Hoe en wat aansluiten thuis....

Pagina: 1
Acties:

• KJTDominicus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-03-2024
Hallo,

Ik heb een vraagje, ik heb een decoder van KPN (met hd-recorder, van Interactieve TV) een PS3 en een Philips HTS3357 home cinema set.
de KPN decoder en de PS3 wil ik aansluiten via HDMI (mijn tv heeft 2 HDMI aansluitingen) maar mijn home cinema set heeft 1 HDMI uitgang.
hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik het geluid van de tv en van de PS3 over de surround set krijg??

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:51
Heeft de cinema set 1 HDMI ingang of uitgang?
De ingang is wat je nodig hebt om je spullen aan te sluiten op je versterker. De uitgang gaat naar de tv.

Wat je kunt doen is een switchkastje voor HDMI aanschaffen en daar je apparatuur op aansluiten. Daar de uitgang van in je versterker steken en de versterker op je tv aansluiten.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Even specs erbij, maar de HDMI lijkt alleen een uitgang, die heb je eigenlijk niet nodig tenzij je nog DVD's op je set wil kijken ipv op de PS3. Dat zou in ieder geval een ingang op de TV schelen.

Er zitten twee digitale ingangen op voor geluid, maar coax dus als je een converter kunt vinden voor Optisch->Coax kun je de optische uitgang van de PS3 en KPN decoder daar op aansluiten en het beeld via HDMI naar de TV.

Anders KPN/PS3 via HDMI naar de TV en via tulp terug naar de versterker maar dan verlies je de surround informatie.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• KJTDominicus
Arunia schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 09:34:
Heeft de cinema set 1 HDMI ingang of uitgang?
De ingang is wat je nodig hebt om je spullen aan te sluiten op je versterker. De uitgang gaat naar de tv.

Wat je kunt doen is een switchkastje voor HDMI aanschaffen en daar je apparatuur op aansluiten. Daar de uitgang van in je versterker steken en de versterker op je tv aansluiten.
zoals ik vermeld hebt zit er 1 uitgang op....verder wel een digitale coax ingang maar geen optische ingang.
heb iets gelezen van een converter.

• KJTDominicus
mr.paaJ schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 09:46:
Even specs erbij, maar de HDMI lijkt alleen een uitgang, die heb je eigenlijk niet nodig tenzij je nog DVD's op je set wil kijken ipv op de PS3. Dat zou in ieder geval een ingang op de TV schelen.

Er zitten twee digitale ingangen op voor geluid, maar coax dus als je een converter kunt vinden voor Optisch->Coax kun je de optische uitgang van de PS3 en KPN decoder daar op aansluiten en het beeld via HDMI naar de TV.

Anders KPN/PS3 via HDMI naar de TV en via tulp terug naar de versterker maar dan verlies je de surround informatie.
Oke, ik heb ook al iets gelezen over een coverter inderdaad....maar moet ik dan een converter voor en de PS3 en de KPN box hebben?? er zit maar 1 digitale coax ingang op, hier kan je een converter voor krijgen volgens mij....
wil de dvd's wel kunnen blijven afspelen op de speler ja...

• KJTDominicus
Iemand daar een idee van, van die converter en hoe dan verder?

Volgende keer graag de edit-button Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif gebruiken als je iets aan een vorige post toe wilt voegen.

[ Voor 60% gewijzigd door FeaR op 03-11-2009 15:52 ]

• .lunatic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-02 16:28
Ik zie niet staan wat voor TV je hebt, maar heeft de TV niet een coax/optisch uit? Dan kan je PS3 + KPN met hdmi naar TV doen en dan het geluid van je tv (en dus ook ps3 en kpn) met coax naar je home cinema?

Verwijderd

ps3 heeft gewoon een optische uitgang. Die kan je gebruiken. beeld blijft gewoon over HDMI lopen dan.

Bij onze goede vrienden van dealextreme.com zijn hdmi switchers te koop als je die nodig hebt.

• KJTDominicus
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:48:
ps3 heeft gewoon een optische uitgang. Die kan je gebruiken. beeld blijft gewoon over HDMI lopen dan.

Bij onze goede vrienden van dealextreme.com zijn hdmi switchers te koop als je die nodig hebt.
Maar mijn home cinema heeft geen optische uitgang he volgens mij dus dan moet ik zo'n converter kopen waarschijnlijk.

