• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:45
Na wat zoeken op google, kwam ik erachter dat er zat mensen zijn die last hebben van zwarte balkjes om hun beeld wanneer ze dit aansluiten op hun pc.
Heb een HDMI kabel vanaf me pc naar me tv liggen (Samsung 5 serie 32inch b550..), is 1920*1080, en evenals een syncmaster op me pc aangesloten met 1920*1080.

Als ik nu via mijn HD4780 het beeld extend naar me tv, krijg ik op HD res van die klote zwarte balkjes eromheen.
Na veel gekloot ben ik er achter gekomen dat het aan het aantal Hertz ligt. 1920*1080 @ 24hz laat me tv geen zwarte balkjes zien, en bij 1920*1080@60 hz wel? Terwijl in het boekje van me tv staat dat hij wel op 60hz ingesteld moet worden als hij op me pc aangesloten word, het ziet er alleen voor geen meter uit zo!

Underscan en overscan hebben ze blijkbaar uit de laatste versie van Ati control center gehaald, aangezien ik het in advanced nergens meer kan vinden.

Iemand die dit ook gehad heeft en er een oplossing voor weet? :'(

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
Ik denk niet dat het aan het aantal hz ligt, want ik zie niet in hoe dit ermee te maken kan hebben.

Waarschijnlijk staat er een underscan op je videokaart aan en is er een instelling waarbij deze wordt uitgeschakeld wanneer je naar 24p content gaat kijken.

Probeer toch een manier te vinden om de over- en underscan opties tevoorschijn te krijgen. Ik had laatst ook iemand op internet met hetzeflde probleem. Die heeft toen een oudere catalyst erop gezet en zo het probleem verholpen!

Dat is denk ik, de enige mogelijkheid om ook de 1:1 pixelmapping te houden. Je zou de overscan op de tv aan kunnen zetten, maar dat gaat ten koste van de beeldkwaliteit, dus zelf zou ik dat nooit doen.

(vreemd genoeg lijkt 1360x768 bij sommige mensen wèl een goed pc beeld te geven).

[ Voor 5% gewijzigd door Ferry34 op 18-11-2009 00:08 ]