• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Gisteravond wilde m'n moederbord niet door POST komen nadat ik de HT Link op 6x had gezet en de memory divider een stuk lager (klaar zetten om over te klokken). Vervolgens heeft het ding geen kick meer gegeven: CMOS reset, CMOS batterij eruit, componenten losgekoppeld, andere voeding, alleen mobo en voeding uit de kast geprobeerd. Niets geeft ook maar een piepje. Lijkt me dood dus.

Nu ben ik ontzettend benieuwd naar de oorzaak. Enige wat ik kan bedenken is dat ik 'm, ondanks even verwarming aanraken, toch een statisch schokje heb gegeven toen ik de CMOS jumper erop zette. Dit zou wel een eerste keer zijn in 8 jaar met computers knutselen dat zoiets gebeurt.

Nu vind ik op internet de volgende diagnostische pci kaart, best cheap en gratis verzendkosten. Hebben Tweakers hier ervaring mee? Zo ja, wat vonden jullie ervan?

Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_21997_1.jpg

Mobo: Gigabyte GA-MA790X-DS4

[ Voor 4% gewijzigd door kikibu op 03-11-2009 12:57 ]

• CyberSpeedy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 13:36
-dit is helemaal geen antwoord op je vraag-

[ Voor 85% gewijzigd door CyberSpeedy op 03-11-2009 13:07 ]

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:35

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Ik gebruik dit soort kaartjes al een hele tijd.

Erg handig als je een pc hebt die helemaal niets lijkt te doen.
Het display geeft dan netjes de POST codes aan, zodat je kan zien waar hij blijft hangen.

Maar, kijk ook of je nog wel een PCI busklok hebt, wat dat wil ook nog wel eens de geest geven(Asrock VIA bordjes....)

Maar, wil de CONTROL+HOME en/of de INSERT knop ingedrukt houden met een PS/2 keyboard niet helpen?
Bij een hoop borden forceer je zo de CMOS defaults namelijk

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
ovhees schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:49:
Maar, kijk ook of je nog wel een PCI busklok hebt, wat dat wil ook nog wel eens de geest geven(Asrock VIA bordjes....)
Hoe kan ik dit zien?
Maar, wil de CONTROL+HOME en/of de INSERT knop ingedrukt houden met een PS/2 keyboard niet helpen?
Bij een hoop borden forceer je zo de CMOS defaults namelijk
Insert had ik al geprobeerd, die andere nog niet. Maar zal dit iets uithalen? Ik heb namelijk de moederbord namelijk al kaal zonder processor of memory aan de voeding en pc-speaker gehangen en dan piept ie ook niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo'n diag kaart kan erg handig zijn, maar overschat hem niet: de meeste dode borden geven gewoon 00 of FF (afhankelijk van BIOS) aan. De meerwaarde van een kaart is in de gevallen waar hij iets anders aangeeft. Precies wat wat betekent verschilt wederom per BIOS vendor (AMI, Award, Phoenix, Intel, IBM en zo nog een paar) en hoe oud het is.

Waar ik'm vooral voor gebruik is als ik weer eens in een kringloopwinkel of op de PC Dumpdag een doos vol oude/defecte mobo's op de kop tik. Die kun je meestal in vier categorieen verdelen:

1) zodanig oud dat ze werkend weggegooid worden (alles <=P3 tegenwoordig, en genoeg eerste generatie P4 en Athla)
2) zichtbaar defect - denk aan kapotte condensatoren (prima te repareren, maar daar heb je geen diag kaart voor nodig)
3) onzichtbaar defect, onherroepelijk - dit zijn de categorie "FF" op de kaart. Subcategorie zijn borden waar de voedingsgedeelte defect van is. Dan lichten een of meerdere voltageLEDs niet op. Hou er rekening mee dat moderne borden vaak geen -12V hebben, dat is dus by design en geen storing...
4) onzichtbaar defect, oplosbaar - dit zijn met name BIOS misflashes. Herkenbaar door ander gedrag op de kaart.

Kaart onderscheidt dus tussen categorieen 3 en 4. Als je gare BIOSsen tegenkomt kun je zo'n bord vaak nog redden door een BIOS hotflash uit te voeren (althans, als de BIOS EEPROM niet opgesoldeerd zit :X ). Je zou zonder diag kaart wel alles zo aan kunnen pakken, maar dat kost *veel* tijd.

Oslik blyat! Oslik!