• KJTDominicus
.lunatic schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:46:
Ik zie niet staan wat voor TV je hebt, maar heeft de TV niet een coax/optisch uit? Dan kan je PS3 + KPN met hdmi naar TV doen en dan het geluid van je tv (en dus ook ps3 en kpn) met coax naar je home cinema?
Ik heb een Samsung LE32a568 scherm, 3 HDMI aansluitingen etc,

[ Voor 14% gewijzigd door KJTDominicus op 03-11-2009 12:39 ]

• Arunia
Van de PS3 naar de versterker heb je een optische ingang nodig.
Eigenlijk moet je een plaatje even posten van de achterkant van je versterker.

http://www.p4c.philips.co...98/hts3357_98_dfu_eng.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 03-11-2009 12:28 ]

• KJTDominicus
Arunia schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:26:
Van de PS3 naar de versterker heb je een optische ingang nodig.
Eigenlijk moet je een plaatje even posten van de achterkant van je versterker.

http://www.p4c.philips.co...98/hts3357_98_dfu_eng.pdf
Oke, maar mijn versterker heeft 1 coaxiale ingang daar heb je wel converters voor naar Optisch, maar dan heb ik alleen de KPN box of de PS3 daarop aangesloten??

• Arunia
kun je dan niet een splits kastje aanschaffen? wel met schakelaar.
Dan kun je ze beiden aansluiten.
Als je dan een optische splits kast neemt en dan daarna omvormt.

• KJTDominicus
Arunia schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:51:
kun je dan niet een splits kastje aanschaffen? wel met schakelaar.
Dan kun je ze beiden aansluiten.
Als je dan een optische splits kast neemt en dan daarna omvormt.
weet niet of die bestaan, en of je dan niet veel kwaliteitsverschil hebt.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

KJTDominicus schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:07:
[...]

weet niet of die bestaan, en of je dan niet veel kwaliteitsverschil hebt.
Ja, die bestaan: http://kabeltje.com/audio...ggen-adapters-c-3_21.html
Daar staan ook wel covertors van optisch naar coaxial

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• KJTDominicus
blitzkrieg schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:15:
[...]

Ja, die bestaan: http://kabeltje.com/audio...ggen-adapters-c-3_21.html
Daar staan ook wel covertors van optisch naar coaxial
Oke, en hoe gaat zoiets in werking? iemand ervaring ermee? gaat de 5.1 functie dan niet verloren?

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

KJTDominicus schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:24:
[...]

Oke, en hoe gaat zoiets in werking? iemand ervaring ermee? gaat de 5.1 functie dan niet verloren?
De 5.1 gaat niet verloren.
Gebruik de search anders ff, er is volgens mij laatst ook al een topic langs geweest over splitters en covertors.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• KJTDominicus
blitzkrieg schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:29:
[...]

De 5.1 gaat niet verloren.
Gebruik de search anders ff, er is volgens mij laatst ook al een topic langs geweest over splitters en covertors.
Ja oke, maar ja al die home cinema setjes zijn weer anders he dus is toch voor iedereen anders.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:19

FeaR

In GoT we trust

KJTDominicus schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:54:
[...]
Ja oke, maar ja al die home cinema setjes zijn weer anders he dus is toch voor iedereen anders.
Het home cinema-setje mag dan anders zijn, maar op het gebied van omzetten van optisch naar digitale coax en/of het splitsen/switchen is gewoon hetzelfde.

Samenvattend wat jij moet doen en nodig hebt:

Philips HTS3357 met HDMI naar de tv voor het beeld, geluid gaat standaard over de speakers.
PS3 en KPN Decoder met HDMI naar de tv voor het beeld. Het geluid wordt een rij van splitters en adapters:

PS3 en KPN Decoder hebben beide optisch uit, jouw HTS3357 alleen coax in.
Om de PS3 en de KPN Decoder samen op één aansluiting aan te sluiten heb je een switch nodig, bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.accu-totaal.nl/product_images/alleka-1915-main-AdaptorAdaptorAdaptorAdaptorAdaptorAdaptorAdaptor-.jpg

Deze switch kan van drie inputs hebben en deze omzetten naar één output. Er zijn ook splitters, maar in de praktijk werk ik liever met switches omdat splitters problemen kunnen geven als de PS3 en de KPN Deocer beide aan staan. Maar die keuze is aan jou.
Om dan van optisch naar coax te gaan heb je een "optical to coax-adapter" nodig:
Afbeeldingslocatie: http://images.buzzillions.com/images_products/05/67/cablestogo_cables_go_coax_optical_digital_reviews_166742_raw.jpg

Deze doet niets meer dan het stekkertje omzetten van optische toslink naar digitale coax. Verder dus geen kwaliteitsverlies of wat dan ook en met behoud van de 5.1.

Dan krijg je dus:
PS3 - optische kabel - switch - optische kabel - adapter - coaxiale kabel - Philips HTS3357
KPN - optische kabel - switch - ^^

Het is jammer dat die KPN Decoder geen HDMI heeft en de audio dus altijd los naar de Philips HTS3357 verstuurd moet worden. Anders had het wellicht wat korter gekund...

