Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Laptop start niet meer op na virus*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren is mijn laptop mogelijk door een virus of malware gecrashed met een blue screen. Nu start deze niet meer op, hij komt tot aan het windows laadscherm en dan komt er een blue screen en herstart de laptop.

Ik heb geprobeerd met Avira rescue disc om het virus er uit te halen maar dit werkt niet. Ook heb ik BitDefender boot CD geprobeerd, maar deze krijg ik niet up to date omdat ik alleen wireless internet acces heb hier, en hij herkent de wifi kaart niet.

nu heb ik ook windows repair geprobeerd maar xp vraagt mij om een herstel diskette, maar ik heb geen diskette drive.

Ik hoop dat jullie genoeg weten om me een beetje verder te helpen.

Dennis

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-11 19:37

Tags NL

Harmful or Harmless?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen? Wat voor Windows versie?

https://powershellisfun.com

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:34
Een bluescreen heeft over het algemeen te maken met een hardware fout of een driver fout. Ik denk dus niet direct aan een virus.
Dennis heeft het over XP zoals je had kunnen lezen.

[ Voor 72% gewijzigd door Barleone op 02-11-2009 23:21 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welkom terug op GoT, Dennis.

We weten nog niet genoeg, want je geeft onder andere niet aan waarop hij crasht --> Google eens op de BSOD.
Meer info haal je in de handige Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Barleone schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:15:
Een bluescreen heeft over het algemeen te maken met een hardware fout of een driver fout. Ik denk dus niet direct aan een virus.
Het virus kan natuurlijk een driver of andere software hebben aangetast.

[ Voor 40% gewijzigd door Room42 op 02-11-2009 23:17 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11 22:20
Kan je in de veilige modus komen?

Daar kom je in door tijdens het opstarten herhaaldelijk op F8 te drukken. Als hij daar wel in opstart kan je hem misschien van daar uit repareren.

Wat staat er trouwens op het blauwe scherm? Misschien kan je er even een foto van maken en die meeposten?

• Barleone
Room42 schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:15:Het virus kan natuurlijk een driver of andere software hebben aangetast.
Dennis heeft het over 'mogelijk door een virus of malware gecrashed met een blue screen'.
Ik vind dat onwaarschijnlijk, en dat was dus mijn punt.

Aanvullend op wouterlett over F8.
Je kan in het F8-menu dan volgens mij ook aangeven dat Windows NIET herstart bij een fout. Dan blijft volgens mij het BSOD op je scherm staan de volgende keer dat windows crasht.
Dat geeft je de tijd om het rustig te lezen en de foutmelding te googlen op je andere pc.

[ Voor 88% gewijzigd door Barleone op 02-11-2009 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg een bsod met de boodschap IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Verwijderd

Topicstarter
op google staan alleen maar oplossingen die in windows uitgevoerd moeten worden om het probleem op te lossen. maar ik kom niet in windows dus ik kan deze ook niet uitvoeren.

Dennis

• Room42
  • Niet online
*knip* niet doen!

Maar alleen daaraan zul je niet veel hebben. Je hebt ook de STOP-code nodig.

offtopic:
Je kunt je bericht editen als je wat toe te voegen hebt. Dat houdt het wat overzichtelijker. Groeten is ook niet nodig op GoT.
Je moet eens wat vaker op GoT komen! ;)

[ Voor 52% gewijzigd door TheVMaster op 23-11-2009 15:31 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
stop: 0x0000000A (0x00000000, 0x0000001c, 0x000000001, 0x804fb03c)

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:31:
edit:
Sorry, TR dan maar

[ Voor 55% gewijzigd door Room42 op 02-11-2009 23:38 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondanks dat een paar mensen roepen dat een BSOD over het algemeen komt door een hardwarefout (hoe kom je erbij :? - het gaat juist erom dat de OS bOrked is. Dat kan HW zijn, maar het kan net zo goed "gewoon" ontbrekende of verneukte systeembestanden zijn, wat bij malware helemaal geen gekke aanname is)

Daarom verplaats ik dit topic van Processors, Moederborden en Geheugen naar Windows Clients.

Verder zou ik je aanraden om dit te lezen:
Windows XP en 2000 BSOD guide

En geef eens exact aan wat voor systeem je hebt ("laptop" kan nogal wat zijn), welke OS (Windows versie) je draait en leg eens duidelijk uit waarom je vermoedt dat de oorzaak bij een virus of malware ligt (eh, en waarom je vervolgens een topic in een hardwaresubforum geopend hebt ipv eentje over je OS...)

Oslik blyat! Oslik!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:31:
Deze code is vrij algemeen en kan duiden op, corrupte dll bestanden, kapot geheugen, of video kaart driver fout.

1 - F8, Vorige werkende configuratie menu optie
2 - F8 , Probeer in veilige modus op te starten
3 - Doe een Bios Reset
4 - Probeer met één reepje geheugen te starten

Lukt het niet,
5 - Kopieer jou belangrijke data van je laptop harddisk naar een usbpen, met behulp van b.v. een knoppix cd.

6 - Formateer de computer en installeer windows xp op nieuw.
of
6 - Creer een nieuwe partitie, en installeer een nieuwe windows op die partitie naast je oude windows. Dan kan je alle bestanden in de windows system en system32 folder kopiëren over je oude Windows heen en werkt die waarschijnlijk weer.

[ Voor 3% gewijzigd door djexplo op 03-11-2009 00:24 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Room42
  • Niet online
djexplo schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:24:
[...]

