Gitaar opnemen in hoge kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 17:30
Ik heb een 'probleem' met het opnemen van ingespeelde audio vanaf mijn elektrische gitaar naar mijn PC.

De situatie:
Ik sluit mijn gitaar aan op mijn multi-effectenprocessor, die ik weer met USB verbind met mijn PC waarna ik met behulp van Adobe Audition het geluid opneem en vervolgens opsla. Hierbij stel ik mijn multi-effectenprocessor in als geluidskaart, zodat de in mijn PC aanwezige geluidskaart geen effect heeft op de kwaliteit van de audio.

Het probleem:
Er zit best veel ruis in en er zit geen lekkere sustain op de noten die ik speel. Via zowel mijn versterker als oordopjes klinkt het anders (beter!).

De gear:

Ibanez GSA60
Boss GT-10
Laney Session 40 Reverb

PC:
X-Fi XtremeGamer
A8N-SLI SE
(rest lijkt me niet relevant)

Samples:
Als ik mijn audio vergelijk met die van anderen (mensen die ook rechtstreeks opnemen naar hun pc) dan is de kwaliteit van mijn audio bagger...
Hieronder 2 voorbeelden van youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=zTTKu-Cw62U (ook op een GT-10)
http://www.youtube.com/watch?v=PXl44H6wvZU (niet met een GT-10, maar wel via USB... Hoge kwaliteit via USB is dus toch mogelijk)

Bij mij klinkt het zo:
http://www.tweakplanet.net/manier1_001.mp3
http://www.tweakplanet.net/pentatonic_001.mp3
(edit: beide zijn met distortion... Als ik clean speel bijvoorbeeld dan is er nauwelijks sustain)

Wat ik al heb geprobeerd:
- Met Audacity opgenomen ipv Adobe Audition.
- File opgeslagen als .ogg en .wav, maar nauwelijks verschil met de MP3 versie.
- Output van mijn GT-10 op verschillende standen gezet waaronder headphones.
- Output volume van de GT-10 met +4dB geboost ipv de -10dB waar hij standaard op staat.

Samenvatting:
Waarom kom ik op youtube zoveel filmpjes tegen waarop direct opgenomen geluid via USB heel helder klinkt maar klinkt het bij mij niet soepel en is er veel ruis (die ik niet hoor via mijn Amp)?
Iemand met een methode om het geluid te verbeteren; danwel een andere opname methode (zonder dure gear aan te hoeven schaffen)?

• Blitzkrieg_Bob
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-09-2024
Heeft je versterker een line-out mogelijkheid? Sluit die aan op je X-Fi en kies in je opname programma voor 'Line-in' of 'Microphone' en je moet redelijk ruisvrij op kunnen nemen.

Sowieso je volume van je gitaar niet te hard uitsturen om oversturen te voorkomen kan ook al veel schelen.

• Avalaxy
Blitzkrieg_Bob schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:01:
Heeft je versterker een line-out mogelijkheid? Sluit die aan op je X-Fi en kies in je opname programma voor 'Line-in' of 'Microphone' en je moet redelijk ruisvrij op kunnen nemen.
Ik zie inderdaad een line-out zitten aan de achterkant. Morgen even kijken of dat gaat, want ik heb daar volgens mij geen kabeltje voor :P
Sowieso je volume van je gitaar niet te hard uitsturen om oversturen te voorkomen kan ook al veel schelen.
Hmm, ik meende in de handleiding gelezen te hebben dat je het output volume omhoog moest zetten als je wilde opnemen.

• Blitzkrieg_Bob
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-09-2024
Avalaxy schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:04:
Hmm, ik meende in de handleiding gelezen te hebben dat je het output volume omhoog moest zetten als je wilde opnemen.
Hij moet niet te hoog staan, als je de output van de gitaar omhoog zet hoeft die van je versterker niet heel veel extra omhoog.

Zorg dat je je versterker zonder aangesloten op je computer op een normaal volume uit laat sturen en zo wordt deze ook door je computer opgenomen. Mocht dit niet hard genoeg zijn dan zet je de boel wat harder en valt het wel weer met de nodige audiobewerkprogsels terug te regelen ;)

Verwijderd

Zet eens een cleane sample online, met al die distortion is het lastig te horen wat er nou eigenlijk misgaat met het signaal... USB out uit je GT-10 zou goed moeten werken.

• Avalaxy
U vraagt wij draaien:

Clean:
http://www.tweakplanet.net/clean_001.mp3

Akoestisch:
http://www.tweakplanet.net/sweetgdb_001.mp3

Deze keer heb ik de output boost uitgelaten (bij beiden).