Of heeft die KPN Decoder dat wel? Want dan wordt het een ander verhaal:
Dan kan je zoals aangegeven beide apparten met HDMI naar de Samsung tv verbinden en dan één optische kabel vanaf de S/PDIF out van de Samsung. Wel weer een converter naar digitale coax omdat die Philips HTS3357 dat gebruikt. Enige wat je wel zou moeten testen is of de TV wel Dolby Digital en DTS door geeft, want anders heb je de kans dat de tv alles downscaled naar 2.0 en dat zou zonde zijn. Maar dat gaat dus alleen op als de KPN Decoder HDMI uit heeft :)

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 03-11-2009 16:18 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• KJTDominicus
FeaR1986 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:07:
[...]

Het home cinema-setje mag dan anders zijn, maar op het gebied van omzetten van optisch naar digitale coax en/of het splitsen/switchen is gewoon hetzelfde.

Samenvattend wat jij moet doen en nodig hebt:

Philips HTS3357 met HDMI naar de tv voor het beeld, geluid gaat standaard over de speakers.
PS3 en KPN Decoder met HDMI naar de tv voor het beeld. Het geluid wordt een rij van splitters en adapters:

PS3 en KPN Decoder hebben beide optisch uit, jouw HTS3357 alleen coax in.
Om de PS3 en de KPN Decoder samen op één aansluiting aan te sluiten heb je een switch nodig, bijvoorbeeld deze:
[afbeelding]

Deze switch kan van drie inputs hebben en deze omzetten naar één output. Er zijn ook splitters, maar in de praktijk werk ik liever met switches omdat splitters problemen kunnen geven als de PS3 en de KPN Deocer beide aan staan. Maar die keuze is aan jou.
Om dan van optisch naar coax te gaan heb je een "optical to coax-adapter" nodig:
[afbeelding]

Deze doet niets meer dan het stekkertje omzetten van optische toslink naar digitale coax. Verder dus geen kwaliteitsverlies of wat dan ook en met behoud van de 5.1.

Dan krijg je dus:
PS3 - optische kabel - switch - optische kabel - adapter - coaxiale kabel - Philips HTS3357

Het is jammer dat die KPN Decoder geen HDMI heeft en de audio dus altijd los naar de Philips HTS3357 verstuurd moet worden. Anders had het wellicht wat korter gekund...

Of heeft die KPN Decoder dat wel? Want dan wordt het een ander verhaal:
Dan kan je zoals aangegeven beide apparten met HDMI naar de Samsung tv verbinden en dan één optische kabel vanaf de S/PDIF out van de Samsung. Wel weer een converter naar digitale coax omdat die Philips HTS3357 dat gebruikt. Enige wat je wel zou moeten testen is of de TV wel Dolby Digital en DTS door geeft, want anders heb je de kans dat de tv alles downscaled naar 2.0 en dat zou zonde zijn. Maar dat gaat dus alleen op als de KPN Decoder HDMI uit heeft :)
Heel erg bedankt voor je uitleg, erg duidelijk!
mijn KPN decoder heeft inderdaad ook HDMI dus dat is goed!!
maar dan moet ik mijn HTS3357 toch niet ook met HDMI naar de tv laten gaan??
dan moet ik dus alle 3 de apparaten via HDMI kabel naar mijn tv laten gaan dus
PS3 - HDMI kabel - Samsung TV
KPN Decoder - HDMI kabel - Samsung TV
HTS3357 - HDMI - Kabel - Samsung TV
en dan een kabel van de HTS3357 naar een converter en dan vanaf daar weer een kabel naar de tv ?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Dat klopt, alleen eerst even checken of je TV wel surround geluid over de optische uitgang doorgeeft. Moet in de handleiding staan.

Doet deze dat niet dan kun je de digitale kabel/omvormer ook vervangen door analoog: 2 x Tulp, of moet je dus met splitsers/switches gaan werken.

[ Voor 36% gewijzigd door mr.paaJ op 04-11-2009 10:00 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• KJTDominicus
mr.paaJ schreef op woensdag 04 november 2009 @ 09:59:
Dat klopt, alleen eerst even checken of je TV wel surround geluid over de optische uitgang doorgeeft. Moet in de handleiding staan.

