

en dan is die 30-40 MB/s eigenlijk best netjes, als je van schijf naar dezelfde schijf uitpakt.

-_-

• Mitch1987w
Ja inderdaad op dezelfde schijf uitpakken...

Mijn E: is mijn download schijf....

Daar wordt alles gedownload en daarna uitgepakt en in mappen verdeeld....

Is het nou mogelijk dat die 30-40 mb/s doormiddel van een Sata Controller (Raid 0?), ongeveer 90mb/s wordt?

Dank je wel,
Mitch.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee, ik een dergelijk geval haal je waarschijnlijk veel meer snelheids winst door op de een hardeschijf alles te downloaden en dan uit te pakken naar een tweede hardeschijf. Je kunt natuurlijk de doorvoersnelheid verhogen met een RAID0 set, maar dat heeft wel als nadeel dat de kans op dataverlies bij uitval van een hardeschijf verdubbeld.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mitch1987w
Ok dan moet ik dat even gaan proberen :)....

Ik lees ook mijn moederbord specificaties;

SATA-Controller

Type Serial ATA
Aansluitingen intern 6 x Serial-ATA
Protocollen Serial ATA/300
Max. transferrate 300 MBps, 3,0 Gbps
Chip NVIDIA nForce MCP55
Max. apparaten 6
Kanalen 6
RAID Level 0, 1, 5, 10

Dus wellicht kan ik genoeg door zelf te gaan instellen!

Mitch.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:41

heuveltje

KoelkastFilosoof

_Dune_ schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:17:
Nee, ik een dergelijk geval haal je waarschijnlijk veel meer snelheids winst door op de een hardeschijf alles te downloaden en dan uit te pakken naar een tweede hardeschijf. Je kunt natuurlijk de doorvoersnelheid verhogen met een RAID0 set, maar dat heeft wel als nadeel dat de kans op dataverlies bij uitval van een hardeschijf verdubbeld.
als je echt voornamelijk uitpakt en rarred, dan gaan losse 2 schijven VEEL sneller dan die 2 disken in een raid0 setje !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Mitch1987w
Het is me duidelijk :)...

Ik ga vanmiddag even mn Instellingen veranderen....

Dank jullie wel!

Mitch.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

heuveltje schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:23:
[...]

als je echt voornamelijk uitpakt en rarred, dan gaan losse 2 schijven VEEL sneller dan die 2 disken in een raid0 setje !
Dat zeg ik ook, maar tegenwoordig kijken mensen zich helemaal blind op RAID0 sets, terwijl dat vaak helemaal niet zoveel meerwaarde bied. Twee losse schijven is in deze inderdaad de snellere oplossing. :)

Pagina: 1