Switchable Graphics Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 15:38
Hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een Acer 5935G waar ik heel tevreden mee werk,.
Echter, ik zou graag Ubuntu 9.10 gaan draaien, maar mijn laptop maakt gebruik van switchable graphics (Een integrated X4500MHD voor energiebesparing en een GT130M voor het zware werk).
In Vista kan dit geheel met 1 druk op de knop, maar is er voor Ubuntu ook een mogelijkheid?

Ik kan vanzelfsprekend steeds de laptop opnieuw opstarten en in het bios de instellingen aanpassen, maar is er ook een in-OS mogelijkheid voor?

Zelf heb ik natuurlijk ook gezocht, maar meestal komt het uit op een verouderde versie van Ubuntu waar het nog niet op kon, echter kan SLI en Crossfire wel werken onder linux.
Dus misschien dat iemand hier iets over weet?

Ik hoor het graag!

Mvg,

Michiel van der Winden a.k.a. Merethil

Ps. Specs laptop:

Acer Aspire 5935G

- Intel Core 2 Duo P7450 2,16 GHz
- 4096 MB DDRII - 667
- 500 GB SATA-II 5400 RPM HDD
- GT130M / X4500MHD
- 15,6" met 1366x768 resolutie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Tja in hoeverre is het switchen van je graphics standaard? Je beeldscherm moet elektrisch ineens verbonden zijn met de andere kaart. Lijkt mij een fabrikant-eigen oplossing waarbij een magic code wordt gestuurd naar iets waardoor de boel automagisch omgegooid wordt.
mijn vermoeden door het klooien met het dsdt wordt bevestigd: bug #312756. Daarin kan je van alles lezen over wat de oplossingsrichting is en waarom het nog niet werkt (BIOS is closed source).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kun je niet gewoon die X4500MHD gebruik in Ubuntu (daar zijn toch niet superveel spellen) en als je wil gamen, dat je dan Vista boot ?

Gewoon een dualboot met Vista en Ubuntu

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2009 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 15:38
Ik kan eventueel gewoon de X4500MHD gebruiken in Ubuntu, maar ik wil eigenlijk volledig over op Ubuntu en geen Dualboot gebruiken.
Het is wel een oplossing die ik zelf ook al in gedachten had.

Even de Bug lezen die gertvdijk doorgaf.

Alvast bedankt voor de reacties iig.