Doet deze dat niet dan kun je de digitale kabel/omvormer ook vervangen door analoog: 2 x Tulp, of moet je dus met splitsers/switches gaan werken.
Prima ik ga het opzoeken

• Arunia
Volgens mij doet de Samsung dit niet. (Heb er zelf ook 1 namelijk).
Maar dat staat zeker weten in de handleiding.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

KJTDominicus schreef op woensdag 04 november 2009 @ 08:29:
[...]
Heel erg bedankt voor je uitleg, erg duidelijk!
mijn KPN decoder heeft inderdaad ook HDMI dus dat is goed!!
maar dan moet ik mijn HTS3357 toch niet ook met HDMI naar de tv laten gaan??
dan moet ik dus alle 3 de apparaten via HDMI kabel naar mijn tv laten gaan dus
PS3 - HDMI kabel - Samsung TV
KPN Decoder - HDMI kabel - Samsung TV
HTS3357 - HDMI - Kabel - Samsung TV
en dan een kabel van de HTS3357 naar een converter en dan vanaf daar weer een kabel naar de tv ?
Je moet in elk van de twee opties sowieso een optische kabel, digitale coax en een converter kopen. Dus als je die nu al hebt/koopt dan kan je proberen hoe de Samsung TV omgaat met de optische uitgang. Alleen als ik de post Arunia zo lees dan ben ik bang dat je toch voor de lastige (en duurdere) manier moet gaan met meer optische kabels en nog een switch er bij...

Maar alles met HDMI naar de tv klopt inderdaad. En hoe dan verder voor het geluid is dus nog even puzzelen: of via één optische kabel vanaf de tv of vanaf elk apparaat (PS3 én KPN Decoder) naar de Philips...

• KJTDominicus
FeaR1986 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:10:
[...]

Je moet in elk van de twee opties sowieso een optische kabel, digitale coax en een converter kopen. Dus als je die nu al hebt/koopt dan kan je proberen hoe de Samsung TV omgaat met de optische uitgang. Alleen als ik de post Arunia zo lees dan ben ik bang dat je toch voor de lastige (en duurdere) manier moet gaan met meer optische kabels en nog een switch er bij...

Maar alles met HDMI naar de tv klopt inderdaad. En hoe dan verder voor het geluid is dus nog even puzzelen: of via één optische kabel vanaf de tv of vanaf elk apparaat (PS3 én KPN Decoder) naar de Philips...
Wat ik begreep van een winkel moet ik het volgende doen:
een kabel van de home cinema set (coaxial) naar een converter dan van de converter naar een switch en van de switch een kabel naar de KPN box en van de switch naar de PS3.
dan kan ik met de switch bepalen of ik geluid van de KPN box wil horen of van de PS3.
dan heeft het verder niks met de TV te maken.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Klopt, maar dat zei ik hier dus ook al:
FeaR1986 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:07:
[...]
Dan krijg je dus:
Denk alleen wel dat het een redelijk hoge totaalprijs wordt als je ziet wat je nodig hebt:
  • 3 x optische kabel
  • 1 x digitale coax kabel
  • 1 x optische toslink switch
  • 1 x optisch naar coax adapter
Vraag me zelf af of het dat wel waard is voor een dergelijke set, maar die optie en keuze laat ik aan jou over :)

• KJTDominicus
FeaR1986 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:16:
Klopt, maar dat zei ik hier dus ook al:

[...]

Denk alleen wel dat het een redelijk hoge totaalprijs wordt als je ziet wat je nodig hebt:
  • 3 x optische kabel
  • 1 x digitale coax kabel
  • 1 x optische toslink switch
  • 1 x optisch naar coax adapter
Vraag me zelf af of het dat wel waard is voor een dergelijke set, maar die optie en keuze laat ik aan jou over :)
Nou de set is echt super hoor, echt top geluid.
maar volgens die man in de winkel heb ik dan helemaal geen switch of wat nodig hoor....

Maar gisteren de boekjes even nagekeken van de KPN Decoder en mijn TV enzo.
en wat ik nu moet doen (denk ik, iedereen zegt wat anders dat is lastig)
is alle 3 de apparaten HDMI aansluiten op de tv (PS3, Home cinema set, KPN)
en dan een kabel van mijn KPN box (Toslink aansluiting zit erop) naar mijn Home cinema set (Coaxiaal)
en dan de PS3 gewoon via tulp aansluiten op mijn home cinema set. dan hoef ik daar alleen de source te veranderen als ik op de PS3 ga spelen en mijn home cinema set gooit het vanzelf over de 5 speakers dan (dat word geregeld door het apparaat)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hè?

Hoezo heb je nu opeens weer geen switch nodig? Je zei gisteren het zelf nog:
KJTDominicus schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:01:
[...]
Wat ik begreep van een winkel moet ik het volgende doen:
... dan van de converter naar een switch en van de switch een kabel naar de KPN box en van de switch naar de PS3.
dan kan ik met de switch bepalen of ik geluid van de KPN box wil horen of van de PS3.
Plus als je twee apparaten hebt met een digitale uitgang en maar één digitale ingang, dan moet je wel iets iets van een switch gaan werken. Dus daar ontkom je niet aan als je beide digitaal aan wilt sluiten.