Verwijderd

Avalaxy schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:37:
U vraagt wij draaien:

Clean:
http://www.tweakplanet.net/clean_001.mp3

Akoestisch:
http://www.tweakplanet.net/sweetgdb_001.mp3

Deze keer heb ik de output boost uitgelaten (bij beiden).
Output boost gaat over analoge signalen, dus dat maakt niets uit op wat er over je USB poort heengaat. Ik hoor gewoon een goeie opname, het is de klank waar je een probleem mee hebt. Wat je mist is de kleuring die je gitaarversterker er normaal gratis bij geeft. Ik weet niet genoeg van de GT-10, maar volgens mij is er een utilities menu waarin je kunt instellen wat je aangesloten hebt, en op basis daarvan verandert de klankkleur. Zit er een speakersimulator in dat ding? Dat is wat je nodig hebt, als ik het zo hoor.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:19

M2M

medicijnman

ik sluit mijn gitaar direct op de frontpanel van een X-FI aan. Zolang je het volumeknopje op het frontpannel niet te ver open draait, wordt het geen distortion guitar. Maar een directe line-out of headphone-out van je versterker naar de line-in van je pc zal wel goed gaan. Maar ben voorzichtig met de volumeknopjes. Begin eens met alles op 20%.

edit: lag het aan mijn brakke koptelefoon hier, of klonk de "clean" niet zo heel zuiver? Mocht je 'm digitaal willen stemmen dan kan dat bijvoorbeeld met een digitale gitaar stemmer die standaard in guitar pro ingebakken zit. (ergens in het tool menuutje als ik me niet vergis)

edit 2: ik merk dat de youtube dingen ook niet zuiver klinken... het lag dus toch aan mijn koptelefoon.

[ Voor 36% gewijzigd door M2M op 03-11-2009 17:12 ]

-_-

• Avalaxy
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:58:
[...]

Output boost gaat over analoge signalen, dus dat maakt niets uit op wat er over je USB poort heengaat. Ik hoor gewoon een goeie opname, het is de klank waar je een probleem mee hebt. Wat je mist is de kleuring die je gitaarversterker er normaal gratis bij geeft. Ik weet niet genoeg van de GT-10, maar volgens mij is er een utilities menu waarin je kunt instellen wat je aangesloten hebt, en op basis daarvan verandert de klankkleur. Zit er een speakersimulator in dat ding? Dat is wat je nodig hebt, als ik het zo hoor.
Thanks voor je visie hierop.

Er zit wel een output select op waar je kunt selecteren waarop de GT-10 is aangesloten. Hier kun je kiezen uit verschillende dingen waaronder een combo-amp, een stack-amp en line/phones. Deze heb ik op line/phones staan. Volgens mij emuleert dit een soort amp-sound waardoor je met koptelefoon toch een redelijk gitaargeluid krijgt, maar dat weet ik niet zeker.

Misschien interpreteer ik dit verkeerd en emuleert hij juist een amp als ik hem op combo-amp zet?
De beschrijving is als volgt:
Combo amp: Use this setting when connecting to the guitar input of a combo amp other than the JC-120 guitar amp (where the amp and speaker or speakers are combined in a single unit).

Line/Phones: Use this setting when using headphones or when connecting to a multi-track recorder for recording.
* When using the speaker simulator, set this to Line/Phones.
Bovenaan de pagina staat er ook nog een memo:
To derive the maximum performance from the GT-10, be sure to make the correct setting for Output Select, the one that's most suitable for your setup.
blablabla
When you plug headphones into the Phones jack, the tone of the output will be compensated so that it's as close as possible to the sound you would hear from a guitar amp. In this case, tone compensation will also be applied to the output from the Output Jack.
Oftewel, als je een koptelefoon aansluit emuleert hij een amp via zowel je output jack als phone jack?
M2M schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:07:
ik sluit mijn gitaar direct op de frontpanel van een X-FI aan. Zolang je het volumeknopje op het frontpannel niet te ver open draait, wordt het geen distortion guitar. Maar een directe line-out of headphone-out van je versterker naar de line-in van je pc zal wel goed gaan. Maar ben voorzichtig met de volumeknopjes. Begin eens met alles op 20%.
Dat moet ik nog even proberen, maar ik heb hier zo snel niet zo'n kabeltje. Dan moet ik even een male to male audio kabeltje zoeken.
Mocht je 'm digitaal willen stemmen dan kan dat bijvoorbeeld met een digitale gitaar stemmer die standaard in guitar pro ingebakken zit. (ergens in het tool menuutje als ik me niet vergis)
Ik weet niet zeker of dit op standard is gespeeld, maar het gaat om de kwaliteit van het geluid, niet de toonhoogte B) Op de GT-10 zelf zit overigens ook een heel nauwkeurige tuner.

Dikke edit:
Ik zie net staan dat wanneer je Line/Phones selecteert, je onder Pre-Amp een Speaker Type kunt selecteren, waar je kunt kiezen uit een hoop settings varierend van 1x8" tot 4x10" tot 8x12".
Wanneer ik wat tijd heb (ik moet tentamens leren) ga ik het even testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 03-11-2009 17:46 ]

