onduidelijkheid in instructie printplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25
Ik heb laatst een printplaatje voor een FM zender aangeschaft en ben deze in elkaar aan het solderen. Nu zit ik met het volgende stukje en ik wilde even verifieren of ik het bij het goed eind heb.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Si5jhnyFOg61BZhIFXtDpLP5/full.jpg

Het gaat om de aansluitgegevens:
1= antenne 70cm
2= +9 tot 35 volt
3= =voedingsspanning en tevens afscherming van de microfoon
4= microfooningang

Het gaat daarbij vooral om 3. Ben ik nu leip of bedoelen ze gewoon de min? ik ga er vanuit dat de extra "=" die er staat gewoon betekend dat er gelijkspanning op moet komen? (sorry dat het zo slecht te lezen is :P )

Nu maak ik van de gelegenheid gebruik... Ik kan op de microfooningang toch gewoon mijn jack uitgang van een ander apparaat solderen? Of zou het persee niet versterkt moeten zijn?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
Dat is je aarde :)

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~koenders/Clips/aarde.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door WVL_KsZeN op 03-11-2009 13:29 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Maar daar moet dus zowel de nul (aarde) van mijn spanningsbron op, en de afscherming (min) van mijn microfoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
Volgens mij wel :) Waarom ze het afscherming noemen weet ik niet, vind ik een beetje vage term voor een microfoon :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Het is een beetje een apart pakketje zoals je wel kunt zien aan het papiertje dat erbij zit. Ik ge het er eens op wagen. :)

ok, het werkt. Ik kan duidelijk horen dat mijn radio het signaal oppikt. Alleen nu het probleem. Ik kan wel aan het potmetertje draaien, alleen hoor ik hem over zo'n beetje de hele bandbreedte van de radio (ik hoop dat hij op 18volt niet te ver komt, anders zou de buurt hier niet blij mee zijn denk.) Alleen het is niet om aan te horen, ik kan net de bassen onderscheiden maar dat is het dan ook. Wat nu? (op 1meter afstand overigens)
Kan ik componenten vervangen waardoor hij wellicht een minder bereik heeft maar wel een beter signaal? Of moet het voltage wellicht omgoog of omlaag? Heeft iemand hier genoeg ervaring mee om er iets zinnigns over te kunnen zeggen?

[ Voor 73% gewijzigd door Maverick op 03-11-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verlaag je ingangssignaal eens. Als die ingang voor een microfoon is bedoeld heeft ie genoeg aan mV's. Een modern line-out signaal gaat makkelijk over een hele Volt heen.
Dit kun je het makkelijkst doen met een extra potmeter, dan kun je eenvoudig het optimum opzoeken tussen ruis en vervorming. Een potmeter van 10-100k zou moeten voldoen.

Als je dit gedaan hebt zou je ook niet meer over de hele band moeten zitten, je moduleert nu namelijk te diep :) En toch nog wel, dan moet het elders gezocht worden :P

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Hm, het stomme is dat draaien aan de volumeknop ook echt voor een harder signaal zorgt. Dat zou dan toch niet zo moeten zijn? Ik zal een kijken of ik deze week ergens een potmetertje vandaan kan toveren.
Overigens verloor hij net wat rook, maar er zit nog genoeg in blijkbaar want hij doet het nog wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:42:
Volgens mij wel :) Waarom ze het afscherming noemen weet ik niet, vind ik een beetje vage term voor een microfoon :)
Is helemaal geen vage term voor een microfoonsnoer. Nooit zo'n snoertje bekeken en opgemerkt dat het veelal maar één ader heeft? Of moet ik gezien die glimlachjes je opmerking niet al te serieus nemen?

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 03-11-2009 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

staat er niet een min met een streep eronder? dus "3 = - voedingssspanning" oftewel inderdaad de min
Pagina: 1