De PS3 via tulp aansluiten zou ik sowieso niet doen. De PS3 geeft via de optische uitgang gewoon Dolby Digital en DTS door en dat ben je helemaal kwijt als je de PS3 via de Multi AV-out aan sluit. In mijn ogen is dat echt een grote "niet doen". Je set maakt er dan wel 5.1 van, maar dat is verre van ideaal. Je gebruikt dan namelijk iets als Dolby Pro Logic II en dat is niets meer dan 2.0 vern**ken naar 5.1. Waarom zou je dat doen als de PS3 dus al een kant en klaar 5.1 signaal uit kan sturen? Dan zou ik eerder de KPN Decoder via de tulp ingangen aansluiten aangezien lang niet alles vanaf die decoder in meerkanaals geluid weer wordt gegeven.

Maar met alle respect. Je zegt dat iedereen wat anders zegt, maar ik zou toch mijn advies ten harte nemen. Dit als je zowel de PS3 als de KPN Box digitaal wilt aansluiten. En dan moet je werken met een switch. Maar ga niet de PS3 analoog aansluiten, want dat is echt zonde!

• KJTDominicus
FeaR1986 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:31:
Hè?

Hoezo heb je nu opeens weer geen switch nodig? Je zei gisteren het zelf nog:

[...]

Plus als je twee apparaten hebt met een digitale uitgang en maar één digitale ingang, dan moet je wel iets iets van een switch gaan werken. Dus daar ontkom je niet aan als je beide digitaal aan wilt sluiten.

De PS3 via tulp aansluiten zou ik sowieso niet doen. De PS3 geeft via de optische uitgang gewoon Dolby Digital en DTS door en dat ben je helemaal kwijt als je de PS3 via de Multi AV-out aan sluit. In mijn ogen is dat echt een grote "niet doen". Je set maakt er dan wel 5.1 van, maar dat is verre van ideaal. Je gebruikt dan namelijk iets als Dolby Pro Logic II en dat is niets meer dan 2.0 vern**ken naar 5.1. Waarom zou je dat doen als de PS3 dus al een kant en klaar 5.1 signaal uit kan sturen? Dan zou ik eerder de KPN Decoder via de tulp ingangen aansluiten aangezien lang niet alles vanaf die decoder in meerkanaals geluid weer wordt gegeven.

Maar met alle respect. Je zegt dat iedereen wat anders zegt, maar ik zou toch mijn advies ten harte nemen. Dit als je zowel de PS3 als de KPN Box digitaal wilt aansluiten. En dan moet je werken met een switch. Maar ga niet de PS3 analoog aansluiten, want dat is echt zonde!
Ja oke ben het eens met je verhaal over de PS3 maar mijn versterker heeft alleen coaxiaal ingang vandaar.
dat scheelt weer een switch, want dat is toch ook niet optimaal ofzo? en kost me weer enorm veel geld meer.
dan moet ik hebben:
3x optische kabel (van PS3 en KPN box naar switch en van switch naar converter)
1x switch
1x converter optisch naar coaxiaal
1x coaxiale kabel.
en dan moet ik switchen als ik ps3 speel of gewoon tv kijk.
dat kost me een kabel en switch extra maar wel goede kwaliteit, daar ben ik met je eens!!!
Ik zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. :P :9 :P :9

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Een switch maakt qua kwaliteit echt niets uit. Het is en blijft een digitaal signaal, dus daar kan niet veel mis mee gaan. Plus dat als er wel wat fout zou gaan het maar zeer miniem is en dat je dat echt niet gaat horen/merken. Je kan eventueel ook voor een splitter gaan, maar dat werkt lang niet altijd goed. Kans dat signalen door elkaar gaan lopen of dat het signaal gewoon niet aan komt. Dat risico zou ik niet willen lopen...

Als je geen switch aan wilt schaffen snap ik dat wel aangezien het een behoorlijk bedrag wordt tesamen. Maar je moet hoe dan ook een optische kabel, converter en digitale coax kopen. Ik zou eerst die eens kopen en dan de PS3 ook eens zo aansluiten. Dan kan je zelf horen of je nu liever de PS3 of de KPN Decoder aangesloten hebt via de digitale ingang van je Philips. Je zou eventueel ook de stekker optische stekker uit de PS3 kunnen halen en in de KPN Decoder kunnen doen als je tv wilt kijken. Maar of dat nu echt lekker is om keer op keer te doen vraag ik me eerlijk gezegd af.

Maar hoe dan ook: ik zou de PS3 sowieso digitaal aansluiten voor het geluid. Elke game heeft Dolby Digital en soms zelfs DTS. Iets wat de KNP Decoder vast niet voor elkaar krijgt. Dus dan zou ik eerder de decoder analoog aansluiten.

