• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Topicstarter
Mijn oude pc'tje (die voordat jullier erover beginnen hoognodig aan vervanging toe is, maar dat terzijde :p)
heeft sinds kort een maf probleem.

Als ik op de power-knop druk gebeurt er niks. nada.
- Stroom er even af heeft geen effect (numlock lampje blijft branden).
- Stroom er iets langer af (tot het numlock lampje uit gaat zeg maar) er er dan weer op, en de boel start gewoon fluitend op.

even de specs:
mobo: asus a7v266
cpu: Athlon XP 2400+
mem: 2x 1gb ddr400 @ ddr266
graka: geforce FX5200 (asus V9520/TD/P/256M)
voeding: AOpen 350 watt
3 hdd's (ide :+)
1 dvd brander (ook ide :+)

Op zich niet zo'n groot probleem, maar aangezien ik toch aan het kijken ben naar een nieuw systeem (yarly!) vroeg ik me af hoe groot de kans is dat het aan de voeding ligt?
Anders haal ik die alvast. Voor het mobo wil ik eigenlijk wachten op het leo platform van amd. Dus tenzij die terplekke sterft wordt die nog even niet vervangen.

En nee, laatste tijd niets veranderd. qua hardware oid. Kan ook niet echt meer ;)
de hangen & opstarten troubleshooter bracht me niet echt veel verder. En de boot problemen die ik met de search vond waren eigenlijk vooral niet doorbooten, dubbel booten, uitvallen etc.

[ Voor 12% gewijzigd door J2pc op 03-11-2009 13:26 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Die AOpens zijn van redelijk dubieuze kwaliteit. Heb er al genoeg van zien sterven. Misschien even checken?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Blitzkrieg_Bob
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-09-2024
Het lijkt er op dat je systeem alleen wil cold booten, met een warme boot wil ie dus niet verder dan het numlock-lampje.

Je zou je CMOS/BIOS-batterijtje door kunnen meten, misschien dat die aan vervanging toe is.

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Topicstarter
wjjkoevoets schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:51:

Die AOpens zijn van redelijk dubieuze kwaliteit. Heb er al genoeg van zien sterven. Misschien even checken?
Zou dat verklaren waarom die na een power-down wel boot? Verder nooit problemen met het ding gehad in al die jaren. Maar zou het kunnen dat ie dan het power-up signaal niet oppakt ofzo?

Maar het is wel waar ik ook aan dacht. Al zou ik dan meer problemen verwachten... (stabiliteit etc.) als ie echt rot is.
Blitzkrieg_Bob schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:52:
Het lijkt er op dat je systeem alleen wil cold booten, met een warme boot wil ie dus niet verder dan het numlock-lampje.

Je zou je CMOS/BIOS-batterijtje door kunnen meten, misschien dat die aan vervanging toe is.
numlock lampje is altijd aan :)
Powerbutton doet gewoon helemaal niks totdat de condensatoren (van mobo of voeding?) even ontladen zijn door de stroom er even af te houden.

als de batterij leeg is zou ik verwachten dat ik de boel opnieuw moet instellen, dat is niet het geval. Maar ik zal thuis even de multimeter erbij pakken voor de zekerheid.

[ Voor 12% gewijzigd door J2pc op 03-11-2009 14:01 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:35

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Met de oude hardware die je hebt (no offense) lijkt het me dat je voeding niet de eerste verdachte is... Het kan, dooie caps zijn niet ongewoon, zeker niet in oude spotgoedkope voedingen, maar dat zou meer uitval moeten geven als je eenmaal opgestart bent, en veel power trekt. In dit geval lijkt het me een moederbord-issue, of wellicht BIOS. Heb je ergens een multimeter, of vervangend materiaal zodat je onderdelen stuk voor stuk kunt testen?

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Topicstarter
FreezeXJ schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:26:
Met de oude hardware die je hebt (no offense) lijkt het me dat je voeding niet de eerste verdachte is... Het kan, dooie caps zijn niet ongewoon, zeker niet in oude spotgoedkope voedingen, maar dat zou meer uitval moeten geven als je eenmaal opgestart bent, en veel power trekt. In dit geval lijkt het me een moederbord-issue, of wellicht BIOS. Heb je ergens een multimeter, of vervangend materiaal zodat je onderdelen stuk voor stuk kunt testen?
none taken ;)

multimeter heb ik wel, vervangend materiaal helaas niet. Voeding moet wel gaan lukken (die moet er toch wel komen). Maar de rest van het spul niet.

en omdat het allemaal van die oude meuk is kan het idd van alles zijn. Daarom komt er ook wat nieuws straks. Als hij 't alleen maar even tot leo uitzingt ben ik blij :9 (niet dat er dan perse leo komt, maar wel ff kijken wat 't is).

Ik zal binnekort wel eens alvast een voeding bestellen. Die kan ik als 't goed is gewoon even inbouwen en straks in de nieuwe doos zetten.

• Blueberry33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01-2023
mijn pc gaat ook niet meer aan, maar misschien komt dat mijn cpu pin gebogen was nadat ik hem geplaatst had, nou die recht is doe mijn pc nog steeds niets.

Hoe kan ik het meten of mijn cpu stuk is of het wat anders i?

Apple

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Zou dat verklaren waarom die na een power-down wel boot? Verder nooit problemen met het ding gehad in al die jaren. Maar zou het kunnen dat ie dan het power-up signaal niet oppakt ofzo?
Alhoewel me dit erg onwaarschijnlijk lijkt, zou het me niet zo heel erg veel verbazen. Zo heb ik een tijd terug een hele reeks AOpen CD spelers met kuren weggegooid. Allen hadden hetzelfde probleem: Je moest op de bovenkant slaan/tikken voordat de lade open ging. Ik heb het niet zo op AOpen spul :)
mijn pc gaat ook niet meer aan, maar misschien komt dat mijn cpu pin gebogen was nadat ik hem geplaatst had, nou die recht is doe mijn pc nog steeds niets.

Hoe kan ik het meten of mijn cpu stuk is of het wat anders i?
Misschien is het, om verwarring te voorkomen, handig dat je een eigen draadje start?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Pagina: 1