Verwijderd

Avalaxy schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:30:
[...]
Oftewel, als je een koptelefoon aansluit emuleert hij een amp via zowel je output jack als phone jack?
Ik heb een GT-3 gehad, en die deed dat wel zo. Beetje zinloos natuurlijk; via je headphones out wil je in principe altijd een speakersimulatie hebben, net als op je USB / digitale output, tenzij je met dat signaal alsnog door een versterker heen wilt. Maar goed, zo heeft Boss het gemaakt :)
Dat moet ik nog even proberen, maar ik heb hier zo snel niet zo'n kabeltje. Dan moet ik even een male to male audio kabeltje zoeken.
Via USB aansluiten is altijd beter. Zoals ik zeg: je verbinding is goed, het is de klank die je niet mooi vindt.
Dikke edit:
Ik zie net staan dat wanneer je Line/Phones selecteert, je onder Pre-Amp een Speaker Type kunt selecteren, waar je kunt kiezen uit een hoop settings varierend van 1x8" tot 4x10" tot 8x12".
Wanneer ik wat tijd heb (ik moet tentamens leren) ga ik het even testen.
Lijkt me heel zinvol ;) De GT-10 is een heel stuk nieuwer dan een GT-3, dus hopelijk klinkt ie ook een stuk beter. Ik denk dat je met een beetje tweaken met de instellingen er wel een sound uithaalt die je aanspreekt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 17:52 ]

• Avalaxy
Thanks voor je behulpzame reacties! Ik zal hier wel wat samples posten van het effect zodra ik wat tijd heb.

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ligt er natuurlijk aan wat voor sound je wil hebben maar zelf vond ik een el. gitaar het beste klinken dmv een dynamische microfoon voor het speakercabinet (je kan nog andere micro's verder weg in de ruimte hangen en deze met het 1ste signaal mixen). Zo kreeg ik (toendertijd, grijze oudheid) een veel levendiger/vetter geluid dan dmv direct input. En je kan enorm veel varieren door de microfoons te verplaatsen (off axis, afstand tot de speaker etc)

• Avalaxy
http://www.tweakplanet.net/hendrix_001.mp3

Dit is opgenomen met een 4x12" speakertype Pre-Amp en het output volume op ~20%... Verder zit er een Fuzz doorheen, en verder niks. Nog steeds is de kwaliteit om te huilen imho.

Verwijderd

Om te huilen is overdreven, maar indrukwekkend is 't ook niet. ;)
Wat je hier mist is vooral acoustische feedback, en die krijg je alleen maar door 't gewoon over een flinke gitaarversterker te spelen en dat te miken. Die fuzz klinkt overigens wel heel erg zoals ik me herinner van de Big Muff, dus da's goed.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
(met respect, maar kun je voortaan even je gitaar stemmen als je iets opneemt, dat luistert wel zo prettig)

Ik heb zelf eigenlijk twee opties om mijn elektrische gitaar op te nemen. Namelijk via een een microfoon (ECM8000) en/of via mijn USB geluidskaart (EMU Tracker Pre). dit gaat eigenlijk altijd perfect. zeker de tracker pre is wel een aanwinst omdat deze ook "zero delay" heeft (zoals dat dan mooi heet). Zo heb je tal van USB kaarten en/of microfoons om je spel goed op te nemen.

De reden dat ik voor deze ben gegaan is ook meer omdat ik ze ook gebruik bij het meten voor luidsprekers die ik zelf maak, maar het geeft je meer een indicatie wat je prima kunt gebruiken om iets goed op te nemen. (ik kan me zo voorstellen dat je een andere microfoon neemt bv) Wil je echt goed een totale sound opnemen, dan is het vooral aan te raden om een goede microfoon te nemen en daar mee op te nemen. Vaak heb je daar wel een aparte voorversterker voor nodig. Deze heb je direct als USB (zoals een EMU Tracker Pre) of mixertjes die je op je geluidskaart aansluit. Bieden kunnen prima functioneren.

Wat je ook nog kunt overwegen is programma's als Guitar Rig gebruiken. Nadeel daarvan is wel dat je niet echt "jou" geluid hebt. Het is allemaal wat "gemaakt" zeg maar, beetje zoals Line6 etc (ik heb een volledige buizenbak dus je kunt wel raden wat ik liever heb ;) ) Een ander nadeel is dat je dus wel een kaart met "zero delay" nodig hebt. (die zijn over het algemeen een stuk duurder).

One World Concepts

• Avalaxy
Hmm vreemd, want de tuner in m'n GT-10 geeft aan dat m'n gitaar perfect in tune is (standard that is)!

Ik heb even gezocht naar die EMU Tracker Pre, en het ziet er wel cool uit, maar het is eigenlijk te duur. Ik kan niet eindeloos dure gear blijven kopen, ik wil het eigenlijk doen met wat ik nu heb :P En ik weet dat het somehow mogelijk moet zijn om een heel clean geluid uit m'n gitaar te krijgen, ik weet alleen niet hoe.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Use your ears! :P (ik gebruik werkelijk nooit een stemapparaat, of enkel om weer even op een E te komen).

De EMU Tracker Pre was een voorbeeld. Je heb andere die zeker 2 keer zo goedkoop zijn.
Ik ken zelf die Boss GT-10 niet, maar kijk eens of je eens wat meer reverb en kamer reverb kunt toevoegen. Wellicht krijg je dan al wat beters.
Maar ik blijf er bij direct van je versterker opnemen is wel een heel stuk beter!

One World Concepts

Pagina: 1