Toon posts:

AMD Phenom X4 9950 Black Edition problemen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik heb een probleem met mijn processor, hij draait niet goed (Zie screenshot).
Merkte van de week dat alles wel heel erg langzaam gaat dus maar even CPU-Z gedownload of de snelheid wel goed was en het voltage. Hij draait erg laag 1300.Mhz terwijl hij standaart 2600.Mhz zou moeten draaien, heb hem nooit overklockt ook geen andere koeler geplaats etc. (Ook BIOS niet geupdated) en toch draait hij nu niet helemaal lekker naar mijn idee.

Verder vind ik hem een beetje op een hoog voltage draaien ondanks de lage snelheid.

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpnow.nl/img=f527930dce

Wie weet het probleem ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 13:39 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Simpel: Cool'n'Quiet (Wikipedia English / Nederlands)

Techniek om energie te besparen. Als je CPU niet gebruikt wordt of de volledige kracht niet nodig is spaart deze energie door zichzelf terug te klokken en het voltage te verlagen.
Zodra jij een applicatie/game opstart welke de CPU intensief gebruikt zal hij direct naar volledige snelheid klokken. Als je de AMD OverDrive utility geïnstalleerd hebt zou je daaruit even de benchmark of een andere test aan kunnen zetten, kijk dan maar eens naar CPU-Z :)

[ Voor 107% gewijzigd door Ultraman op 03-11-2009 13:42 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het uitproberen, bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Me CPU, geeft geen kick meer.
HIj doet het niet meer. PC start ook niet meer op.

Cool 'n 'Quiet stond al uit, maar toch bedankt voor je hulp.
Had al een vermoeden dat me CPU stuk aan het gaan was. Kreeg regelmatig BSOD etc.

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 15:25 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dan heb je wel iets vreemds gedaan.
Misschien even vermelden wat je hebt uitgespookt dan?

Memtest86+ ook geprobeerd? BSODs zijn meestal geheugenfouten, of hardware die dwars ligt. Eventueel nog voedingsproblemen, maar brakke CPU zie je zelden booten.

[ Voor 47% gewijzigd door Ultraman op 03-11-2009 15:27 ]

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 08:53
standaart zijn de voltages van een 9950 tussen de 1,05 en 1,3~ zo iets. Als ik dat voltage zag had ik direct handmatig de voltages verlagerd. als hij al 1,45v is op 1,6Ghz laat staan op 2,6 ghz iets van 1,7V o.O? niet goed voor de levensduur

[ Voor 20% gewijzigd door Jeffrey0416 op 03-11-2009 15:28 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Voltage van een Agena zou idd tussen de 1.2 en 1.3V moeten zijn, waarbij CnQ het tot 1.05V zal laten dalen afhankelijk van situatie.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat CPU-Z daar een leesfout maakte. Of staat het voltage handmatig zo ingesteld CitRus. ?

Geef verder eens specs van je systeem, want we weten er naast de processor helemaal niets over. En wat je zoal gedaan hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 03-11-2009 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voltage staat gewoon op automatisch. Dus hoeveel hij nodig heeft kan gebruikt worden met een max. van 1.6v.

Moederbord: Asus (Weet niet meer precies wat voor type)
CPU: AMD Phenom X4 9950 Black Edition
RAM: Geil 4Gb DDR2-800Mhz (Capaciteit tot 8Gb, eventueel hogere kloksnelheden qua geheugen mogelijk(Meer info vabn moederbord)).
Videokaart: Sapphire 4850HD x2
Voeding: OCZ 700W

Overigens wilt mijn Pc niet eens meer opstarten.
BIOS doet hij ook niet meer, krijg iets van "Loading BIOS failed." (Komt heel snel voorbij, ergens op drukken doet hij ook niet. Computer blijft maar restarten)

Dingen die ik al gedaan heb:
- Kabels gecontroleerd.
- Computer uit elkaar gehaald en alles opnieuw gemonteerd.
- Met Linux CD geprobeert te booten.
- Andere voeding geporbeert.
- Ander RAM.
- BIOS Update.

Dit alles zonder resultaat.

Overige informatie:
Me computer draaide al enige tijd instabiel, heb toen alle drivers opnieuw geinstalleerd (Incl. BIOS Update) en toen deed hij het weer. Maar nu draait hij weer instabiel, maar niks hielp en mij ideeën waren op (weet namelijk wel aardig wat van computers maar dit heb ik nog nooit meegemaakt dat een systeem zo onstabiel draait) en toen posten ik het op tweakers, ik ga wel gewoon voor een nieuwe computer met een Core i7 ofzo iets in die richting.

Hoop dat ik nu wat meer info heb gegeven over mijn Pc.

Edit: @ Jeffrey0416: Voltages terug schakelen gingen de prestaties alleen maar verder naar beneden. Dus had hem begrenst op 1.6 max. om te testeb of hij met meer volt wel meer prestatie haalde.

Dit dus ook zonder resultaat.

@ Ultraman: Dacht eerst dat CPU-Z ook een leesfout maakte want voltages waren wel heel erg hoog voor de prestatie die hij leverden met de daar bijhorende snelheid. BIOS gaf hetzelfde aan.

Pc laat ik wel lekker met rust, en haal de harddisk, voeding, en videokaart eruit.
En dan ga ik wel voor een andere nieuwe Pc.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 16:26 ]

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 08:53
Als je de hoop tog opgeeft mag je de processor wel op sturen naar mij :P Anyway. Stel handmatig is de bclk in de multiplier en voltages. in een oc profiel ofzo zonder energie bespaarende rommel. Gewoon 3 a 3,2 ghz op 1,3 V
Pagina: 1