Maar het is jouw geld en jouw setje, dus het is aan jou waar voor je gaat. Je kan het ook in stappen doen: dus nu eerst de spullen kopen voor alleen de PS3 digitaal aan te sluiten en dan later een keer die switch erbij en een extra optische kabel. Al zou ik zelf niets uitgeven en door sparen voor een leuke receiver waar je alles op aan kan sluiten zonder gedoe met switches of wat dan ook >:)

Want al met al ben je toch wel wat geld kwijt:
1 x optische switch à €10,-
1 x converter à €20,-
1 x digitale coax kabel à €7,50
3 x optische toslinkink kabel à €7,50

Zijn maar globale kosten/prijzen, want weet bij de kabels bijvoorbeeld niet hoe lang ze moeten zijn. Maar voor een goede kabel ben je wel ongeveer bovenstaande prijs kwijt. Dit zijn kabels van redelijke kwaliteit en een meter lengte. Nu is de kwaliteit bij digitale kabel niet heel erg noodzakelijk, maar met optische kabels ga ik altijd voor iets dikkere mantels want heb al een paar keer gehad dat ik een kabel te ver wilde buigen met een kapotte kern als gevolg :)

Maar al met al kom ik zo snel rekenend toch al op €60,- uit voor de spullen. En dan ben ik dus uitgegaan van simpele kabels en van een meter lengte. Als je betere kabels wilt en/of langer dan wordt de prijs wel weer hoger. En wil je dan €60,- uitgeven om geluid te hebben op een setje van een paar honderd euro?

• KJTDominicus
FeaR1986 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 12:58:
Een switch maakt qua kwaliteit echt niets uit. Het is en blijft een digitaal signaal, dus daar kan niet veel mis mee gaan. Plus dat als er wel wat fout zou gaan het maar zeer miniem is en dat je dat echt niet gaat horen/merken. Je kan eventueel ook voor een splitter gaan, maar dat werkt lang niet altijd goed. Kans dat signalen door elkaar gaan lopen of dat het signaal gewoon niet aan komt. Dat risico zou ik niet willen lopen...

Als je geen switch aan wilt schaffen snap ik dat wel aangezien het een behoorlijk bedrag wordt tesamen. Maar je moet hoe dan ook een optische kabel, converter en digitale coax kopen. Ik zou eerst die eens kopen en dan de PS3 ook eens zo aansluiten. Dan kan je zelf horen of je nu liever de PS3 of de KPN Decoder aangesloten hebt via de digitale ingang van je Philips. Je zou eventueel ook de stekker optische stekker uit de PS3 kunnen halen en in de KPN Decoder kunnen doen als je tv wilt kijken. Maar of dat nu echt lekker is om keer op keer te doen vraag ik me eerlijk gezegd af.

Maar hoe dan ook: ik zou de PS3 sowieso digitaal aansluiten voor het geluid. Elke game heeft Dolby Digital en soms zelfs DTS. Iets wat de KNP Decoder vast niet voor elkaar krijgt. Dus dan zou ik eerder de decoder analoog aansluiten.

Maar het is jouw geld en jouw setje, dus het is aan jou waar voor je gaat. Je kan het ook in stappen doen: dus nu eerst de spullen kopen voor alleen de PS3 digitaal aan te sluiten en dan later een keer die switch erbij en een extra optische kabel. Al zou ik zelf niets uitgeven en door sparen voor een leuke receiver waar je alles op aan kan sluiten zonder gedoe met switches of wat dan ook >:)

Want al met al ben je toch wel wat geld kwijt:
1 x optische switch à €10,-
1 x converter à €20,-
1 x digitale coax kabel à €7,50
3 x optische toslinkink kabel à €7,50

Zijn maar globale kosten/prijzen, want weet bij de kabels bijvoorbeeld niet hoe lang ze moeten zijn. Maar voor een goede kabel ben je wel ongeveer bovenstaande prijs kwijt. Dit zijn kabels van redelijke kwaliteit en een meter lengte. Nu is de kwaliteit bij digitale kabel niet heel erg noodzakelijk, maar met optische kabels ga ik altijd voor iets dikkere mantels want heb al een paar keer gehad dat ik een kabel te ver wilde buigen met een kapotte kern als gevolg :)