6 - Creer een nieuwe partitie, en installeer een nieuwe windows op die partitie naast je oude windows. Dan kan je alle bestanden in de windows system en system32 folder kopiëren over je oude Windows heen en werkt die waarschijnlijk weer.
Zorg wel dat je de nieuwe installatie op het zelfde patchlevel brengt (service pack, updates) voordat je dit doet, als het al een goed idee is. Het best is gewoon een schone installatie als de rest niet lukt.

Om het geheugen te testen kun je gewoon memtest draaien. Maar hier zijn al zoveel topics over geweest...

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 03-11-2009 00:40 ]

• Barleone
Ik ging uit van mijn ervaring met BSODs en wat ik daar door de jaren heen van heb gelezen. Driver of hardware fouten is daarom mijn eerste gedachte.
De foutcode IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL wijst ook bevestigend in die richting.

Ik heb recent problemen met mijn wifi en mijn videokaart gehad. Beide onderdelen hadden geen goede Windows7 driver. Een van die 2 had ook deze IRQL-foutcode. Ik meen dat dat mijn wifi was.

• Woudtwe
Ik neem aan dat het dus niet gelukt is om in veilige modus te komen? Hoewel ik dat nog niet teruglees. Maar voor je hem opnieuw installeerd kan je ook nog wat anders proberen:

Weer tijdens het opstarten herhaaldelijk op F8 drukken. Kies dan voor de optie Terugzetten naar laatst goed werkende configuratie (weet het niet precies uit mn hoofd)

Anders de windowscd erin. Dan aangeven dat je windows opnieuw wil installeren. Dan gaat hij kijken naar installatie die al present zijn. En dan daar voor repareren kiezen. Dan komt al het goed is geen vraag naar een diskette. Let op, deze optie komt niet bij elke windows cd naar boven, maar zolang je maar geen ok geeft op formateren kan er niks fout gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Woudtwe schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 09:24:
....

Anders de windowscd erin. Dan aangeven dat je windows opnieuw wil installeren. Dan gaat hij kijken naar installatie die al present zijn. En dan daar voor repareren kiezen. Dan komt al het goed is geen vraag naar een diskette. Let op, deze optie komt niet bij elke windows cd naar boven, maar zolang je maar geen ok geeft op formateren kan er niks fout gaan.
Dankje! dat was em! hij loopt nu goed maar ik krijg nu een melding dat mijn scsi en raid controllers geen drivers meer hebben. Ik kan geen cd meer gebruiken omdat ie de drivers niet meer heeft.

Heeft iemand een website waar ik drivers hiervoor kan downloaden?
Mijn laptop is een XXODD W812DI2 17" met een dual core, moederbord naam staat bij: to be filled in by OEM Manufacturer.

Het lukt me ook maar niet om deze drivers via windows te downloaden.

Dennis

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Als het een XXODD is, wild guess, probeer de website van XXODD eens?

Ik vind wel datje maar bar weinig eigen inzet toont...Die drivers kun je vast wel opgooglen...
En anders kom je tijdens je google zoektocht wel op "search driver by vendor id"

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Woudtwe
Weet je zeker dat dat het type is? Dan is het waarschijnlijk idd nog niet zo makkelijk. Want die vindt ik zo niet terug op hun site. Deze komt er in de buurt XNi812Di serie. Die W is volgens mij daar niet te vinden. Als je het goede type heb opgezocht is het idd wel goed te vinden op de site van xxod. Dus dat moet je haast redden lijkt me zo.

Edit: Snelle reactie trouwens, 20 dagen zonder pc gezeten ;) :?

[ Voor 9% gewijzigd door Woudtwe op 23-11-2009 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mike2k schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:29:
Als het een XXODD is, wild guess, probeer de website van XXODD eens?

Ik vind wel datje maar bar weinig eigen inzet toont...Die drivers kun je vast wel opgooglen...
En anders kom je tijdens je google zoektocht wel op "search driver by vendor id"
Ik heb uren gegoogled op dit probleem, misschien moet je voor dat je iets zegt hierover eerst daadwerkelijk iets er vanaf weten.
Woudtwe schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:00:
Weet je zeker dat dat het type is? Dan is het waarschijnlijk idd nog niet zo makkelijk. Want die vindt ik zo niet terug op hun site. Deze komt er in de buurt XNi812Di serie. Die W is volgens mij daar niet te vinden. Als je het goede type heb opgezocht is het idd wel goed te vinden op de site van xxod. Dus dat moet je haast redden lijkt me zo.

Edit: Snelle reactie trouwens, 20 dagen zonder pc gezeten ;) :?
haha nee gelukkig niet. Ik heb inmiddels de DVD drive weer aan de gang gekregen. Het was een programmafout van Deamon Tools, de drivers hiervan waren deels verwijderd omdat er een virus in bleek te zitten. Na dat ik deze er af gegooid had heb ik clone CD geinstalleerd en nu functioneert hij weer prima.

Tot nu toe heb ik alleen maar ellende gehad met deze laptop. Ik wacht nog even en dan ga ik voor de nieuwe macbook pro 2010 die in jan-feb-maart uit komt.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 12:41 . Reden: toevoegen ]

Verwijderd

Beetje laat misschien maar. Wat ik nogal eens tegenkom is dat in combinatie met virus problemen de partitie tabel of de MBR beschadigd raakt. Wat vaak een goede oplossing bied is een livecd gebruiken om daarin een checkdisk met fix problemen aanzetten. Duurt een tijdje maar een vele gevallen zo alles zonder re-install kunnen oplossen.

Mischien heb je daar wat aan.

Grtz Kermit44

• Woudtwe
Ja, een virus kan je natuurlijk niet je laptop verwijten. Maar ik ben blij dat het weer opgelost is. Succes met de Mac
Pagina: 1