Maar al met al kom ik zo snel rekenend toch al op €60,- uit voor de spullen. En dan ben ik dus uitgegaan van simpele kabels en van een meter lengte. Als je betere kabels wilt en/of langer dan wordt de prijs wel weer hoger. En wil je dan €60,- uitgeven om geluid te hebben op een setje van een paar honderd euro?
Oke bedankt!!! ik ga er even over nadenken, maar ik zou wel 60euro uitgeven voor geluid op een setje van een paar honderd euro, want een nieuwe receiver kost honderden euro's!!
Via panda.nl heb je wel goede prijzen voor HQ kabels!
en de kabels mogen zo kort mogelijk zijn (liefst 50 of 75cm) alleen zijn die er niet overal.
want alles staat bij elkaar.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dit zijn zeer goede kabels. Daar heb ik er zelf ook eentje van liggen, maar dan in de lengte van 10 meter. Vandaar dat ik ook voor een dikkere ben gegaan omdat die kabel door de plint heen loopt en ik niet zat te wachten op kabelbreuk of wat dan ook. Maar als de lengte toch maar maximaal 75 centimeter hoeft te zijn kan je ook wat mindere kabels pakken.

Al kan ik zo snel geen kabels vinden voor een betere prijs. Die Panda.nl heeft mooie prijzen, want op andere sites betaal je hetzelfde voor een mindere kabel. Op AlleKabels.nl betaal je bijvoorbeeld hetzelfde voor deze kabel die minder is. Voor dezelfde kabel als bij Panda ben je 2x zo veel kwijt.

Dus die €60,- die ik noemde wordt nu wel wat minder omdat ik wat te hoog zat met mijn prijzen. Dus dan moet het helemaal geen probleem meer zijn om een keuze te maken, want €60,- zou al geen probleem zijn en nu is het nog minder :)

• KJTDominicus
FeaR1986 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 13:49:
Dit zijn zeer goede kabels. Daar heb ik er zelf ook eentje van liggen, maar dan in de lengte van 10 meter. Vandaar dat ik ook voor een dikkere ben gegaan omdat die kabel door de plint heen loopt en ik niet zat te wachten op kabelbreuk of wat dan ook. Maar als de lengte toch maar maximaal 75 centimeter hoeft te zijn kan je ook wat mindere kabels pakken.

Al kan ik zo snel geen kabels vinden voor een betere prijs. Die Panda.nl heeft mooie prijzen, want op andere sites betaal je hetzelfde voor een mindere kabel. Op AlleKabels.nl betaal je bijvoorbeeld hetzelfde voor deze kabel die minder is. Voor dezelfde kabel als bij Panda ben je 2x zo veel kwijt.

Dus die €60,- die ik noemde wordt nu wel wat minder omdat ik wat te hoog zat met mijn prijzen. Dus dan moet het helemaal geen probleem meer zijn om een keuze te maken, want €60,- zou al geen probleem zijn en nu is het nog minder :)
Precies haha, en dan nog een HDMI Kabeltje erbij en klaar is Kevin :-) haha.
heel erg bedankt voor je hulp. O-)
Nog 1 vraagje, ik zag bij die switch het volgende staan:
Toslink optische uitbreider voor glasvezelkabel. Ideaal om de bestaande optische ingang uit te breiden.

1 ingang en 3 uitgangen.

Maar ik moet toch andersom hebben?? het geluid van de PS3 en KPN box zijn toch 2 INgangen en dat moet naar 1 UITgang of zie ik dat verkeerd?
in totaal (zonder HDMI kabel en verzendkosten) 54 euro kwijt word dus wel aardig bedragje!!

[ Voor 13% gewijzigd door KJTDominicus op 05-11-2009 14:00 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

KJTDominicus schreef op donderdag 05 november 2009 @ 13:55:
[...]
Nog 1 vraagje, ik zag bij die switch het volgende staan:
Toslink optische uitbreider voor glasvezelkabel. Ideaal om de bestaande optische ingang uit te breiden.

1 ingang en 3 uitgangen.

Maar ik moet toch andersom hebben?? het geluid van de PS3 en KPN box zijn toch 2 INgangen en dat moet naar 1 UITgang of zie ik dat verkeerd?
Je hebt gelijk: je moet drie ingangen hebben en één uitgang. Maar weet niet in hoeverre zoiets "andersom" ook werkt.

Als je op deze pagina kijkt dan staat halverwege de switch die ze bij Panda ook hebben. Ook met drie uitgangen en één ingang. Ik vraag me echt af waar je zoiets nu voor nodig zou kunnen hebben. Je gaat toch niet je PS3 op drie verschillende receivers aan sluiten. Plus dat de beschrijving van "de optische ingangen uitbreiden" niet lukt als het product drie uitgangen heeft. Dus het spreekt zichzelf een beetje tegen...
Maar verderop op dezelfde site (één-na-laatste product) staat een qua afbeelding gelijk product, maar dan met de naam schakelaar. Daar staat wel in dat het product beide kanten op kan werken:
1x Ingang en 3x Uitgangen of 3x Ingangen en 1x Uitgang
Ik zou dus even naar Panda.nl mailen met de vraag of de door hun verkochte switch ook andersom gebruikt kan worden. Ik denk zelf van wel om eerlijk te zijn, maar even navragen kan geen kwaad lijkt me :)

• KJTDominicus
FeaR1986 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:17:
[...]

Je hebt gelijk: je moet drie ingangen hebben en één uitgang. Maar weet niet in hoeverre zoiets "andersom" ook werkt.

Als je op deze pagina kijkt dan staat halverwege de switch die ze bij Panda ook hebben. Ook met drie uitgangen en één ingang. Ik vraag me echt af waar je zoiets nu voor nodig zou kunnen hebben. Je gaat toch niet je PS3 op drie verschillende receivers aan sluiten. Plus dat de beschrijving van "de optische ingangen uitbreiden" niet lukt als het product drie uitgangen heeft. Dus het spreekt zichzelf een beetje tegen...
Maar verderop op dezelfde site (één-na-laatste product) staat een qua afbeelding gelijk product, maar dan met de naam schakelaar. Daar staat wel in dat het product beide kanten op kan werken:

[...]

Ik zou dus even naar Panda.nl mailen met de vraag of de door hun verkochte switch ook andersom gebruikt kan worden. Ik denk zelf van wel om eerlijk te zijn, maar even navragen kan geen kwaad lijkt me :)
Heb het inderdaad maar even nagevraagd...pff wat een gedoe allemaal voor een beetje geluid he haha.
hopelijk gaat het allemaal goed werken.

Antwoord Panda: Ja het is mechanisch dus werkt allebei de kanten op.

• KJTDominicus
Ik heb net even getest met de AV-multi kabel naar tulp (versterker) en dat vond ik op zich prima klinken, meestal speel ik toch Fifa10 en of ik daar 5.1 surround voor nodig hebt betwijfel ik eerlijk gezegd???
het scheelt natuurlijk enorm veel!!! het enige is, stel dat ik blu-ray ga kijken via de PS3 dan is het geen surround geluid, dat is natuurlijk zonde.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als jij Dolby Pro Logic II prima vind klinken is er niemand die je tegen houdt om het zo te laten. Persoonlijk zou ik het gewoon zonde vinden om van een dergelijke codec gebruik te maken als de PS3 alles in huis heeft om volledig 5.1 door te geven. Ik vind 5.1 geluid op zowel de PS3 als de XBox meer dan een vereiste tegenwoordig. Bij sommige spellen merk je het meer dan bij de andere, maar ik vind dat je gewoon meer in het spel zit als het ware. Met dingen als Pro Logic II heb je gewoon de kans dat het geluid niet klopt aangezien het geen dedicated 5.1 is en de geluiden uit de rear-speakers ook niet echt van achter je komen als het gaat om wat er ingame gebeurt.

Snap alleen niet waarom het bij een spel niet zonde zou zijn en bij een Blu-ray wel? Zowel spellen als Blu-ray hebben zoals gezegd gewoon Dolby Digital en/of DTS aan boord. Dus daarmee is het gewoon hetzelfde als het gaat om de ultieme ervaring van midden in het geluid zitten.

Maar de keuze is aan jou, ik hoef die (gelukkig) niet te maken :P

• KJTDominicus
FeaR1986 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 18:38:
Als jij Dolby Pro Logic II prima vind klinken is er niemand die je tegen houdt om het zo te laten. Persoonlijk zou ik het gewoon zonde vinden om van een dergelijke codec gebruik te maken als de PS3 alles in huis heeft om volledig 5.1 door te geven. Ik vind 5.1 geluid op zowel de PS3 als de XBox meer dan een vereiste tegenwoordig. Bij sommige spellen merk je het meer dan bij de andere, maar ik vind dat je gewoon meer in het spel zit als het ware. Met dingen als Pro Logic II heb je gewoon de kans dat het geluid niet klopt aangezien het geen dedicated 5.1 is en de geluiden uit de rear-speakers ook niet echt van achter je komen als het gaat om wat er ingame gebeurt.

Snap alleen niet waarom het bij een spel niet zonde zou zijn en bij een Blu-ray wel? Zowel spellen als Blu-ray hebben zoals gezegd gewoon Dolby Digital en/of DTS aan boord. Dus daarmee is het gewoon hetzelfde als het gaat om de ultieme ervaring van midden in het geluid zitten.

Maar de keuze is aan jou, ik hoef die (gelukkig) niet te maken :P
Haha helaas moet ik de keuze maken inderdaad haha, ik ben namelijk nog niet zo gechameerd van dat switch kastje, maar ik denk dat ik het toch maar doe, zonde idd om op de PS3 geen 5.1 geluid te hebben!!!
Je hoort het nog wel hoe alles werkt :P _/-\o_
Pagina: 1